צילום: המכללה האקדמית תל חי

החוג למדעי הסביבה במכללה האקדמית תל-חי מציע קורס ייחודי וראשון מסוגו בעולם: גששות ככלי מחקר אקולוגי.  מטרות הקורס הינה להקנות לסטודנטים כלים למחקר בשדה על ידי איתור עקבות וסימני שדה של מגוון חולייתנים,  זאת תוך כדי העמקה בתכנים אקולוגים עכשוויים. את הקורס מלמדים הדוקטורנטים אסף בן-דוד ואפרת דנר.   

הסטודנטים הלומדים בקורס רוכשים כלים לזיהוי עקבות, סימני שדה וגישוש אחרי חיות בר במגוון טקסונים. בצד החישובי ניתנים לסטודנטים כלים לניתוח נתונים מרחביים, מדדי מגוון, נוכחות ומודלים בסיסיים של תפוצת מינים, כמו גם כלים ליצירת מפות המתארות את הנתונים בעזרת GIS.

 הקורס החדש מנגיש מגוון כלים ממיומנויות הגישוש על-בסיס רקע זואולוגי להבנת התצפיות וכלים אקולוגיים וסטטיסטיים לניתוח התצפיות מהשדה. כל מקבץ שיעורים עוסק בשאלה אקולוגית עכשווית, מקנה כלים לאיסוף מידע דרך הגששות בשדה וכלים סטטיסטים לניתוח הנתונים.

למידת מיומנות הגישוש נעשית לרוב בשדה, באמצעות ההתמקדות בצדדים יישומיים לאיסוף מידע מהיר בשדה. בנוסף לכך אוספים הסטודנטים נתונים על נוכחות ותנועה של חולייתנים גם מעבר לשעות הקורס ונתונים אלו נלמדים ומנותחים בכיתה בכלים סטטיסטים עדכניים, תוך כדי שימוש בתוכנות מיפוי ובתוכנות לניתוח סטטיסטי.

השיעורים בקורס מתבצעים לרוב בשטח וחלקם יתקיימו במעבדות. בין נושאי הקורס, ניתן למנות: מבוא לגששות והבסיס האקולוגי- אנתרופולוגי , פלטות עקבות – כלי מחקר ליונקים קטנים, אקולוגיה של חברות ומודלים של תפוצת מינים גישוש צבאים – שבילים, גללים ומרבצים, דגמי תנועה במרחב ופנולוגיה של צומח ואפקט הפחד, נזקי חקלאות של חולייתנים  – סיור במטע, קישוריות ופרגמנטציה  של בתי גידול, הפצת זרעים בצניפות גללים, איסוף גללים בשדה ניתוח נתוני גללים, כלים לזיהוי פרטני מעקבות, איסוף עקבות חזירי בר וזיהוי פרטני ועוד.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn