החצב הוא המלך הבלתי מעורער שמבשר לנו את הסתיו. גם הנחליאלי. אבל עם השנים גילינו שחצבים מתחילים להופיע כבר בעיצומו של חודש אוגוסט – שיא החום, הנחליאלי לפעמים מאחר, ובעצם מי שבאמת מופיעה כשהימים מתקצרים וכשמזג האוויר נע בין חום משוגע
למבול – היא החלמונית (וגם הסתוונית).
אנחנו מזמינים אתכם לצאת לטייל ולחפש את החלמוניות המרשימות שפורחות להן כאן בגליל, ומסמנות לנו שהסתיו ממש כבר כאן, עכשיו. פריחתן ממש קצרצרה, בדיוק כמו הסתיו, שמהר מאוד יפנה את מקומו לחורף הסגרירי והקר.
מזג האוויר נעים, הגליל התרוקן מאורחי הקיץ והחגים, וזוהי הזדמנות נהדרת ליהנות מהטבע בשקט – בלי המון אדם, ולהרגיש את השלווה הסתווית הגלילית במלואה.
החלמונית מרשימה, במיוחד בשל צבעה הצהוב הזוהר (כמו חלמון), ובשל העובדה שהיא מופיעה בשלהי הקיץ, כשכל הצמחייה סביבה יבשה וצמאה למים. על הרקע הזה – היא זוהרת עוד יותר.
החלמונית שייכת למשפחת הנרקיסים, וכמו צמחי סתיו אחרים (החצב, הסתוונית) אשר פורחים אחרי הקיץ היבש והחם.ראשית יוצאים הפרחים (כדי לא לבזבז משאבים ואנרגיה) שינצלו את הבולטות שלהם לצורך משיכת מאביקים והתרבות, ובהמשך יופיעו העלים אשר במהלך החורף יסייעו באגירת מזון לבצל – מה שיאפשר את תרדמת הקיץ הארוכה. כל פרח פורח למשך כשבוע, נפתח במהלך היום ונסגר בלילות ובימים גשומים וסגריריים.
בשל העובדה שהחלמוניות פורחות בריכוזים גדולים ובמקומות מוגדרים, הן מאוד רגישות לתהליכי פיתוח ובנייה. שטח שבו הן פורחות הוא ייחודי ובלעדי ובמידה ומחליטים לפתח אותו – הן פשוט נעלמות ונכחדות. לכן, גם כשאתם מטיילים כדי לראותן – אל תדרכו בתוך ריכוזי הפריחה.
ישראל היא אזור התפוצה הדרומי של החלמונית, וניתן למצוא אותה גם בצפון וגם בדרום בריכוזי פריחה מוגדרים.
אז היכן ניתן למצוא אותה כאן אצלנו באזור?
החלמונית מקדימה לפרוח בשביל הפסגה בהר מירון, בימים אלו היא נמצאת לקראת סיום הפריחה שם. אנחנו ממליצים לכם לנצל את התקופה הקרובה, עם מזג האוויר הסתווי הנעים, לטיול תצפיות מקסים המתאים לכל המשפחה. מסלול מעגלי בנוף עוצר נשימה, כשלאורך השביל ילוו אתכם שמשות קטנות ועדינות – חלמוניות שמעטרות את הדרך.
נקודת פריחה שנייה – רכס חזקה ברמת הגולן. גם שם החלמוניות כבר נמצאות בשיא פריחתן, ואפילו לקראת סופה. לצד החלמוניות תוכלו למצוא סתווניות עדינות.
אזור שבו תוכלו למצוא את החלמוניות גם בעוד חודש וחצי – חודשיים, הוא נחל ראש פינה, שם הן מאחרות לפרוח, וזו הזדמנות נהדרת לטיול שמשלב טבע, היסטוריה והתיישבות. אל תפספסו את הסמטאות הציוריות של המושבה, את אתר השחזור ואת מצפה נמרוד המרגש שנמצא מעל אתר השחזור. קחו את הזמן, האזינו לפעמוני הרוח, הביטו על הנוף ותנו לזמן הגליל להיכנס פנימה. לקינוח – קפה חם או תה באחד מבתי הקפה, יסגרו לכם טיול מושלם של סתיו.
מאחלים לכם סוף שבוע נפלא,

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn