צילום: אנשו גוש

מאת דנה אלימלך.

34 מקרי כלבת מאושרים, פי שלושה משנה שעברה,  ועוד עשרות אירועים אשר דווחו אך לא אותר בעל החיים החשוד – אלה הנתונים שמעידים על עלייה משמעותית של מחלת הכלבת באזור הגליל. ד”ר רועי דוידסון מנהל המערך הווטרינרי באשכול גליל מזרחי אשר מתמודד יום יום עם אירועי הכלבת, מבקש מהציבור לחסן את הכלבים נגד כלבת ולמנוע מהם לשוטט ללא פיקוח.  

בחודשים האחרונים מתמודד השירות הווטרינרי האזורי באשכול גליל מזרחי מדי יום עם דיווחים על בעלי חיים החשודים כחולים בכלבת. כבר עכשיו יש אישור על 34 מקרים אשר נבדקו ונמצאו חיוביים למחלה, אך ישנם עוד עשרות מקרים בהם לא הצליח השירות הווטרינרי לאתר את בעל החיים החשוד. מדובר בעליה של פי שלושה מקרים משנה שעברה.

בימים האחרונים דווח על מקרה של תן חשוד כחולה בכלבת ביסוד המעלה שנשך תושבת, תן שנמצא מת בבית העלמין בלהבות הבשן, ותן נוסף שנמצא מת בשדה נחמיה בחצר בית, תן שתקף בדישון ועוד ועוד. ד”ר דוידסון מהשירות הווטרינרי האזורי אומר, כי עיקר המקרים של כלבים שנדבקו בכלבת הגיעו מלבנון. ככל הנראה כלבי בר חצו את הגדר מהצד הלבנוני כאשר הם כבר חולים. ד”ר דוידסון מסביר על מקרה חריג נוסף שאירע השבוע של כלב שככל הנראה הגיע מהצד הלבנוני, או שננשך על ידי כלב מהצד הלבנוני באזור מטולה, ואומץ על ידי עובדים תאילנדים. בהמשך, אישה מצפת ראתה פוסט מרגש על הכלב, שהוא כביכול נטוש, אימצה את הכלב ולאחר כמה ימים הכלב החל להראות סימנים לכלבת ומת. האישה מקבלת זריקות וטיפולים נגד כלבת.

מקרה חריג נוסף מבחינת ד”ר דוידסון הוא זאב חולה בכלבת שנלכד באזור יסוד המעלה, מקרה זה הביא לדאגה של כל אנשי המקצוע, כיוון שאם עד עכשיו כל האירועים היו בגזרת הגבול, ביישובים צמודי גדר גבול, המקרה האחרון ביסוד המעלה, אומר ד”ר דוידסון הוא במרכז העמק ולא על הגבול, וזה אומר שבעלי החיים החולים מתחילים להתפשט ולנוע דרומה עם פוטנציאל להתפשטות רחבה יותר.

ד”ר דוידסון מסביר כי באירועי הכלבת מעורבים בעיקר תנים, דבר המעיד כי לאוכלוסיית התנים טוב בטבע בשנים האחרונות, או שנעשות פחות פעולות לצמצם את התרבותם, כיוון שתנים הם חיות בר מוגנות. ד”ר דוידסון: “הדרך לחסן חלק מחיות הבר שחשופות לכלבת היא על ידי פיזור פיתיונות חיסון אוראליים בטבע. המערך הווטרינרי של אשכול גליל מזרחי מסייע לרשות הטבע והגנים ולמשרד החקלאות בפיזור הפיתיונות, אשר יעיל יותר בחורף ולכן עם התקררות במזג האוויר החל מבצע פיזור הפיתיונות.”

הדבר החשוב ביותר אותו מדגיש ד”ר דוידסון הוא שיתוף הפעולה ולקיחת האחריות של הציבור על ידי חידוש חיסון הכלבת לכלבים ולחתולים מדי שנה. “חידוש החיסון לכלבים מחויב על פי חוק, אבל מעבר לכך, אנו נמצאים בתקופה בה תנים חולי כלבת מסתובבים בחצרות בתים ובתוך היישובים ולכן סכנת ההידבקות של כלבי בית גדולה יותר. אל תגידו לי זה לא יקרה – תמנעו מראש את סכנת ההדבקות באמצעות החיסון. אנחנו נמצאים בקשר עם משרד החקלאות לקידום גיוס כספים ייעודיים להתמודדות עם התפרצות הכלבת”.

המוקד הווטרינרי פועל לכל אורך שעות היממה במספר 8451*.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn