ההורים בגנים הארוכים יאלצו לשלם תוספת של מאות שקלים בתשלום החודשי לגן ובמקביל נמסרה הודעה להורים על קיצוץ בתקציב השוטף בגן וכי בחופשת החנוכה אין גננת בגן אלא רק סייעות. ההורים זועמים על ההחלטות וטוענים כי יחריפו את המאבק מול העירייה ואגף החינוך וכי המודלים שהוצעו להם אינם ישימים מבחינתם. “אם אצטרך לשלם 3500 שקלים בחודש עבור גנים, עדיף שאמכור כליה קודם” אמרה אמא לילדים בגנים ארוכים.

כתבה מאת: דנה אלימלך.

קרדיט צילום: תמר הירדני.

המחזיקים בתיק החינוך, סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי, וחברת המועצה חן לגיסמו אדלר  הודיעו להורים בגנים הארוכים כי הם נדרשים לבחור מודל חדש לתפעול הגן הארוך עם עלויות יקרות במאות שקלים ועם פחות אנשי צוות בגן. ההורים לא מסכימים לקבל את המודל שהוצע להם ואומרים כי החלטות אגף החינוך בעיריית קריית שמונה פוגעות בזכויות ילדיהם וכי הם רוצים לעזוב את מערכת החינוך בעיר. בעוד כך, בהנהלת העיר הודיעו להורי הילדים בגנים הארוכים כי יקצצו מתקציב הפעילות השוטפת של הגן שעומד כיום על 400 שקלים לחודש. המשמעות היא פגיעה בתחזוקה השוטפת של הגן שכוללת חומרי ניקיון וציוד לגן.

המודלים החדשים לתפעול הגנים הארוכים כוללים עלייה של מאות שקלים לחודש עבור הגנים הארוכים. ההורים טוענים כי קיימת פגיעה של לפחות חצי שעה ביום בנוסף לעלויות הגבוהות. אמא חד הורית לשני ילדים בגן והורים לשני ילדים יצטרכו לשלם 3500ש”ח בחודש ולעבוד שעות נוספות.

המודל הראשון מציע שהגננות יהיו בחופשה בזמן חגים. הפעילות בגן תהיה עד השעה 17:00. עם רוב גילאי וכמות ילדים בגן של 26-27 ילדים. עלות המודל היא 1,711 ש”ח.

המודל השני מציע גננות בחופשה בזמן החגים. הפעילות בגן תהיה עד השעה 17:00, ותתקיים הפרדה בין טרום חובה לגן חובה עם חלוקה שונה של מספר הילדים. עלות המודל היא  1,304 ש”ח.

המודל השלישי שמציעים באגף החינוך כולל גננת שתהיה בחופשות בזמן החגים. הפעילות בגן תהיה עד השעה 16:30 . כמות ילדים בגן של בין 26-27 ילדים, ושתי סייעות בכל גן, בעלות של  1,346 ש”ח.

המודל הרביעי מציע גננות בחופשות והפעילות בגן תהיה עד השעה 16:00 בעלות של 1,293 ש”ח.

ההורים אומרים כי ההעדפה של המחזיקים בתיק החינוך, סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן לגיסמו – אדלר היא למודל השלישי בעלות של 1,346 ש”ח. נציגים מהוועד אומרים כי נבחנו העלויות הגבוהות למודלים שהוצגו בפניהם בהתאם למה שהילדים מקבלים. ההורים ערכו השוואה לגני עירייה ועליות ההורים ונמצא כי ישנו פער גדול שהועד לא הבין את מקורו. הועד פנה בכתב למחזיקים בתיק החינוך יחזקאלי ולגיסמו – אדלר, מנהלת אגף החינוך סיגל כהן ולראש העיר אביחי שטרן והביעו את התנגדותם לקבל את המודל, ואת טענותיו לחוסר השתתפות של העיריה בגנים הארוכים, לעומת העלות הנמוכה של גני העיריה.

לאחר בחינה של הדברים הוועד של הגנים הארוכים אמר להורים כי תוצאות הסקר אינן רלוונטיות כיוון שרב ההורים ציינו כי המודלים לא מתאמים עבורם וכי אין לוועד כוונה לבנות מודל בעצמם אלא להיפגש עם אגף החינוך ולבחון את ההצעה למודל חדש כיוון שהמודלים שהוצעו אינם מתאימים להורים.

אמא לילדים בגנים הארוכים אמרה כי “לאור המודלים שהעירייה מציעה, אני שוקלת את צעדיי ואת מקום מגורי. בחצור הגלילית משלמים 550 שקלים ל – 12 חודשים עבור גן במתכונת קיבוצית. או 660 שקלים עבור 10 חודשים. פחות שעה וחצי ביום, אבל שעה וחצי ביום לא יכולה להיות שווה לתוספת של 1000 ש”ח חודשי. אני כחד הורית לא יכולה לעמוד בהוצאות של שני ילדים בגן עירייה במתכונת קיבוצית, אני צריכה לעבוד וכמה שיותר כדי להתקיים ולקיים את ילדיי. אם אצטרך לשלם 3500₪ בחודש עבור גנים, עדיף שאמכור כליה קודם. מרגישה שהעירייה עושה הכול כדי לסגור את הגנים הארוכים, ומקשה על ההורים מאוד. מקווה שיחול פה השינוי שהובטח. כרגע, מרגיש שהשינוי הוא בדברים אחרים, לא יודעת אם יותר חשובים או פחות. תחומי העניין שלי הם הילדים שלי ומה יש לעיר להציע להם.”

בחודש מאי השנה חברת המועצה ד”ר אביבה זריהן וייצמן, כסגנית ראש העיר לשעבר, ומחזיקה בתיק החינוך לשעבר וסיגל כהן מנהלת אגף החינוך, הציגו בפני ההורים מודל חדש לגנים הארוכים. כהן אמרה להורים כי הגנים יעבדו משבע בבוקר עד חמש בערב בכל יום, והרכב המספרי של הילדים בגן לא ישתנה וכל גן יכיל עד 27 ילדים לכל היותר. העלות של גן ארוך כפי שהציעו היא 1,115. לבסוף הצעה לא התקבלה על ידי ההורים והתשלום נדחה ועומד כיום על 1,005 ש”ח. ההורים סרבו לעלייה במחיר שלא החלה מתחילת השנה וטענו כי הם מבקשים אישור כי הכסף שמבקשים מהם לאחר פתיחת שנת הלימודים לא יהווה כיסוי לגירעונות העירייה בחינוך. בנוסף בהודעה רשמית שנמסרה לגננות בחודש אוגוסט השנה ובה נאמר כי הן לא תעבוד שנה הבאה בחופשות נראה כי בהנהלת העיר החליטו ליישם החלטה זו עוד השנה ולאחרונה ההורים קיבלו הודעה כי בחופשת חג החנוכה לא יהיו גננות בגנים הארוכים.

אריק מלאכי נציג ועד הורים גן נרקיס, “המודלים שהציגו להורים הם “שיטת השקשוקה” מביאים מודלים נוספים עם הבדלים קטנים בשביל להעלות עלויות. אנחנו ההורים לא נוכל לעמוד בסכום שדורשים ונאלץ להסכים למודל עם פחות שעות ויותר כסף. בשיחות שהתקיימו בין כל נציגי הועדים מכל הגנים יש “רב הנסתר על הגלוי. אנחנו מקווים כי הבקשה לקיצוץ בתקציב הגן היא לא בשביל לכסות את הגרעון השוטף בתקציב החינוך והגרעון המצטבר. ערכתי שיחות עם יו”ר ועד עירוניים בערים אחרות, שאלתי איך זה פועל בערים אחרות ונאמר לי כי הועד והעירייה בשום מצב לא מסכימים שההורים יישאו בנטל לכיסוי הגרעון. שאלתי את ראש העיר למה הגרעון של החינוך א נכנס לגרעון השוטף של העיר. ראש העיר השיב לי כי להבנתו הילדים בגנים הארוכים לא יכולים ללמוד על חשבון תקציב שמשלמים כלל התושבים. בנוסף הגננות יוצאות לחופש בחג החנוכה הקרוב. היעדרות של דמות סמכותית ומוכרת פוגע באופן ישיר בילדים. ההורים מרגישים שיש שינויים בהתנהגות של הילדים כשהגננת נעדרת. אין את הדמות המוכרת והידועה, האמא של הגן. בחינוך לא חוסכים בשום מצב. אלה דברים מהותיים שמעצבים את החיים של הילדים ואת האישיות שלהם. וכשהגננת לא נמצאת הילדים עוברים טלטלה רגשית. ראש העיר התחייב שהוא הולך להחזיר צעירים לעיר ומה שקורה בפועל שהצעירים של העיר רוצים לעזוב בגלל מערכת החינוך בעיר”.

מאגף החינוך בעיריית קריית שמונה נמסר כי “אגף החינוך בעיריית קריית שמונה מתייחסים באופן הרציני והראוי לטענות והארות ההורים וכמובן קשובים לסגל החינוך. הצבנו כיעד וחזון מרכזיים  להביא להתחדשות במערכת החינוך על שלוחותיה ועל כן אנו בתהליך רה ארגון ולמידה מקיף של המערכת ומפיקים לקחים כל יום וכל שעה. לצד הנושאים הטעונים לשיפור יש גם הצטיינויות בתחומים שונים ועל כך כולנו מרוויחים.  לעניין תגובתנו, בנושא הגנים הארוכים מתקיים שיח פתוח ושקוף עם ועד הורי הגנים הארוכים. במצב הנוכחי הרשות המקומית מוציאה מכספי הציבור מעל 800,000 ש”ח בשנה על 7 גנים ארוכים (182 ילדים) יותר מאשר על ילדי הגנים הרגילים (690 ילדים), הוצאה זו בלתי סבירה ודורשת התארגנות מחדש לקראת פתיחת ההרשמה לגנים לשנה הבאה. כחלק משקיפות שהנהלת העיר מחויבת אליה נפתח שיח שקוף מול ועד ההורים על המודל המתאים לשנה הבאה תוך הצגת מספר אופציות למודל ההפעלה של הגנים הארוכים והמשמעויות התקציביות של כל מודל ומודל לצד השוואה למודלים שמתקיימים גם בערים אחרות ובקיבוצים באזור. ההחלטה הסופית על המודל הסופי והמחיר הסופי יתבצעו בתיאום מול ההורים ובהתאם לבחירתם”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn