לאחר שבוע מההודעה על סגירה של בית הספר יצחק הנשיא הורי הילדים כועסים ואומרים, כי הילדים סובלים מחרדות, לא ישנים בלילה, ומודאגים מהשינוי החברתי, נוסף להתמודדות עם משבר הקורונה. חברי האופוזיציה אומרים כי בהנהלת העיר מקבלים החלטות כלכליות שפוגעות בתושבי דרום העיר, על ידי ירידה בערך הבתים, פגיעה במרקם החברתי ודילול תושבים בשכונות בסמוך לבית הספר שנסגר. 

כתבה מאת דנה אלימלך.

ההחלטה של ראש העיר אביחי שטרן, הממונים על החינוך, סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי, וחברת המועצה חן לגיסמו- אדלר, ומנהלת אגף החינוך סיגל כהן, לסגור את בית הספר יצחק הנשיא התקבלה לטענתם בשל רישום מועט לכיתות א’, כאשר בשנת תשפ”א נרשמו 8 תלמידים, וקושי בהפעלת שאר הכיתות שאינו מאפשר המשך פעילות של בית הספר הן מבחינה פדגוגית – חינוכית, והן מבחינה תקציבית לטענתם. הרישום לשנת הלימודים תשפ”א היה גורם מכריע במערך השיקולים וקבלת ההחלטות נמסר בהודעה. נראה כי שיקולי ההחלטה לסגור את בית הספר יצחק הנשיא זהים לשיקולים שנעשו בשנת 2019 על ידי הממונים על החינוך יחזקאלי, ולגיסמו- אדלר, כאשר סגרו גני ילדים בעיר וגבו תשלום נוסף מהורי הילדים בגנים הארוכים על מנת לייצר חיסכון בתקציב העירייה. 

לצוות בית הספר נודע על סגירתו על ידי עובדי הניקיון שהגיעו לבית הספר ודיווחו שנתבקשו לעבור לעבוד בבית ספר אחר עקב סגירת בית הספר.

הרשת החברתית מוצפת בתגובות של הורים. אמא לשני ילדים שלומדים בבית הספר יצחק הנשיא, עם ילד שעולה לכיתה ג’, וילד נוסף לכיתה א’, אומרת, כי כאשר טענו בהנהלת העיר כי נרשמו רק 8 ילדים הדבר אינו נכון. “הילד שלי שעולה לכיתה א’ לא היה רשום והיה צריך לעלות לכיתה א’ בבית הספר יצחק הנשיא, ואומרת כי לא התקשרו לילדים שהם שנתון 2013 להרשמה לכיתות א’. “לא ידענו כי בית הספר ייסגר עד יום שלישי שעבר. קיבלנו הודעה בכתב, ונאמר לנו שלאחר פגישות עם צוות המורים ומנהלת בית הספר הוחלט לסגור את בית הספר. נכון שסופקו פתרונות להרשמה בבתי ספר אחרים בעיר, אבל אם הם סוגרים לנו את בית הספר איזה אמונה יש לי שהם ילוו אותי. סגרו לילד שלי את בית הספר באמצע משבר הקורונה, בזמן שאנחנו נלחמים להחזיר את הילדים לשגרה”.

האמא מספרת כי מאז ההחלטה לסגור את בית הספר יצחק הנשיא הילד שלה לא ישן בלילות, “אני “מרוסקת” בגלל הילד עם השאלות שהוא מפנה אליי במשך כל היום “למה סוגרים את בית הספר, “אמא לאן אני אלך?”, “לאיזה בית ספר?”, “אני לא אהיה עם החברים שלי?”, “איך אכיר חברים חדשים?”, “איך אתרגל למורה חדשה?” הוא עצוב שהחברים שלו לא יהיו איתו. “מפרידים בין הילדים. הילד שעולה לכיתה א’ מוטרד מכך שלא יהיה באתו בית הספר עם אחיו כפי שציפה לכך ביצחק הנשיא. אם היינו יודעים שיש כוונה לסגור את בית הספר היה לנו זמן להכין את הילדים, ולנו ההורים זמן לקבל החלטות. אנחנו נמצאים כרגע במשבר הקורונה, ואנחנו ההורים לא מצליחים לקבל את ההחלטה, איך רוצים שהילדים יקבלו את ההחלטה על הסגירה ושלא יחזרו עוד לבית הספר. בית ספר יצחק הנשיא הוא חממה עבור הילדים שלנו. בבית הספר קיים שילוב של כיתות החינוך המיוחד, וההכלה של הילדים בבית הספר את ילדי החינוך המיוחד ולהפך, הם לא ימצאו דבר כזה בבתי ספר אחרים”.

בעקבות ההחלטה על סגירת בית הספר, חברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן – ויצמן הפנתה שאילתה לראש העיר אביחי שטרן בבקשה לנתונים על גודל המחזור של ילדים העולים לכיתות א’ בשנת תשפ”א בקריית שמונה, וכמה מתוך המחזור נרשמו בפועל לבתי הספר? עוד מבקשת לדעת את חלוקת הרישום לכיתות א’ בשנת תשפ”א לפי בית ספר, ונתונים על גודל המחזור שעלה לכיתה א’ בתש”פ ומה המחזור המשוער בתשפ”ב? חברת המועצה אומרת בשאילתה, כי היא מבקשת את הנתונים כדי להבין איך נעשה הרישום לכיתות א’ ביצחק הנשיא לפני שההחלטה תהיה בלתי הפיכה. 

חברת המועצה לא קיבלה תשובה לשאילתה עד לזמן זה, ומפנה ביקורת כלפי הנהלת העיר שבוחרים שלא לקיים ישיבת מועצה בנושא בחסות משבר הקורונה, וכי לא ברור אם מדובר בסגירת בית הספר או בהקפאת הפעילות ביצחק הנשיא והקפאת סמל המסגרת. וכפי הנראהאומרת חברת המועצה, בהנהלת העיר החליטו לסגור את יצחק הנשיא ולהקפיא את סמל המוסד, ולהעביר את בית הספר יצחק הנשיא בלי ילדי יצחק הנשיא שיפוזרו בבתי הספר בעיר. לדעת חברת המועצה הילדים של בית הספר יצחק הנשיא יחברו לבית הספר תל חי ובכך בית הספר תל חי יגדל בכמות התלמידים, וניתן יהיה לעשות חיזוק מבנים לבית הספר תל חי, כאשר הילדים של כיתות עיצוב התנהגות ילמדו בבית הספר מצודות.

חברת המועצה זריהן – ויצמן אומרת כי התהליך שהתרחש בעבר בקריית שמונה הוא שכל ילד שלא רצו אותו בבית ספר בעיר הפנו אותו לבית הספר יצחק הנשיא שהכיל את הילדים וטיפל בהם למופת. עכשיו את אותם הילדים לוקחים ומחזירים לבתי הספר. ומקווה שזאת לא תהיה בכייה לדורות וההסתגלות של הילדים תהיה טובה. בשיטת הרישום שהייתה חברת המועצה הגבילה את כמות הילדים בכל כיתה ואם מגיעים לסף הילדים שמעל הסף שנקבע עוברים לאופציה הבאה שביקשו. וככה התמלא יצחק הנשיא. דבר שלא קרה בשנה הנוכחית.

חברת המועצה זריהן – ויצמן שמתנגדת בתוקף לסגירה של בית הספר אומרת, כי משרד החינוך לא מורה לסגור בית ספר. “הרשות צריכה “להכניס יד לכיס” כדי שבית הספר יצליח להתקיים. והרשות לא מוכנה לתקצב כי היא לא מאמינה בלהשקיע בחינוך. כיוון שאין חשיבה חינוכית ואין חשיבה שירותית וכרגע הכל מתנקז לשכונת יובלים, שצריכה לקבל את המיטב אבל לא על חשבון שכונות בתוך העיר.

**

בית הספר יצחק הנשיא מתוקצב על ידי משרד החינוך ככלל בתי הספר ואת הפרש ההוצאות נדרשת להשלים העירייה. בתקציב העירייה לשנת 2020 משרד החינוך מתקצב את בית הספר יצחק הנשיא בסכום של 340,000 ש”ח, בעוד הוצאות בית הספר נאמדות בסכום של 800,000 ש”ח.

חברי האופוזיציה מתנגדים לסגירה של בית ספר בעיר ואומרים, כי השיקול אינו רישום מועט אלא שיקול כלכלי והם מתריעים כי סמל בית הספר שנלקח לא יוחזר על ידי משרד החינוך בעתיד. במשרד החינוך אומרים כי הם אינם מתחייבים כלפי העירייה לפתיחה של בית ספר חדש בעיר בעתיד, וכי הדבר תלוי ברישום לכיתות א’.

חבר מועצת העיר אלי זפרני אומר, כי לא סוגרים בית ספר עם סמל. כאשר יש ערים שנלחמים לפתוח בית ספר חדש. “לקבל בית ספר עם סמל לוקח כמה שנים בתהליך לא פשוט מול משרד החינוך בכדי לפתוח בית ספר ולקבל תקציב להפעלתו. ובקריית שמונה בהינף יד סוגרים בית ספר קטן ואיכותי. דיברתי עם הורים והם בהלם מההחלטה. הילדים למדו אנגלית מכיתה ב’ מה שלא קיים באף בית ספר בעיר. בית ספר עם הרבה משמעויות עבור ילדים שקשה להם להסתגל לקבוצות גדולות”.

זפרני מסביר, כי המשמעות של סגירה של בית הספר היא ירידה בערך הנכסים. “בתים בשכונה בלי בית ספר ובלי גני ילדים, השווי של ערך השכונה יורד כיוון שערך הנכס נקבע על פי הסביבה. יצרו תחרות שהיא קשה בין השכונות הוותיקות לשכונות החדשות. בשכונות של רחוב אילת ושכונת ג’, במקום לתת להם חיזוק וחיבוק פוגעים בהם עוד יותר. זאת תכנית שלא תייעל את קריית שמונה אלא תכנית שמרסקת את קריית שמונה, את הילדים ואת המשפחות, זה עצוב. במקום לבוא ולהגיד אנחנו צריכים להיאבק ביחד, ללכת לממשלה ולהביא כסף כמו שהייתי עושה בקדנציה הקודמת, נוח להם לסגור”.

זפרני מתייחס גם להחלטת הנהגת ההורים העירונית לתמוך בסגירה של בית הספר. “מעליב ומעציב שהנהגת הורים משתפת פעולה עם הנהלת העיר. בנהגת ההורים העירונית אומרים כי הם נפגשו עם הנהלת העיר, בזמן שראש העיר אומר כי ההחלטה לסגור את בית הספר היא בתיאום עם הנהגת העיר. ובנהגת העיר לא היו שותפים להחלטה. כואב ולא ייתכן, בהנהלת העיר דיברו על שינוי ומסתבר שהשינוי הוא סגירת בתי ספר, סגירת מפעלים, למה אנחנו צריכים להגיע לזה?. במקום לטפח את רחובות השופטים, רחוב אילת ושכונת ג’ פוגעים בהם עוד יותר. זה השינוי שהבטחתם?. אסור לסגור את בית הספר. הילדים יישארו עם צלקת לכל החיים. כנציג ציבור לא הייתי נותן לסגור את בית הספר. הילדים יועברו לבתי ספר אחרים ויהיו מתוסכלים. ילדים שעלולים להיות “בספסלים האחוריים של הכיתות”.

מאז ההודעה על סגירה של בית הספר הופנתה ביקורת כלפי הנהלת העיר וההתנהלות של הממונים על החינוך סגן ראש העיר יחזקאלי וחברת המועצה לגיסמו – אדלר, בקבלת ההחלטות שנעשתה במחשכים לטענת האופוזיציה, ובחוסר שקיפות, עד כדי שהנהגת הורים לא הייתה שותפה בקבלת ההחלטות לסגור את בית הספר יצחק הנשיא וקיבלו על כך הודעה ככל ההורים בבית הספר.

כזכור בעקבות הודעה של הנהגת ההורים כי הם לא היו מודעים להחלטה על סגירה של בית הספר נקבעה ישיבה, שהתקיימה ביום ראשון השבוע, עם יו”ר הנהגת ההורים העירונית גולן בוכריס, נציגות של יו”ר מכלל בתי הספר, ממונים על תיק החינוך, סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן לגיסמו – אדלר. בישיבה הוחלט כי הנהגת ההורים תומכת בהחלטה לסגור את בית הספר.

נראה כי הדעות חלוקות בהנהגת ההורים העירונית, שכן מספר חברי הנהגת ההורים הודיעו כי הם מתנגדים לסגירתו של בית הספר כאשר יו”ר הנהגת ההורים העירונית גולן בוכריס אומר כי לאחר פגישה שהתקיימה עם הממונים על החינוך סגן העיר יחזקאלי וחברת המועצה לגיסמו אדלר, והנתונים שהוצגו בפניהם ההנהגה ההורית החליטה לתמוך בהחלטה לסגור את בית הספר.

ביום חמישי נערכה הפגנה מול בניין העירייה, התארגנות של פעילים חברתיים בעיר והורי הילדים בבית הספר יצחק הנשיא בתמיכה של חברי מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן ואלי זפרני, ויורם מלול, הפעילים החברתיים יערית אסתר גבאי צוערת בתכנית “צוערים לשלטון המקומי”ואהרון דמרי. יערית אומרת, כי בעקבות טענות העירייה כי בית הספר נסגר בשל רישום מועט לכיתות א’ החליטה בשיתוף חברת המועצה זריהן –ויצמן להוציא קול קורא להרשמה לכיתות א’ בהן הצליחו לגייס 6 נרשמים חדשים לכיתות א’ ביצחק הנשיא נוסף ל – 8 נרשמים הקיימים. יערית אומרת כי ההחלטה להפגנה נובעת מהתנהלות מקוממת ולא תקינה בהחלטה לסגירה של בית הספר.

ממשרד החינוך נמסר: “כל בית ספר חדש שנפתח ומאושר על ידי משרד החינוך מקבל סמל מוסד שמזכה אותו בסל משאבים ותקציבים סדור, על פי מספר התלמידים והצוות ופרמטרים נוספים ובכפוף לכללי המשרד והחשב הכללי. אין שום משמעות אם סמל מוסד מסוים יינתן למוסד חדש או שיינתן לו סמל חדש. אין בית ספר נסגר אלא רק לאחר שיח והסכמה בין הרשות המקומית למשרד”.

מנהלת אגף החינוך מסרה: “ההחלטה על סגירתו של בית הספר יצחק הנשיא נעשתה בכובד ראש ובלב כבד, אך בכל העת עמדו לנגד עינינו התלמידים אשר להם ולרווחתם אנו נושאים באחריות ולהם אנו מחוייבים.
בשכונת יובלים יוקם בית ספר יסודי חדשני עליו כבר קיבלנו אישור ממשרד החינוך לבינוי. לבית הספר ביובלים יהיה סמל מוסד חדש שלא יגרע ולא יפגע בסמלי המוסד הקיימים, אלא בתוספת להם״.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn