לא בכל יום נתקלים בזוג שהגיע לגליל העליון, הקים מסעדה, ורוצים לבנות את ביתם בגליל העליון. בר וגל יצאו למסע בעקבות האהבה שהביא לפתיחת מסעדת “טאבולה ראסה” שדוגלת באוכל איכותי ושיתוף עם הקהילה. כשהם מגשימים את עצמם באמצעות מסעדה שמשתמשת רק בחומרי גלם טריים, תוצרת גלילית ותפריט שבנוי בהתאם לעונות השנה, בר וגל מציעים חוויה נוספת של חיי קהילה. אנשים נוסעים למקומות בעולם לחפש קהילות אנחנו הבנו שאפשר לעשות זאת בארץ ישראל שלנו, בגליל העליון״.

כתבה מאת דנה אלימלך. 

צילום: אלינה פוזיקוב.

מסעדת טאבולה ראסה ממוקמת במתחם יוסף בקריית שמונה, ופועלת כבר שנה וחודשיים כמסעדה גלילית. המסעדה היא שילוב של אוכל טוב, אווירה וחיי קהילה. בדגש על חומרים טבעיים ותאורה חמה לאווירה נעימה. את קירות המסעדה מקשטים יצירות אמנות של אומנים מקומייםכמו ציורים, צילומים, פסלים ועבודות נגרות. אמנים ללא גלריות יכולים להציג את האמנות שלהם במסעדה, כשהאמנות מוצגת למכירה לרשות הלקוחות. וכך יש אמנות מקומית שמקשטת את המסעדה וגם משתפת את הקהילה המקומית. במסעדה יוצרים שיתופי פעולה עם אמנים שמעצבים מחומרי גלם טבעיים כמו מתקן סכום שקיים במסעדה שעשוי מפחיות שימורים, ומנורות שמיוצרות מחביות גז של אמן מקומי. במסעדת טאבולהראסה לא מגישים קשים לשתייה ושומרים על איכות הסביבה. “העיצוב של המקום מגיע מתשומת לב לפרטים שעושה פלאים. עיצוב מיוחד ושמחואווירה רגועה” אמרה בר.

צילום: יפית רייק.

מסעדת טאבולה ראסה היא מסעדה שאפשר להיפגש, לאכול ולייצר שיתופי פעולה עם אמנים, יוצרים ומגדלים מקומיים, זה המנוע של לבנות קהילה אמרה בר. ככל שיותר אנשים יצטרפו אלינו לעשייה נוכל לעשות טוב בצפון ובעולם כולו. המהות של שיתופי פעולה מתאפשרת הודות להון האנושי המדהים בצפון, שזה אחד הדברים שהכי מרגשים ומחברים אותנו לגליל העליון.

בר אומרת כי השם של המסעדה “טאבולה ראסה מגיע מביטוי בלטינית שמדבר על דף חדש, לוח חדש. כל מי שמגיע אלינו למסעדה אנחנו רוצים לתת לו חוויה חדשה ונקייה, בלי תכתיבים חברתיים וסטיגמות שקיימות, לבוא לחוויה חדשה ומרעננת. מרחב שמחבר אנשים דרך אוכל טוב ויצירה מקומית. מפגש בין אנשים.

גל (31), ממושב מכבים. ובר (30), בת הזוג של גל, מהרצליה. בר הגיעה בעקבות גל, הלכה אחרי האהבה. האהבה של בר וגל, והדרך שעברו, קיבלוביטוי באמצעות מסעדה שפתחו ביחד, כשכל אחד מביא את עצמו ואת הכישורים ליצירה משותפת. בר וגל יצרו מסעדה שמשקפת את עולמם, הדרך שעברו, והחוויות שצברו עד לפתיחת המסעדה טאבולה ראסהבגליל העליון.

גל הגיע לצפון מתל אביב לפני שש שנים והחל לעבוד בחקלאות, במשק אורגני, וחי חיים שונים במרכז הארץ מהחיים כיום בצפון. גל אמר כי לא התאים לו סגנון החיים בתל אביב והחלו מחשבות אחר חיפוש אלטרנטיבות לחיים. רציתי לחיות במקום בו אני פוגש אנשים וניפגש עם עצמי ואני יכול להתפתח אמר גל. המחשבות להתפתח ולחיות חיים אחרים הביאו אותי לעזוב את החיים בתל אביב ולהגיע לגליל העליון.

למה החלטתם לפתוח מסעדה?

הרעיון לפתוח מסעדה החל במחשבות מה יהיה הצעד הבא בהתפתחות בגליל העליון ואיך להתפתח בחיים. הייתי מבשל לעשרות אנשים, בעיקר לחברים, ובר בעברה עבדה במסעדות רבות במגוון תפקידים. בשלב מסוים הייתה החלטה לפתוח מסעדה, לבשל אוכל טוב ומזין עם התוצרת המקומיתשקיימת בהתאם לעונות השנה המתחלפות. המסעדה היא מסעדת תבשילים עונתית בחיפוש למצוא עוד מרכיבים מקומיים, מגדלים ויצרנים מקומיים. אנחנו שואפים למאה אחוז תוצרת מקומית, משמן הזית עד הגידולים עצמם.אנחנו כל הזמן בחיפושים למצוא את שמן הזית הטוב ביותר, הגידולים האיכותיים ביותר והתפריט מתחלף בהתאם לתוצרת המקומית שקיימת. יש כמה מנות שהן קבועות אבל אנחנו משאירים לעצמנו מקום לתהליך של חיבור לאוכל וללקוחות המקומיים.

צילום: יפית רייק.

במסעדה החלוקה של העבודה היא בין בר לגל ולצוות שעובדים יחד במסעדה. גל הוא הטבח של המסעדה שמכין את האוכל והתבשילים, יש גם סלטים ומרקים משתנים בכל יום בהתאם לתוצרת המקומית. המסעדה היא צמחונית. התפריט מבוסס על ירקות, קטניות ודגנים. בר מנהלת את המסעדה, אחראית על תפריטים, ניהול המסעדה והצוות, והפקת אירועים.המסעדה כחלק מהחיבור לקהילה מציעה גם תוכן מגוון כמו הרצאות במגוון נושאים, אירועים כמו בוקר נשים, ערבי חינוך לגיל הרך, בריתות. “הסגנון שלנו בהגשה מיועד לצוותים וקבוצות גדולות, פותחים שולחן ומביאים את כל השפע שיש. המסעדה היא מקום גדול שזה מאוד נעים, והאוכל מתאים לחלוק אותו. מסעדת “טאבולה ראסה” היא מסעדה כשרה בכדילאפשר לכולם להיות חלק מהמקום ולהנות מהאוכל. “האוכל הוא טרי ומתבשל כל יום, מקורי בטעמים. יש הרבה מחשבה על מאכלים של קטניות ודגנים. תבשילי הקטניות עוברים תהליך עוד יום קודם בהשריה של הקטניות לילה לפני ובישול בבוקר. במסעדה עובדים רק עם חומרים טבעיים ולכן זה אוכל שלוקח זמן להכין כי אם אתם מזמינים סלט והוא נחתך במיוחד בשבילכם אומרת בר. “אנחנו מאפשרים לעצמנו ליצור מנות חדשות אבל יש גם מנות קבועות ללקוחות ולאנשים שאהבו מנה וחזרו. יש גם מנות ב 30 ש”ח שהיא ארוחה מלאה. ככל שיותר אנשים יגיעו למסעדה נוכל למכור אוכל במחירים זולים יותר. האוכל מאד מוקפד בחומרי גלם ובטיפול עם שירות שהוא נינוח ורגוע”.

צילום: אלינה פוזיקוב.

״המקום שאנחנו רוצים לחיות בו ולהקים בו משפחה זה הגליל העליון״.

גל אומר כי האופציות והמרחב הטבעי הם אלה שגרמו לו להתאהב בגליל העליון. מרימים את הראש ורואים הרים, עצים, וציפורים שעוברות.בגליל העליון יש חיבורים לעונות השנה ולמרחב הקיים שלא מכוסה בבניינים כמו במרכז. מרגישים את ארבע העונות. והאנשים כל הזמןנפגשים.

בר, בת הזוג של גל, הגיעה לגליל העליון מהרצליה בעקבות האהבה לאהוב שלה. ההכרות של בר וגל הייתה עוד כשהתגוררו במרכז הארץ. לפני שבר החליטה לקבוע את מגוריה בגליל העליון היא הייתה גרה בתל אביב וטיילה בעולם. בר סיימה תואר ראשון בלימודי פסיכולוגיה ועסקה בתחום הטיפולי. “אם אני רוצה מקום לחיות בו ולהקים משפחה זה בגליל. הגליל הוא מקום שמאפשר עשייה, מאפשר ליצור, קצב החיים בו נכון, הטבע שמשפיע על הלך הרוח, הנינוחות, ומפגשים עם האנשים. אנשים נוסעים למקומות בעולם לחפש קהילות אנחנו הבנו שאפשר לעשות זאת בארץ ישראל שלנו, בגליל העליון. אנחנו פוגשים אנשים בקריית שמונה,ועושים קניות בקריית שמונה, וכבר מרגישים חלק מהקהילה. אנחנו רוצים ליצור קהילה של אוכל טוב ושמח, שיתופי פעולה, וחברה טובה.

בר אומרת כי המסעדה היא מרחב שמאגד אנשים סביב שולחן ואוכל טוב בשאיפה להגיע למאה אחוז מתוצרת מקומית גלילית. המרחב של המסעדה גדול, ויש משהו במרחב גדול שמאפשר להתפתח. המרחב של המסעדה מאוד יפה, יש לנו עוד לאן לגדול. הרצון להשתמש בתוצרת מקומית מתוך רצון ליצור מפגש שהוא גלילי, מרחב שהוא מחבר אנשים דרך אוכל. מהמגדל ועד לאוכל שמגיע למשפחות הבייתה“.

צילום: יפית רייק.

הרצון הוא תמיד לעשות טוב לאנשים שמגיעים למסעדה. אוכל טוב בלב שמח, זאת האמונה שלנו. ליצור אוכל טוב, מזון איכותי מחומרי גלם טריים, מקוריות, טעם, להיות שמחים, לעשות טוב. בר למדה לתואר ראשון בפסיכולוגיה, ועסקה בטיפול במשך שנים בתוך מסגרת טיפולית. ואומרת כי היא מאוד אוהבת את הקשר האנושי, ולכן לפתוח מסעדה שהיא מבוססת על מפגשים עם אנשים היה נראה לבר טבעי וכי המסעדה היא מקום אנושי שמאפשר לראות אנשים על שלל מצוקותיהם וייחודם. וכחלק מהאמונה במפגשים עם האנשים מקבלים למסעדה וגם לעבודה מכל מגווןהאנשים אומרת בר. האנשים הם הלב של העשייה. לראות אנשים שלא תמיד מצליחים להתחבר ולהצליח לתת להם מקום שהם מרגישים בו נעיםזאת המטרה של קהילה.

למה החלטתם לחיות בגליל העליון כשהמגמה היא לעזוב למרכז הארץ?

האוכלוסייה בצפון בעיקר המבוגרים מתעניינים למה הגענו ולמה אנחנו חיים פה. הצעירים יותר מבינים, למרות שרובם מגיעים לתקופת לימודים לכמה שנים וחוזרים למרכז. יש לנו רצון לבנות את הבית בגליל העליוןאומרת בר ומוסיפה כי אחד הדברים שמאוד מנחים אותם בעשייה היאהסביבה המאפשרת שקיימת בגליל העליון. יותר פשוט לפתוח עסק וגםלהקים בית בגליל העליון“. אומרת בר.אחרי שנים שגרתי בתל אביב, בסביבה עירונית, גם אם זה להיות בבניין הכי שווה בתל אביב זה עדיין לשבת במרפסת עם נוף שהוא בניינים ומכוניות וזיהום אוויר. וכאן בצפון אנחנו נושמים את האוויר הכי נקי שאפשר, זה איכות חיים מבחינתנו. גם העבודה במסעדה מאוד נוחה, בחורף אנחנו מסיימים לעבוד מוקדם יותר מהקיץ, ובקיץ עובדים עד שעות הגיוניות וכך יש תשומת לב לאיכות החיים, במקומות אחרים נשאבים למרוץ החיים.

בר אומרת כי היא מאוד אוהבת את החיים בגליל העליון “אני מתרגשת שאני רואה את החרמון מושלג. העצים שלנו פורחים, הירקות מקבלים את הטעמים הכי טובים, יורד עלינו גשם וזה מאוד נעים. בעיניי החיים בצפון הם הכי קרובים לחיים “כמו פעם שאנשים שמחוברים לטבע והכי קרוב שאפשר. מי שרוצה לחזור לאותנטי והאמיתי צריך לחוות את האזורים האלה של הצפון והגליל העליון.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn