שנה קשה עוברת על הורי הילדים בחינוך המיוחד שהם הנפגעים העיקריים מהרפורמה בחינוך של עיריית קריית שמונה. הקיצוצים הנרחבים במיליונים בתקציב החינוך, הביאו לפגיעה ישירה בילדי החינוך המיוחד בבית הספר קורצ’אק. בתחילת שנת הלימודים נפגעמערך ההסעות, ועם איחוד כיתת לקויי למידה ועיצוב התנהגות נמשכה הפגיעה, עם אלימות בכיתה, פגיעה במערך הלימודי ובהעשרה של הילדים. ההורים מבקשים לעזוב את מערכת החינוך בעיר לטובת חינוך בקיבוצים.

כתבה מאת דנה אלימלך.

הורים לילדי החינוך המיוחד בבית הספר קורצ’אק, מתחילת השנה נאבקים בעיריית קריית שמונה ומערכת החינוך. ההורים בחינוך המיוחד, פנו למחזיקים בתיק החינוך, סגן ראש העיר אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן לגיסמו אדלר, להפריד את הכיתות לכיתת לקות למידה וכיתת עיצוב התנהגות עוד בשנת הלימודים הנוכחית ושבכל כיתה יהיה צוות מקצועי בהתאם לצרכים של הילדים כפי שהיה בשנים קודמות. ההורים דורשים שיחזירו את פעילויות העשרה בכיתה במהלך היום, ופעילות העשרה כמו החווה החקלאית, ופעילות ספורטיבית קבועה לילדים. בנוסף ההורים דורשים להביא צוותיםמקצועיים שכולל סייעות ואנשי מקצוע בהתאם לצרכים של הילדים.עוד טוענים ההורים כי איחוד הכיתות הביא לכך שמכיתה קטנה שמנתה עשרה ילדים לכיתה, הכיתה כיום עם שישה עשר ילדים, הרבה מעבר לתקן הנדרש לכיתה קטנה.

בית הספר קורצ’אק, כיתת החינוך המיוחד, עד השנה האחרונה,הכיתה הייתה מורכבת משתי כיתות נפרדות. כיתת לקויות למידה וכיתה נוספת לעיצוב התנהגות. בכל כיתה היו אנשי מקצוע מתאימים בהתאם לקושי של הילדים. השנה טוענים ההורים כי איחדו את כיתת לקות למידה עם כיתת עיצוב התנהגות והלימודים לא מתאפשרים בכיתה אחת לכל הילדים שלהם צרכים שונים. לקות למידה מתאפיין ברגישויות וקושי לימודי והוא אבחון שונה מעיצוב התנהגות, בו נדרשים לשים דגש על ההתנהגות של הילד. ההורים טוענים כי מתחילת שנת הלימודים, הילדים לא לומדים בגלל האלימות בכיתה. המורה, למרות עבודתה המצוינת, אין את הכלים להתמודד עם הילדיםועם האלימות בין הילדים. האלימות לטענת ההורים היא תוצאה של איחוד הכיתות ומחסור באנשי מקצוע מתאימים ללוות את הילדים במהלך היום. האלימות מתחילה עוד בהסעות בבוקר, שחלקן לא מתאימות לילדים אומרים ההורים, והילדים מגיעים לכיתה טעונים וכועסים. ההורים אומרים כי חלק מהילדים לא נמצאים עם סייעת מתאימה, והסעה מתאימה עם ליווי והשגחה, ואומרים כי האלימות מתחילה בהסעות, עוברת לכיתה, ופוגעת במערך הלימודי וההתנהגותי בכיתה למשך כל שעות הלימודים. ההורים אומרים כי ניתן לשמוע את הרעש והצעקות שעולים מהכיתה עוד בכניסה לבית הספר. המורה לא מצליחה ללמד, מנסה להתמודד עם הילדים, ולהשליט סדר בכיתה, אך הדבר לא מתאפשר ויום הלימודים לא מתקיים כסדרו.

הורים לילדים עם לקות למידה טוענים כי הילדים נחשפים במהלך היום לאלימות גם אם חלק מהילדים אינם חווים אלימות פיזית על גופם, החוויות האלימות מביאות לכך שהילדים לא לומדים ועסוקים בהתמודדות שהיא חדשה עבורם, שכן ילדים עם לקות למידה, מאופיינים בדרך כלל כילדים רגישים, אמרו ההורים. וילדי כיתת עיצוב התנהגות טוענים ההורים, הכיתה איבדה שליטה“, כיוון שאין את אנשי המקצוע המתאימים לילדים במהלך היום, כמו סייעות וקלינאי תקשורת. ההורים אומרים כי השינוי שחל השנה אצל הילדים מורגש ומשפיע על ההתנהגות בבית. הילדים חוזרים מבית הספר ואת הלחץ שחוו במהלך היום “מוציאים” בבית, וההורים נדרשים לתת לילדים מענה על חוויות האלימות שחוו והתסכול הלימודי. ההורים אומרים כי הם מאוד מאוכזבים מהשינויים בחינוך בשנה הנוכחית, ואף מודאגים מההשלכות של השנה האחרונה על ילדיהם שכן הילדים חווים שינויי התנהגות, נסיגה בהתקדמות האישית של הילדים, ואף שינויי התנהגות בבית שמשפיעים על כל בני המשפחה.

נראה כי בנוסף לאיחוד הכיתות נעשתה פגיעה נוספת בילדי החינוך המיוחד. עד השנה האחרונה הילדים השתתפו בפעילות קבועה במהלך השנה בחווה החקלאית ובפעילות ספורט כמו טניס שהייתה קבועה לאורך כל השנה. ההורים טוענים כי השנה אין פעילות של חווה חקלאית ופעילות ספורטיבית מחות לבית הספר עבור הילדים כלל. בנוסף אומרים ההורים כי גם פעילות העשרה שהייתה במהלך שנת הלימודים בבית הספר הופסקה.

ההורים מודאגים מהשנה הבאה לא פחות משנת הלימודים הנוכחית. בשנה הבאה ילדי החינוך המיוחד יעברו ללמוד בחטיבת הביניים עם ילדים מכל בתי הספר בעיר. ההורים אומרים כי לא נעשתה הכנה לילדים על המעבר הצפוי בשנה הבאה לחטיבה. ההורים אומרים כי ללא הכנה של הילדים למעבר לחטיבת הביניים הילדים יסבלו מקושי בהסתגלות ואף קושי להשתלב. בתוך כך חלק מהורים אומרים כי הם כבר מיואשים ורוצים לעזוב את מערכת החינוך בעיר. לא ייתכן שהילדים ישלמו מחיר שילווה אותם גם לשנים הבאות.

מאגף החינוך נמסר: הנושא הועלה ע”י ההורים ומנהל בית הספר לפני מספר שבועות בודדים. אנחנו מתייחסים באופן הרציני והראוי לטענות והארות ההורים וכמובן קשובים לסגל החינוך ועל כן התקיימה פגישה מהירה של הממונים על החינוך סגן וממ ראש העיר אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן אדלר עם ההורים. בתיאום עם משרד החינוך והמתי”א נקבע צוות התערבות שכולל את פיקוח בית הספר ואנשי מקצוע אשר מתכנס מידי שבוע. אין שחר לטענות על איחוד כיתה או קיצוץ בתקציב, כיתה זו לומדת בהרכבה הנוכחי כבר 3 שנים ולא בוצע שום שינוי בשנה האחרונה לא בהרכב ולא בתקציב. בהמלצת הצוות המקצועי הוספו מס כלים ומשאבים תוך רתימה של מערך השירות הפסיכולוגי לליווי תהליך משותף עם ההורים על מנת לוודא שהמשאבים שהוספו הם אכן יעילים ולא מייצרים יותר נזק מתועלת. אגף החינוך, צוות הפיקוח של משרד החינוך והמתי”א ימשיכו ללוות את בית הספר מקרוב בנושא זה.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn