“ההתערבות של הנהלת הרשות במחלקה מאוד מקשה על העבודה ופוגעת בתדמית… המנהיגות הפוליטית הרשותית משפיעה על עבודת המחלקה, תהליך זה התעצם והדרדר מאז הבחירות האחרונות עד כדי פגיעה במנהלת ובעובדים” – כך קובעת ועדה מחוזית שבדקה את התנהלות מחלקת הרווחה בעיריית קריית שמונה.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילום: מידע 8

בעקבות משבר במחלקת הרווחה של עיריית קריית שמונה הוקם צוות ליווי שמונה על ידי הנהלת מחוז חיפה והצפון במשרד הרווחה שכלל ארבע בכירות במחוז הגב’  חסן אבו ריש, הגב’ שרון ריס, פואד מוהנא, ואורית הרץ. הצוות המלווה נמצא בתהליך של הכנת דו”ח המשקף את עיקרי הבדיקה והמלצותיו. כאן המקום להזכיר כי במקביל מתנהלים דיונים בבית הדין לעבודה בנצרת בנוגע לעתירה שהגישה מנהלת מחלקת הרווחה הגברת ד”ר שלומית פחימה כנגד פיטוריה והמיוצגת על ידי עורכי הדין יראת בנדלק ורונן יאיר. מסקנות הוועדה שופכות אור חדש על התנהלות מחלקת הרווחה והסיבות שהביאו את המחלקה אל סף קריסה. הדו”ח עצמו טרם פורסם, יחד עם זאת, תמצית הדו”ח הגיע לידי מידע 8 ולהן עיקריו:

במחלקת הרווחה בקריית שמונה הוקמה ועדה מחוזית מלווה שמונתה על ידי הנהלת המחוז במשרד העבודה והרווחה. הועדה כללה את מנהלת אגף לשירותים חברתיים ורווחה, חסן אבו ריש, שרון ריס, פואד מוהנא, ואורית הרץ יו”ר הועדה המלווה. מתווה עבודת הצוות כלל פגישת התנעה בעיריית קריית שמונה, בהשתתפות מנכ”ל העירייה יורם ביטון, מנהלת אגף לשירותים חברתיים ברווחה, מנהל נפה, חסן אבו ריש, ואורית הרץ יו”ר הועדה המלווה. נערכו מפגשים אישיים עם כלל העובדים במחלקה, ומנהלי התכניות בהשתתפות המפקחים בוועדה המלווה לצורך בניית מתווה עבודה. המפגש הראשון של הועדה נערך במנהלת המחוז בחודש ספטמבר שנת 2019.  

בסמוך לכך, בחודש אוקטובר שנת 2019, נערך בבית הדין לעבודה בנצרת דיון בעניין פיטוריה של ד”ר שלומית פחימה, שנקבע כי תישאר בתפקידה כמנהלת מחלקת הרווחה בעיריית קריית שמונה עד למתן החלטה בהליך העיקרי בעניינה. כחלק מהפשרה שהתקבלה, הסכימו בעיריית קריית שמונה, כי ד”ר שלומית פחימה תמשיך בביצוע תפקידה עד להחלטה בהליך העיקרי. הנהלת העיר וד”ר שלומית הצהירו כי בתקופת הביניים עד למתן החלטה הם יתנהלו באופן ענייני ומקצועי.

את הבקשה לעיכוב הליכי הפיטורין הגישו עורכי הדין יראת בנדלק ורונן יאיר שמייצגים את ד”ר שולמית פחימה אשר טענו, כי החלטת הפיטורין מיום 19.09.19 התקבלה שלא כדין על ידי גורמים בוועדת הפיטורין שלא היו יכולים לקחת חלק בוועדה וכי ההליך פגום מעיקרו, תוך שיקולים פוליטיים לא מקצועיים ו”תפירת תיק” בחוסר תום לב, ובניסיון לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בשמה הטוב של ד”ר פחימה ובכבודה, ופגיעה חמורה במקור הכנסתה.

ד”ר שלומית פחימה טענה, כי יש לאפשר צו מניעה לפיטוריה לאור העובדה כי ראש העיר אביחי שטרן ומנכ”ל העירייה יורם ביטון החליטו על אי התאמתה לתפקידה כמנהלת אגף הרווחה בעיריית קריית שמונה עוד בטרם כניסתם לתפקיד בעבודה ברשות כשנבחרו בבחירות האחרונות לרשות המקומית ואף טענה כי זכויותיה כעובדת נרמסו.

כאמור בעקבות המשבר שנוצר וקשיים בתפקוד מחלקת הרווחה בעיריית קריית שמונה הוקמה וועדה מלווה. לצורך עבודתו של הצוות המלווה, הוכן מסמך שסוקר את עבודת הועדה שטרם הושלמה. תקציר מסמך מסקנות הוועדה שופך אור חדש על ההתנהלות מחלקת הרווחה והסיבות שהביאו את המחלקה אל סף קריסה.

מהנתונים בדו”ח הוועדה עולה, כי במהלך השנים האחרונות, המחלקה לשירותים חברתיים בקריית שמונה חוותה טלטלות רבות. לפני כ – 6 שנים מנהל המחלקה, ששרת במחלקה מעל 20 שנה עזב את מחלקת הרווחה ויצא לפנסיה. לרשות אז לקח זמן לבחור מנהל חדש במקומו. התהליך לבחירת מנהל חדש היה מורכב וארך מעל שנה ולא הצליחו להעסיק מנהל חדש. בזמן זה, מחלקת הרווחה תפקדה ללא מנהל והייתה באחריות מנכ”ל העירייה. בסופו של התהליך נקלטה לעבודה מנהלת חדשה ולאחר שנתיים בתפקיד עזבה מסיבות אישיות. לאחר עזיבתה של המנהלת נערך תהליך של קליטת מנהל חדש למחלקת הרווחה, תהליך מורכב שארך כשנה וחצי בו נבחרה מנהלת מחלקת הרווחה הנוכחית ד”ר שלומית פחימה העובדת בתפקידה זה כשנתיים.

צילום: אלבום פרטי

ממסקנות הוועדה עולה, כי עם הכניסה של ראש העיר החדש אביחי שטרן וצוותו לתפקיד, החלו קשיים רבים בממשקי העבודה עם מנהלת המחלקה ד”ר שלומית. מצד הנהלת העיר הגיעו דרישות חדשות, אשר לעיתים, מפאת צנעת הפרט והאתיקה המקצועית, לא יכלו להיענות בקשותיהם, אמרו חברי הוועדה במסקנותיהם. עוד הוסיפו, כי הקשיים כללו התערבות ישירה של הנהלת העיר מול העובדים, יצירת בלבול אצל העובדים בהבנת הסמכויות, כאשר עובדי הרווחה מקבלים הוראות מהנהלת העיר ללא ידיעת מנהלת הרווחה. מהלכים אלה הביאו לקושי “ולתקיעה” בתהליכי העבודה בתוך מחלקת הרווחה ומחוץ למחלקה, כמו למשל: הקפאת מכרזים, ביצוע תכניות ויישום תקציבים, ועזיבת עובדים שלא עמדו בלחצים. “התקיעות הזאת”, כלשון חברי הועדה, פגעה גם ביכולת של מנהלת מחלקת הרווחה ד”ר שלומית לחזק ולבסס את התהליכים הארגוניים והמקצועיים שהחלה עם מינויה לתפקיד לפני כשנתיים.

חברי הוועדה אומרים, כי “מעגל התקיעות” מתמשך ומחריף בכל יום ומוביל את מחלקת הרווחה אל סף קריסה ומשבר ארגוני עמוק. המשבר שנוצר עלול לסכן את קיומה של המחלקה, ולמעשה כבר גרם לפגיעה קשה ומסכן את יכולת הארגון לספק שירותים, פוגע בביצועיו, במצב הלקוחות, העובדים, בקהילה מסביב ובסביבה בכלל. מאפייני המשבר הארגוני במחלקה על פי מסקנות הוועדה הן כאוס, בלבול, הוראות מנוגדות וחוסר תפקוד בכלל המערכות, תחושת אי וודאות לגבי העתיד, היווצרות מתחים וקונפליקטים, ועזיבה של כוח אדם, עד למצב שנוצר במחלקת הרווחה תחושת חוסר אונים והיעדר מוצא וכי כל מה שנעשה אינו מביא לתוצאות.

מהדוח: “הרשות מתערבת ישירות למול עובדים ומאפשרת ללקוחות לפנות ישירות לבעלי תפקידים ולא מספיק נותנת גיבוי מקצועי לעבודת המחלקה. הרשות פועלת לעיתים בניגוד להוראות התעס (תקנון העבודה הסוציאלית בישראל- ד.א.) כמו לדוגמא: דרישה למידע על לקוחות ללא ויתור סודיות וניסיון להשפיע על תוצאות מכרז מקצועי.”

הועדה קבעה כי ד”ר שלומית קיבלה את מחלקת הרווחה בקריית שמונה לאחר שהמחלקה חוותה חוסר יציבות והתמודדות עם מקרים חדשים ומורכבים. עם כניסתה לתפקיד מנהלת מחלקת הרווחה, ראשי הצוותים במחלקה הודיעו על עזיבתם את התפקיד. בחודש נובמבר שנת 2018 התחלפה הנהלת הרשות, המנכ”ל, ובעלי תפקידים נוספים. מסקנות הוועדה הן שלמרות המורכבות והקשיים שאיתם נאלצה להתמודד ד”ר שלומית היא הובילה במחלקת הרווחה תהליך הבנייה חדש במחלקה עם קליטת ראשי צוות חדשים.

בנוסף בשנה האחרונה מחלקת הרווחה עברה שיפוץ נרחב ובעקבות כך נוצרו קשיים משמעותיים בתפקוד הצוות עם היעדר תנאי עבודה שהשפיעו על האווירה בצוות. ממסקנות הוועדה עולה, כי למרות הקשיים שנוצרו, המחלקה המשיכה להתנהל במקצועיות כמיטב יכולתה. חוסר היציבות, טענו בוועדה, הגיע בעקבות תחלופה של עובדים ועיכוב מצד הרשות בפרסום מכרזים לאיוש כוח אדם בתכניות השונות.

הוועדה מדגישה כי מנהלת המחלקה ד”ר פחימה ועובדי המחלקה, חרף כל הטלטלות והקשיים עבדו במקצועיות רבה, טיפלו בלקוחות המחלקה ללא לאות, עשו מאמצים רבים של יפגעו, תוך שיתוף פעולה ומעורבות של מפקחי משרד הרווחה.

הוועדה המלווה קבעה המלצות ותכנית לשיקום למחלקת הרווחה בקריית שמונה ומסקנותיה הן כי יש לסיים את ההליך המשפטי שמנהלים ד”ר שלומית פחימה מנהלת מחלקת הרווחה ועיריית קריית שמונה. בנוסף עד לחודש יוני שנת 2020, החודש הנוכחי, ראש העיר אביחי שטרן, מנכ”ל העירייה יורם ביטון, ובכירים נוספים בעירייה נדרשים להקצות משאבים כדי לתמוך במחלקה באמצעות מכרזים, איוש תקני כוח אדם, הסדרת הצטיידות במחלקה, וחיזוק המחלקה והעובדים, תוך אוירה טובה ומכבדת. עוד קבעה הוועדה כי עד לחודש ינואר שנת 2021, למשך זמן של חצי שנה, יום בחודש, מנהלת המחלקה והמפקחים ידריכו את המחלקה, על פי תחומם, על מנת לשפר נהלי עבודה במחלקה, ולקלוט עובדים חדשים. מנהלי המחלקה יעברו הכשרות מקצועיות, ויעבדו על חיזוק יחסי העבודה בין העובדים.

גורמים בעירייה מסרו בתגובה: “עד לרגע זה העירייה לא קיבלה את הדו”ח. בשיחה שקיים מנכ”ל העירייה יורם ביטון עם המפקח המחוזי במשרד הרווחה, התברר כי הדו”ח הוגש לבית הדין לעבודה כדו”ח חסוי שלא ניתן לעשות בו שימוש. ככל והדו”ח נמשך מאתר בית המשפט ע”י המקומון אזי מדובר במשיכה אסורה וככל שייעשה שימוש בפרסום הדו”ח מחובת העירייה להגיש תלונה במשטרה על פרסום דו”ח רווחה חסוי. לפני שהעיתון מתכוון לעשות שימוש בדו”ח, הוא מתבקש לפנות לבית הדין לבקש היתר לכך ולהימנע מפרסום ללא היתר. הכל בשים לב שהעירייה לא קיבלה את הדו”ח ובשל כך לא התקיים דיון על ממצאיו. בשיחה עם המפקח המחוזי נאמר במפורש שהדו”ח לא משקף את הפרשנות של העיתון כפי שנמסרה לעירייה, אלא סוקר את טענות מנהלת האגף. טענות המתבררות בימים אלה בבית הדין לעבודה”.

תגובת עורכי הדין יראת בנדלק ורונן יאיר: “הדוח משקף באופן ברור וחד משמעי את צדקת הטענות שעלו בצו למניעת פיטורי מנהלת האגף והתביעה שהוגשה נגד העירייה. הדוח מציין כי למרות הקשיים והמורכבות באגף הרווחה וכן התערבות אסורה, מנהלת הרווחה הובילה תהליכים חשובים במקצועיות רבה ובמסירות. האגף, בראשותה, טיפל בלקוחות ללא לאות, עשה מאמצים שלא יפגעו, תוך שיתוף פעולה ומעורבות של מפקחי משרד הרווחה. לא הייתה התנהלות של הפקרת מטופלים, הזנחה או חוסר טיפול, כנטען, אלא להיפך, כל מקרה זכה למלוא תשומת הלב וההשקעה הנדרשת. בשלב זה התיק נדון בביה”ד ואנו צפויים להכרעה בקרוב”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn