בעקבות הסערה האחרונה שפקדה את אזור עמק החולה עם גשמים רבים שגרמו להצפות לאורך הירדן שעלה על גדותיו שגרם לנזק למאות כוורות דבורים. נזק לכוורות נגרם גם בשטחים החקלאיים בגליל העליון. בעקבות הנזק שנגרם לכוורות צפויה פגיעה קשה בהאבקת הגידולים החקלאיים. מועצת הדבש פנתה לקנ”ט
(הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות) ולמשרדי הממשלה, לבדיקת סיוע לדבוראים עקב הנזקים.

צילום: מכוורת גליל קיבוץ דן

הדבוראים נערכו מבעוד מועד לסערה הצפויה כאשר הם מהדקים את גגות הכוורות ומחזקים אותן לנקודות ההצבה בעזרת סוגרים מיוחדים כבדי משקל. אך למרות כל זאת הסופה גרמה לנזקים מהצפות בשטחי המרעה של הדבורים עצומים עקב המשקעים הרבים באזור נהר הירדן ושטחי החקלאות בגליל העליון.

צילום: מכוורת גליל קיבוץ דן

זוהר רודולף דבוראי ומנהל מכוורת “גליל” בקיבוץ דן, המכוורת האחראית על רוב שירותי האבקת הגידולים החקלאיים, פירות וירקות באזור הגליל והגולן: “בשני אירועי ההצפות, עמיתי הדבוראים ואני, עמדנו חסרי אונים לנוכח הנזק העצום שנגרם לכוורות עקב ההצפות. מאות כוורות נסחפו עם הזרמים עקב הגשמים הרבים, הכוורות נשברו ונהרסו כליל, את רובן לא מצאנו כלל והדבורים מתו, בכל כוורת יש למעלה מ- 20,000 דבורים, זה מחזה קשה ביותר ויש לכך השלכות מאוד כבדות. מאחר והזרימות לאורך נהר הירדן היו חזקות במיוחד, דרכי הגישה לכוורות שהיה ניתן להציל נחסמו, ורק לאחר מספר ימים הצלחנו להגיע אל חלקן ולחלצן למקום מבטחים. כל השנה אנו עובדים קשה וברגע אחד נהרס עמלנו, מדובר באובדן הכנסה שלא נוכל להשיבו, בנזק עצום של מאות אלפי שקלים והרס שלא ניתן לשקם”.

צילום: מכוורת גליל קיבוץ דן

זאב מידן מנכ”ל מועצת הדבש: “הרס מאות הכוורות ותמותת הדבורים בעונה זו הינה קריטית במיוחד ותפגע בהאבקת הגידולים החקלאיים, שכן הדבוראים נקראים על ידי החקלאים להציב את הכוורות, במטעי הפרי ובשדות החקלאיים, על פי פריחת גידולי החקלאות. אין ספק כי באביב ובקיץ הקרוב, נרגיש את הפגיעה גם בתפוקת הדבש” אומר מידן ומוסיף: “חשוב לזכור כי בארץ ובעולם אנו ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות הדבורים. דבורת הדבש הינה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים, ערך האבקת הדבורים לתל”ג החקלאי בישראל עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn