מהפכת המוזיקה בחינוך: הוכפל מספר הקונסרבטוריונים ובתי הספר המנגנים

בצפון: הוכפל גם תקציב החינוך המוזיקלי

 

ב-40 השנים האחרונים פעלו 39 קונסרבטוריונים מפוקחים ומתוקצבים במערכת החינוך. כיום קיימים כבר 70 קונסרבטוריונים ברחבי הארץ אשר נמצאים תחת הפיקוח של משרד החינוך. כתוצאה מכך, גדל מספר התלמידים שלומדים בקונסרבטוריונים מ-15,044 ל- 26,441 בשנה, כאשר היעד ל-5 השנים הקרובות הוא 85 קונסרבטוריונים מוכרים ו-38,000 תלמידים אשר ילמדו בהם. בין רשימת הישובים שבהם הוכרו השנה קונסרבטוריונים חדשים נמצאים מועצה אזורית מרום הגליל ומשגב.

מנכ”ל משרד החינוך, שמואל אבוהב: “המוזיקה היא אחד הכוחות החזקים שמשפיעים על נפש האדם, על הקוגניציה ועל הרגש, ויש בה כדי לשפר מיומנויות, כמו: זיכרון וקואורדינציה. החינוך המוזיקלי מתקיים באמצעות שיעורי מוזיקה בבתי הספר, במגמות מוזיקה בבתי ספר מנגנים ובקונסרבטוריונים. לאחרונה גיבשנו תכנית חומש עבור החינוך המוזיקלי, כדי להרחיב אותו באופן ניכר ולהנגישו למקסימום תלמידים”.

 

בנוסף, משרד החינוך הכפיל את תקציבם ומספרם של בתי הספר המנגנים. “בית ספר מנגן” מאפשר להשביח את החינוך המוזיקלי בבתי הספר היסודיים ויש בו הכוונה ללימודי מוזיקה משמעותיים. השנה הוכפל תקציבם של בתי הספר המנגנים, ובעקבות כך, גדל מספרם מ-136 ל-422 בתי ספר. מבחינת התלמידים, גדל מספרם מ-8,500 ל-19,800. במסגרת תוכנית החומש, צפוי מספר התלמידים לגדול ל-38,000 תלמידים שיקבלו חינוך מוזיקלי איכותי.

 

במסגרת המהפכה המוזיקלית, זכה גם המגזר הערבי בזינוק במספר הקונסרבטוריונים ובתי הספר המנגנים. השנה קיימים 5 קונסרבטוריונים במגזר, 30 בתי ספר מנגנים בהם לומדים 2,900 תלמידים, ו-6 מגמות מוזיקה.

 

כמו כן, במסגרת התוכנית נעשו שינויים בתוכניות הלימודים: הוכנסו יחידות התמחות בג’ז, פופ ורוק, והוגדל חלקו של הביצוע במבחן הבגרות; בכל המחוזים יתקיימו כינוסי נגינה ומוזיקה לכל הקטגוריות: מקהלות בתי ספר, מגמות מוזיקה, תזמורות בתי ספר וכינוסי שירה ונגינה להרכבים מגוונים; לחטיבות הביניים, בהן לא מתקיימים לימודי מוזיקה כיום, יוקצו שעות ייחודיות ללימודי מוזיקה.

 

מנהלת המחוז, ד”ר אורנה שמחון, אומרת כי “מוזיקה נחשבת ככלי ביטוי בעולם, שפה בינלאומית לא מילולית ומופשטת. יש לה מקום מרכזי בחיי בני האדם, בכל התרבויות, בכל הגילאים והשפעתה על ההתנהגות האנושית ועל הישגי התלמידים ידועה ומוכחת גם במחקרים. עשייה מוזיקלית מהווה מקור השראה וגורם מכריע בעיצוב תהליכים חינוכיים, היא יוצרת סביבה פתוחה, יצירתית, הרמונית, המאפשרת שיתופי פעולה בין אנשים, חברות תרבויות ועמים. לרבים היא משמשת כשפה שניה ומהווה חלק בלתי נפרד מעולמו התרבותי – חינוכי של התלמיד ואחת הדרכים המרכזיות לעיצוב אישיותו. חשיבותו של החינוך המוזיקלי כגורם המעצב את אישיותו של התלמיד ומשפיע עליו לטווח ארוך לקראת היותו אדם בוגר –מובהקת. מחוז הצפון חותר להצבת העשייה החינוכית והמוזיקלית על גווניה השונים במרכז העשייה הבית ספרית, לגילוי יוזמה ואחריות, הובלה ומנהיגות בקידום העשייה המוזיקלית על כל גווניה, להרחבתה ולהעצמתה במערכת החינוך ומחוצה לה- בחינוך הבלתי פורמלי. מן הגיל הרך ועד לסיום לימודיו במערכת החינוך חשוף התלמיד למקצוע המוזיקה על כל ענפיו הרבים והמגוונים: שיעורי מוזיקה כיתתיים (כולל מגמות המוזיקה), בית ספר מנגן והקונסרבטוריונים. אנו בצפון שואפים ליצירת תכלול ושיתופי פעולה בין חלקיו השונים של הפסיפס החינוכי מוזיקלי, וגם בין המגזרים והעדות, כך שכל התחומים יזינו זה את זה, יצרו סינרגיה, וכלל המערכות יאירו את המעגל השלם, כדי שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו”.

 

דויד גורלי, דובר מחוז צפון מוסר כי, מספר התלמידים שלומדים בצפון בקונסרבטוריונים גדל מ-2,200 בשנה לכ-4,000, כאשר היעד ל-5 השנים הקרובות הוא 5,500. בנוסף, במחוז צפון זינק מספר בתי הספר המנגנים לכ-60 ומספר התלמידים גדל לכ-3,000. כמו כן, הישובים בצפון, בהם יפעל “מודל ישובי למוזיקה” בשנת 2018, הם: גליל עליון עם 5 בתי ספר, צפת וחצור הגלילית.

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn