לאחר שהוחלט לקצץ במימון הסייעות בשנת הלימודים הקרובה, משרד הרווחה הודיע כי ישוב לממן את השירות עד סוף שנת 2017

ח”כ יפעת שאשא-ביטון, אשר ליוותה את המאבק: “עדיין לא ניתן לברך על המוגמר – מדובר בפיתרון זמני בלבד”

שירי פריאנט

 

שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, ההורים לילדים האלרגים יכולים לנשום לרווחה. לאחר שהחליט לבטל את מימון הסייעות לילדים האלרגים בגנים, הודיע משרד הרווחה ביום ראשון האחרון כי החליט להאריך את מענה הסייעות עד לחודש ינואר הקרוב. זאת בהתאם להמלצות שהתקבלו בדיוני החירום בוועדה לזכויות הילד.

 

בחודש יוני גילו ההורים במפתיע כי משרד הרווחה, בראשות השר חיים כץ, יפסיק לממן סייעות צמודות בגני הילדים לפעוטות אשר סובלים מאלרגיות קשות ומסכנות חיים כבר בשנת הלימודים הקרובה. זאת בטענה כי השירות אינו מיטבי לילדים הסובלים מאלרגיות. החלטת משרד הרווחה התבססה על עמדת משרד הבריאות, לפיה יש להעביר את הצוותים החינוכיים הכשרות לטיפול במקרי אלרגיה קשים, ובכך לשחרר את הסייעות מתפקידן. בתגובה לכתבה שהתפרסמה בנושא ב”מידע 8″, מסרו ממשרד הרווחה כי “סייעת שילוב אינה סייעת רפואית ולכן נדרש כאן מענה אחר, שאינו בסמכותו של משרד העבודה והרווחה”. עם זאת, לא סיפק משרד הרווחה או משרד הבריאות הכשרה לצוותים החינוכיים ולא הציע  מענה חלופי, דבר אשר השאיר את ההורים בפני שתי אופציות. האחת, לממן מכיסם 7,000 שקלים בחודש עבור סייעת, והשנייה- להשאיר את הילדים בבית.

 

יש לציין כי בישראל כיום ישנם כ-350 פעוטות עד גיל 3 אשר סובלים מאלרגיה קשה ומסכנת חיים. ח”כ יפעת שאשא-ביטון שליוותה את המאבק, בישרה בתחילת השבוע כי: “לאחר מאמצים רבים הוחלט היום במשרד הרווחה להאריך את מתן מענה הסייעות לילדים אלרגים עד לחודש ינואר, בהתאם להמלצות שהתקבלו בדיוני החירום בוועדה לזכויות הילד שבראשותי. אני מברכת את שר הרווחה על קבלת החלטה חשובה זו ומצרה על העוול שנגרם להורים בחודשים אלה של חוסר וודאות. אך עדיין לא ניתן לברך על המוגמר – מדובר בפיתרון זמני בלבד. לכן, בתקופה זו חייבים המשרדים להיערך לפתרון קבע, על מנת למנוע משבר נוסף ופגיעה נוספת בילדים והוריהם”.

 

ח”כ שאשא ביטון אומרת ומוסיפה כי “אם ידרש, נגיע גם לבג”צ על מנת להכריע בשאלה – על איזה משרד מוטלת האחריות על ילדים אלרגים בגילאי לידה עד שלוש. נכון לעכשיו, אף אחד מהמשרדים אינו מוכן לקחת את האחריות על עצמו לטווח הרחוק. אני, כמובן, אמשיך לעקוב מקרוב ולסייע על מנת שהדברים יקרו ושחלילה לא נמצא עצמנו במשבר נוסף עם סיום תקופת ההארכה”.

 

ב”יהל, העמותה לאלרגיות מזון”, אומרים כי הם “לא קופאים על השמרים. ההחלטה של משרד הרווחה להשאיר את הסיוע עד לסוף שנת 2017 מאפשרת לנו אך ורק מרווח נשימה, שיאפשר הכנת תוכנית שתכלול: מניעה, הנגשה והכשרה לצוותי המעון. להכין תוכנית כזאת ולהוציאה אל הפועל יקח יותר מארבעה חודשים. בנוסף, המצב היום, בו המשרדים מתווכחים ביניהם של מי האחריות על הילדים האלרגים, אינו מקובל עלינו ולכן אנחנו מתכוונים להמשיך בבג”צ”.

 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי “בהנחיית השר חיים כץ, המשרד ימשיך לממן סייעת לכ-350 ילדים אלרגים למשך שעתיים ביום עד לסוף חודש דצמבר, במטרה למנוע שיבושים בקליטת הפעוטות במעונות היום בשנת הלימודים הקרובה. המשרד לקח על עצמו בשנים האחרונות, כפתרון זמני, מימון סייעת שילוב לילדים אלרגים במשך שעתיים ביום, ללא גיבוי תקציבי, על מנת לאפשר להורים להמשיך ולהשתלב בשוק התעסוקה, אף שמדובר בתחום רפואי שאינו בסמכות המשרד. אנו קוראים למשרדי האוצר והבריאות לא להתמהמה ולגבש פתרון קבע, ובמקביל פונים להורים שלא להפסיק את מאבקם הצודק עד להשגת הסדר קבוע”.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn