סיפור חייו של משה בן-מובחר ז”ל, שהלך לעולמו החודש, הוא סיפורה של תקופה ומקום. מי שהיה ראש הוועד הנבחר של שדה-אליעזר למעלה משלושה עשורים, איש עשייה שהטביע את חותמו על היישוב ופעל רבות למען תושביו, חקלאי בכל רמ”ח איבריו ואיש משפחה  שהפך לחלק בלתי נפרד מהנוף הגלילי. מילדות ענייה ורוויית אנטישמיות באיסטנבול, לפעילות חקלאית, ציבורית ופוליטית כאן בארץ, במושב שדה אליעזר. סיפורו של משה בן-מובחר ז”ל שהלך לעולמו, אך הטביע חותמו באדמת ובאנשי הגליל

משה בן מובחר ז״ל

צילום: באדיבות המשפחה.

משה ז”ל היה נשוי לאידה ואב לשלושה ילדים – בני בן-מובחר, ראש מועצה אזורית מבואות החרמון ויו”ר אשכול גליל מזרחי ואחיו, שמואליקוגילי. הוא נולד באיסטנבול בשנת 1933. עם עליית היטלר לשלטון בגרמניה, כאשר נכרתה ברית שמנעה מלחמה בין גרמניה לטורקיה, הולאמו כל הנכסים של המשפחה על ידי הטורקים. המשפחה חייה חיי עוני. בספר שנכתב על חייו הוא מספר על ההתמודדות עם הרעב והקיצוב של האוכל. בגיל 13 הפסיק ללמוד והתחיל לעבוד על מנת לעזור בפרנסת המשפחה. האנטישמיות פשטה ברחובות והמשפחה, שהייתה מסורתית ציונית, הבינה שמקומה לא בטורקיה.

בשנת 1974 עלה משה לארץ והצטרף לגרעין הטורקי בקיבוץ יגור וחזר ללמוד בתיכון, שם למד לדבר עברית. משה התגייס לצבא ושירת שירות סדיר בטייסת בחיל האויר בבסיס רמת דוד. לאחר סיום השרות הצטרף להוריו, ממייסדי קיבוץ הגושרים. משה התגורר בקיבוץ ועבד במדגהובפלחה ולאחר מספר שנים החליט לעבור לדרום ולעסוק ביישוב הנגב,חוות איבים, שם הכשיר משה עולים חדשים, עבד בחקלאות וגידל חצילים, סלק, סוכר לתעשייה ופלפלים. משם משה ואשתו אידה עברו למושב שדה אליעזר שמנה באותה תקופה 40 משפחות ורכשו ביתב300 לירות. הבית היה מבנה בן 50 מטר, בלי מרצפות, בלי טיח וחלונות והשירותים היו מחוץ לבית. השולחן אולתר מארגזים של תנובה, הכיסאות היו מג’ריקנים והחיים מאושרים. משה התחיל לעבוד בייבושהחולה, ילדיהם נולדו ואז החליט לעסוק בחקלאות באופן עצמאי. משה אהב את החקלאות ופיתח את ענף הנשירים כעצמאי וגידל תפוחים, שזיפים, משמש ואגסים ופעל משלב הגידול ועד השיווק.

כשנולדו בניו התאומים של משה הוא החליט להיכנס לפעילות ציבורית.הנושא הראשון שעמד על סדר היום היה קליטת משפחות נוספות להרחבהבשדה אליעזר. משה היה גם פעיל פוליטית ושותף בפעילות של תנועת “התחייה” בראשות יובל נאמן וגאולה כהן ולאחר מכן היה מספר 5 ברשימה של רפול  במפלגת צומת אך פרש לפני הבחירות, כדי להתמסרלנושאים של היישוב שדה אליעזר ובראשם הגדלת האכלוס. עוד עבד בפעילות הציבורית בהתנדבות וקידם את ענייני היישוב. “ראיתי כמטרה להגדיל את היישוב ככל שניתן, על מנת לראות חברה גדולה יותר ביישוב, מתוך הנחה שאין בשנות ה2000 זכות קיום ליישוב קטן“, אמר משה בראיון בספר הביוגרפיה. החלום של משה היה שילדיו יישארו לצידו, והחלום הוגשם. כולם בנו את ביתם בשדה אליעזר וחיו לצידו כמשפחה מלוכדת וחמה.

משה בן-מובחר ז”ל מתוך ספרו “היום למזלי אני זוכה לראות ולחוש את מה שרציתי. ישוב שגדל לפי הציפיות שלי בעבר. ישוב שמונה מעל 1000 נפש. שדה אליעזר יכול להיות דוגמה הן לסקטור המושבי והן לקיבוצי, בכך שגדל והתרחב, הצעיר ולא הפך להיות בית זקנים. הדורות ממשיכים.                                                                                                                                רציתי שהילדים יהיו בסביבתי וזה התגשם, מבחינה ציבורית רציתי ששדה אליעזר תראה בדיוק כמו שהיא נראית היום. המחסור שחייתי בו כילד הביא לכך שבשנים שאחרי שנות המיתון של שנות השישים, כשהיה שגשוג כלכלי הרגשתי צורך לעזור לנזקקים. היכולת לתמוך באחרים מילאה בתוכי רגש שהיה כבוי בי מתקופת הילדות שלי. אותה תחושה מילאה אותי בכוח נפשי לקראת המשך החיים שלי“. משה  בן-מובחר, הלך לעולמו ביום שבת, 28.12.19. דמותו חקוקה במטעים, בבתים ובאנשים שבהם נגע במהלך חייו.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn