עומס בחדר המיון – ביום חמישי שעבר הובאו לבית החולים זיו שישה ילדים ובני נוער עם פציעות שונות, ביניהם נער בן 14 שהובהל לבית החולים במצב קריטי לאחר שטבע בבריכה בעמיעד וילד בן 6 שהוכש על ידי נחש צפע במהלך טיול עם הוריו.

 

ביום שני האחרון הגיעו לבית החולים 12 ילדים לאחר שנכוו מסיר מרק לוהט במהלך מחנה קיץ בעין זיתים וביום רביעי אושפזו 3 ילדות בבית החולים לאחר פגיעת טראומה.

 

שירי פריאנט

 

תקופת החופש הגדול טומנת בחובה סכנות רבות, במיוחד עבור ילדים ובני נוער. הילדים, אשר אינם נמצאים במסגרות הרגילות ומרבים לבלות בחוץ, חשופים לפגיעות רבות במהלך חודשי הקיץ. ביום חמישי בשבוע שעבר הובאו על ידי מד”א לבית החולים זיו ארבעה ילדים ובני נוער מפציעות שונות: נער בן 14 מישוב בגליל העליון אשר טבע בבריכה בעמיעד, פעוט בן 3 מרמת הגולן אשר נפל מגובה, ילד בן 6 ממגדל העמק שהוכש על ידי נחש צפע, ונערה בת 17 ממיאמי שהגיעה לחופשה בחיספין ואושפזה בבידוד עם חשש לדלקת בקרום המוח. בנוסף, הובאו באותו יום שני ילדים סורים שהובאו על ידי צה”ל מסוריה כשהם סובלים מחוסר התפתחות ותת משקל עקב הפרעה גנטית, מחסור ברופאים ומחסור בתרופות לטיפול במצבם.

 

המקרה הקשה ביותר באותו יום היה של נער בן 14 מישוב בגליל העליון, אשר טבע בבריכה בקיבוץ עמיעד. הנער הובהל לחדר המיון ביום חמישי שעבר על ידי מד”א במצב קריטי, כשהוא מורדם ומונשם. הנער בילה בבריכת השחייה בקיבוץ עמיעד עם חבריו, כשלפתע איבד הכרה והתעלף בתוך המים במהלך צלילה. כתוצאה מכך, שאף הנער נוזלים לריאות, מערכות גופו קרסו והוא איבד את הדופק וחדל לנשום. לאחר מאמצי החייאה שנמשכו כ-7 דקות חזר הדופק של הנער והוא הובא בניידת טיפול נמרץ לחדר המיון במרכז הרפואי זיו. שלוש עובדות עבדו לטובת הנער שטבע באותה השעה. האחת- שהמציל בבריכה היה ערני, משה אותו מהמים והחל מיד בפעולות החייאה ראשוניות, השנייה- שבמקרה נמצאה בבריכת השחייה באותה שעה אחות מוסמכת תושבת הקיבוץ, והשלישית- שבאותה שעה נערכה התרמת דם בקיבוץ וניידת של מד”א הגיעה לבריכת השחייה תוך דקות ספורות.

 

ד”ר אשקאר איהאב, מומחה פנימאי במרכז הרפואי זיו, שטיפל בנער בחדר ההלם מיד עם הגיעו לחדר המיון אומר, כי המטופל הגיע במצב קריטי, לא יציב, מורדם ומונשם עם ריאות מלאות במים ורווי חמצן מאוד נמוך בדם. “היה קשה מאוד להנשים אותו וחלפו שעתיים בטרם מצבו הוגדר מיוצב. ניקזנו את הנוזלים והענקנו לו טיפול תרופתי. מכונת ההנשמה התמלאה כל הזמן במים שיצאו מריאותיו. לאחר שמצבו התייצב ורוויי החמצן בדמו הגיע לרמה סבירה, הועבר הנער למחלקת טיפול נמרץ כשהוא עדיין מונשם ומורדם”. ד”ר איהאב מציין  כי לשמחתו הרבה התבשר שהנער התעורר לאחר כיממה וחצי והוא אף ביקר אותו ודרש בשלומו במחלקת טיפול נמרץ ילדים.

 

 

ד”ר מוטי עיני, רופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי זיו, אומר כי כ-36 שעות לאחר הגעתו של הנער הוחלט לגמול אותו מתרופות ההרדמה ואמצעי ההנשמה. “לשמחתנו הילד החל מיד לנשום באופן עצמאי. עוררנו אותו לאט וכשהתעורר, נמצא מדבר לעניין וזוכר את אירוע הטביעה, כך שבתוספת לתמונת ה-CT  ראש שערכנו, נוכחנו שאין עדות לכל נזק מוחי”.

 

ביום שלישי, חמישה ימים לאחר הטביעה, הנער עדיין טופל במחלקת טיפול נמרץ ילדים באמצעות תמיכה נשימתית. ד”ר מוטי עיני אמר כי “הנער התאושש, אך עדיין סובל ממחלה ריאתית והוא עדיין זקוק להנשמה לא חודרנית, אך מהבחינה הנוירולוגית אנו שמחים להיווכח שהוא חזר לעצמו לחלוטין. בעוד ימים ספורים ריאותיו יחלימו והוא לא יזדקק יותר לתמיכה נשימתית ולפיזיותרפיה נשימתית, אותן הוא מקבל כעת במחלקת טיפול נמרץ. הוא יהיה בסדר וזה נהדר. הוא נער נפלא ואנו מאחלים לו הרבה בריאות”. ביום למחרת הוא שוחרר לביתו.

 

גם מצבו של הראל דשן בן ה-6 ממגדל העמק לא היה פשוט. הילד, אשר הוכש על ידי נחש צפע במהלך טיול עם הוריו בבריכת הקצינים אל עלמיין שברמת הגולן, הובא לבית החולים ועבר החייאה.  במהלך טיולו, בזמן ההליכה מהרכב לכיוון אתר הקמפינג, חש הראל לפתע כאב עז ברגלו השמאלית ודיווח מיד להוריו שהרגיש כי דרך על דבר מה שזז תחת רגלו והיה בתנועה. מפאת החושך, לא הצליחו ההורים לראות מה קרה ומהי מהות הפגיעה ומיהרו לאתר הקמפינג. שם, בעזרת פנס גילו שתי נקודות אדומות על עורו של הראל והבינו, כי ככל הנראה מדובר בהכשת נחש ארסי.

 

יקיר הרים את בנו הבוכה מכאבי ההכשה על הידיים ורץ עם החבר בחזרה לכביש הראשי במסע טיפוס שערך כרבע שעה. תוך כדי הריצה יצרו קשר טלפוני עם מד”א וניידת האמבולנס שנשלחה חברה אליהם עם הגעתם לכביש. במהלך הנסיעה המהירה לבית החולים, החל הראל לחוש ברע, הדופק שלו הואט, הוא התקשה לנשום, החל לגלות סממנים אפאתיים ואף הקיא בזמן הנסיעה. מיד עם הגיעם במהירות האפשרית לחדר המיון לילדים בזיו, איבד את ההכרה וצוות רפואי מורחב של מיון ילדים וטיפול נמרץ ילדים ערך בו החייאה מוצלחת. כשעתיים לאחר האשפוז, הופסקו התרופות לתמיכה בלחץ הדם ובבוקר למחרת העירו הרופאים את הראל הקטן והפסיקו את ההנשמה המלאכותית. הוא החל להתאושש, הממצאים המערכתיים נעלמו, למעט ממצאים מקומיים שמתבטאים בנפיחות לאורך כל הרגל וקשיים בתנועה, שיטופלו בשבועות הקרובים באמצעות פיזיותרפיה עד שיחלפו כליל.

 

והשבוע לא נגמר. ביום שני בלילה הובאו לבית החולים 12 ילדים בגילאי 12-14, שנכוו לאחר שסיר מרק רותח נשפך עליהם במחנה בני עקיבא בעין זיתים. הם הגיעו לבית החולים במצב קל ובינוני כשהם סובלים מכוויות בפלג הגוף התחתון. שניים מהם נשארו לאשפוז ולאחר מכן הועברו לבית החולים הדסה עין כרם, הנמצא  סמוך למקום מגוריהם.

 

ביום רביעי האחרון הובאו למרכז לבריאות הילד בבית החולים 3 בנות לאחר פגיעת טראומה. ילדה בת 6 נפלה מאופניים לפנות בוקר ונפגעה מהכידון בבטנה. היא אושפזה להשגחה. ילדה נוספת בת 11 נפלה מנדנדה ונחבלה בראשה ובשורש כף ידה. לאחר בירורים, טיפולים והשגחה היא שוחררה לביתה. נערה בת 16 נפלה מגובה ושברה את שיניה. היא טופלה במחלקת פה ולסתות ושוחררה לביתה.

 

מבית החולים עדכנו כי גם הפעוט שנפל מגובה שוחרר לביתו, הנערה עם החשד לדלקת בקרום המוח הועברה לבית החולים רמב”ם לבקשת המשפחה המתגוררת באיזור, ושני הילדים הסורים עדיין מטופלים במחלקת ילדים בטיפול תרופתי.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn