בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועים ברחבי הגליל העליון של שריפות פסולת חקלאית, גזם, צמיגים, אריזות של חומרי הדברה ודשן, צינורות השקיה, פלסטיק ומשטחי עץ על ידי חקלאים מהאזור. שריפות אלה בוצעו ללא רישיון שריפה ממשרד החקלאות, כמתחייב על פי חוק, וללא תיאום עם רשות כבאות והצלה, וזאת למרות ובניגוד לצו שהוציא נציב כבאות והצלה, עקב מזג האוויר היבש והרוחות העזות.

צילום: דוברות מועצה אזורית הגליל העליון.

לאור ריבוי ההצתות בחודש האחרון, אשר גרמו לזיהום אויר חריג, זיהום מקורות מים ופגיעה בבריאות הציבור, הוחלט להקים צח”מ (צוות חקירה מיוחד), המורכב ממפקחים סביבתיים, מפקחים של יחידת פיצו”ח (הפיקוח על הצומח והחי) של משרד החקלאות, מפקחים של המשטרה הירוקה ופקחי רשות הטבע והגנים.

עד כה נחקרו תשעה חקלאים החשודים במעורבות בשריפת פסולת חקלאית באזור, כאשר הכוונה היא להגיש כתבי אישום בהליך פלילי כנגד החשודים אשר עלולים להיקנס בסכומים שבין  50,000 עד 300,000 ₪. בנוסף, הוחלט לפקח באופן הדוק על מערומי הפסולת החקלאית ע”י תיעוד המפגעים, החתמת החקלאים על התחייבות להפרדת פסולת חקלאית מזהמת שתפונה לאתר מוסדר, וכן התחייבות לריסוק הגזם בתוך שבעה ימים. מעבר לכך, הוחלט להטיל קנסות מנהליים, כאשר גובה הקנסות נע בין 3,000₪  ל- 8,000₪ לכל ערימה של גזם ו/או פסולת חקלאית שלא מטופלת.

היחידה הסביבתית אצבע הגליל מאגדת את מועצה אזורית הגליל העליון, מועצה אזורית מבואות החרמון ומועצה מקומית יסוד המעלה. היחידה פועלת לקידום החינוך ולשמירת סביבה האדם והטבע. היחידה עוסקת בתכנון סביבתי וכל מה שקשור רישוי עסקים, טיפול ופיקוח בפגעי איכות הסביבה בתעשייה, טיפול בחומרים מסוכנים, זיהום אויר, קרקע ומים. וכן מטפלת במפגעי איכות הסביבה בחקלאות.

ביחידות הסביבתיות הוחלט לטפל בחומרה רבה בתופעת שריפות הפסולת החקלאית. לדברי משה שליט, מנהל היחידה האזורית לאיכות הסביבה: “לאור ריבוי השריפות, התקבלו ביחידה הסביבתית אצבע הגליל וביחידה הסביבתית. התקבלו פניות רבות מתושבים מקריית שמונה על פגיעות בדרכי הנשימה, צריבות בעיניים הרגשת חנק וכד’, כאשר הדגש הוא על ילדים, קשישים וחולים במחלות כרוניות”.

דרור יעקובוביץ, מפקח ביחידה הסביבתית אצבע הגליל אמר כי בתקופה האחרונה היחידה עדה למקרים רבים של שריפות גזם על ידי חקלאים. השריפות בוצעו למרות שבאיגוד והצלה הוצא צו שמורה על איסור הבערת אש בשטחים פתוחים. עקב זיהום האוויר החריג שנוצר במספר מוקדים, ולאור ריבוי פניות מתושבי האזור, הוחלט ביחידה הסביבתית לטפל בתופעת שריפות הפסולת החקלאיות והגזם וזאת כשאנו רותמים את הפיקוח של מחוז הצפון במשרד להגנת הסביבה, המשטרה הירוקה, פקחים של רשות שמורות הטבע והגנים, פקחים של יחידות הפיצו”ח במחוז הצפון במשרד החקלאות. בתוך כך אנו מבצעים את המדיניות האכיפה של הרשויות המקומיות, לרבות פיקוח שוטף בשטח, ביצוע חקירות, צילום ותיעוד מפגעים בשטחים הפתוחים וביישובים והמפעלים באזור. במקביל פועלות היחידות הסביבתיות להוצאת צווי ניקוי לאתרי פסולת לא חוקיים, וכן להטלת קנסות כספיים על עבריינים הפוגעים באיכות הסביבה, כמו קבלני עבודות עפר, קבלני שיפוצים ובנייה. אנו פונים לתושבים ומבקשים את עזרתם בדיווח למוקדים העירוניים על מפגעים של השלכות פסולת. בואו נשמור על סביבתנו נקייה למען עתיד ילדינו.

               

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn