בבסיסי צה”ל נערכים למגיפת הקורונה עם הנחיות משרד הבריאות שמיושמות בצה”ל באופן קפדני. עם עוצר יציאות לחודש הקרוב, הצבה של מכונות כביסה ומייבשי כביסה בגדודים, מערך ישיבה חדש שנבנה בחדרי האוכל ליצירת הפרדה בין החיילים, וסימולציות מלחמה שמדמות תרחישים אפשריים במגיפת הקורונה. אך בצה”ל אומרים שלצד המשברים הם רואים הזדמנויות ושומרים על רוח הלוחמים.

כתבה מאת דנה אלימלך

בפיקוד צפון ובחטיבה 769 ערוכים לכל תרחיש ומבצעים את הנחיות משרד הבריאות וצה”ל באופן הקפדני ביותר לשמירה על בריאות החיילים. חיילי צה”ל כמו שאר אזרחי המדינה נדרשו לתנאי הסגר והפרדה בין החיילים. בצה”ל החלו בהסגר מלא כבר לפני מספר שבועות עם הנחיות על הפרדה בין החיילים. גם בחדרי האוכל הצה”ליים נדרשו להפרדות בין החיילים וגם בפעילות המבצעית. בפיקוד הצפון ובחטיבה 769 אומרים כי הם נדרשים לשמור על בריאות החיילים והלוחמים,ובמקביל שומרים על חזית גבול הצפון שקטה.

ערוכים לקורונה בחטיבה 769

כיום בחטיבה 769 עוסקים רב הזמן במערכה למניעת התפשטות נגיףהקורונה, מקביל להגנה על גבול הצפון ויישובי אצבע הגליל. בחטיבה מבינים את המורכבות בשמירה על בריאות החיילים, לצד שמירה על בטחון התושבים באצבע הגליל ובגבול הצפון, ונערכים לכל תרחיש. רב סרן ברק ברושי קצין אג”מ המבצעים בחטיבה 769 , בזמן ארוע הקורונה תפקידו לתאם בין כלל הגורמים בחטיבה נוסף להתנהלות השוטפתבשמירה על גבול הצפון. מחלקת המבצעים של החטיבה כוללת את חמ”ל החטיבה, צוות הדרכות, ואימונים. תפקידו של קצין האג”מ לחבר בין כלל הגורמים אשר משפיעים ואף שלובים יחד בכדי לנהל את ארוע הקורונה באופן מיטבי. רב סרן ברושי מסביר כי בעקבות נגיף הקורונה נדרש לעשות שינויים בהגנה המבצעית, עם ההנחיות הנדרשות לשמירה על מרחק סביר, ותנאי הגיינה מוגברים, תוך מילוי אחר הנחיות חדשות לפעילויות מבצעיות. בכל פלוגה הציבו מכונות כביסה, כאשר דואגיםלחיילים לאוכל טוב, להחלפת מדים נקיים, וציוד אישי, בכדי לתת את התנאים המיטביים לשהייה ארוכה.

רב סרן ברושי מסביר כי בכל יום מתבצעת הערכת מצב קורונה כאשר הוקם בחטיבה צוות היגוי קורונה עם נציגים מהגדודים והחטיבה, אשרמרכזים את הנתונים, ומבצעים ביקורות בכדי לוודא שההנחיות נאכפות.לכל אגף בחטיבה נקבע “נאמן” שהוא מרכז את כל הצרכים באגף. בכל יום בודקים את הנתונים הקיימים בשטח , מקבלים הוראות מהחמ”ל,ומתעדכנים בארועי הקורונה בארץ וגם בעולם. כל כמה ימים עורכיםבחטיבה סימולציה של מלחמה לימי הקורונה שמדמה תרחישים אפשריים. בחטיבה 769 אומר רב סרן ברושי מתייחסים אל ארוע הקורונה ככזה שצריך לראות בו לא רק את הסיכונים אלא גם את ההזדמנויות.

בעקבות ההנחיות שאומרת כי החיילים בסגר בבסיסים, בחטיבה מייצרים לחיילים פעילויות של כושר גופני, פעילות שטח, פעילות העשרה, ותכנים משלימים. “יש כל הזמן עשייה וזה מאוד יפה לראות את התגובות של החיילים” אומר ברושי ומוסיף כי “יש אתגר מנהיגותי למפקדים בימי הקורונה, לא להגיע למצב של שחיקה ודעיכה, אלא לקחת את זה למקום אחר של הזדמנויות”.

ברושי מסביר כי בחטיבה בנו מערך מיוחד לזהות חייל חשוד בקורונה, החל מהיכולת לזהות את החייל, ולבודד אותו משאר החיילים. במידה וחייל מפתח תסמינים לקורונה, מערך הרפואה החל מהחובש הפלוגתי, רופא גדוד ומערך הרפואה של החטיבה מיד מטפלים במקרה. גם כאן יצרו בחטיבה מנגנון שבשלב ראשון מבודדים בחדר ברמת הגדוד ובשלב השנימעבירים אותו לבסיס ברמת החטיבה שייעודו לטובת חיילים שצריכים להיות בבידוד . אם מגלים שהחייל חולה בקורונה מעבירים להמשך טיפול של מד”א ובית החולים. נכון לזמן זה אין אף חייל חולה בגזרת החטיבה ואם בתחילת הדרך היו חיילים שפיתחו תסמינים פינו אותם לביתם, אבל עכשיו המצב הוא שבשבועות האחרונים כולם בעוצר יציאות ואם מישהו מפתח תסמינים מבודדים. בנוסף בחטיבה יצרו מנגנון פיקוח שלפני כל כניסה למוצב השומרים מתודרכים ומקפידים שכל חייל שנכנס לבסיס, למוצבים, ולמחנות צה”ל, שוטף ידיים, עובר בדיקת חום, וחותם על טופס שהוא אינו חש ברע.

בחטיבה קיימת מערכת הסברה לקורונה כאשר בכל יום מתפרסמת מצגת שמתעדכנת עם נתונים, וסרטונים, הסברה שניתן להפיץ מהר ולכל החיילים. יש מגוון סרטוני הסברה כמו סרטון שמסביר לנהגים איך לתדלק את הרכב בימי הקורונה, באופן ממוגן, כיוון שהתדלוק נעשה גם בתחנות דלק אזרחיות. החיילים עוברים תדריכים בנפרד על מנת להסביר את המצב והמשמעויות. רב סרן ברושי אומר כי החיילים מבינים את האחריות ואת גודל הארוע שמחלחל לכולם.

ליל סדר תחת כיפת השמיים

השנה יחגגו את חג הפסח בחטיבה 769 באופן מעט שונה. זאת פעם ראשונה שמקיימים את חג הפסח בלי אנשי המילואים של הרבנות שבעזרה של החיילים ערכו את ההכשרות לחג הפסח, היום עושים את ההכשרות ללא אנשי הרבנות, בעזרת החיילים ובהדרכת רב החטיבה.

רב סרן ברושי אומר כי עם ההנחיות החדשות, ובהתאם למדיניות שתוגדר, מי שניתן להוציא בליל הסדר לביתו לחגוג עם משפחתו יצא, ומי שלא יהיה יכול לצאת לביתו, יישאר לחגוג את חג הפסח בבסיס. את ערב ליל הסדר יחגגו בקבוצות קטנות, עם הפרדות בשולחנות, כאשר רק אדם אחד מגיש את האוכל, תוך הקפדה מלאה על הגינה ורחיצת ידיים.

ברושי מוסיף כי “לצד ארוע הקורונה אנחנו ממשיכים במשימת ההגנה שלא השתנתה והיא להגן על אצבע הגליל והתושבים של קריית שמונה והסביבה. אנחנו מתאימים את עצמנו למצב החדש. המח”ט נמצא בקשר עם כל ראשי היישובים וגורמי הביטחון ביישובים ואנחנו ערוכים במידה ונדרש לסייע. נאחל לכל התושבים חג שמח ואנחנו תמיד נתסכל על ההזדמנות ולא רק על הסיכונים ותמיד עם הראש למעלה. ביחד נעבור את זה. מאחלת לכולם ימים טובים ובריאות ושנמשיך בקשר הטוב עם היישובים גם ברגעי משבר וגם ברגעי שמחה.

ערוכים לקורונה בפיקוד צפון

סגן אלוף חגית אלון ילידת קריית שמונה היא קצינת אספקה בפיקוד צפון, מפקדת מאמץ אספקה בפיקוד, ומשרתת בצה”ל 25 שנה. אלון אומרת כי במסגרת סוגיית הקורונה התפקיד של מפקדת האספקה בפיקוד הצפון הוא להיות שומרי הסף יחד עם כל המאמץ הפיקודי, ולשמור על הכשירות המבצעית של הלוחמים על גבול הצפון. בכדי שהמפקדים בשטח וביחידות בגבול הצפון יהיה יכולים לעמוד במשימה. בפיקוד נותנים למפקדים את כל היכולות לעמוד במשימה לא להכניס את הקורונה לתוך צה”ל.

סגן אלוף אלון אומרת כי בפיקוד עושים הכל בשביל להטיב עם הלוחמים צריכים להשאיר תקופה ממושכת ביחידות. אלון אומרת כי היא מגיעה לביקורים ביחידות והמורל גבוהה בקרב הלוחמים. “חששנו שהחיילים יחושו לא בטוב שהם לא יחגגו את החג עם המשפחות, ולא יודעים לקראת מה הם הולכים, זאת תקופה ארוכה לשהות ביחידות, אז כדי להטיב את השהות של הלוחמים אנחנו מנסים לתת מענה ללוחמים כמו שהיו מקבלים בבית”. 

מתוך ההבנה הזאת אומרת אלון דאגו לחיילים לערכות אישיות, משחקי חברה,, ספרים לקריאה שיחלקו במוצבים, מכונות כביסה ומייבשי כביסה, תוך הגברת שירותי הכביסה של הצבא לחיילים כאשר חיילי הפיקוד מקבלים את אותו המענה זהה ללוחמים שהם חשובים למערכה השלמה.

אלון מסבירה כי בפיקוד הצפון עובדים בשיתוף פעולה מלא עם בריאות הצבא, עומדים בפקודות והנחיות של משרד הבריאות באופן מלא: הקפדה על הפרדת חדרי אוכל, ריכוזים קטנים של כוחות ביחידות, אוהלים גדולים עם מעט אנשים, אוהלים שמשמשים לחדרי אוכל נוספים, הקפדה על שמירת מרחק בהפרדה של שתי מטר בין שולחן לשולחן, בין חייל לחייל,על פי הוראות מדויקות שנכתבו על ידי משרד הבריאות לצבא. שירותי אוטובוסים והסעות כאשר התקן הוא אדם בספסל, הפרדה באוטובוסים שמסיעים את החיילים, בנוסף לתשאול הנהגים בכניסה ליחידה כאשר נהג האוטובוס לא נכנס ליחידה ונדרש לבצע חיטוי לפני כל עליה של הלוחמים להסעות.

במאמצים לשמור על הגיינה של החיילים בימים שבהם הם סגורים ביחידות, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה במאמץ משותף של מפקדת האספקה בפיקוד, הקצו מכונות כביסה ומייבשי כביסה לכל המוצבים, בנוסף לשקית כביסה אישית, ציוד לכביסה, אבקות כביסה. בחדרי האוכל קיימת הפרדה בין המזון של החיילים, כך שלכל חייל תהיה גישה רק לאוכל שלו, הגברת המודעות לניקיון, עם תקציב נוסף לחומרי ניקוי , כפפות, סבונים, מתקני סבון בכניסה לחדרי האוכל והשירותים, וערכת פרט עם תחתונים, גרביים, גופיות צבאיות, ערכות גילוח, סבונים, דברי מתיקה, ימי בישול במוצבים עם שף שמגיע במיוחד , ימי הפנינג, “רוח הלחימה בנויה על אוכל טוב ויחס טוב לחייל” אומרת אלון. ומוסיפה כי “הירידה לפרטים היא בכדי להשיג את המטרה שלא יהיו חיילי קורונה,ועד כה בפיקוד צפון עומדים במשימה הודות לחיבור בין הגופים: המטה הכללי שנרתם למאמץ, לבין הפיקוד”.

מבצע קרן אור” בפיקוד צפון לליל הסדר

סגן אלוף אלון אומרת כי בפיקוד הצפון מתכוונים לקיים את ארוחת ליל הסדר כהלכתו. הארוחה תערך בחוץ, באוויר הפתוח, בהפרדה הנדרשת, בכדי לקיים את ליל הסדר בצורה מכובדת, ושהחיילים ירגישו טוב.  “כולם מגויסים למאמץ אבל אנחנו מסתכלים בסוף על כשירות הלוחמים ונדרשים לדאוג להם בצורה הטובה ביותר” אומרת אלון ומוסיפה כי “המורל של החיילים גבוה, והם מרגישים כי הם נרתמים למאמץ הלאומי ובצה”ל דואגים לחיילים שירגישו טוב כאשר בכל יום בודקים מה הדרישות שעולות מהשטח. פיקוד הצפון יעשה הכול בכדי לשמור על כשירות הלוחמים, ולשמור על גבול הצפון, אנחנו מאמינים בזה. חג שמח לכל התושבים”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn