כחלק ממרחב המייקרים, שתכננו ועיצבו בעצמם, תלמידי בית הספר “עינת הגליל” הופתעו לגלות השבוע את מדפסת התלת מימד שהתווספה למרחב * המרחב מספק לתלמידים מקום ללמידה חווייתית בין-תחומית וקיימים בו מבחר אמצעים ליצירה ומעבדה מדעית טכנולוגית * עודד זמירי, מחנך בבית הספר: “אם ילד רוצה לעשות משהו שאני לא יודע לעשות, זה לא ימנע ממנו או ממני לעשות את זה”

 

לאחר שתכננו ועיצבו ילדי בית הספר הדמוקרטי “עינת הגליל” שבקיבוץ עמיר את מרחב המייקרים (maker),  הופתעו התלמידים לגלות שהתווסף בו כלי עבודה חדש ומעניין – מדפסת תלת מימד.

המדפסת המתקדמת הינה חלק ממרחב steamaker (מרחב המייקרים), המתפתח בעינת הגליל. המרחב מספק לתלמידים מקום ללמידה חווייתית אינטרדיסציפלינרית המבוססת על  PBL – עבודה סביב פרויקטים, שאילת שאלות, פתרון בעיות ותהליכי חקר.

ענת כפרי, מנהלת בית הספר, אומרת כי “מתוך מקום של חיפוש והשראה, הילדים יוצרים תוכנית עבודה שבסופה תוצר”. מילי רומי, הרכזת הפדגוגית, מוסיפה כי “התהליך יכלול סקירה תאורתית לרכישת והעמקת הידע הקיים על הנושא, חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית, תכנון תוצר המשקף את תהליך המחקר או פותר בעיה, נותן מענה לצורך או שאלה. לאחר תהליך המחקר והתכנון, יצרו הילדים את התוצר המרחבי המעוצב, תוך רכישת המיומנויות הנדרשות ליצירה”.

עודד זמירי, מחנך בבית הספר ואחד מיוזמי מרחב המייקרים, מספר על התוכנית: “הרעיון מאחורי התוכנית הוא לאפשר למידה משולבת של מספר תחומים. במרחב יש 4 חדרים: חדר נגרות וברזל, חדר אומנות וצביעה, חדר השראה וחדר טכנולוגי”.

כל ילד בוחר מה לעשות במרחב?

זמירי: “יש נושא מכוון, שאנו בוחרים יחד עם הילדים, וכל ילד בוחר את המקום שמעניין אותו ומאתגר אותו. למשל, אם הנושא שנבחר הוא צורות גאומטריות, אז ילד אחד יבנה דגם מעץ, השני יתכנן במחשב וידפיס במדפסת תלת מימד, והשלישי יצייר את זה”.

בית הספר עינת הגליל אינו מתנהל כמו בית ספר רגיל. השעתיים הראשונות  מוקדשות למקצועות שפה, חשבון ואנגלית, שהן מקצועות חובה, ושאר היום בנוי מ-10 קורסים לבחירת התלמידים, כאשר אחד מהם הוא תוכנית המייקרים. “אין אצלנו שיעורי חובה של היסטוריה או ספרות”, מסביר עודד, “הילד בוחר אם הוא רוצה ללמוד את זה או לא, אבל שפה, חשבון ואנגלית הן מקצועות חובה והילדים משתמשים בהם גם כשהם עושים דברים אחרים, כמו לבנות או לתכנן”.

מדפסת תלת מימד מאפשרת לייצר דגמים תלת מימדים היישר מתוך המחשב, אך המדפסת החדשה בבית הספר היא בסך הכל סימבולית, ראייה לכך שטכנולוגיה וחינוך מתחברים. “יש דברים הרבה יותר מורכבים ומקסימים שקורים בבית הספר”, אומר זמירי. “הילדים מקיימים ישיבות פרלמנט, שם הם קובעים את חוקי בית הספר, וחושבים יחד בוועדות השונות כיצד לתת מענה במקרים כמו ריבים בין תלמידים”.

מרחב המייקרים החל את פעילותו השנה, ומבחינת הילדים מדובר בחלום שהתגשם. “הם תכננו, עיצבו, בנו דגם של המקום. הם אפילו החליטו לתלות בו מסך ירוק בשביל שיוכלו לצלם שם סרטונים ליו טיוב. הם עשו הכול, משלב התכנון ועד לשלב הביצוע, ולכן הם מתרגשים מאוד מפתיחת המרחב. עם זאת, עכשיו הגיע הזמן להחליט מה נעשה במרחב השנה ומה כדאי לשנות או להוסיף, כאשר הכול נעשה בשיתוף עם הילדים”.

עולם הדמיון של הילדים מפותח מאוד ונראה שהם שותפים גם לתכנים הלימודיים. היו מקרים שהילדים הציעו משהו ולא יכולתם לבצע?

“אם ילד רוצה לעשות משהו שאני לא יודע לעשות, זה לא ימנע ממנו או ממני לעשות את זה. לא סוגרים להם דלת ואומרים שאם אני לא יודע – זה לא יכול לקרות. אני לא יכול לדעת הכול, אבל אני יכול להיות שותף של הילד ללמידה, ואפילו יותר מזה, אני גם יכול ללמוד ממנו”.

(התוכנית מבוצעת בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי לנוער בסיוע מגבית קנדה, בית הספר התיכון “עיינות ירדן” והמועצה האזורית גליל עליון).

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn