מידע חשוב לגבי אשפוז כפוי

מידע חשוב לגבי אשפוז כפוי

אדם שסובל מבעיה בריאותית באופן קבוע זקוק לטיפול. כשמדובר על בעיה חמורה, נדרש אשפוז. הכלל הנ”ל חל גם לגבי מצוקות פיזיות וגם לגבי מצוקות נפשיות, אבל לא תמיד אדם שסובל מהפרעה נפשית מודע לחומרת המצב ומגיע לאשפוז מיוזמתו ומרצונו. במקרים אלה אין ברירה אלא לבצע אשפוז כפוי, ובעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי לגבי התהליך.

אשפוז כפוי – רק כשאין ברירה

כל אדם זכאי לחיות את חייו בהתאם לרצונו, ולהתנהל באופן חופשי כל עוד לא ביצע עבירה. מאחר שהפרעה נפשית כמובן אינה עבירה, שלילת החירות והאשפוז הכפוי יתבצעו רק כשאין ברירה אחרת. בהתאם רק קבוצה מצומצמת של אנשי מקצוע מוסמכת להורות על אשפוז בכפייה: מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים, מנהלי מחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים ופסיכיאטרים מחוזיים.

הסוגים השונים של האשפוז הכפוי

ישנם שני סוגים של הוראות אשפוז כפוי: בדחיפות ושלא בדחיפות, וזאת על סמך הערכת מידת המסוכנות של האדם, לעצמו ולאחרים.

האשפוז הדחוף חייב להתבצע מיד – מרגע מתן ההוראה על האשפוז, תוך 90 דקות בלבד האדם שכלפיו הוצא הצו כבר אמור להילקח לאשפוז. גם אשפוז שאינו דחוף מתבצע תוך פרק זמן קצר למדי – עד 24 שעות.

במקרים של אשפוז כפוי – גם בדחיפות וגם שלא בדחיפות – משך האשפוז הראשוני משתנה בהתאם לזהות נותן ההוראה. כשמדובר על פסיכיאטר מחוזי, פרק הזמן הוא שבוע, ובמקרים האחרים, 48 שעות בלבד. במהלך פרק זמן זה תינתן חוות דעת מקצועית על הרופאים שמטפלים באותו אדם, ועל סמך חוות דעת זו יוחלט אם להאריך את האשפוז בעוד 7 ימים. לאחר מכן הסמכות להארכת האשפוז נתונה בידי ועדה פסיכיאטרית, שיכולה להורות על אשפוז לפרקי זמן נוספים (תחילה 3 חודשים, ובהמשך לעד חצי שנה בכל פעם).

מודעה אריחים
מודעה אריחים

צו אשפוז פלילי

סוג נוסף של אשפוז בכפייה הוא כתוצאה מהוצאת צו אשפוז פלילי. צו מסוג זה מוצא אך ורק אם האדם שסובל מהפרעה נפשית ביצע עבירה כלשהי, ובית המשפט משתכנע כי הוא זקוק לאשפוז פסיכיאטרי. במקרים אלה האשפוז הכפוי משפיע גם על ההליך המשפטי, שעשוי להידחות עד שהאדם יחלים, או אפילו להתבטל לחלוטין, במקרים של “אי כשירות מהותית” לעמוד לדין. כשאי הכשירות מוגדרת כזמנית, ההליך המשפטי יתחדש לאחר השחרור מהאשפוז הכפוי.

ערעור על אשפוז תחת כפייה

אשפוז כפוי הוא שלילה של זכות בסיסית, ועל כן ישנה כמובן לאדם זכות לערער על מתן הוראה שכזו. מי שדנה בערר היא ועדה פסיכיאטרית. במקרה שבו הוועדה דוחה את הערעור ומאשרת את האשפוז הכפוי, ניתן לערער על החלטתה, וזאת בפני בית משפט מחוזי. חשוב לציין שגם קרובי המשפחה של האדם המאושפז רשאים לערער בפני בית משפט מחוזי, ורצוי מאוד לעשות זאת בעזרת עורך דין מיומן ובעל ניסיון רלוונטי בתחום הספציפי. גם בפני ועדה פסיכיאטרית ניתן להתייצב בליווי של עורך דין.

(מודעה)

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn