צילום: שמיר תעשיות אופטיקה

חברת שמיר אופטיקה יחד עם עמותת “אור ירוק”, וחברת דור אלון, בשיתוף עיריית תל-אביב-יפו, יציבו מחר (רביעי, 2 בדצמבר) עמדות לבדיקת ראייה ברחבי העיר תל-אביב-יפו, תחת הכותרת “רואים 6/6” לכבוד יום הראייה בישראל. בנוסף סקר שנערך בשמיר אופטיקה מצא, כי 2 מכל 3 נהגים סובלים מקשיי ראיה.

בדיקות סקר הראיה ייערכו ביוזמת עמותת אור ירוק, והחברות שמיר אופטיקה ודור אלון ובשיתוף פעולה עם עירית תל-אביב-יפו. יוצבו כ- 15 עמדות בדיקה ברחבי העיר – לצד שבילי אופניים, בכיכרות וברחבות מרכזיות וכן בתחנות דלק דור אלון. בעמדות, אשר יופעלו בהתנדבות על ידי עובדי שמיר אופטיקה, ייערכו בדיקות ראיה ראשוניות לרוכבים, לנהגים ולעוברי האורח ויחולקו עלוני הסברה להעלאת המודעות לחשיבות של בדיקות הראיה. כדי לשמור בצורה מיטבית על כללי משרד הבריאות, נערכת הבדיקה מבלי לרדת מהאופניים או לצאת מהרכב. הנבדקים יתבקשו לקרוא משפט על גבי שלט שיוצב במרחק 3 מטרים. במידה ויאובחנו עם צורך בתיקון ראייה, יופנו לאופטומטריסטים ברחבי העיר, לבדיקת סקר מדויקת יותר – אף היא בחינם! (בדיקות המשך להתאמת משקפיים יהיו כרוכות בתשלום).

סקר שערכה חברת שמיר אופטיקה (בחודש ינואר, שנת 2020) בקרב 628 נהגים, נמצא כי, 68% מהנסקרים דיווחו על קשיי ראיה כלשהם. כלומר 2 מכל 3 נהגים סובלים מקשיי ראייה. נתון זה משקף כ-3 מיליון נהגים, אשר סובלים מקשיי ראיה כלשהם.

מתוך אותם  הנהגים אשר דיווחו על קשיי ראיה, רק 57% טופלו לצורך תיקון הראיה באמצעות משקפי ראיה, עדשות מגע או ניתוח לייזר לתיקון ראיה. כלומר, 43% מהנהגים שדיווחו על קשיי ראיה, (למעשה 1.3 מיליון נהגים), כלל אינם מטפלים בבעיית הראיה שלהם ונוהגים בכביש ללא תיקון ראיה.

הקשר בין ראיה לקויה לתאונות דרכים ברור ומוכח. מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי 22 מחקרים הוכיחו שהסיכון למעורבות בתאונה לקילומטר נסיעה גבוה ב-15% בקרב נהגים בעלי חדות ראיה נמוכה לעומת נהגים עם חדות ראיה גבוהה. בנוסף, נמצא כי בעיית ראיה הקשורה לרגישות לסינוור עשויה להביא לעלייה של 58% בשיעור תאונות הדרכים. מסקר שהעמותה ערכה באמצעות מכון המחקר “מאגר מוחות” עולה כי רוב מוחלט מהציבור (79%) סבור שיש לבצע בדיקות ראיה לנהגים בכל חידוש רישיון (10 שנים) וכי ורוב מוחלט מהמשיבים (86%) סבורים שראיה לקויה משפיעה במידה רבה או במידה רבה מאוד על הנהיגה.

הסקר כלל 750 משתתפים, מתוכם: 628 נהגים בעלי רישיון נהיגה בתוקף ו-300 הורים לילדים עד גיל 15. הסקר נערך בינואר 2020 בשיתוף עם מכון P-Value בראשות דר’ ירון סלע.

ארז קיטה, מנכ”ל אור ירוק: “ראיה היא חלק חשוב וקריטי באופן הנהיגה, ונהג שלא רואה טוב הוא כמו פצצה מתקתקת בכביש. נהגים רבים לא מודעים לכך שהם לא רואים טוב והדבר עלול להשפיע באופן שלילי על אופן הנהיגה שלהם והיכולת לזהות תמרורים, הולכי רגל, רוכבי אופניים ועוד. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכול להישאר אדיש לנוכח המצב ולכן יש להחזיר את חובת בדיקת הראיה בכל חידוש רישיון נהיגה מגיל 40 ומעלה כדי לצמצם את סיכון למעורבות בתאונת דרכים”.

אבישי דגן, סמנכ”ל בכיר בשמיר אופטיקה: “השנה אנו מתמקדים בנהגי האופניים והקורקינטים החשמליים, שהפכו לפופולריים במרחב העירוני. בסקר שערכנו, מצאנו כי כמעט שניים מכל שלושה מהנוהגים ברכב אינו רואה טוב את הדרך. זוהי סכנה אמיתית לציבור בדרכים. אמנם לא ערכנו מחקר על רוכבי האופניים והקורקינטים, אך אנו מעריכים כי זהו המצב גם בניהם. כמו כן, בתקופת הקורונה גובר השימוש במסכים ואיתו הצורך בבדיקות ראיה תקופתיות לכל המשפחה בדגש על הילדים ונוער (בכל שנה) ולמבוגרים לפחות פעם בשנתיים”.

עמית זאב, מנכ”ל דור אלון, אחת החברות המובילות בישראל הפועלת בתחום האנרגיה, הקמעונאות והנדל”ן, ציין: “במסגרת המחויבות לקהילה, דור אלון תומכת ומעודדת כל פעילות לקידום נהיגה אחראית וזהירה ולהגברת הבטיחות בדרכים”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn