על הכפור והחזון

“War” (מלחמה),  אלבומה ה-3 והמצוין של להקת הרוק האירית   U2  שראה אור ב-1938, נחשב לציון דרך עבור הלהקה, ולאחד מאלבומי הרוק הטובים.

“new year’s day” (יום השנה החדשה) הוא שיר שיצא כסינגל הראשון מהאלבום, בינואר אותה שנה. באלבום הנפלא הזה  שירים שהפכו ללהיטים בינלאומיים, ובשלב מאוחר יותר לקלאסיקות כמו “Sunday Bloody Sunday” (יום ראשון העקוב מדם)  שעסק במצב ששרר בצפון אירלנד באותם ימים.

הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, “new year’s day” הפך מהר מאוד ללהיט הבינלאומי הראשון של הלהקה. זהו שיר רוק קצבי עמוס גיטרות, שסימל את תחילתו של מסע בזמן שהפך את U2 מעוד להקת פאנק/רוק אירית, ללהקת אצטדיונים סולד אאוט, ולאחת הלהקות המשפיעות בהיסטוריה של הרוק והמוסיקה.

במקור נכתב כשיר אהבה של סולן הלהקה, בונו, לאשתו. במהלך העיבוד המוסיקלי, העבודה על  השיר וכתיבת המילים, הוא עוצב וגובש מחדש בהשראת תנועת הסולידריות הפולנית (ארגון העובדים העצמאי הפולני של לך ואלנסה), שבתחילת שנות ה-80 גרמה להפלת המשטר הקומוניסטי במדינה כנגד כל הסיכויים. אהבה אחווה ומלחמה. “War” הוא אלבום דרמטי וקרבי, ובעל עטיפת אלבום אייקונית: תמונת הילד ספק מפוחד/מבוהל/מבולבל/מהורהר. עמוס בשירי רוק עוצמתיים שדוחפים קדימה בכל הכוח, ומה שהכי מיוחד באלבום, שגם שירי המחאה וגם שירי האהבה בו מוגשים באותה אינטנסיביות. רוק במיטבו.

הקליפ לשיר היה אחד הראשונים ששודרו ברצף ב- MTV ארה”ב, ותרם רבות לחשיפה של הלהקה האירית בפני הציבור האמריקאי, שמצדו התאהב.

הקליפ צולם בשוודיה בדצמבר 28′. הלהקה הצטלמה רק בסצנות “הנגינה” בקליפ, בחורף השוודי המקפיא עד מוות. שנים רבות לאחר מכן, הדהימה הלהקה את מעריציה כשחשפה באופן רשמי, כי ארבעת הדמויות שרכבו על סוסים בקליפ המפורסם, הן ארבע נערות שוודיות שהתחפשו לחברי U2 עם מסכות על פניהן. הסיבה לכך היא כי הלהקה פשוט קפאה בניסיון לצלם את סצנת הרכיבה על הסוסים בקור העז יום קודם לכן.

מלבד היותה אחת מלהקות הרוק המזוהות ביותר עם שנות ה-08, היא נחשבת עד היום לאחת הלהקות המשפיעות מוזיקלית על אמנים אחרים  כמו “R.E.M “פט שופ בויז”, “פרל ג’אם”, “קולד-פליי” ועוד, ובהשפעות הקשורות לחזונו של בונו לקדם ולתמוך בנושאים הומניטריים וחברתיים, כזכויות אדם, מלחמה באיידס, פעילות בגרינפיס, תמיכה המסתכמת בעשרות מליוני דולרים.

יו-2 היא לא סתם להקה עם שירים מוכרים וידועים. מדובר בהרכב עם היסטוריה, חזון, עתיד, אופי וכישרון, שפשוט אסור לפספס!

“new year’s day” שמח לכל עם ישראל

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn