דובר עיריית קריית שמונה דורון שנפר מעדכן הערב (רביעי, 25/08/21, 21:30) : פיקוד העורף הודיע על ביטול מתחמי הבדיקות הסרולוגיות ברוב הרשויות בארץ. לאור זאת, שני מתחמי הבדיקות בבית ונקובר ובמתנ”ס ארתור פוקס שהיו אמורים להיפתח מחר יום חמישי 26.08.21 – לא ייפתחו בשל שינוי במדיניות הבדיקות כפי שיפורט בהמשך.

בדיקות סרולוגיות – שאלות נפוצות:

1. האם כשיתחדש מבצע בדיקות סרולוגיות ברשויות מסויימות, אוכל להגיע גם אם איני מתגוררת ברשות?

מתווה מבצע הבדיקות הסירולוגיות משתנה ויסוכם לקראת היום (יום ד’, 25.8.2022) בערב, אז יפורסמו פריסת מתחמי בדיקות הסירולוגיות ומדיניות ההגעה אליהם.

2. מתי מקבלים את תוצאות הבדיקה הסרולוגית לילדים?

אם ביצעתם בדיקה בימים ראשון-שני (22-23.8.2021) ולא מתקבל מסרון המעיד על כך שזוהו אצל הילד/ה נוגדנים לנגיף קורונה עד יום רביעי בערב (25.8.2021) – המשמעות היא שהתשובה לבדיקה יצאה שלילית ולילד/ה לא זוהו נוגדנים כנגד נגיף קורונה. שימו לב: לא יישלח מסרון לתוצאות שליליות למי שנבדק בימים ראשון-שני. מי שמבצע בדיקה החל מיום שלישי, 24.8.2021, יקבל תוצאה במסרון לנייד.

3. מדוע לא שולחים הודעות על תוצאה שלילית בבדיקה הסרולוגית שבוצעה בתאריכים 22-23.8.2021?

ניהול המידע הרפואי נעשה על ידי חברה אזרחית לה קיימת התקשרות עם משרד הבריאות. נוכח קשיים טכניים במערכות המידע של החברה בתחילת מבצע בדיקות סרולוגיות לילדים, לא ניתן להוציא מסרונים לכל מי שביצעו את הבדיקה ועל כן תועדפו ההודעות להורים שאצל ילדיהם נמצאו נוגדנים לנגיף הקורונה בכדי שיוכלו להנפיק תו ירוק ולמנוע כניסה לבידוד שלא לצורך. התשובות השליליות לא נזרקו, אך לא יתועדו.

4. למי מיועד המבצע לקיום בדיקות סרולוגיות?

המבצע מיועד לילדים בגיל 12-3, שלא אובחנו כחולים ולא הוגדרו כמחלימים בעבר. מיום חמישי, 26.8.2021, המבצע מתקיים רק ביישובים שבהם שיעור הנדגמים שנמצאו עם נוגדנים לנגיף הוא יותר מ- 12% וברשויות שטרם נדגמו או שהמבצע החל בהן ביום שלישי, 24.8.2021. שימו לב: ילידי סוף 2018 שמתחילים ללמוד בגן, יכולים להגיע לבצע בדיקה בחינם במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות. בנוסף, ילדים עד גיל 12 ושלושה חודשים שלומדים באותה שכבת הגיל עם ילדים בני פחות מ-12 (כיתה ו’) יכולים לבצע את הבדיקה הסרולוגית במסגרת המבצע.

5. מתי מתקיים מבצע בדיקות סרולוגיות לילדים?

מבצע הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים בגיל 12-3 מתקיים עד ל-31.8.2021. מיום חמישי, 26.8.2021, המבצע מתקיים רק ביישובים שבהם שיעור הנדגמים שנמצאו עם נוגדנים לנגיף הוא יותר מ-12% וברשויות שטרם נדגמו או שהמבצע החל בהן ביום שלישי, 24.8.2021. מיקום מתחמי הבדיקות ושעות הפעילות מפורט במפה בתחילת עמוד זה. בנוסף, ניתן לפנות למוקד הרשות המקומית כדי לקבל מידע באשר למיקום מתחמי הבדיקות ושעות הפעילות. שימו לב: ילידי סוף 2018 שמתחילים ללמוד בגן, וכן ילדים עד גיל 12 ושלושה חודשים שלומדים באותה שכבת הגיל עם ילדים בני פחות מ-12 יכולים לבצע את הבדיקה הסרולוגית במסגרת המבצע.

6. מדוע מתקיים מבצע בדיקות סרולוגיות לילדים?

מטרת המבצע היא לאפשר שגרת לימודים רציפה באמצעות הגדלת מספר התלמידים שיהיה להם פטור מבידוד במהלך שנת הלימודים, שמירה על רצף ושגרת לימודים ומניעת אובדן ימי לימוד. הבדיקה פשוטה וקצרה ומעניקה לילדים שהחלימו מנגיף הקורונה תעודת מחלים הפוטרת אותם מבידוד בשל חשיפה לחולה מאומת, ויכולת להנפיק את “התו הירוק” המאפשר להיכנס למקומות הפועלים במתווה “התו הירוק”.

7. מדוע כדאי לעשות בדיקה סרולוגית לילדים?

בדיקה הסרולוגית מאפשרת לאתר נוגדנים לנגיף הקורונה וכך לדעת בסבירות גבוהה האם הנבדק נחשף לנגיף והחלים. באופן זה, הורים יכולים לוודא האם ילדיהם מחוסנים באופן טבעי לנגף קורונה. הבדיקה פשוטה וקצרה ומעניקה לילדים שהחלימו מנגיף הקורונה תעודת מחלים הפוטרת אותם מבידוד בשל חשיפה לחולה מאומת, ויכולת להנפיק את “התו הירוק” המאפשר להיכנס למקומות הפועלים במתווה “התו הירוק”.

8. מה כולל הליך הבדיקה?

מדובר בבדיקה פשוטה וקצרה שמתבצעת באמצעות דקירה קלה באצבע ואיסוף טיפות הדם. הבדיקה מתבצעת על ידי חובשים של צה”ל במילואים ובסדיר שעברו הכשרה בהתאם להנחיות משרד הבריאות לקבלת הסמכה לביצוע הבדיקות. התוצאות מתקבלות בהודעה כתובה לטלפון הנייד. יש להגיע למתחם הבדיקות בליווי הורה או אפוטרופוס בלבד.

9. היכן ניתן לבצע בדיקות סרולוגיות?

מבצע הבדיקות הסירולוגיות לתלמידים בגיל 12-3 מתקיים עד ל-31.8.2021. מיום חמישי, 26.8.2021, המבצע מתקיים רק ביישובים שבהם שיעור הנדגמים שנמצאו עם נוגדנים לנגיף הוא יותר מ-12% וברשויות שטרם נדגמו או שהמבצע החל בהן ביום שלישי, 24.8.2021. מיקום מתחמי הבדיקות ושעות הפעילות מפורט במפה בקישור הזה. https://www.oref.org.il/12610-18022-he/Pakar.aspx

בנוסף, ניתן לפנות למוקד הרשות המקומית כדי לקבל מידע באשר למיקום מתחמי הבדיקות ושעות הפעילות. מגיל 12 ומעלה, ניתן לבצע בדיקה סירולוגיות בתשלום באחת מהמעבדות המאושרות על ידי משרד הבריאות (שימו לב: ילידי סוף 2018 שמתחילים ללמוד בגן, וכן ילדים עד גיל 12 ושלושה חודשים שלומדים באותה שכבת הגיל עם ילדים בני פחות מ-12 (כיתה ו’) יכולים לבצע את הבדיקה הסרולוגית במסגרת המבצע.

10. האם מי שמבצע את הבדיקה יקבל תעודת מחלים ו”תו ירוק”?

הבדיקה הסירולוגית מאפשרת לאתר נוגדנים לנגיף הקורונה וכך לדעת בסבירות גבוהה האם הנבדק נחשף לנגיף והחלים. נבדקים שיימצאו עם נוגדנים מקבלים תעודת מחלים הפוטרת מבידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת, וזכאים להנפיק את ה”תו הירוק” המאפשר להיכנס למקומות הפועלים במתווה “התו הירוק”

11. האם ביצוע בדיקה סרולוגית לילדים היא תנאי להגעה למוסד החינוכי?

הבדיקות הסרולוגיות אינן חובה אך מומלצות, על מנת שניתן יהיה לקבל פטור מבידוד במקרה של חשיפה לחולה מאומת לנגיף הקורונה.

12. ילדים עם תו ירוק בתוקף עד דצמבר פטורים מבדיקות?

אין חובה לקיים את הבדיקה ולכן אין מתן “פטור” מקיום הבדיקה. הבדיקה נועדה לזהות תחלואה קודמת בקורונה ולהקנות תעודת מחלים למי שנדרש.

13. ילד שחלה והחלים – פטור מבדיקות?

ילד שחלה והחלים זכאי לתעודת מחלים הפוטרת מבידוד לאחר חשיפה לחולה מאומת, וזכאי להנפיק את ה”תו הירוק” המאפשר להיכנס למקומות הפועלים במתווה “התו הירוק”.

14. איזו תעודה מזהה ההורה נדרש להביא למתחם?

צריך לבוא עם תעודת זהות, או עם רישיון נהיגה וספח של תעודת הזהות בו מפורטים פרטי הילדים.

15. אפשר לשלוח את הילדים לבדיקה עם קרוב משפחה אחר מלבד הורה?

מכיוון שמדובר בבדיקה הכוללת נטילת דם, ניתן לבצע את הבדיקה בליווי הורה או אפוטרופוס בלבד.

16. מהי בדיקה סרולוגית?

בדיקות סרולוגיות מאפשרות לאתר נוגדים לנגיף הקורונה וכך לדעת בסבירות גבוהה האם הנבדק נחשף לנגיף והחלים. הבדיקה הסרולוגית לא נועדה לאתר חולים פעילים, אלא אנשים הנושאים בדמם רמת נוגדנים גבוהה מספיק.

17. מה המשמעות של תוצאות הבדיקה – מה זה אומר אם נמצאים נוגדים, ומה זה אומר אם לא נמצאים נוגדנים?

אם נמצאים נוגדנים בבדיקה, לא משנה מה רמתם – המשמעות היא שהנבדק נחשף לנגיף וחלה בקורונה, ולכן זכאי לתעודת מחלים. אם לא נמצאים נוגדים המשמעות היא שאין עדות לנוכחות קודמת של מחלת הקורונה בגוף.

18. האם צריך להיכנס לבידוד בעקבות קבלת תשובה חיובית בבדיקה סרולוגית?

לא. תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית מעידה כי אותרו נוגדנים לנגיף הקורונה ולכן קיימת סבירות גבוהה שהנבדק נחשף בעבר לנגיף הקורונה והחלים. משום כך הנבדק פטור מבידוד וזכאי לתו ירוק.

19. איך מקבלים את התוצאות לבדיקה הסירולוגית?

התוצאה מתקבלת בהודעה כתובה לנייד, מוזנת לאפליקציית רמזור של משרד הבריאות, ומופיעה בתיק האישי בקופת החולים.

20. קיבלתי תשובה חיובית בבדיקה הסרולוגית לילד/ה אבל התשובה לא מוזנת באתר הרמזור של משרד הבריאות?

אם התקבל מסרון המודיע על כך שלילדך קיימים נוגדנים לנגיף הקורונה, הפרטים יעודכנו באתר רמזור של משרד הבריאות בכדי שתוכלו להנפיק את התו הירוק. בשל כמות הבדיקות הסירולוגיות הרבה שבוצעה בזמן המבצע, ייתכן ויהיו עיכובים בהצגת הפרטים באתר.

21. האם הבדיקה יכולה לאתר חולי קורונה פעילים?

לא, הבדיקה מאפשרת לאבחן ילדים שהיו חולים בקורונה והחלימו.

22. האם מבוגרים יכולים גם לבצע בדיקות?

בשלב זה אין בדיקות סירולוגיות למבוגרים ולילדים מעל גיל 12 (למעט ילדים עד גיל 12 ושלושה חודשים שלומדים באותה שכבת הגיל עם ילדים בני פחות מ-12 ויכולים לבצע את הבדיקה הסירולוגית במסגרת המבצע). התוכנית הינה חלק ממערך שלם לפתיחת מערכת החינוך בתחילת שנת הלימודים וממוקדת בילדים. ניתן לבצע בדיקה סירולוגית באופן פרטי בתשלום.

23. מאחר שמבצע בדיקות סירולוגיות שונה והמתחמים ייפתחו רק בחלק מהרשויות, האם אוכל להגיע אם איני מתגוררת ברשות זו?

פיקוד העורף פועל לריכוז המאמץ והגדלת אפקטיביות מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים ועל כן החל מיום חמישי, 26.8.2021 ועד יום שלישי, 31.8.2021 ייפתחו מתחמי בדיקות בעיקר ברשויות שנמצא בהן שיעור נדגמים עם נוגדנים לנגיף הקורונה גבוה מ-12%. העדיפות היא לבצע את הבדיקות הסרולוגיות ביישובים אלו והרשויות המקומיות הללו פועלות לווסת את הבדיקות לפי מוסד הלימודים או באמצעות רישום מקדים כדי למנוע עומסים במתחמי הבדיקות.

מומלץ שהורים יביאו את ילדיהם להיבדק רק ברשויות בהם נפתחים מתחמי הבדיקות הסרולוגיות לאור התועלת הנמוכה ברשויות בהן לא נפתחו מתחמים.

24. האם ילד בגיל 12-3 שנמצא בבידוד יכול לצאת לבדיקה סרולוגית?

לא. יש להמתין לסיום תקופת הבידוד.

25. האם ילדים מתחת לגיל 3 יכולים להיבדק במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות?

ילידי 2018 שמתחילים ללמוד בגן יכולים להגיע לבצע בדיקה בחינם במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות.

26. האם ילדים מעל גיל 12 יכולים להיבדק במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות?

ילדים מעל גיל 12 יכולים לבצע חיסון ולכן לא נכללים במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות. עם זאת, ילדים עד גיל 12 ושלושה חודשים שלומדים באותה שכבת הגיל עם ילדים בני פחות מ-12 (כיתה ו’) יכולים לבצע את הבדיקה הסרולוגית במסגרת המבצע.

27. האם יש הגבלה על סוג הבדיקות הסרולוגיות שנערך בהן שימוש במסגרת המבצע?

במסגרת מבצע הבדיקות הסרולוגיות לא נערך שימוש בבדיקות סרולוגיות מהירות מסוג Rapid Response המשווקות בארץ על ידי חברת דיאסורין ושמשרד הבריאות הפסיק את השימוש בהן. הבמבצע נערך שימוש ביתר הערכות לבדיקת סרולוגיה מהירה המאושרות על ידי משרד הבריאות.

28. האם ילדים עם מוגבלות או ילדים שמגיע בליווי הורה עם מוגבלות, מקבלים קדימות בתור בבדיקה הסרולוגית במתחמי פיקוד העורף?

כן. יש לפנות לצוות המקום ולבקש קדימות בתור.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn