בשבוע שעבר החל תהליך הקבלה לתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים. משרד החינוך הגדיל את מספר המחוננים והמצטיינים המאותרים, והרחיב באופן ניכר את תכניות המצטיינים שלא עברו איתור

 

כתבה מאת עדן לוי

 

ביום רביעי האחרון החל תהליך הקבלה לתכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים לשנת הלימודים תשע”ט. תהליך האיתור כולל שני שלבים: מבחן שלב א’, שהתקיים לכל תלמידי השכבה ביום רביעי האחרון בשעתיים הראשונות של יום הלימודים, בבתי ספר רשמיים ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים שקיבלו אישור.

 

המבחן נועד לסייע לצוות בית הספר לזהות את 15% בעלי ההישגים הגבוהים ביותר בשכבת הגיל. על סמך ההישגים במבחן וחוות דעת של הצוות החינוכי, יופנו התלמידים להיבחן בשלב ב’ (האיתור). המבחן בודק ידע ומיומנויות בתחום השפה והמתמטיקה בלבד. מדובר במבחן ששאלותיו מבוססות על חומר שנלמד בבית הספר. אין כל צורך להתכונן למבחן זה. מורי בית הספר הונחו לבצע טרם המבחן מספר שאלות דוגמה עם התלמידים. ישנם ילדים שאינם בשלים עדיין למבחנים מסוג זה. לשם כך ניתן לערער ולבקש להיבחן שוב בשלב מאוחר יותר.

 

השלב השני של הבחינה, שלב ב’, יתקיים במרכזי בחינה. במבחן זה נבחנים כ-15% מהתלמידים שהופנו על ידי בית הספר, על סמך הישגיהם בשלב א’, או שהופנו בעקבות חוות דעת של הצוות חינוכי. מדובר במבחן כושר קוגניטיבי בעל דרגת קושי גבוהה יותר, הבנוי ממספר תת-מבחנים כמו שפה, חשיבה מתמטית, חשיבה מופשטת וכדומה. גם למבחני שלב ב’ אלו אין צורך להתכונן ולא נכון להתכונן. אמנם מדובר במבחן קשה ומורכב יותר, אך יש לזכור כי המחוננות היא תופעה מולדת המאפיינת פחות מ5% מהאוכלוסייה. אחד המרכיבים המרכזיים של המחוננות הוא רמת אינטליגנציה גבוהה בהרבה מהממוצע. במחוז הצפון יש כיום 2,400 תלמידים מחוננים ועוד 3,400 תלמידים מצטיינים. כך מציין דובר המחוז, דוד גורלי.

 

מנהלת מחוז הצפון , ד”‘ר אורנה שמחון : “הרציונאל של מחוז הצפון בעניין זה אומר כי התלמידים המחוננים והמצטיינים הם אמנם כישרוניים יותר, אבל גם התלמידים האחרים הם כישרוניים, ולפיכך אנו מתייחסים כראוי גם לתלמידים שכישרונם אינו בולט במיוחד, ויש ביכולתם להתפתח למחוננות או הצטיינות מסוימת ולתרום לעצמם ולסביבתם גם יחד” .

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn