המושג משפחה חמה מוכר לכולנו שאומרים על קריית שמונה שהיא משפחה אחת גדולה וחמה. אך מה שמייחד את המשפחה הם האנשים. והאנשים בקריית שמונה מיוחדים, כמו בני הזוג סימונה ושילה אסור מקריית שמונה שעברו לפני שבע שנים לחיות בכפר הילדים והנוערבכרמיאל ואימצו ילדים נוספים ויחד הם משפחה אחת גדולה וחמה. בחיים דבר אינו מקרי ומתוך הסיפור אישי שלהם הגיעו להיות משפחות תומכות לילדים, ומהווים עבורם משפחה חמה ותומכת.

כתבה מאת דנה אלימלך.

שילה (35) נשוי לסימונה (39) ולהם שלושה ילדים, בת ושני בנים. סימונה ושילה נשואים שמונה שנים מתוכם שבע שנים שהם בכפר הילדים. שילה לומד b.a. בקרימינולוגיה ואכיפת חוק, סימונה עם תואר b.a. בחינוך ולקויות למידה. עוד מהימים שסימונה ושילה היו חברים הם דיברו על משפחה אחת גדולה בכפר הילדים שתכלול את ילדיהם הביולוגיים וילדים נוספים שיאמצו לביתם ויהיו להם למשפחה. זה היה החלום של סימונהאומר שילה, לחזור לכפר הילדים ולתת את מה שנתנו לה כילדה בכפר הילדים בכרמיאל, משפחה נורמטיבית. וכך היה, חזרנו לכפר, לעבוד במשפחתון ולגדל 12 ילדים.

בכפר המודל הוא זוגות שמנהלים משפחתונים, שישה עשר בתים ומשפחתונים, שמתוכם ארבעה זוגות כרגע הם מקריית שמונה. גם בעבר היו זוגות מקריית שמונה ויש ילדים שמתחנכים שהם מקריית שמונה.אומרת סימונה. בשנה הרביעית בכפר סימונה ושילה קיבלו זוג עובדים מצטיינים. כאשר יש בכפר הילדים כ70 עובדים ובכל שנה רק שניים מקבלים מצטיינים. לאחר ארבע שנים לקבל עובד מצטיין זה מפרגן לעשייה הנכונה שאנחנו עושים אמרו סימונה ושילה.

המודל של המשפחתונים הוא להתוות משפחה נורמטיבית. סימונה כהורהבית שהיא אם הבית, עובדת בכפר הילדים במשרה מלאה וזמינה עבור הילדים עשרים וארבע שעות ביממה ולצרכי הכפר. שילה הוא אב הבית, בבוקר עובד כרכז קבוצה במעון נעול לנוער קצה עד אחר הצהריים וכשהוא מגיע לביתו הוא עם המשפחה והילדים. סימונה ושילה מספרים כי הנהלת הכפר וכלל עובדיה הם אנשים משכילים, מלאי נתינה ואהבת חינם, וכי הםחיים בכפר שגודלו כ 90 דונם בשטח עצום אך החיים בכפר הם כמשפחה אחת גדולה ומגובשת.

שילה וסימונה מספרים כי הם עצמם גדלו כנוער בסיכון כאשר סימונה גדלה כילדה בכפר הילדים בכרמיאל. כשנישאו הם קבעו את ביתם בכפר הילדים ומאז הם משפחה גדולה ומשמשים כהורים לילדים ומכינים אותם לחיים. סימונה ושילה שמנהלים ביחד את המשפחתון, מגדלים יחד עם שלושת ילדיהם הביולוגיים עוד 12 ילדים, וכולם גרים ביחד. החיים בכפר כוללים חיי קהילה ובקרוב מתקיים ערב גאלה של כפר הילדים. ההתרגשות גדולה הילדים מתכוננים כבר מעל חודש ליום ההופעה. ערב הגאלה יערךעם מיטב האנשים בארץ כאשר הילדים עצמם יופיעו במחזמר מוזיקלי עם שיריה של נעמי שמר. ערב הגאלה יערך בהיכל התרבות בכרמיאל. סימונה אומרת כי נמכרו כל הכרטיסים אבל עדיין יש אפשרות למי שמעוניין להגיעבתאריך 28/1 .

כפר הילדים כפר המשפחות.

כפר הילדים והנוער כרמיאל שבו מתגוררת משפחת אסור וילדיהם הוקם בשנת 1978 ושוכן כקילומטר דרומית לכרמיאל וממוקם באחד המקומות היפים ביותר בארץ, בבקעת בית הכרם, המפרידה בין הגליל העליון לגליל התחתוןהבתים בכפר הם חד קומתיים עם גגות רעפים אדומים, משטחי דשא ופרחים ואווירה פסטורלית ונעימה. כפר הילדים והנוער כרמיאל הוא הכפר הגדול ביותר של המפעל להכשרת ילדי ישראל, ומתחנכים בו כ– 215 ילדים בגילאי 5- 18 שמגיעים מכל רחבי הארץ. בכפר 17 משפחתונים ובכל משפחתון 12 ילדים. מטרת הכפר להעניק לילדים חוויה שונה משהכירו ונחשפו עם הרגשה של בית ומשפחה באמצעות מודל שהואהקרוב ביותר לתא המשפחתי. מודל שהוא משפחה מאמצת שמהווה חלופה זמנית למשפחה הגרעינית. בכפר הילדים קיימת פינת חי, בית ספרלמוסיקה, בית ספר לכדורגל, לימודי שח-מט, להקת זמר, חוג תאטרון בובות ייחודי ועוד מגוון של פעילויות חינוכיות טיפוליות הכוללות: תרפיה באמנויות, תגבור לימודי לבגרויות, פעילות מוסיקלית, מועצת תלמידים,פעילות הורים וילדים, בנק הילדים שהוא  פרויקט ייחודי ראשון מסוגו המאפשר לילדים להתנסות בהוצאת כספים ובחסכון באמצעות כרטיס נטען. המפעל להכשרת ילדי ישראל, שמפעיל מסגרות חוץ ביתיות לכ-900 ילדים וילדות בסיכון בכל רחבי הארץ. המפעל להכשרת ילדי ישראל משמש בית חם ומסגרת חינוכית משקמת ומקדמת למאות ילדים ובני נוער בסיכון בגילים 18-4 המגיעים מסביבות מקפחות ולאחר שהופנו ע”י רשויות הרווחה למסגרת השמה חוץ ביתית. הארגון של “המפעל להכשרת ילדי ישראל” מונה 7 כפרי ילדים ו-8 מסגרות נוספות בפריסה ארצית ביניהן משפחתונים ומועדוניות יום.

 

הכפר הצפוני שנמצא בכרמיאל ובו מתחנכים גם ילדים מקרית שמונה, ומספר זוגות המגדלים את הילדים הינם זוגות מקרית שמונה.

בשבע שנים האחרונות סימונה ושילה מקדישים את חייהם למען ילדים שהם מאמינים בהם בכל רמ”ח איברינוומסבירים כי הם פועלים מתוך חווית תיקון לעבר שלהם ומתוך שליחות. ואומרים כי הם מוקירים תודה והערכה לעיר קריית שמונה שהיא ביתם והם גדלו בה ולעיר כרמיאל שקיבלה אותם באהבה גדולה שלא תסולא בפז כפי שאמרו.

סימונה ושילה מספרים כי במהלך שבע שנים שהם בעלי משפחתון בכפר הילדים הם גייסו לצה”ל את הילדים הבוגרים בבית ועד היום הילדים שכבר הפכו לבוגרים הם חלק בלתי נפרד מהבית ומגיעים בשבתות, ולחגים, טקסים וכשהילדים הבוגרים של הבית מתגעגעים לזוג שהיה להם כהוריםסימונה ושילה, למשך הרבה שנים והכין אותם לחיים.

הילדים במשפחה של סימונה ושילה הם בדרך כלל מגיל 11 עד גיל 19חוויות עם בני נוער וגיל ההתבגרות שהן חלק ממשפחה. כיום במשפחה של סימונה ושילה יש 9 בנים ושתי בנות כאשר רב הבנים הם בחטיבה עליונה וחטיבה וילד אחד ביסודי.

שילה אומר כי הילדים שמגיעים למשפחתונים בכפר הילדים  הם ילדים חסרי עורף משפחתי שיוצאים להשמה חוץ ביתית על מנת לעשות חוויה מתקנת על איך מתנהלת משפחה, סדר יום תקין כאשר אנחנו כמשפחה תומכת דואגים לכל הצרכים האישיים של הילדים שזה כולל חוגים, שילוב בקהילה בכרמיאל, “לתת לילדים חוויה שהם ילדים נורמטיביים למרות שהם לא גדל בבית שבו הם נולדו.

שילה וסימונה הם ההורים של הילדים , הולכים לימי הורים ולכל מה שהילדים צריכים כחלק מחיים משפחה תקינים. סימונה אומרת כי בפועל הם ממלאים את כל המושג של הורות הלכה למעשה אבל הם דוגליםבאמונה לא לקרוא לזה ככה. אנחנו בקשר טוב ורציף עם ההורים הביולוגיים של הילדים. ונותנים להם את המקום שלהם, מכבדים אותם, אנחנו לא באים להחליף את ההורים אלא אנחנו לעזר לילדים”. אומרת סימונה.

סימונה הגיעה לקריית שמונה בגיל צעיר. עם אמא חולה בניוון שרירים שלימים נפטרה מהמחלה. לכפר הילדים בכרמיאל הגיעה בגיל 10 והצטרפה למשפחה. בזמן שגרה בכפר הילדים המקום היה עד כיתה ט’ ולאחריו המשיכה לפנימייה של נוער. בבגרות הזיכרונות והמודל למשפחה נורמלית הכול היו בכפר הילדים. מהזוג שגידל אותי, מכל הערכים, איך משפחה נורמטיבית צריכה להיות וזה מה שליווה אותי“. אומרת סימונה שהייתה עד גיל 14 בכפר הילדים. ומוסיפה כי “נכון להיום המקום הוא עד כיתה י”ב כשיש שני בתים לחיילים בודדים ובית אחד לסטודנטים. בוגרים של המשפחות שהתגייסו והם חיילים בודדים יש עדיין מענה בכפר הילדים  עם דירה לחיילים ודירה לסטודנטים. יש מערך שתומך בהם עד גיל 25 לפחות”.

איך משלבים את הילדים הביולוגים שלכם עם הילדים שמאמצים?

מבחינתנו אנחנו חיים כמשפחה אחת גדולה זה מה שאנחנו רצינו. מבחינתנו אין הפרדה. הכול ביחד, טיולים, חוויות, ארוחות, הכול ביחד. הילדים הם האחים הגדולים של הילדים שלנו. הילדים שלנו, הבנים נולנו בכפר”. סימונה ושילה עוברים עם הילדים את התהליך הנפשי והרגשי של הקליטה של הילדים והשילוב בבית.אנחנו עוברים הדרכות ,מכשירים אותנו ונותנים לנו כלים להתמודד נכון עם הילדים. בכל בית עובד סוציאלי ופסיכולוג שמלווים את הבית באופן צמוד, את הילדים ובני הזוג בבית. בשביל שיהיה הכי טוב שאפשר עוד משלב הקליטה לבית. גם הבתים גדולים ומרווחים ולכל ילד חדר גדול ומרווח מתוך המחשבה שלילדים יהיה את המרחב שלהם”.

סימונה אומרת כי הילדים מקבלים מענה כמו שהיו מקבלים בבית נורמטיבי בחוץ. “להורים במשרות מלאות, שעובדים עם שכר גבוה. הורים לא בהכרח הו יכולים להרשות לעצמם את המעטפת שהילדים בכפר מקבלים כמו מספר חוגים בשבוע , מורים פרטיים ושיעורי עזר בכל מה שצריך, מערך לימודים ומערך חוגים. יש בכפר הילדים מאה אחוז גיוס לצה”ל , חוזים גבוהים של בגרות מלאה”.

איך הילדים כשהם מגיעים לכפר הילדים ואיך הם יוצאים מהכפר לאחר המעטפת שהם מקבלים?

ברב המקרים הילדים מגיעים ממקום של הזנחה, רואים את זה בכל הפרמטרים, בבגדים, ניקיון וסדר, פערים בלימודים ובכפר הילדים מקבלים דחיפה ומעטפת של כל מה שהם צריכים. כל ילד הוא אינדיבידואל. אנחנו מזהים יכולות , ואת הכישרון ואנחנו דוחפים את הילד ומעצימים. סימונה אומרת כי יש ילדים שהגיעו ממקומות לא פשוטים וזה הדבר היחיד שהם מכירים, אנחנו מלמדים אותם שיש גם אחרת ומלמדים אותם להאמין בעצמם”.

איך זה להיות אמא לארבע עשר ילדים?

רב המשפחות מבשלות לעשרים אנשים במשפחות ובחגים, אצלנו זה כל יום“, אומרת סימונה. ארוחת בוקר של שמונה עשר איש לפחות וכך גם ארוחת הצהריים והערב. יש לנו בת שרות שהיא מלווה את הבית באופן צמוד וש”ש צמודה לבית .אנחנו גם מעורבים בתוך הקהילה, הילדים במסגרות בעיר כרמיאל. חשוב להגיד שעיריית כרמיאל הם מדהימים וראש העיר של כרמיאל הוא אדם מדהים שאימץ את כפר הילדים והוא בראש מעניו.

קריית שמונה זה הבית

סימונה מספרת כי קריית שמונה תמיד תישאר הבית מבחינתם “הסבא והסבתא של הילדים הפרטיים שלנו הם מקריית שמונה וכל שבת שהילדים נוסעים לבתים הפרטיים שלהם אנחנו מיד מגיעים לקריית שמונה, שמבחינתנו זה הבית הראשון. אנחנו מגיעים לקריית שמונה, נושמים את האוויר ומרגישים בבית. אנחנו מאוד אוהבים את קריית שמונה, האנשים. עיר מאוד חמה ועוטפת ונותנת בטחון. חבל שאין יותר תעסוקה ולא בתחום שלנו כי אולי היינו חוזרים”.

סימונה אומרת כי הייתה רוצה כי אנשי העירייה ובפרט הרווחה יראו את הפוטנציאל של כפר הילדים עבור הילדים שמגיעים אליו. “המקום הוא מדהים ומעניק מעל ומעבר הייתי שמחה אם היו מפנים יותר ילדים מקריית שמונה. זאת מסגרת חלופית לפנימייה. זה מודל אחר לפנימייה. אנחנו משפחתונים עם בתים פרטיים כמו אומנה . נותנים להם מודל של משפחה נורמטיבית. יש זוג צמוד אלך ומאחוריך, אנחנו מכירים אותם ממבט אם הם כועסים אם חסר שלם משהו. אנחנו אוהבים את זה מאוד, אנחנו שבע שניםוזה מרגיש כמו שנתיים אנחנו נהנים וזה מקום מדהים לגדל בו ילדים אומרים סימונה ושילה בשמחה גדולה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn