אופיר יחזקאלי

מ״מ וסגן ראש העיר והמועמד לראשות העירייה, אופיר יחזקאלי החל השבוע באופן רשמי את קמפיין הבחירות את פעילותו למען קרית שמונה החל לפני כעשור כשחזר עם משפחתו להתגורר בעיר לאחר תקופת לימודים והתמחות בעריכת דין במרכז בבחירות האחרונות נבחר עם שותפתו, חן אדלר למועצה ויחד ניהלו את תחום החינוך ומקביל ניהל את תחום ההנדסה בעיר עד שיחסיו עם ראש העירייה עלו על שרטון כיום, משמש עדין כיו״ר הועדה לתכנון ובניה ולאחר הניסיון שצבר הוא מרגיש בשל להתמודד לראשות העיר ולהציע את כשרונו וניסיונו למען תושבי העיר

אופיר יחזאלי

יחזקאלי נולד וגדל בקריית שמונה. הוריו עלו מאיראן בראשית תקופת ההתיישבות ושוכנו במעברה. עוד בגיל צעיר הצליח לגלות כשרון של מנהיגות. כשהתמודד בתיכון לראשות מועצת התלמידים של בית הספר דנציגר וזכה במקביל להתנדבותו במד״א.
לאחר גיוסו לצה”ל שובץ במנהל האזרחי והיה אמון על הטיפול באוכלוסייה האזרחית הפלסטינית. לאחר תקופה קצרה יצא לקורס קצינים והוביל החלטות בשנים המאתגרות ביותר שידעה ישראל בהן התקיימו הסכמי אוסלו, אירועי האינתיפאדה השנייה ומבצע חומת מגן. במהלך השירות כיהן כרל”ש של ראש המינהל האזרחי באיו״ש וביצע עבורו את רוב עבודת המטה. “אתה צריך לדעת לנווט ולקבל החלטות. אתה צריך להעלות לו דברים, להכין דיונים, להוריד את ההנחיות לשטח ולוודא שהן אכן מתבצעות. אתה לא יכול להניע ארגון בכוח על ידי פקודות. אתה צריך להתחבר לאנשים, לטפח יחסי אנוש ולדאוג שאנשים ירגישו בנוח לעבוד בשבילך. אני מאוד מאמין שצריך להתמקד בפרטים הקטנים ולדעת מה קורה בשטח, בטח בניהול של עיר”.
לאחר שמונה שנים השתחרר יחזקאלי בדרגת סרן ובהמשך בשירות המילואים הוענקה לו דרגת רב סרן. בעקבות התפקיד במנהל האזרחי החליט לפנות ללימודי משפטים ונרשם למרכז הבינתחומי בהרצליה (כיום אוניברסיטת רייכמן) בסוף שנת הלימודים השנייה נבחר לתפקיד יו”ר אגודת הסטודנטים. לאחר לימודיו בזמן ההתמחות במשרד התחתן עם רעייתו, שני (ירושלמית במקור). בתחילה התגורר הזוג בהרצליה, שם נולדו שני ילדיהם הגדולים. למרות הנוחות שהחיים במרכז אפשרו להם ליחזקאלי “תמיד דגדג לי לחזור הביתה. כשהילדים גדלו חשבתי לעצמי איפה אתה רוצה לגדל אותם ואמרנו ננסה את הצפון שנה שנתיים אם לא יהיה טוב אז נחזור”.


כשחזר לצפון החל לעבוד כרכז צמיחה דמוגרפית ברשות לפיתוח הגליל. במהלך התפקיד הכיר את אראל מרגלית וביחד עם ראש העיר הקודם, הרב ניסים מלכה החלו לרקום את פרויקט הפודטק.
בשנת 2018 החליט להתמודד למועצת העיר – הן בשביל לצבור ניסיון וגם בגלל הערכתו האישית את ראש העיר לשעבר: “כיבדתי אותו ולא חשבתי שזה נכון להתמודד מולו. במהלך ההכנות לקמפיין הכיר את שותפתו, חן אדלר ב”מקרה” כשהלך לפתוח חשבון עבור הבחירות בבנק דיסקונט. מאז התחברו השניים והצליחו להוביל תהליכים משותפים במועצה ובתחום החינוך שלקחו על על עצמם במשותף לאחר פרישתה של חברת המועצה אביבה זריהן ויצמן מהתפקיד: “ראיתי שחן אדלר רצינית, אינטילגנטית מעורבת, מתנדבת בקהילה ושהחינוך בעצמותיה אז התחברנו והצלחנו להשיג שני מנדטים ומאוד שמחנו”. את אביחי הכיר כחבר מועצה: “לא היה לנו קשר קרוב. אני הייתי בצד של ניסים אבל אביחי הפתיע מאוד בבחירות. אנשים רצו תקווה ומשהו חדש ולא הייתה לי כל כך ברירה באותה נקודת זמן. ניסים כעס עלי שלא תמכתי בו בסיבוב השני, אבל גם אם הייתי הולך איתו אביחי היה נבחר בכל מקרה”.


לדבריו התפקיד באגף החינוך היה מאתגר מאוד: “לקחנו אגף מרוסק ובנינו אותו מחדש. מינינו מנהלת אגף חדשה, טיפלנו בנושא של הגיל הרך, הקמנו מחלקה לילדים ונוער בסיכון הגדלנו את התקנים במחלקה לחינוך מיוחד, הכנסנו פדגוגיה חדשנית, מרכזי חדשנות, שיפוץ גנים וחצרות”. לאחר שלוש שנים בתפקיד הוזז מתפקידו על ידי ראש העירייה. לטענת יחזקאלי: “ככל הנראה בנקודה מסויימת הוא קצת הרגיש שאני מאפיל עליו”. בנוסף טוען: “היו אנשים סביבו שסיכסכו ביננו. בנקודה מסוימת כבר לא הצלחנו להסכים על שום דבר. מה ששבר את גב הגמל זה שאני רציתי לטפל בחצרות גני ילדים והוא רצה להשקיע 200,000 בבית קברות לכלבים”.

מדוע החלטת להתמודד?


“אני לא מתמודד לתפקיד בשביל סידור עבודה. ברוך ה’, כיום אני מתפרנס יותר ממה שהתפרנסתי כסגן ראש עיר. אבל אני מרגיש שהיום יש לי סל כלים שהוא גם מוניציפלי, גם משפטי וגם ציבורי. הסיפור של העירייה מגיע ממקום מאוד ריגשי. אני מחובר לעיר ומאמין שלעיר הזאת מגיע לממש את הפוטנציאל המטורף שיש בה. הדבר שהכי כואב לי זה שהורים אומרים לילדים שלהם לצאת מפה ולעבור למרכז. אני רוצה שהעיר תגיע למצב שאני אוכל להגיד לילדה שלי להקים את הבית שלה פה, בקרית שמונה. אני רוצה להביא את העיר למקום של גאווה שתהיה פה איכות חיים ברמה גבוהה וסביבה מושלמת לגידול ילדים. אבל היום יש בעיה. מנסים לספר לעולם ‘סיפור חדש’ על העיר אבל אם התושבים מרגישים שהעיר מוזנחת ומלוכלכת אז מה יעזור שיספרו על עיר הנחלים. העבודה צריכה להיות קודם כל פנימה. זה מורכב, אבל אפשר לעשות את זה – להבדיל משאר המתמודדים ברגע שאני אשב על הכיסא אני אדע מה לעשות, אני כבר עשר שנים מנהל תהליכים בעירייה, אני מכיר את רוב הפרטים מבפנים ולכן אני לא נדרש לתהליך ארוך של למידה”.
במידה ותיבחר, האם אינך חושש ממועצה לעומתית בהובלת אביחי שטרן ואלי זפרני שעשויים לאחד כוחות נגדך במועצה?
“אני משתדל פחות לדבר על אחרים אלא על עצמי והיכולות שלי. אני חושב שהציבור צריך להגיד את דברו היטב ולתת את המנדט לאדם שיכול ומסוגל להוביל ולנהל את האתגרים בהן ניצבת העיר. בדיור, בניקיון, בתשתיות, צריך לייצר תכנית אב של הרשות יחד עם התושבים”.

תכנון עירוני


את יכולתו בתחום מגבה יחזקאלי בבנייתן של שכונת יובלים ושכונת בימת תל-חי: “מדובר בשכונות שהיו תקועות במשך שנים רבות, בניהול נכון שחררתי את כל החסמים שהיו תקועים ועובדה שכיום השכונות במצב פיתוח מתקדם, יחד עם זאת נדרש לסיים את הבניה והפיתוח של שכונת יובלים ובימת תל-חי, לדאוג לנקיון סדר ואירגון כמו כן צריך להשלים את הבנייה של מוסדות הציבור בשכונות החדשות כגון: בית כנסת, גני ילדים ומועדוני נוער״. כנ״ל בשכונת הוורדים שם נדרש לבנות מבנה ציבור נוסף. בנוסף לדברי יחזקאלי במבט לעתיד דרך הועדה לתכנון ובנייה יצרנו תוכנית אסטרטגית חדשה לעיר ל-30 שנה הבאות. אנחנו מתכננים כיום רובע חדש של 5,000 יחידות דיור בחלק המזרחי של העיר עם אזורי מסחר ותעסוקה, הרחבת אזורי התעשיה סלילת חיבור תחבורתי בין שני אזורי התעשייה שיהווה גם חיבור תחבורתי נוסף לשכונת יובלים. בנוסף, אנחנו חייבים לדאוג לשכונות הוותיקות מדובר בתהליכים מאוד מורכבים של התחדשות עירונית אשר תכלול פינוי ובינוי מדובר כאמור בתהליך מורכב מאוד אבל למרות האתגרים הפיילוט שניהלתי ברחוב יעקב מלול הוכיח שזה אפשרי.

עבודה מול משרדי הממשלה:
לדברי יחזקאלי העבודה מול משרדי הממשלה צריכה להתבצע מתוך הכרת המערכות וניצול תקציבים שמגיעים לנו אבל מתעכבים או לא מנוצלים על ידי העירייה בגלל שמשרדי הממשלה לא תמיד מתקשרים ומתואמים זה עם זה: “חלק מהעניין זה לדעת להציף למעלה את הצרכים ולגרום לאנשים שם לדבר. לדוגמה, תכנית מגן צפון ותקציבים של פיקוד העורף יכולים לשמש כתמריץ עבור יזמי נדל”ן לבוא ולהשקיע בקריה. אם יזם ידע שהוא יכול להרוס את הבניין, לבנות דירות חדשות ולקבל בנוסף מענק של 180,000 ₪ ליחידת דיור אז אנחנו מצליחים לייצר פה משוואה חדשה עבור המשקיעים”.
את תחום החינוך אני מכיר היטב ויודע לאן צריך ללכת. אני חושב שצריך להשקיע יותר בפעילויות לגיל הרך ולילדים. כאחראי אגף הנדסה, הייתי בקשר עם יזם שמקים בימים אלה מרכז מסחרי גדול בחלק התחתון של בימת תל חי והצגתי בפניו את הצרכים של העיר ביניהם הקמת מתחם ג’ימבורי גדול עם מגוון רחב של מתקנים, בית קולנוע, ועוד מתקנים שיתנו מענה למשפחות.

פני העיר:
“יש לנו אתגר גדול בתחזוקה ובניקיון של העיר. כדי לשנות את זה צריך לשנות את התפיסה הניהולית. זה לא משנה כמה כסף ישפכו על העיר. במשך השנים שפכו מיליארדים על קריית שמונה האם משהו השתנה?! צריך לדעת לנהל! לעשות סדרי עדיפויות ולהחליט מה הפרויקטים שהעירייה מקדמת ולשים דגש על מיזמים שמייצרים הכנסה לעיר”.

תעסוקה:
לדברי המועמד לראשות העיר כבר כיום יש שיפור בכל הקשור למקומות עבודה איכותיים. כמו כן, יש חברות שכבר מתכננות להקים פה סניפים. רק לאחרונה שמענו על ‘דלויט’ חברת רואי החשבון שהחליטו להקים שלוחה בעיר. בנוסף, הפעל להביא מפעל עוגן גדול כמו אלביט, אבל זו לא חזות הכל. אני מאוד מאמין בעסקים קטנים ואפעל ליצירת מקומות תעסוקה איכותיים במספר רחב של ענפים.

שיתוף פעולה אזורי:
“אני מאוד מאמין בשיתוף פעולה אזורי. בסופו של דבר כעיר לבד אין לנו הרבה יכולת לפעול. תהלכים גדולים צריכים להתקיים בשיתוף פעולה של הרשויות באזור. לדוגמה בתחום הפודטק כן היה שיתוף פעולה כזה. אבל, וזה אבל גדול, עדיין קיימים עיוותי עבר. שיתופי הפעולה צריכים להתקיים ממקום שהעיר חזקה ועד שעיוותי העבר לא יתוקנו יהיה קשה מאוד להתקדם. הסיפור הזה של ועדה גאוגרפית הוא קריטי וזה אחד מהדברים הראשונים שאוביל. לא ניתן להוביל תכנית אסטרטגית לעיר בלי להתאים את הגבולות המוניציפליים של העיר. לא יתכן שמועצה אזורית גליל עליון תנפק אישורי בנייה לאזור התעשייה הדרומי ותשפיע על נראות ותכנון העיר ובנוסף התשלום על היתרי הבנייה והיטלי ההשבחה ותשלומי הארנונה יגיעו אליה”.
חייבים לתקן זאת, זה אפשרי בשיתוף פעולה עם ראש/ת המועצה שיבחר במועצה אזורית גליל עליון ואם לא אוביל להחלטה בועדה הגיאוגרפית.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn