לציון יובל מאז פרוץ מלחמת ששת הימים, יצאו מפקדים צעירים של חטיבה 8 לסיור עם הלוחמים הוותיקים שלחמו במלחמה. היה מרגש ומפרה לשני הצדדים.

 

שירי פריאנט

 

השנה מדינת ישראל מציינת יובל מאז פרוץ מלחמת ששת הימים, אחת המלחמות הזכורות והבולטות בתולדות המדינה. המלחמה שנערכה בחודש יוני 1967, בין ישראל למצרים, ירדן וסוריה, גבתה את חייהם של מאות חיילים ובמהלכה נפלו בשבי 15 שבויים, אשר הוחזרו לשטחי ישראל כמה חודשים לאחר מכן. באותה מלחמה גם כבשה ישראל מידי סוריה את רמת הגולן ושטח נכבד מרכס החרמון. כוחות צה”ל לחמו בתעוזה בכל החזיתות, כשביניהם גם חטיבה 8 של חיל השריון שלחמה בגזרה הצפונית.

 

 

חטיבה 8, חטיבת שריון במילואים של פיקוד צפון היא חטיבת השריון הותיקה ביותר בצה”ל. החטיבה לקחה חלק בכל מלחמות ישראל, ביניהן מלחמת ששת הימים. לוחמי החטיבה נלחמו בתקופת ששת הימים באצבע הגליל, ברמת הגולן והגיעו עד קוניטרה, שהייתה עיר ברמת הגולן תחת שלטון סורי, ואשר נכבשה במלחמה על ידי ישראל.

 

 

השבוע התקיים סיור מורשת של החטיבה, שבו לוחמי החטיבה הצעירים יצאו יחד עם ותיקי החטיבה, שלחמו במלחמת ששת הימים. הדור הצעיר והוותיק סיירו יחד מגבעת האם בגליל עד לאיזור הגולן. סרן שיר כהנא, קצינת השלישות של חטיבה 8, אירגנה את הסיור והוציאה אותו לפועל. “השנה אנו מציינים 50 שנה למלחמת ששת הימים”, אומרת שיר. “חטיבה 8 לקחה חלק משמעותי במלחמה, גם בגזרה הדרומית וגם בצפונית. בחודש מאי יתקיים תרגיל חטיבתי. השנה החלטנו לקיים אותו ברמת הגולן, כאשר הוא מבוסס על פעילות היחידה במלחמת ששת הימים.”

 

 

כאמור, לסיור הצטרפו חמישה לוחמים מהחטיבה שהשתתפו במלחמה וסיפרו בגוף ראשון את סיפורה של המלחמה ואת סיפורם האישיים במלחמה. “לקראת התרגיל החטיבתי החליט מפקד החטיבה לקיים סיור בשביל להסביר בצורה מוחשית יותר למפקדים הצעירים מה בדיוק קרה אז”, מסבירה שיר. “לסיור צירפנו את המפקדים הוותיקים, כשביניהם חובש וסמ”פ מאותה תקופה, כולם מגדוד 129. הם הצטרפו לסגני ומפקדי הפלוגות הצעירים שלנו. התחלנו את הסיור בגבעת האם והגענו עד לקוניטרה, בה הסתיימה המלחמה. זה היה מאוד מרגש לכולנו. הלוחמים הוותיקים סיפרו לנו מה עבר להם בראש באותה תקופה תחת מתקפה, מה היו המחשבות שלהם, מה הם הרגישו”.

 

לא היה להם קשה רגשית לחזור לשדה הקרב?

“ממש לא. הם סיפרו לנו שזו לא הפעם הראשונה שהם חזרו לשם. הם הגיעו עם הילדים שלהם, הנכדים שלהם, המשפחות. הם אומנם מבוגרים, אבל במצב נפשי ופיזי מעולה. הם הלכו איתנו בכל הסיור ברגל”.

 

איך היה לדור הצעיר?

“זה נתן פן אחר לסיור. זה לא כמו סיור רגיל שמדריכים אותנו לגבי כל נקודה ונקודה. אחד המפקדים הצעירים אמר שזה הסיור הכי רלוונטי למפקדים, גם בסדיר וגם במילואים, מאחר שהם שמעו ממי שלחם במלחמה מה בדיוק קרה בשטח. שמענו דברים שלא קוראים עליהם בספרי ההיסטוריה. שמענו איך הם הרגישו, כיצד קיבלו החלטות בשטח אם לסגת או לתקוף. זה היה קרב של מעטים מול רבים, היו שם מעשי גבורה שלא שמעו עליהם, והם זכו לספר אותם”.

 

מפקד החטיבה סיכם את היום ואמר: “אני מזהה היום את אותה רוח הלחימה וההתנדבות כמו פעם. האנשים מתנדבים בכל פעם מחדש לשמור על המדינה, ואחרי מעט מאוד זמן, חטיבה 8 הופכת להיות הבית השני שלהם”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn