צילום: מוטי שאשא

השבוע (שלישי) שתי ישיבות מועצת עיר בנושאים: תקציב העירייה לשנת 2021, הנחה של 50% בארנונה לתושבי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני, ניקיון העיר, אישור מינוי מהנדסת העיר אינג’ טל עוזיאל, ותב”רים.

הישיבה לתקציב העירייה נסגרה עוד בתחילתה ללא דיון והצגת התקציב לציבור; תושבי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני לא יזכו להנחה בארנונה כאשר שינו את ההצבעה לכלל שכונות העיר ובכפוף לאישור משרד הפנים;ניקיון העיר עלה לדיון אך מהר מאוד הפך למופע “התנצחות” בין ראש העיר אביחי שטרן לחבר המועצה אלי זפרני מי ניקה את העיר טוב יותר בתקופתו; תיקון פרוטוקול העברת תקציב פיתוח מרחוב קרן היסוד לאזור תעשייה דרומי לבקשת חבר מועצת העיר יורם מלול. ישיבת מועצת עיר בסימן מחאות: “מחאת המיקרופונים” נגד השתקת המיקרופונים לאופוזיציה; “מחאת ההצבעות” בביקורת על הנהלת העיר מצד סגן ראש העיר מישל בן שימול אשר נמנע מהצבעות כמחאה על קיום הישיבה בזמן מלחמה, ביקורת שאליה הצטרפו חברי האופוזיציה.

צילום: מוטי שאשא
צילום: מוטי שאשא
צילום: מוטי שאשא
צילום: מוטי שאשא

נראה היה שהביקורת על השתקת המיקרופונים לחברי האופוזיציה בישיבות המועצה הגיעה עד לאוזניהם של הנהלת העיר וראש העיר אביחי שטרן אשר בחר לנהל את ישיבת מועצת עיר, הראשונה בסדר, ללא השתקת מיקרופונים, כאשר הוא מאפשר לחברי האופוזיציה להתבטא באופן חופשי. עוד ניתן היה לחשוב שהביקורת חלחלה ובהנהלת העיר החליטו לשנות את דרכם, אך הישיבה בנושא התקציב שהגיעה לאחר מכן נסגרה ללא דיון לאחר מספר דקות מהזמן שהחלה כאשר ראש העיר שטרן עורך הצבעה ללא דיון כלל כשהוא “חוזר לסורו”. לטענת שטרן הוא סגר את הישיבה בעקבות פעולת המחאה שעשו כנגדו חברי האופוזיציה, עם “מחאת המיקרופונים” בהם יורם מלול ואלי זפרני שהביאו עמם מיקרופון עם רמקול כאות מחאה, לאחר שלטענתם זכות הדיבור נגזלת מהם על ידי שטרן פעם אחר פעם. שטרן שהוא וותיק מחאות בעצמו, לא קיבל את “מחאת המיקרופונים” וסגר את הישיבה. חברי האופוזיציה טוענים כי, סגירת הישיבה היא חלק מהמדיניות של שטרן שפוגעת בסופו של יום רק בתושבים. 

ישיבת מועצת עיר בנושא תקציב העירייה היא חשובה מאין כמותה כאשר נחוץ ואף הכרחי לקיים דיון בכל אחד ואחד מסעיפי התקציב, שכן, התקציב המוגש לשולחן המועצה הינו טיוטא שנדרש ואף חובה לדון בכל אחד מסעיפי התקציב. החוק מאוד ברור בנושא ואף מתנה את חוקיות הישיבה בקיום דיון כאשר לרשות כל אחד מחברי המועצה עשר דקות להציג את עמדותיו בנושא, ולהציע הצעות ייעול ושיפור שירותים לתושבים. אך כאמור הישיבה נסגרה ללא דיון כלל.

הדיון בסעיפי התקציב הינו חובה מוסרית מעבר לחוקיות העניין. לכן, היה על ראש העיר והנהלת העיר להציג בפני הציבור את סעיפי התקציב. שכן, עיקר התקציב מגיע מכיסו של התושב בקריית שמונה ונופל על “כתפיו הצרות” באמצעות גבייה של ארנונה שעלתה באופן חד מאז החלה הקדנציה של הנהלת העיר הנוכחית, היטלים על שטחים ציבוריים, מים וביוב, חוקי עזר עירוניים חדשים של אגרות שילוט, סקרי מדידות, שינויים במדיניות ניקיון העיר שהביאה לכך שחלקים נרחבים בעיר מוזנחים והפכו להיות באחריות התושב בלבד. צומצמו שירותים לתושבים במיליונים בחינוך ורווחה, דבר אשר בא לידי ביטוי באופן מיידי באיכות החיים של התושבים.

צילום: מוטי שאשא

הישבה המשיכה במחאה נוספת, “מחאת ההצבעות” והפעם דווקא מצד סגן ראש העיר מישל בן שימול ואף חברי האופוזיציה שהתנגדו לקיום הישיבה בזמן שמדינת ישראל במלחמה. בן שימול כאות מחאה סירב להשתתף בכלל הצבעות ואף נמנע בהצבעה על התקציב, כשהוא אומר לאחר הישיבה: “כפי שהציבור ראה, מיד כשקיבלתי את רשות הדיבור במועצה ולבקשתי, הודעתי כי ההצבעות שלי תהיינה מחאתיות. לא ראיתי שום דחיפות בקיום הישיבות הללו כעת, בזמן מלחמה. ראוי היה שהישיבה הייתה נדחית כולה בשבוע, ואנו היינו מפגינים אחדות ותמיכה בתושבי המדינה, צה”ל, וכוחות הביטחון כולם. זוהי עת לאחדות ולא לוויכוח ופירוד. זו הייתה דרכינו תמיד וביקשתי לדבוק בה. לצערי בקשתי נדחתה וכצפוי הדיון הוא על המפריד ולא על המחבר. משכך לאות מחאה לא הצבעתי כלל בישיבה זו ועזבתי את אולם הישיבות”.

בתחילת הישיבה חבר מועצת העיר יורם מלול ביקש לעשות תיקון בפרוטוקול מישיבת מועצת עיר קודמת ובו דרש לציין כי, לטענתו ראש העיר שטרן אמר כי, בתכנית רשות הכינרת דילגו על רחוב קרן היסוד ועברו לאזור התעשייה, שיקול שלטענת מלול נעשה כדי לאפשר למקורבים לראש העיר ליהנות מהשבחת נכסים. מלול הטיח בפני סגן ראש העיר יחזקאלי, יו”ר ועדת תכנון ובניה שהוא עובר על החוק בכך שהוא מאפשר להעביר תקציב שיועד לשכונת קרן היסוד לטובת מקורבים לראש העיר.

עוד על סדר היום: לא אושרה הנחה בארנונה לתושבי שכונת יובלים ע”ש אברהם אלוני, הצעה שהועלתה על ידי חבר מועצת העיר יורם מלול ונדחתה, במקומה הועלתה הצעה של סגן ראש העיר יורם ממן לאפשר הנחה בארנונה לשכונות נוספות בעיר אך בכפוף לאישור משרד הפנים. הגברת נהידה מנסור החשבת המלווה מטעם משרד הפנים טענה שלא ניתן לתת הנחות לתושבי העיר כיוון שהעירייה עדיין בתכנית הבראה, וככל הנראה כל עוד האישור תלוי משרד הפנים כפי שגיבשו בהצעה השנייה של ממן, הדבר אינו יאושר.

על סדר היום ניקיון העיר. היה מצופה שבנושא ניקיון העיר יטפלו לפחות עד לקיום הישיבה כאשר באים ומציגים תוצאות לציבור. אך במקום זאת תושבי העיר היו עדים למופע “התנצחות” בין חבר מועצת העיר אלי זפרנישהביא מצגת שמראה שהעיר אינה נקייה, שטרן השיב לו במצגת שמראה את ניקיון העיר בתקופתו של זפרני כמשנה לראש העיר הקודם כמנהל אגף שפ”ע. הרבה אגו היה בין השניים אבל החלטה על ניקיון העיר נפלה בהצבעה.

עוד על סדר היום: אישור מינוי מהנדסת העיר אינג’ טל עוזיאל שמחליפה את אינג’ שני אלדן. שכרה של מהנדסת העיר אושר בגובה 80% שכר בכירים. 

***

לאחר שראש העיר אביחי שטרן החליט לסגור את הישיבה בנושא התקציב לשנת 2021 ללא דיון בסעיפי התקציב, בעקבות כך פנינו לראש העיר אביחי שטרן, וכלל חברי מועצת העיר בבקשה להתייחסות לסעיפי התקציב.

מחבר מועצת העיר אלי זפרני נמסר: “אני מצר על כך כי ראש הרשות בחר לקיים שתי ישיבות מועצה טעונות באותו יום ובמועד שבו לצערנו חיילנו נלחמים על הבית ואנו כחברי מועצה צריכים דווקא בימים אלו לקיים ישיבות אשר במהותן מבטאות חוסר הסכמה בין אופוזיציה לקואליציה.להלן מספר דוגמאות: תקציב הכנסות מארנונה גדל לכ- 61 מיליון ש”חלעומת ביצוע של כ – 53 מיליון ש”ח בשנים 2020 – 2019 עם גידול צפוי של כ – 15 אחוז בארנונה אשר לא ברור מי הם אותם תושבים אשר ישלמו את הגידול הזה. גם בסעיף אגרת שלטים מתכננים להיכנס עמוק לכיס התושבים ולראיה תקצוב של גביית כ-1.3 מיליון ש”ח לעומת ביצוע בפועל של כ 1.078 מיליון ש”ח בשנת 2020. תקציב ההכנסות מרשות החניה וקנסות עומד על כ – 5.8 מיליון ש”ח, לעומת כ – 4.3 מיליון ש”ח בשנת 2020 , גידול של כ – 35 אחוז . מאחר וישיבת התקציב פוצצה על ידי ראש העירייה לא התאפשר לי ולחברי באופוזיציה להבין מה ההסברים של השינויים שתוארו לעיל למעט ההבנה כאמור כי תושבי העיר יפגעו שוב. צריך לזכור כי גם אם תצליח הנהלת העיר לאזן את התקציב באמצעות הגזרות החמורות ומיסוי  התושבים והטלת קנסות בהיקפים נרחבים עדיין לא קרה דבר לטובת תושבי העיר שכן איזון כזה פרושו פחות שירותים עבור יותר תשלומים”.

מחברת מועצת העיר ד”ר אביבה זריהן ויצמן נמסר: “צר לי שישיבות המועצה הפכו להצבעה חד צדדית, להתנצחות ולמופעי סתימת פיות ופיצוץ ישיבות”.

צילום: מוטי שאשא

מסגן ראש העיר יורם ממן נמסר: ” חבל לי באופן אישי שהדיון בנושא התקציב שהוא מהותי וקובע לאן פניה של העיר קריית שמונה בשנים הקרובות , דיון שצריך להתייחס לגופו של עניין וגלש להצגת התקציב על ידי הגזברית באופן כללי וחבל שכך. הייתי מצפה ורוצה מאוד ואני בטוח ומעריך שגם ראש  העיר רצה בכך, חבל שהדיון לא התמקד בדברים המהותיים שקורים ויקרו בעתיד לבוא. בסופו של דבר ראש העיר החליט לנעול את הישיבה מאחר והיה קשה לנהל ישיבה שכזו. הבשורה האמיתיתהיא שאחרי כמעט שלושה עשורים יש תקציב מאוזן וזו בשורה של קדנציה. אני יותר משמח שהגענו לרגע כזה ואפשר לברך ולומר בפה מלא-יגעת ומצאת תאמין”.

צילום: מוטי שאשא

מחבר מועצת העיר יורם מלול נמסר: “עקב התנהלות בריונית של ראש העירייה נמנע דיון על התקציב. אנו חמשת חברי האופוזיציה הוצאנו מכתב לממונה על המחוז מר’ אורי אילן לקיים דיון וכינוס ישיבה נוספת, באם לא ייעתר לבקשה ניפנה לקבל סעד משפטי. תושבי העיר עברו בשנתיים וחצי האחרונות טלטלה כלכלית עקב תכנית ההבראה שהעירייה התחייבה עליה מול משרד הפנים. תכנית זו אמורה לאזן את הגירעון מה שעדיין לא קרה.ניתן לראות בברור כי למרות הכסף הרב שהציבור משלם לעירייה הרי השירותים שהציבור מקבל לא מספקים בלשון המעטה. נכון שבגמר תכנית ההבראה אמורה העירייה להיכנס ל”תכנית המראה”, השאלה מי בדיוק ימריא ומי יישאר מוכה וחבול על הקרקע, על תכנית הבראה זו נאמר הניתוח הצליח אך החולה מת”.

ממשרד הפנים נמסר: ״מדובר בפנייה שיש להעבירה להתייחסות יועמ”ש העירייה, שהיה גם נוכח בישיבה ויכול בוודאות לשפוך אור על ההיבטים החוקיים וכן התייחסות לנסיבות הכוללות ששררו בזמן הישיבה והפרצדורה שננקטה לבקשת דיון מוארך כמבוקש וכפי שקבוע בפקודת העיריות״.

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: “מועצת העיר התכנסה השבוע לשתי ישיבות; הישיבה הראשונה התנהלה למופת, למרות חילוקי הדעות שקיימים בין חברי המועצה. בתחילת הישיבה השנייה שעסקה בענייני התקציב, הובא לאולם רמקול ענק ורב עוצמה; חלק מחברי המועצה עשו שימוש ברמקול כדי למנוע קיום דיון, תוך שהם מונעים את זכות הדיבור מאחרים, למרות שראש העיר דרש מהם להפסיק זאת מספר פעמים. בנסיבות האלה, התבקשו חברי המועצה להצביע ואישרו את התקציב כמובן לאחר הצגתו על ידי גזברית הרשות. חשוב לומר כי בתקציב זה, יש בשורה של ממש לעיר קריית שמונה – אחרי עשרות שנים, העירייה מגיעה בשנה זו לאיזון תקציבי, מה שיאפשר לעירייה להתנהל בצורה עצמאית, לחסוך כספים שהוצאו על הלוואות, וגם לייעד תקציבים נוספים לתחומים ממוקדים. בשנה הזו, תינתן תוספת תקציב של ממש לאגף השפ”ע ולפעילויות רבות ונוספות”.

ראש העיר אביחי שטרן: “תכנית התקציב שאושרה השבוע היא בשורה אמיתית להתנהלות חוקית ויעילה של העיר. עם כל הקושי של תקופת הקורונה, והעובדה שכבר שנתיים אנחנו במערכות בחירות ללא ממשלה שמתפקדת, ללא תוכניות ממשלתיות, ללא תקציב מדינה ועם מתיחות ביטחונית מתמשכת – הצלחנו להגיע להצלחה התקציבית הזו. במסגרת האיזון, אפשר גם להוסיף תקציבים נוספים לתחומי התשתיות והנקיון, לתכנן לשנים הבאות, וגם לחסוך את כל הכספים שהיינו משלמים להלוואות. לצד השינוי החשוב באיזון, ובנוסף לו, התקציב שאושר מביא בחשבון את המשך ההנחות הקיימות. עשרות שנים העירייה הייצה גרעונית ואני שמח שבתקופתי הצלחתי למרות כח הקשיים לאשר תקציב מאוזן! אני קורא לחברי המועצה, מכל הסיעות, להתאחד סביב האתגרים האמיתיים של העיר. זה זמן אחדות”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn