שיתוף פעולה ייחודי בין תלמידי גימנסיה הרצליה לתלמידי תכנית אודיסה במרכז האקדמי לנוער בתל-חי, הוליד פרויקט קסום, שמטרתו להציע פתרונות מזינים לילדי אפריקה הרעבים

שיתוף פעולה מיוחד בין תלמידי בית הספר גימנסיה הרצליה לתלמידי התוכנית המדעית “אודיסאה” שמתקיימת במכללת תל חי, הוליד פרויקט קסום, שמטרתו להציע פתרונות מזינים לילדי אפריקה הרעבים. במסגרת הפרויקט, תלמידי גימנסיית הרצליה לימדו בשנה האחרונה את האפריקאים כיצד מגדלים את אצת הספירולינה, הנחשבת למזון-על, והתלמידים מתל-חי פיתחו מוצרי מזון מועשרים באצה.

הכל התחיל בבית הספר התיכון גימנסיה הרצליה בשיעור פילוסופיה. מנהל בית הספר, ד”ר זאב דגני, שאל את התלמידים כיצד יוכלו לתרום לבעיית הרעב העולמי. התלמידים חזרו הביתה עם שיעורי בית וקראו על  הספירולינה. הם החליטו כי אצה זו יכולה להוות פתרון טוב ומזין לאפריקאים. התלמידים נעזרו באנשי מקצוע והקימו בריכות לגידול הספירולינה בבית ספרם ולאחר שרכשו את כל הידע הדרוש, פנו להעביר אותו למדינות אפריקה.

במהלך השנה, מספר משלחות תלמידים נסעו לאתיופיה, קונגו ואוגנדה. “יצרנו קשר עם עמותות מקומיות, ואנחנו נוסעים לאפריקה ומעבירים להם את כל הידע שרכשנו בגידול הספירולינה, מסבירים ומסייעים בתהליך בניית החממות והבריכות ומלמדים אותם איך זורעים, מגדלים וקוצרים את האצה הירוקה” מספרת תלמידת כיתה י”ב בגימנסיה, מיקי סביר קדמון.

ובינתיים בגליל, תלמידי פרוייקט אודיסאה, הלומדים במרכז האקדמי לנוער ע”ש סידני וורן במכללה האקדמית תל-חי, ומשתייכים לפרויקט גליליום של אשכול גליל מזרחי, מצאו פתרונות משלהם. מעיין ערוב, המדריכה את תלמידי הפרויקט, מספרת כי לאחרונה פנה מנהל הגימנסיה אל חוקרי החוג למדעי המזון בתל-חי, בבקשה לסיוע בפיתוח מוצרי מזון המכילים ספירולינה. זאת מכיוון שלספירולינה ערך תזונתי גבוה, תכולה של 60-70% חלבון, והינה עשירה בוויטמינים ומינרלים נוספים- מה שהופך אותה לאחד המזונות המרוכזים והמזינים ביותר. “בהדרכת החוקרים דר’ מאיר שליסל, דר’ אופיר בנימין וצוות המרכז האקדמי לנוער, החלטנו לבנות את שיתוף הפעולה בין שתי קבוצות בני הנוער, אשר חברו למען מטרה נעלה אחת: סיוע בפתרון בעיית הרעב והגברת זמינות הספירולינה לתושבי מדינות אפריקה. במסגרת שיתוף הפעולה בין שתי הקבוצות, הוחלט כי תלמידי אודיסאה בתל-חי יפתחו מוצר מזון עשיר בספירולינה, הנמכרת כיום בעיקר כאבקה כתוספת לשייקים או כטבליות כתוסף מזון. מעט מאוד מוצרים עשירים בספירולינה, נמצאים היום בשוק”.

לאחר שקבוצת תלמידי אודיסאה תל-חי יצאה לביקור בתיכון בתל אביב ונחשפה לאופן הגידול של האצה וקצירתה, נפגשו השבוע שתי הקבוצות בתל-חי ליום לימוד משותף, ולאחר מכן, המשיכו תלמידי כיתה ט’ בתוכנית אודיסאה בפיתוח המוצר המועשר באצה.

“במסגרת תהליך פיתוח המוצר נדרשנו לבדוק מהם חומרי הגלם המצויים באפריקה, מהן שיטות האפייה העומדות לרשותם, כיצד לשמור על הערך התזונתי הגבוה של הספירולינה, וכיצד ניתן למסך על הטעם החזק של האצה הירוקה?” מסביר נדב אמיר מתוכנית אודיסאה בתל-חי. “החלטנו כי מוצר  המזון אותו נפתח יהיה קרקרים עשירים בספירולינה, העשויים מחומרי גלם הזמינים באפריקה, כמו קמח טף שהוא מאוד פופולרי, קמח חומוס, קמח אפונה צהובה, וקמח תירס. הוספנו מרכיבים  מזינים נוספים כמו שומשום, זרעי חמניה, ג’ינג’ר ועוד.”

מעיין ערוב מוסיפה: “בדקנו איזו שיטת אפייה/בישול לא תהרוס את הספירולינה ותשמור על הערכים התזונתיים. אפינו את הקרקרים, בישלנו אותם עם מעט שמן במחבת ואפילו הדלקנו מדורה ואפינו אותם על הטאבון, שזו שיטת אפיה הרווחת מאוד באפריקה.”

“התלמידים בתל-חי פיתחו מתכונים שעונים על הדרישות. חישבו ערכים תזונתיים וערכו אנליזות של מזון: בדיקת פחמימות, שומנים, חלבונים ועוד, על מנת לבדוק את איכות המוצר לאחר אפייה ולאחר חיי מדף ארוכים. כל הידע החשוב שנצבר, הן בגידול האצות והן בפיתוח מוצרים מועשרים באצה, עם  המתכונים המומלצים, יועבר בקרוב מאוד לעמותות באתיופיה  קונגו, אוגנדה ומדינות נוספות באפריקה” מסכמת ד”ר מאיר שנק, מנהלת המרכז האקדמי לנוער בתל-חי.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn