בבתי הספר מלמדים אותנו עברית, אנגלית וחשבון. אבל את השיעור החשוב ביותר אף אחד לא טורח ללמד אותנו. בדיוק בגלל זה במט”י צפון הגליל החליטו להשיק תוכנית פיילוט בשנת הלימודים הקרובה בשני בתי ספר- עמק החולה והר וגיא.

 

יוסי להב, מנכ”ל מט”י צפון הגליל: “מטרת התוכנית היא לגרום לבני הנוער להבין את העולם הכלכלי שנמצא סביבנו ולהבין כיצד מתנהל העולם הצרכני”.

 

שירי פריאנט

 

מי מאתנו לא הרגיש פעמים רבות, כי הוא “הולך לאיבוד” בסבך האירועים, ההתרחשות והנתונים הכלכליים, אשר מציפים אותנו. מי שבוחן את הקורה סביבו בסופר, בבנק, בקניונים או בחנויות, נתקל במידע שאיננו מבין ברוב מהמקרים. הדבר יכול לגרום להתנהלות צרכנית אישית לא מושכלת ומוטעית.

 

בתאוריה ידוע כי כלכלנים מניחים כי המערכת הכלכלית שהם בוחנים, מנתחים ולומדים, מתבססת על כך שאנשים מתנהלים בצורה מושכלת וכאשר ההחלטות מתקבלות על בסיס ידע והבנה, אולם ידוע שברוב המקרים, אין זה הדבר.

 

הסיבות שאדם ממוצע רוכש מוצר בעיתוי מסוים מסתמכות ברוב המקרים על  “איזה רכב קנה השכן או קרוב משפחה שמבין”, “המבצע על הטלוויזיות שהחבר סיפר לי עליו”, “הג’ינס שהחברות בכיתה קנו”, “המוכר המליץ כי הוא קנה בדיוק כזה” וכו’. אנו רואים מבוגרים וצעירים ש”מגהצים” כרטיס אשראי ללא קשר לצורך בקניה וליכולות החזר התשלום.

 

בדיוק בשל כך, החליטו במט”י צפון הגליל להעביר לתלמידי תיכון שיעור שבועי בהתנהלות פיננסית כחלק מתוכנית הלימודים השנתית. במהלך השנים מלמדים אותנו כמה זה שתיים ועוד שתיים, שלוש כפול שלושים וכיצד פותרים נוסחאות מתמטיות מורכבות יותר. אף לא פעם אחת לימדו אותנו התנהלות פיננסית תקינה, דבר אשר הכרחי בעידן שבו לכולם יש כרטיסי אשראי, אינספור הלוואות ומינוס בבנק.

 

במט”י צפון הגליל מאמינים כי שינוי חיובי מקיף ויסודי יבוא באמצעות חינוך וכי חיוני להקנות לילדים ולנוער ידע וכלים נכונים שיכוונו אותם ב”ג’ונגל” הצרכני שאליו הם חשופים, ויקנו להם עמדת מוצא טובה יותר, להשגת יעדים.

 

יוסי להב, מנכ”ל מט”י צפון הגליל אומר כי “ברור לנו, שנער או נערה שלמדו על דרך הפעולה של מנגנוני השיווק, על מהות ההגדרה של ‘מותג’ ועל יכולת כספית, ינווטו את דרכם במהלך חייהם הבוגרים בצורה אחראית ומושכלת. בהמשך, זה צפוי לעבור מהם גם  לדור הבא ובתקווה, גם יחלחל להוריהם”.

 

יוסי להב

 

תוכנית הפיילוט תושק בשנת הלימודים הקרובה בבתי הספר “עמק החולה” שבכפר בלום וב”הר וגיא” שבקיבוץ דפנה. מטרת התוכנית היא לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז וליצור שיוויון הזדמנויות באמצעות התנהלות אישית חכמה. השאיפה היא שכבר בשנה שלאחר מכן, התוכנית תתרחב לחטיבות הביניים והחטיבות העליונות בבתי ספר בכל המרחב, מקרית שמונה ועד איזור בית שאן.

 

עמותת מט”י צפון הגליל, קיימת ופועלת כמלכ”ר מזה כ- 23 שנים. בעמותה חברים תושבי האזור, ובוועד המנהל שלה חברים נציגי רשויות, נציגי ציבור מהגליל. העמותה מוכרת באזור צפון הגליל המזרחי, בזכות פועלה רב השנים בתחום הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, כזרוע של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה (משרד התמ”ת לשעבר). לפני כארבע שנים, החליטה הרשות לעסקים קטנים לצאת במכרז למתן השירותים, אותם נתנו עמותות המט”י לאורך שנים רבות. מט”י צפון הגליל, בשותפות עם מט”י נצרת, החליטו להשתתף במכרז, ולצורך כך הקימו בשותפות שווה את חברת אשכול גלילי – חברה יהודית ערבית לפיתוח כלכלי בע”מ.

 

מט”י צפון הגליל ומט”י נצרת, באמצעות חברת אשכול גלילי, זכו במכרז, והחל מאמצע 2014 מספקים את השירותים לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, כזרוע של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. עמותת מט”י צפון הגליל, עוסקת כיום בארגון מחדש ובאיתור תחומי פעילות לחיזוק תושבי הצפון וחיזוק הקהילה.

 

כחלק מהמבנה החדש של החברה, הוחלט לקיים את לימודי הניהול הפיננסי בבתי ספר על מנת לחנך את בני הנוער להתנהלות פיננסית נכונה. יוסי להב מסביר: “לאחר המבנה החדש בארגון, ישבתי וחשבתי כיצד ניתן לנצל תקציבים שנותרו משנים קודמות לצורך פעילות חיובית ותורמת לקהילה. כך נוצר הרעיון של לימודי חינוך פיננסי בבתי הספר. הגעתי למסקנה שגם למבוגרים אין השכלה פיננסית והם בדרך כלל פונים לעזרה לאחר שכבר הסתבכו. המטרה היא לחנך את בני הנוער לפני שהם מגיעים למצבים של חובות עקב התנהלות שגוייה. היום בני הנוער כבר מזמינים מוצרים באינטרנט, מגהצים כרטיסי אשראי, קונים ומבזבזים מבלי להבין את המשמעות של הכסף. אין להם יכולות או הבנה להתמודד עם השפע העצום שנמצא מולם. יש כל כך הרבה חנויות, מותגים, והם רוצים הכל.  מלמדים את הנוער בבתי הספר את אותם שיעורים שלימדו לפני 20 שנה, אבל העולם היום השתנה וצריך להתקדם עם הזמן”.

 

לאחר שהתייעץ יוסי עם חברים ואנשי מקצוע, החליט לבנות תוכנית כלכלית לטובת הנושא והוציא לפועל את הפיילוט שיתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה. “החלטנו לעשות פיילוט לתוכנית בבית הספר ‘עמק החולה’ ולשם כך לבנות תוכנית הכשרה למורים שיעבירו את השיעור. פניתי ליועץ בכיר שמוכר בתחום ובעל רקע בחינוך, ויחד בנינו את תוכנית ההכשרה”.

 

בחודשים מאי ויוני התבצעה הכשרת המורים במלואה. עוד לפני שהחלה ההכשרה, החליטה מנהלת בית הספר של “הר וגיא”, רווית, כי היא מעוניינת לצרף את בית הספר שלה לפיילוט. הוועד המנהל של מט”י אישר את הבקשה והפנה את כל המשאבים שלו לטובת התוכנית. בספטמבר הקרוב ישתתפו תלמידי עמק החולה (12 כיתות) והר וגיא (8 כיתות) באחד השיעורים היותר חשובים שילמדו בבית הספר.

 

מתוך הכשרת המורים

 

 

יוסי אומר בהתרגשות כי מטרת התוכנית היא “לגרום לבני הנוער להבין את העולם הכלכלי שנמצא סביבנו, להבין כיצד מתנהל העולם הצרכני, מה מסתתר מאחורי ‘מבצע’, אילו הלוואות כדאי לקחת ומהי בכלל ריבית. אנחנו רוצים לעודד את הנוער לתכנן תוכניות לטווח הארוך מבחינה פיננסית, גם לאחר הצבא ולאחר הטיול הגדול, להסתכל קדימה ולהיות מוכנים מבחינת האמצעים הדרושים”.

 

את מערכי השיעור יעבירו המורים שעברו את ההכשרה. הוראת חומר הלימוד תתבצע באצמעות סימולציות, ביצוע פרוייקטים מעשיים, כגון: הקמת חברה, תמחור עלויות ייצור מוצר, תמחור מחירי שוק על בסיס היצע וביקוש וכו’. כמו כן, יוסי אומר כי יגיעו לשיעורים גם מרצים חיצוניים, כמו אנשי היי טק, שיספרו את סיפור ההצלחה שלהם.

 

“השאיפה היא להרחיב את הפעילות לבתי ספר נוספים באיזור”, אומר יוסי. “כבר בשנה זו אנו מתכננים להעביר הכשרה נוספת למורים המלמדים בקרית שמונה, צפת, מרום גליל ועוד. כמובן, בשביל שהפרויקט יתרחב, יש צורך בתקציב גדול יותר. “אנחנו לא מעוניינים בחסות של אחד הבנקים, לדוגמא, כי אז התוכנית לא תהיה אובייקטיבית. הפיילוט יושק במימון ראשוני עצמי של מט”י צפון הגליל. המטרה היא לפנות לחברות, מפעלים וגופים שונים, כגון מכללות, אשר יסייעו במימון הפרוייקט. כמו כן, אנו מתכוונים לפנות לרשויות המוניציפליות באיזור על מנת שיתמכו בתוכנית, גם כלכלית. גיורא זלץ ובני בן מובחר כבר נתנו את ברכתם והבטיחו לסייע בהמשך”.

 

יוסי מציין ומדגיש שהכוונה היא שהתוכנית לא תהיה חד-פעמית, אלא שתמשיך כחלק מתוכנית הלימודים בבתי הספר. “זה לא כמו סדנא של מספר מפגשים ואז אתה שוכח ממה ששמעת שם. זוהי תכנית לכל השנה, שבמהלכה יגיע גם היועץ שהכשיר את המורים על מנת להמשיך וללוות את התוכנית, לקבל פידבקים ולבדוק מה קורה בשטח”.

 

שלום רובין, יו”ר מט”י צפון הגליל, בעל רקע עשיר בתחום החינוך, שכיהן בעבר כראש המועצה האזורית מבואות החרמון, אומר למידע 8 כי ראשי הרשויות בני בן מובחר וגיורא זלץ גילו עניין רב בנושא. “גיורא אף הרחיק לכת וביקש לפתוח חוג למבוגרים משום שרבים מן הקיבוצים יצאו להפרטה. עקב כך, מבוגרים רבים התקשו להתנהל פיננסית בשל היעדר הניסיון. כמובן שנעתרנו לבקשה ופתחנו חוג למבוגרים”, אומר רובין. “אני מאמין שאם בני הנוער ילמדו את הנושא הכלכלי על בוריו, אז יהיה קשה יותר למכור להם מוצר שהם אינם זקוקים לו”.

 

רובין מציין כי תוכנית הפיילוט אומנם תתקיים בשני בתי ספר בגליל העליון, אך המטרה היא להתרחב לכל בתי הספר הנמצאים תחת הרשויות שקשורות למט”י צפון הגליל. “אנו מכינים את השטח ונשמח בבוא העת, במסגרת התקציבים העומדים לרשותנו, להרחיב את המעגלים לבתי ספר נוספים. הצעד הבא לא ידלג על קרית שמונה, להיפך, היא תעמוד בחזית. אנו מתכננים להיפגש עם ראש העיר, מנהלי אגף החינוך ומנהל בית הספר דנציגר על מנת להכניס את השיעור לתוכנית הלימודים, אך קודם כל חשוב לקיים את הפיילוט על מנת לראות את מידת ההצלחה”.

 

 

לגבי תוכנית הלימודים, רובין בטוח כי התלמידים יגלו עניין רב בנושא. “אפילו אם רק 70% מהתלמידים יתייחסו לנושא ברצינות אז ההשקעה הייתה שווה”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn