חגי קול מהנדס העיר המתפטר

בעקבות תחקיר מידע 8 בנושא היתר בניה שלא כדין הודיע מהנדס העיר חגי קול למבקר המדינה כי הוא מעוניין לסיים את תפקידו. מבקר המדינה קיבל את בקשת חגי קול וקבע כי העירייה תפצה אותו בסכום עתק של 700,000 ₪ – על חשבון משלם המיסים. מהנדס העיר קריית שמונה חגי קול יסיים את תפקידו בעוד כחודש וחצי וכך תבוא לסיומה סוגיה שהעסיקה והסעירה את העיר קריית שמונה בשנתיים וחצי האחרונות. מבקר המדינה השופט בדימוס יעקב שפירא: “”מהנדס העירייה הציג בפני צוות הבירור מקרים רבים שהוא סבר שהם מעשי שחיתות

 

רעידת אדמה בעיריית קריית שמונה, מהנדס העירייה חגי קול יסיים את תפקידו בתאריך 15/10/2017 וזאת במסגרת צו מבקר המדינה אותו נתן לאחר דוח שבו קבע כי מתלונתו של חגי קול על מעשי שחיתות עולה כי מהנדס העיר אכן האמין שהתקיימו. החלטתו של מהנדס העירייה לסיים את תפקידו באה לאחר חשיפת מידע 8 כי במסגרת תפקידו ניתן לכאורה היתר בניגוד לחוק לתושב העיר קריית שמונה. עוד קבע מבקר המדינה בהחלטתו כי עיריית קריית שמונה תפצה את מהנדס העיר בסכום עתק של 700 אלף שקלים מקופת הרשות ומכספי ציבור משלמי המיסים וזאת בנוסף לכלל הזכויות של מי שפוטר מעבודתו.

הכתבה הקודמת

ובא לציון גואל, הפרשה שהעסיקה את העיר קריית שמונה בשנתיים וחצי האחרונות הגיעה לסיומה. מזה כשנתיים וחצי שמתקיים הליך משפטי תחת משרד מבקר המדינה, החל מבקשתו של מהנדס העיר חגי קול לקבל צו הגנה זמני לחושף שחיתויות ועד היום הזה בו ניתנה החלטתו הסופית של מבקר המדינה לאחר חקירה ארוכה ומייגעת. במסגרת החקירה ולאורך הזמן ניהלה המשטרה גם היא חקירה לגבי אירועים שיש בהם לכאורה מעשי שחיתות מצד העירייה, מסקנות החקירה במשטרת ישראל הועברו לפרקליטות המדינה וזו תגבש את החלטה בנושא בקרוב.

מבקר המדינה לא בוחל במילים ובאמצעים ולאורך מרבית הדו”ח אותו כתב הוא מבקר את פעילות העיריה, קובע כי מעשי השחיתות שתוארו על ידי מהנדס העיר אכן התקיימו נאו שהמהנדס האמין שהוא חושף שחיתויות, כך מהדו”ח של מבקר המדינה יוסף שפירא: “מהנדס העירייה הציג בפני צוות הבירור מקרים רבים שהוא סבר שהם מעשי שחיתות ושעימם סירב לשתף פעולה….אני קובע אפוא שמהנדס העירייה חשף בתום לב מעשי שחיתות בעירייה”

מבקר המדינה לא עוצר בכך והוא דן בהקשר הסיבתי בין ניסיון חשיפת השחיתויות של מהנדס העירייה חגי קול לבין התעמרות ופגיעה במעמדו של מהנדס העיריה במסגרת עבודתו, וכך כותב מבקר המדינה בדוח: “מהנדס העירייה טען כי בשל תלונותיו על מעשי השחיתות החלה העירייה להתנכל לו, התנכלות שהלכה והחריפה עם הזמן….אני קובע אפוא שמסדר הדברים העולה, כי בסמוך לכך שמהנדס העירייה מנע מעשי שחיתות בעירייה ובוועדה המקומית וחשף אותם, החלו גורמים בעירייה לפעול נגדו ולהתנכל לו”

עיריית קריית שמונה טענה לאורך כל הליך הבירור מראשיתו ועד סופו כי מהנדס העירייה חגי קול אינו מקצועי, לשם כך צירפה מקרים ועובדות גם בעדויות המהנדס המלווה ואף בעדותו של מנהל המחוז עלה כי המנדס הינו חסר ניסיון ואינו מתאים לתפקידו,  לאחר מכן את דו”ח הד”ר מיכל מטרני המפורסם המציג את מהנדס העירייה כמי שאין לו שליטה על אגף ההנדסה ועל תפקיד מהנדס אגף ההנדסה. בעניין זה קבע גם כן מבקר המדינה לאחר הבירור את מסקנותיו: “מהנדס העירייה היה חסר ניסיון בחלק מהתחומים הנדרשים לתפקיד, והדבר היה ידוע היטב לעירייה כבר בעת שקיבלה אותו לעבודה….” על דוח מיכל מיטרני נציגת מנהל התכנון שביקר את תפקודו ומקצועיותו של מהנדס העירייה, אמר מבקר המדינה: “מדובר בדוח פנימי אשר הועבר לעירייה ובהמשך הודלף לתקשורת והפך לכלי ניגוח בידי העירייה כנגד המתלונן ואני רואה זאת בחומרה”. לסיום קבע מבקר המדינה בעניין מקצועיותו של מהנדס העיר: “סיבות רבות הובילו לבעיות קשות בתפקוד אגף ההנדסה, כך שלא מצאתי מקום לקבוע שהאחריות מוטלת רק על מהנדס העירייה…או לקבוע ממצאים בנושא יכולותיו ומקצועיותו”.

מבקר המדינה מפרט את מכלול התלונות אותם חשף מהנדס העיר חגי קול, אחת מהם בהקשר לעסק לפיצה השייך לחתנו של ראש העיר ניסים מלכה, מבקר המדינה קובע לגבי סוגיה זו כי ראש העיר ניסים מלכה פעל בניגוד עניינים לאחר שחתם על רישיון עסק של פיצרייה בבעלות בתו וחתנו. הוא דרש לפני שלוש שנים לבדוק כיצד ניתן להכשיר את העסק, זאת למרות שידע שהוא בניגוד עניינים. מנגד, טענו בעירייה כי ראש העיר ניסים מלכה עשה את הבדיקה בתמימות, והשיחה שהתנהלה לא הייתה בבחינת דיון בשאלה כיצד להכשיר את המקום. “אין בידי לקבל את הסברי העירייה בנושא זה”, כתב המבקר. “קשה לקבל את הטיעון כי ראש העירייה שאל ‘בתמימות’ על העסק. מוטב היה לו ראש העירייה היה מרחיק עצמו מכל דיון בנושא- בישיבות הועדה או מחוצה להן”.

מבקר המדינה מסכם את דבריו וכותב: “בירור התלונה העלה שהמתלונן חשף מעשי ששחיתות ומנע אותם. כתוצאה מכך החלו גורמים בכירים בעירייה לנקוט כנגדו פעולות, שהלכו והחריפו ככל שמהנדס העיר המשיך במעשי החשיפה ובסירובו להיכנע ללחצים שלא לפעול לאכיפת בנייה נגד מקורבי ראש העירייה” מבקר העירייה קובע כי כל התנאים הנדרשים במסגרת החוק למתן צו הגנה קבוע לחושף שחיתויות אכן נתקיימו: “הנה כי כן, התקיימו התנאים הקבועים בהוראת סעיף 45 (א) 1) לחוק מהבקר המדינה למתן צו הגנה למתלונן”, יחד עם זאת בצו שנתן לא הזכיר מבקר המדינה צו קבוע.

מבקר המדינה כותב בדוח כי למרות קיומם של התנאים למתן צו, מכיוון שמהנדס העיר חגי קול פנה אליו לסיים את תפקידו כמהנדס העירייה וזאת לאור מסכת ההתנכלויות הקשה שעבר והמחיר האישי ששילם הוא מקבל את בקשתו לסיים את תפקידו, וזאת בתאריך 15/10/2017. מבקר המדינה מעניק פיצוי כספי ניכר למהנדס העירייה וזאת לאור כך שמצא כי תלונתו של מהנדס העיר חגי קול צודקת.

בסמוך לפרסום דוח מבקר המדינה יצאה עיריית קריית שמונה בהודעה כי מדובר ביום חג לעיר קריית שמונה: “סיום תפקידו של מהנדס העיר הוא יום חג ורגע חשוב לעיר ולתושביה. זוהי בשורה גדולה לעיר לקראת השנה החדשה. כעת אני משוכנע כי שכונת יובלים תיבנה בקצב הנדרש ותושבי העיר יקבלו שירות מהיר, מקצועי ומסור כפי שמצופה מעובדי ציבור”.

הנהלת העירייה והעומד בראשה ניסים מלכה מסר בהודעתם כי: “העובדה שהמהנדס בחר להודיע למבקר שהוא מבקש לסיים את תפקידו בעירייה, מעידה כנראה שהוא הבין כי הוא לא יקבל את צו ההגנה אותו כל כך רצה ועליו כל כך הוא וחבריו נאבקו חודשים רבים. בשל העובדה שאנו נמצאים בימי הסליחות, אחסוך את הדברים הנוראיים שהעידו אנשי מקצוע בלתי תלויים נגד מהנדס העיר, מקצועיותו ואישיותו”.

ראש העיר ניסים מלכה מסר בתגובה: “העובדה שהמהנדס בחר להודיע למבקר המדינה שהוא מבקש לסיים את תפקידו בעירייה, מעידה כנראה שהוא הבין כי הוא לא יקבל את צו ההגנה הקבוע אותו כל כך רצה ועליו הוא וחבריו נאבקו חודשים רבים. אני מתכוון להתחיל באופן מיידי במלאכת שיקום אגף ההנדסה מהיסוד על מנת שתושבי קריית שמונה יקבלו שירות אדיב ומקצועי וגם יחס שווה בפיקוח על עבירות בנייה, מה שלא קרה באגף בשנתיים האחרונות. הוריתי למחלקת משאבי אנוש ברשות להיערך לפרסום מכרז לתפקיד מהנדס העיר.
הדו”ח המפורט שנערך במנהל התכנון לגבי תפקוד המהנדס ידוע לכל וכנראה זו הסיבה שמהנדס העיר ביקש לסיים את תפקידו עוד בטרם יסתבך בפלילים. בשל העובדה שאנו נמצאים בימי הסליחות, אחסוך את הדברים הנוראיים שהעידו אנשי מקצוע בלתי תלויים נגד מהנדס העיר, מקצועיותו ואישיותו.
סיום תפקידו של מהנדס העיר הוא יום חג ורגע חשוב לעיר ולתושביה. זוהי בשורה גדולה לעיר לקראת השנה החדשה. כעת אני משוכנע כי שכונת יובלים תיבנה בקצב הנדרש, פרוייקטים רבים שהיו תקועים ייצאו לדרך ותושבי העיר יקבלו שירות מהיר, מקצועי ומסור כפי שמצופה מעובדי ציבור.

בעקבות פניות תושבים רבים אשר נפגעו מתפקוד ומהחלטות המהנדס, הנחתי את המחלקה המשפטית להיערך לקראת הגשת תביעת ענק נגד המהנדס.
אני קורא לתושבי העיר שנפגעו ממהנדס העיר לפנות למחלקה המשפטית בעירייה כדי להעביר את החומרים לצורך הגשת התביעה נגד המהנדס”.

תגובתו של מהנדס העיר חגי קול: “יושרה , צניעות ודרך ארץ הם ערכים שעליהם גדלתי. לאורך כל הזמן  האמנתי בצדקת דרכי חרף המכשולים הרבים שהוצבו בפניי. ובסופו של דבר אמת יש רק אחת. במשך תקופה ארוכה עבדתי על פיתוחה וקידומה של קריית שמונה לרבות קידום שכונת יובלים, בימת תל חי ופרויקטים הנדסיים רבים, אולם לאור מסכת ההתנכלות הקשה שעברתי, המחיר האישי שאני ומשפחתי נאלצנו לשלם ותחושתי כי לא אוכל לשנות את תהליכי העבודה בעירייה עליהם התרעתי, גמלה בליבי החלטה לסיים את עבודתי בעיריית קריית שמונה”.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn