ד”ר אביתר נתן מאוניברסיטת אוקספורד וד”ר יוני וורטמן מהחוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי,  העלו השערה כי חיידקים מגנטוטקטיים הקיימים בציפורים ובבעלי חיים נוספים משמשים להם כמצפן להתמצאות במרחב והציעו לראשונה את “היפותזת החישה המגנטית הסימביוטית”.

טיסה במבנה צפוף – זרזיר אירופאי
צילום: דרור גלילי

השאלה איך בעלי חיים משתמשים בשדה המגנטי של כדור הארץ בכדי למצוא את דרכם באוויר בים וביבשה, מעסיקה חוקרים רבים בארץ ובעולם כבר שנים רבות. צבי ים חוצים אוקיינוסים, ציפורים נודדות משבדיה לאפריקה ובחזרה ודגי סלמון חוזרים שוב ושוב מהאוקיינוס הפתוח להטיל את ביציהם באותו נחל. בעוד העובדה שבעלי חיים חשים ומשתמשים בשדה המגנטי, ידועה ומוכחת כבר מלפני 50 שנה, זהות החיישן נותרה כחידה אלומה בפני עולם המדע. החוש המגנטי נותר כ”חוש ללא חיישן”, בהמשלה דומה הדבר, לידיעה שבני אדם רואים אבל לא יודעים, שיש איבר הנקרא עין ומה תפקידה של אותה עין. ד”ר אביתר נתן מאוניברסיטת אוקספורד וד”ר יוני וורטמן מהחוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי, הציעו לראשונה,  פתרון להעדר החיישן והעלו את “היפותזת החישה המגנטית הסימביוטית”.

היפותזה זו מציעה כי חיידקים מגנטוטקטיים שיתופיים, נמצאים בתוך בעלי חיים ואלו חשים את תנועתם ובכך זוכים ל”חוש מגנטי”. חיידקים מגנטוטקטיים הם קבוצה מגוונת של חיידקים המתאפיינים במאיין מחט ברזל הנמצאת בתוכם וגורמת להם לשחות לאורך השדה המגנטי של כדור הארץ. חיידקים אלה, משמשים, למעשה, כמצפן ומורים לבעלי החיים את הכיוון בזמן התעופה ובזמן תנועה בים או ביבשה.

השערתם של נתן ווורטמן נחשבת פורצת דרך והשאלה מדוע עד כה לא נמצאו חיידקים כאלו בתוך בעלי חיים, החשים את השדה המגנטי?   מסתבר, כי עד היום, מדענים פשוט מעולם לא חיפשו. במאמר חדש שפורסם היום ע”י ד”ר אבייתר נתן, ד”ר רוברט פיטק מאוניברסיטת פלורידה, יובל וורבר וד”ר יוני וורטמן מהמכללה האקדמית תל-חי, (https://royalsocietypublishing.org/toc/rstb/375/1808, ) מראים החוקרים תמיכות משמעותיות להיפותזה אשר צצו לאחרונה מאז העלו את הרעיון המהפכני, באמצעות מחקרים נוספים בנושא שנערכים בעולם ובמכללה האקדמית תל-חי.

“תמיכות לכך שבבעלי חיים קיימים חיידקים החשים את השדה המגנטי ומסייעים להם להתמצא במרחב  תמיד היו מונחות שם, רק היה צריך להאיר עם הפנס הנכון” מסביר ד”ר וורטמן “בעזרת שימוש במאגרים מטה-גנומיים קיימים וציבוריים, הוכחנו, לראשנה, שבחלק ניכר מהדוגמאות אשר נאספו מבעלי חיים, קיימים מגוון רב של חיידקים מגנטוטקטיים, חיידקים שכאמור, עד כה סברו מדענים כי אינם נמצאים בתוך בעלי חיים. יתרה מכך, הוכחנו, כי לא רק שקיימים מגוון מיני חיידקים מגנטוטקטיים שונים בתוך בעלי חיים, מצאנו גם שמינים מסוימים של בעלי חיים מאכלסים מינים מסוימים של חיידקים מגנטוטקטיים, למשל בלוויתנים בלניים מוצאים שוב ושוב את אותו מין חיידק מגנטוטקטי. בנוסף, עולה דמיון בחברת החיידקים המגנטוטקטיים אשר נמצאו אצל יונקים שונים מאוד דוגמת לוויתנים ועטלפים, בעוד חברת החיידקים ביונקים אלו שונה מאוד מזו הנמצאת אצל פינגווינים וצבי-ים. באופן דומה לקשר האבולוציוני בין עופות וזוחלים חברת החיידקים המגנטוטקטיים אצל פינגווינים וצבי-ים מראה גם דמיון”.

בנוסף, החוקרים מראים שעולם המדע רק מתחיל לגרד את קצה הקרחון בהכרת מגוון מיני החיידקים המגנטוטקטיים, וכן, שמספר המינים המתגלים גדל משנה לשנה ובהתאם תגדל היכולת לאתר ולהכיר חיידקים מגנטוטקטיים שיתופים. צרוף הממצאים מהווה תמיכה להיפותזה מהפכנית ולא שגרתית, והחוקרים שואפים עתה, להוכיח את נכונותה באופן ניסויי וגורף, באמצעות מחקרים שנעשים בימים אלה במוקד המחקרים של המכללה האקדמית תל-חי וקק”ל באגמון החולה ובמקומות נוספים בעולם.

“פרסום ממצאים אלו הופך את ההיפותזה להרבה יותר סבירה ממה שחשבו בעבר” מסכם ד”ר וורטמן “כלומר יכול להיות שהיכולת המופלאה של ציפורים להשתמש בשדה המגנטי של כדור הארץ בכדי למצוא את דרכם בנדידה מתאפשרת בעזרת אותם חיידקים קטנים הזזים בתוך אותה ציפור. הציפור חשה אותם בתוך גופה ומקבלת “חוש מגנטי”.    

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn