צילום: מועצה מקומית יסוד המעלה.

מאת דנה אלימלך.

לפני שבוע (20/11) בפסק דין שניתן על ידי כבוד השופט יונתן אברהם, בבית המשפט המחוזי בנצרת לעניינים מנהליים נדחתה עתירה של מספר תושביה הוותיקים של המושבה יסוד המעלה, אשר הגישו התנגדות, וביקשו לדחות את החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון מיום 19/09/11 שאישרה, על אף התנגדותם, בכפוף לביצוע תיקונים נדרשים, את תכנית המתאר הכוללנית של יסוד המעלה. בנוסף העותרים ביקשו לדחות את החלטת יו”ר הוועדה המחוזית אשר במסגרתה נדחתה בקשתם למתן רשות לערור על ההחלטה, שכאמור נדחתה. את העותרים ייצגו עורכי הדין, רון צין וסלאם חאמדאת. את מועצה מקומית יסוד המעלה ייצגו עורכי הדין יראת בנדלק ורונן יאיר, את יו”ר הועדה המקומית לתכנון ובניה מחוז צפון ייצגה עורכת הדין רנין ח’ורי, ואת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במועצה מקומית יסוד המעלה ייצגה עורכת הדין לילך גפני.

מפסק הדין עולה, כי תכנית מתאר יסוד המעלה היא כוללנית ומטרתה יצירת מסגרת ברורה להרחבת היישוב יסוד המעלה לאוכלוסיית יעד של 6,500 תושבים. הישוב מונה כיום כ- 1,600 תושבים. מטרת התכנית היא יצירת חיבור בין חלקי הישוב, בדגש על רציפות בין השכונות השונות, פיתוח מרכז הישוב ויצירת מערך מגוון של שטחים ציבורים, הסדרת מערך התנועה בישוב ושילובו במערך התנועה האזורי, ושמירה על אופיו הכפרי של הישוב.

התכנית, אשר הינה בסמכותה של הוועדה המחוזית, הוגשה תחילה על ידי המועצה לוועדה המקומית ביום 25/9/16, כאשר ביום 30/10/16, החליטה הוועדה המקומית להמליץ בפני הוועדה המחוזית על הפקדת התכנית בתנאים. ביום 26/6/18 פורסמה התכנית להפקדה. בהמשך, הוגשו התנגדויות לתכנית לרבות התנגדותם של העותרים. ביום 11/9/19 התכנסה ועדת המשנה להתנגדויות על מנת לדון בהתנגדויות שהוגשו בעניין התכנית ובמסגרתה נדחו ההתנגדויות.

בעתירתם טענו העותרים כי, יש לבטל את ההחלטה של הוועדה המחוזית, וכן את ההחלטה של יו”ר הוועדה המחוזית בבקשתם למתן רשות לערור וזאת נוכח שורה של פגמים לטענתם: ראש המועצה אילן אור מצוי בניגוד עניינים כיוון שלבני משפחתו קיים שטח שחלקו עתיד להפוך לקרקע לבנייה, והתכנית בטלה בהעדר מגיש לתכנית. עוד טענו, כי החלטת הוועדה המחוזית בטלה מאחר והיא מבוססת על תגובות של ראש המועצה בהליך ההתנגדויות. התכנית לטענתם סותרת את תמ”מ 9/12 מאחר והיא מאשרת הרחבה מעל ל- %30 משטח הישוב. עוד נטען, כי התכנית אינה תואמת את הוראות תמ”א 35 בעניין הצורך בדיור בר השגה.

כאמור העתירה נדחתה, העותרים, יחד ולחוד, ישלמו הוצאות העתירה בסך כללי של 45,000 שקלים.

תגובת אילן אור, ראש מועצה מקומית יסוד המעלה: “אני מברך ושמח על החלטת בית המשפט המחוזי שדחה את העתירה ואף פסק הוצאות משפט משמעותיות לעותרים ובכך דחה את טענות המתנגדים לתוכנית המתאר של יסוד המעלה. התכנית קובעת את עתידה של המושבה בעשרות השנים הבאות ומממשת את חזון המועצה ששמה דגש על שמירת צביונה הכפרי והחקלאי של המושבה למרות הגידול הדמוגרפי הצפוי. מבקש להודות לצוות המתכננים מיעד אדריכלים, לועדההמקומית אצבע הגליל ולועדה המחוזית על המקצועיות ואישור התכנית. תודה מיוחדת לצוותים המשפטיים בדגש על עו”ד יראת בנדלק ועו”ד רונן יאיר היועצים המשפטיים של המועצה המקומית שייצגו את המועצה במקצועיות רבה בכל תהליך התכנון, אישור התכניות ובמהלך המשפט יחד עם הצוות המשפטי של הועדה המקומית ופרקליטות המדינה שייצגה את הועדה המחוזית”.

תגובת עו״ד יראת בנדלק ורונן יאיר: “המדובר בעתירה שהוגשה לביהמ״ש המחוזי בגין תוכנית מתאר כוללנית של יסוד המעלה, בניסיון לבטל החלטת הוועדה המחוזית וכן החלטת יו״ר הוועדה המחוזית, הדוחה בקשת העותרים לערער על החלטת הוועדה המחוזית.העותרים טענו טענות רבות נגד התוכנית, נגד הוועדה המקומית, נגד הוועדה המחוזית ונגד התנהלות המועצה. ביהמ״ש בחן כל אחת מהטענות ולאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע כי יש לדחות את העתירה ואין כל ממש בטענות העותרים, לכן פסק חיוב הוצאות גבוה נגד העותרים בסך של 45,000₪. ישנה משמעות גדולה לעתיד המושבה, יסוד המעלה בדחיית העתירה, בכך שבזכות התוכנית תוכל להתפתח ולאפשר לבני המושבה ולמשפחות נוספות להתמקם בישוב צפוני ולהנות ממקום שמשלב איכות חיים וטבע”.

מעורכי הדין רון צין וסלאם חאמדאת, רנין ח’ורי, ולילך גפני טרם נמסרה תגובה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn