קולות מלחמת האזרחים בסוריה נשמעים היטב בגבול הצפון. לפני שנה החליט צה”ל להקים את מנהלת “שכנות טובה”, אשר מטרתה להעניק סיוע לאזרחים חפים מפשע מעבר לגבול.

 

מפקד גדוד 77: “מבצעי הסיוע מתרחשים כמעט מידי לילה, בעצימות גבוהה ובכל מזג אוויר”.

 

שירי פריאנט

 

 

מלחמת האזרחים בסוריה פרצה לפני שש שנים והיא נמשכת עד היום במלוא העוצמה. כשהחלה המלחמה לראשונה, בינואר 2011, אמצעי התקשורת ברחבי העולם סיקרו את הזוועות הקורות לשכנינו מעבר לגבול. ההתקוממויות וההפגנות של האזרחים הסורים הפכו למלחמה של התושבים כנגד המשטר הדיקטטורי של אסד, נשיאה של סוריה מזה 17 שנה. עם השנים הופחת הסיקור התקשורתי, למרות שבמהלך המלחמה נהרגו כחצי מיליון בני אדם, ועוד רבים נפצעו, חלקם באמצעות נשק כימי. עם זאת, המלחמה עדיין קיימת, ותושבים רבים חפים מפשע סובלים מהדיכוי של אסד על בסיס יום-יומי.

 

בגזרת הצפון, ישנה מודעות רציפה למלחמה, הן לתושבים והן לחיילים. הלוחמים המוצבים בגזרה הצפונית שומעים את קולות הלחימה מדי יום, והצבא לא יכל להישאר אדיש למצב. כתוצאה מכך, באוגוסט בשנה שעברה החליט צה”ל להקים את מנהלת “שכנות טובה”, אשר מטרתה להעניק סיוע ועזרה לאזרחים הסורים אשר סובלים מהמלחמה היום-יומית. עזרה זו מתבטאת בטיפול רפואי שוטף, העברת ציוד רפואי, מתן תרופות וציוד נוסף אשר נועד להעניק איכות חיים טובה יותר בצד השני.

 

 

מנהלת “שכנות טובה” הוקמה בעוצבת הבשן, באזור הגבול עם סוריה, ומטרתה העיקרית היא סיוע לתושבי המקום, תוך הימנעות מהתערבות במאבק הפנימי המתחולל בסוריה. הרעיון להקמת המנהלה התחיל בתחילת שנת 2013, כאשר מספר פצועים הגיעו לגדר הגבול. כוחות צה”ל אשר היו במקום זיהו כי מדובר בפצועים סורים והעבירו אותם למתן טיפול רפואי בבתי חולים בצפון. מאז ועד היום, יותר מ-3,000 פצועים סורים זכו לקבלת טיפול ומענה רפואי בארץ, ועדיין כמדי לילה בתי החולים בצפון ממשיכים לקלוט עוד ועוד פצועים.

 

המנהלה הוקמה מתוך הבנה כי לתוך הלחימה נקלעו אזרחים רבים חפים מפשע, אשר סובלים מתת תנאים, כגון: חוסר חמור בציוד רפואי ותרופות, מערכת חינוך שאינה מספקת תוכנית לימודים מסודרת כבר שנים, היעדר תשתיות חשמל ברב הבתים, היעדר דלק לחימום בחורף ומחסור בקמח ומזון בכל ימות השנה. המציאות המורכבת גורמת לאזרחים, כולל התינוקות  והילדים, לחיות על בסיס יום-יומי בתנאי הישרדות. הסיוע המוענק להם משפר, ולו בקצת, את איכות חייהם. מאז הקמת היחידה באוגוסט 2016 ועד היום הועברו כ-450,000 ליטר של דלק, 112 טון של בגדים ונעליים, 1,800 חבילות טיטולים ועוד.

 

גורמים בצה”ל מסבירים כי בתור צבא, אשר ערך חיי האדם מנחה אותו בכל מהלך ופעילות, לא היה ניתן לעמוד מנגד למראה הזוועות ולכן הוחלט כי יש לעשות מעשה ולהושיט יד לשכנינו. “לפני הכל, אני זוכר תמיד שהמשימה שלי היא ליצור ביטחון – לייצר קשרי שכנות טובים משני צידי הגבול. את זה אנחנו עושים, אולי, בדרך הכי אצילית שיכולה להיות”, מספר סא”ל א’, מפקד מנהלת “שכנות טובה. “זו זכות גדולה עבורי לפקד על יחידה שזו משימתה, במקום הזה ובעת הזו. ניתנה לנו ההזדמנות להשפיע על המציאות, ובעזרת הרבה רצון ואנשים טובים – אני מאמין שנמשיך לעשות זאת הכי טוב שניתן”.

 

“מבצעי הסיוע מתרחשים כמעט מידי לילה, בעצימות גבוהה ובכל מזג אוויר”, מספר מפקד גדוד 77, סא”ל שאול ישראלי, שהגדוד שלו מבצע תעסוקה מבצעית בגבול סוריה. “לפעמים מדובר בהעברה של אוכל לילדים, לפעמים בתרופות ולעתים גם מכשור רפואי של ממש. הפעולה המרגשת מכולן היא העברתם של ילדים לטיפול רפואי בארץ – חולים, בעלי מומים וכאלו שידם אינה משגת לטיפול רפואי הולם בסוריה, מוצאים בנו אור ותקווה לחיים טובים יותר עבורם”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn