שירות ההסעות של בית החולים רמב”ם הופסק בשל בעיות בתקציב וכעת נאלצים חולים אונקולוגים רבים מהגליל העליון לשאת בהוצאות הנסיעה עבור קבלת שירות לו זכאי כל אזרח במדינת ישראל. עוד סיבה מדוע תוחלת החיים קצרה יותר בפריפריה.

 

שירי פריאנט

 

לאחר שבשבוע שעבר דיווחנו על המאמר השנוי במחלוקת שטוען כי אנשי הפריפריה “אשמים” בכך שהם חולים יותר, ולאחר שנוכחנו לדעת שתוחלת החיים בפריפריה קצרה יותר בשנתיים, אנחנו מקבלים רק עוד הוכחה למה.

 

חולים אונקולוגים רבים מאיזור הגליל העליון, רמת הגולן, צפת ואיזור הכנרת נאלצים להרחיק ולנסוע לבית החולים רמב”ם על מנת לקבל את הטיפול לו הם זקוקים, בית חולים אשר נמצא במרחק של למעלה מ-80 ק”מ ממקום מגוריהם. עד לא מזמן העמיד המרכז הרפואי רמב”ם לרשות החולים מאיזור הגליל העליון שירותי הסעות ללא תשלום מביתם ולרמב”ם חזרה. לאחרונה, הסדר הסעות זה הופסק ואינו זמין יותר. אז מה עושים? ללי גרציה, שאמורה להתחיל 33 טיפולי הקרנות ברמב”ם, אשר אורך כל טיפול הוא כעשר דקות בלבד, התבשרה כי הקופה אינה מממנת שירותי הסעות והודיעה לה כי היא תשלם מכיסה כ-28,000 שקלים עבור מוניות, ובאפריל, כשיסתיימו הטיפולים, היא תוכל להגיש חשבוניות לקופת החולים ולקבל 50% החזר. כלומר, היא עדיין תאלץ לשאת בהוצאות הנסיעה (14,000 שקלים) ולשלם סכום שאינו הגיוני על פי כל הדעות.

 

על פי חוק ביטוח הבריאות הממלכתי, חולים אונקולוגים המוסעים באמבולנס לבית החולים לקבלת טיפול מקבלים החזר בגובה 50% מהוצאות הנסיעה. אך במקרה של תושבי הפריפריה, ההוצאות נדרשות בשל היעדר מכון הקרנות הקרוב לבית מגוריהם.

 

יש לציין כי למרכז הרפואי “זיו” יש רישיון להפעלת מכון רדיותרפי, אך מכון זה אינו עובד. כתוצאה מכך נוסעים מטופלים אונקולוגים לבית החולים רמב”ם עבור טיפול שכל אזרח במדינת ישראל זכאי לו. מלבד ההתמודדות הקשה עם מחלתם ותופעות הלוואי של הטיפולים, החולים האונקולוגים נאלצים לנסוע כל יום, במשך תקופה ארוכה, על מנת לקבל טיפול אשר יסייע להחלמתם. ואם לא די בכך, עכשיו הם נאלצים לשאת בהוצאות הנסיעה בשל בעיות התקציב של בית החולים רמב”ם וחוסר היכולת או אולי חוסר הרצון של קופות החולים להשתתף בהוצאות.

 

ח”כ סתיו שפיר הצטרפה למאבק ואמרה: “המצב הזה בלתי אפשרי. אם המדינה לא מצליחה לספק שירותי בריאות קריטיים לחולים שחיים בפריפריה הרחוקה, היא חייבת לממן את כל דמי הנסיעה שלהם במלואם לבית החולים ולדאוג שיצליחו להגיע לשם.”

 

הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל אף הוא הצטרף למאבק ושלח מכתב לשר הבריאות יעקב ליצמן בדרישה: “מצא פתרון מיידי לחולי סרטן מהצפון שנאלצים לנסוע לרמב”ם”. מן הדברים במכתב: “מצב דברים זה מכביד שלא לצורך על חולים אונקולוגים ובני משפחותיהם אשר במקום להתרכז במאמצי ההחלמה, נדרשים להשקיע מאמצים בגיוס משאבים לצורך הגעה לטיפול. בנסיבות אלה נדרשת אחת משתיים – השבת הסדר ההסעות המתואר לעיל על כנו או הסדרת החזר הוצאות מלא עבור הסעות חולים המטופלים במרכז הרפואי זיו לקבלת טיפולים במרכז הרפואי רמב”ם. במאבק על חייהם, חולים אלו אינם זקוקים להיאבק גם על מימון הגעתם לטיפול”.

 

מבית החולים רמב”ם מסרו בתגובה כי “שירות ההסעות פעל במשך שנים, למרות שלא ניתן לו מקור מימון ממשלתי ואף על פי שקופות החולים סירבו להשתתף בהחזר העלויות העצומות. בעקבות המצוקה התקציבית של בית החולים הושעה השירות, אך בימים אלו מגבשת הנהלת רמב”ם פתרון להשיב את שירות ההסעות ממוקדים בצפון.”

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn