השבוע התקיימה שביתה של הורי הילדים בגנים הארוכים. שביתת אזהרה של שעה. ההורים אומרים שהם מקבלים פחות שירות ביותר כסף ושהאמירה של סגן ראש העיר יחזקאלי כי אין שוויון תקציבי בין הגנים הארוכים לגנים הרגילים היא לא חברתית, מפלגת, ומתסיסה.

כתבה מאת דנה אלימלך

ביום שני השבוע התקיימה שביתה במשך שעה של ההורים לילדים בגנים הארוכים שהגיעו ביחד עם ילדיהם כמחאה על ההחלטות של אגף החינוך והנהלת העיר. ההורים הניפו שלטים שקוראים לעירייה להפסיק להעמיס על ההורים נטל תקציבי. השביתה התקיימה ברחבת העירייה מול בניין העירייה.

מזה זמן רב שההורים בגנים הארוכים מנהלים משא ומתן עם עיריית קריית שמונה על חינוך ילדיהם בגנים הארוכים. סגן ראש העיר והמחזיק בתיק החינוך אופיר יחזקאלי וחברת המועצה חן לגיסמו – אדלר הציעו להורים מספר מודלים שיקרים במאות שקלים מהמודל הנוכחי שעלותו 1005 ש”ח, וכוללים פחות שעות במהלך היום, ופחות אנשי מקצוע כמו גננות בחגים ובחופשות.

בעקבות המחאה של ההורים החליט יחזקאלי על מודל חדש בסכום של 1160 ש”ח. יחזקאלי בתגובתו לצורך במודל חדש הוא הגרעון שמייצרים הגנים הארוכים לטענתו שעומד על סכום של 800,000 ש”ח בשנה. גרעון שאין לעירייה כוונה לשלם או לספוג וכי ההורים הם שצריכים לשאת בנטל. לטענת יחזקאלי הגרעון נגרם מתוספת של סייעת לחצי שעה נוספת בסיום היום שמהווה 60% משרה. לאחרונה בעקבות ניסיונות לקיים מודל שאינו כולל גננות בחופשות בחג חנוכה האחרון, מודל שלא הצליח, הוחלט להשאיר את הגננות בחופשות, נוסף לשתי סייעות בגן בזמן חופשות באופן קבוע.

ההורים כועסים מאוד על השינויים בגנים הארוכים וכאמור הגיעו לבניין העירייה עם שלטים שאומרים לעירייה שהם פוגעים בחינוך ילדיהם, דור העתיד של העיר. ברשתות החברתיות ניתן לראות את השיח של ההורים שאומר כי הם מאוכזבים ומצפים מראש העיר אביחי שטרן שיקיים את הבטחות הבחירות וכי חינוך ילדיהם הוא מעל הכל.

בהודעה שנכתבה בקבוצה של ההורים בגנים הארוכים נאמר “עיריית קריית שמונה, ערה? אולי תצליחי להסביר לי מה קורה פה? למה שוב את פוגעת בצעירים, טובי בנייך, שמגדלים לך באהבה גדולה את דור העתיד?. מה את אומרת? את בגירעונות? מי יצר אותם? ילדים בני 4? או שפשוט לא הסתדרת עם 2 מיליון שקל שההורים שלהם נתנו לך..?כן, נזכרתי משרד החינוך תיקצב אפילו יותר. אז מה אומרת? את ערה? או שהתעייפת לשמוע כמה תושבי קריית שמונה משלמים עבור הגן של הילדה שלי? את יודעת ,עיריית קריית שמונה , גם ההורים פה עייפים. כן, עייפים מלהסביר כמה זה קשה להיות צעיר בעיר הזאת, בלי תעסוקה הולמת, בלי אירועי תרבות או ג’מבורי אחד מתוקן כדי שגם הילדים שלנו יהיו קצת עייפים .אני, אני התעוררתי בגלל הגנים. כל כך אהבתי והתגאיתי בהם. איך זה שפתאום את מקצצת אותם בחצי.? עיריית קריית שמונה, ערה? התעוררת לבד או שזה המשרוקיות של הילדים בעירייה שהעירו אותך? עיריית קריית שמונה, את שם? תתעוררי!“.

ההורים טוענים כי הם אינם צריכים לשאת בנטל התקציבי של העירייהואומרים כי מעלים מחירים ומורידים תנאים. וועד הורי הגנים הארוכים אמרו כי בנוסף לקושי להתמודד עם החלטות העירייה לעתיד ילדיהם, האמירה של ממלא מקום ראש העיר אופיר יחזקאלי על כך שתושבי העיר ממנים להורי הגנים הארוכים את הגנים, היא אמירה לא חברתית, לא קהילתית ואמירה שהיא מתסיסה. זאת לא אמירה שממלא מקום של ראש העיר ומחזיק בתיק החינוך צריך להגיד.  אמרו בוועד והוסיפו כי זאת אמירה מפלגת ולא אמירה שהיא מאחדת. ולמרות כל זאת חשוב לנו להגיד שאנחנו לא נגד העירייה.

אנחנו כוועד מבינים את הצרכים של ההורים ושעות הפעילות החדשות, אנחנו חושבים שזה יהווה בעיה לאמהות שעובדות עד השעה 17:00. עליית המחירים מוגזמת ולא מתונה. אנחנו חושבים שאם יעשו עבודה יותר יסודית יוכלו למצוא כיצד ניתן להגיע לעמק השווה מבחינת המחיר. אנחנו מרגישים שהגרעון הוא כתוצאה מניהול לא נכון של התקציב. ההורים מכניסים מעל לשני מיליון שקלים ומשרד החינוך שמעביר עוד תקציב גדול ועדיין יש גרעון תקציבי שרוצים שההורים יישאו בנטל. התזמון של הפרסום של העירייה להרשם לגנים הארוכים  באותו היום בו התקיימה ההפגנה, הוא מקומם ומראה כמה העירייה לא סופרת אותנו ואת הילדים שלנו וזה רק גרם להורים לכעוס עוד יותר ולהרגיש שהילדים שלנו שקופים.

ההורים אומרים כי הם עדיין בוחנים את האפשרויות שלהם מבחינת רישום של הילדים לגנים הארוכים.  באמצעות קבוצה שנפתחה בפייסבוק הם מנסים להביא למודעות ולשתף את ההורים שיש כאן בעייתיות בניהול של הכספים והגן. בעירייה פרסמו שהגנים הארוכים הם הגנים הכי טובים בצפון, דבר שלא נכון אומרים ההורים. יש תחלופה של סייעות יום יומית, אין צוותים קבועים בגנים אמרו בוועד. והוסיפו כי השנה ההורים לא ירצו להירשם לגנים, תהיה הידללות בהרשמה. בפוסט של העירייה בדקו לנו ההורים איך החינוך בקיבוצים והם מעודדים אותנו לעבור לחינוך בקיבוצים ששם מקבלים הרבה יותר.

מעיריית קריית שמונה נמסר: ״פירטנו בארוכות בכתבה בשבוע שעבר את הרקע לשינוי במודל ובתמחור הגנים הארוכים. אנחנו מעריכים מאוד את ועד הגנים הארוכים וקשובים לטענותיהם. אנחנו בוחנים אופציות מימון נוספות אך בשלב זה היינו חייבים לפרסם את חוברת הרישום לשנת תשפ”א עם המחיר והמודל העדכני. אנחנו בכל מקרה מתחייבים לפעול בשקיפות מירבית על כל הוצאה בגנים ארוכים ומבקשים מההורים להיות מעורבים בניהול הגנים. אם ייגבה שקל אחד מיותר הוא יוחזר או יושקע בילדים בפעילויות נוספות״.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn