בחיוך וחן תמידי חפציבה ספירט כובשת את כל מי שמכיר אותה. מגיעה ללב התושבים עם יוזמות, חדשנות, ויצירתיות, לטובת תושבי העיר,כאשר מכל מיזם נולד מיזם חדש. בימי הקורונה הייתה חלק משמעותי ממערך החירום בעיר ובחיי היום יום כמנהלת קהילה מנהלות רובע ב'”במוטב יחדיו”. תחום הבריאות יקר לליבה והיא פועלת להעלאת מודעות כאשר קריית שמונה היא המרכז. חפציבה אוהבת את קריית שמונה וקריית שמונה מחזירה לה אהבה.

כתבה מאת דנה אלימלך.

צילומים: אלבום פרטי

חפציבה ספירט (33) נשואה עם ילדה. בהכשרתה הנדסאית תעשייה וניהול, בעלת תואר ראשון בשירותי אנוש ופסיכולוגיה, ומאמנת אישית, עם תואר שני בניהול מערכות חינוך ומחקר בנושא מגדר נשים.אקטיביסטית בתחום הבריאות, מנהלת רובע ב’ ומרכזת צעירים אקטיביסטיים במנהלות “מוטב יחדיו” בחסות עיריית קריית שמונה ורשת המתנ”סים. בתפקידה כמנהלת רובע ב’ היא מספקת שירותים לתושב בהתאם לצרכים שעולים מהשטח, מהווים את הקשר בין התושב לרשות, מקימים מיזמים לקידום העיר ונראות העיר, ודואגים לטיפוח והכשרה של התושבים, ולשם כך נדרש קשרים טובים עם התושבים, יזמות וחשיבה מחוץ לקופסא, שאותם מביאה לתפקיד.

חפציבה הייתה יצירתית בימי הקורונה כאשר הבינה כי הקשישים נדרשים למענה ראשוני ומיוחד בעקבות הבידוד החברתי ויזמה את מיזם “שבת שלום סבא וסבתא” יחד עם תושב העיר אלמוג טייב, תנועת הצופים,ותושבים מתנדבים. חפציבה אומרת, כי המטרה של המיזם הוא לשמח את האנשים שבזכותם אנו פה ולהכיר תודה באמצעות מטעמים, מאפים, וברכות מעשה ידי התושבים.”הקשישים מקבלים אותנו בשמחה רבה ומדהים לראות חיוך על פניהם. גם אני נמנעתי מקשר עם ההורים שליבזמן הקורונה, והתקשורת הייתה טלפונית. הבידוד החברתי גרם לי להבין כמה חשובה התקשורת הבין אישית, הנראות , וזאת הייתה הדרך שלנו לפצות אותם על הזמן הזה”.

היית פעילה בימי הקורונה למען התושבים כאשר כמעט כולם היו בבית בסגר, מה הביא אותך לפעול?

“במסגרת משלוחי המזון שנעשו ברשות נחשפנו להרבה קשישים בגיל הזהב שמעבר לסיוע שאנחנו מספקים היו צריכים להרגיש כי יש מי שנמצא עבורם, רואה אותם”. “אנחנו עיר מדהימה”, אומרת חפציבה, “עם פעילויות שממשיכות עדיין לאורך כל התקופה עם תושבים שנותניםמזמנם ומשמחים אנשים”.

מתוך המיזם “שבת שלום סבא וסבתא”, ובמסגרת עבודתה ברשות הבחינה כי נדרש לצמצם פערים טכנולוגיים באוכלוסייה המבוגרת ובדור גיל הזהב במיוחד בתקופת הקורונה. מתוך כך נולד מיזם חדש שנותן מענה באמצעות קורסים והדרכות שייסעו לדור הזהבבטכנולוגיה, כדי שלא ימצאו עצמם כמו בזמנים אלה של קורונה, כאשר נדרשת מיומנות טכנולוגיות ודיגיטליות, ללא מענה. פערים אלה הביאו לפגיעה ובידוד של הקשישים עוד יותר בנוסף על הנחיות משרד הבריאות לבידוד חברתי. “ראינו בתקופת הקורונה שעדיין אתנו, את הבעייתיות באי נגישות לטכנולוגיה ברמת הקושי למשלוחי מזון, תשלומים, משלוחי תרופות ואף שמירה על קשר חברתי – אנושי שחשובה מנשוא בתקופה מבודדת זאת, ולשם כך נעסוק בשנה הבאה בלמידת האמצעים הטכנולוגיים ושימושם בכדי לסייע למבוגרים ולדור הזהב להתנהל עצמאית”.

כחלק מהפעילות של חפציבה בימי הקורונה הקימה יחד עם תושבים ורעיון של בן גולן מסטודיו “גולן” את תכנית מק”שקשים, שהוציאה לפועל דובר העירייה דורון שנפר, ולקח חלק פעיל כמנחה קובי דה שואו. חפציבה הייתה מפיקת התכנית ותפקידה היה לפנות לתושבים , להביא פינות מומלצות, טיפים לתושבים , לראיין תושבים על הפעילות בזמן הקורונה, וראיינה במסגרת הקורונה גם אחיות, רופאים בבתי חולים, ואנשי מקצוע. אך  בעיקר עסקה בהתמודדות התושבים בתקופה של הקורונה, דבר אשר ליווה את הקשר בימי הקורונה עם התושבים.

במגוון הפעילויות של חפציבה היא מנהלת רובע ב’ כחלק מעיר המנהלות “מוטב יחדיו” בחסות עיריית קריית שמונה ורשת המתנ”סים בעיר ויחד הקימו את המרחב לגיל הזהב. חפציבה אומרת שהקמת המרחב הגיע מתוך צורך ליבם של התושבים, תמר פרטוק ויאיר קונין, שהוריהם נשארו ללא מענה בימי הקורונה, ויחד איתם הוקם מרחב אשר מטרתו להעניק מקום בטוח ומהנה לגיל הזהב, לפתח יחד מיזמים שהם חלק מפרויקט הדגל גיל הזהב. חפציבה אומרת, כי היא רואה חשיבות רבה לתת מענה לצורך הבדידות של הקשישים באמצעות הענקת מרחב משלהם, שילובם בעולם הטכנולוגי המודרני, העצמתם באמצעות ניהול המרחב בעצמם, ובנייתאירועים בהתאם לצרכים של הקשישים.

חפציבה אף פעילה בתחום הבריאות ומובילה בצפון את נושאהאנדומטריוזיס. אקטיביסטית בתחום הבריאות ועובדת בשיתוף פעלולה עם קבוצת המצפן לבריאות שפועל לקידום נושא בריאות הפריפריה בצפון ובקריית שמונה, וחפציבה היא מהמקימים שלה. חברי מצפן לבריאות קיימו מספר רב של מפגשים לאורך השנה, כאשר המפגש האחרון התקייםביום ראשון האחרון יחד עם התנועה האזרחית שמוביל בצפון רון הוד, “המטרה היא לקדם ולשפר את תחום הבריאות ולהביא שירותים שנדרשים בפריפריה. שתהיה תפיסה שהיא אחרת בראייה אחרת , שאנשים יבינו שהאזור שלנו וקריית שמונה הוא המרכז, ויש שירותים שאנחנו צריכים לקבל”. 

חפציבה מובילה את תחום הבריאות בפריפריה ונושא האנדומטריוזיס, כחלק מהפעילות לקדם תחומים בריאותיים בצפון. הפעילות נעשיתבאמצעות קורסים של עזרה ראשונה, וכנסים בנושאים שונים, כאשר הכנס האחרון היה כנס האנדומטריוזיס הצפוני הראשון , שהתקיים במנהלת רובע ב’ שמנהלת חפציבה.

חפציבה אומרת שהייתה הענות מאוד גדולה לכנס ולנושא בפרט. ומסבירה, כי הרעיון הגיע מתוך המקום האישי שלה בתור אישה וחולת אנדומטריזויס בקריית שמונה ובפריפריה. כאשר זמן האבחון בממוצעעומד על 14 שנים ואצל חפציבה 19 שנים עד שאובחנה, ובשל כך נגרמו לה בעיות פריון. מה שהניע אותה להעלות את המודעות בקרב נשים צעירות למחלה, בין אם זה נשים שאובחנו, ונשים שיופנו לאבחון בעקבות העלאת המודעות. באמצעות שיתוף פעולה עם ניצן בורנשטיין מנכ”לית העמותה היחידה בארץ שקיימת לאנדומטריוזיס, וחפציבה אשר מנהלת את קבוצת הפייסבוק “אנדומטריוזיס ופוריות”, מקיימים פעילות מגוונת מתוך הבנה שצריך להעלות למודעות את הנושא במרחב. “החלטנו להקים את הכנס שהיה אמור להתקיים בחודש מרץ ונדחה. לאחרונה ערכנו את הכנס בהתאם להנחיות אפשרו לנו, והיה מפגש מפרה ומעניין, קיבלתי אינספור הודעות על החשיבות להביא את הנושא גם בקריית שמונה. נשים יכולות לאבחן את עצמם בעקבות המידע שהן קיבלו. זאת המטרה, ללמד אותן לקבל מידע נגיש שיכול לתת להן מידע לגבי המחלה”. השלב הבא שחפציבה פועלת להוציא אל הפועל הוא לקיים הרצאות בתוך קופות החולים ובתי החולים בצפון בנשוא להעלאת המודעות גם בקרב הצוותים הרפואיים.

כחלק מהפעילות של חפציבה כאקטיביסטית בתחום הבריאות החלה לעסוק לאחרונה בהרצאות בנושא רפואה ומגדר מתוך תחום המחקר שעסקה בו בתואר השני שלמדה בניהול מערכות חינוך ומגדר נשים. הקימה את קורס “רפואה ומגדר” יחד עם “אקדמיה בכיכר” והמכללה האקדמית “תל חי”. “כל נושא רפואה ומגדר מדבר על ההבדלים בין גבר לאישה, הפיזיולוגיים והביולוגיים, ומדבר על הראיה הפרהיסטורית שמתייחסים לנשים. תחום שאני מקדמת בהרצאות ובניית תכנית חינוכית להביא לבתי הספר התיכונים, שתהיה מגמה להביא להכשרת דור עתיד שובר סטיגמות גבר ואישה, ומודע להבדלים בין בניהם”.

נראה שהקשר המיוחד שיש לך עם התושבים נבנה דווקא ממקום של חשיפה?

“שיתפתי את התושבים שאני שמתמודדת עם לקות חברתית תקשורתית. דווקא בילדותי ואף בחיי הבוגרים היה לי חסר חברתי שהקשה עליי למשש את הפוטנציאל שלי. אנשים הכירו אותי כאשר נחשפתי ואהבו אותי יותר. יש משהו בחשיפה, אדם יודע שאם אתה מתנהל בצורה מסוימת שהיא כנות, ויודעים שזה המניע שלך, מקבלים אותך הרבהיותר”.

“החשיפה שלך כנה ומאוד שלמה עם עצמך ואף חזקה

“לא פשוט להיות מנהלת בתחום הקהילה כשאתה בא ואומר יש לי לקות חברתית. אבל כשאתה עושה את העבודה שלך, ויש לך חזון, אתה רואה רק את המטרה הסופית, וזה מה שעשיתי. המטרה הסופית מבחינתי היא לקדם את הקהילה. אני מאמינה מאוד גדולה בקידום של ההון האנושי, שמביא לקידום של העיר עצמה. אני לא נכנסת למקומות של מאבקי כוחות ואינטריגות, אני לא מסוגלת, אני בנויה אחרת, ודווקא אותי זה קידם הרבה יותר, נהייתי הרבה יותר אפקטיבית. זכיתי להמון אהבה והכלה שקיימת בעיר כמו קריית שמונה, וזה הדבר שמייחד את העיר שלי, ואת תושבי העיר שלי, מכל עיר אחרת וזה מרגש. כל יום אני מתעוררת בבוקר והקבלה, ההאהבה והאהדה שאני מקבלת גורמים לי לעשות עבודה הרבה יותר טובה”.

מה החזון שלך לעתיד?

“בשלב הזה אנחנו צריכים לעבור את הקורונה ולבנות קהילה חזקה ככל האפשר. מאמינה שהדברים הגדולים ביותר נעשים בחינוך, והכל מתחיל בחינוך, ולכן צריך להתחיל מחינוך. כאשר זאת עיקר ההתעסקות כרגע.פנויה להצעות, רעיונות, עובדת, לומדת, ומדברת עם השטח. משם אני דולה את רב הרעיונות שלי. בדברים שאני עושה חשוב לי להדגיש, אני עושה יחד עם התושבים, ומבחינתי כל הצלחה שלי זאת הצלחה גם שלהם”.

חפציבה אומרת, כי המסר שלה הוא “היום לקדם את מה שמחר יהיה מובן מאליו”. המשפט אומר כי הרבה דברים שנראים לנו רחוקים בעתיד הם יהיו ברורים מאליו. כמו שילוב של אנשים עם מוגבלות שיש כל כך הרב  חוזקות לאדם שהוא שונה, יכול להוביל ולתרום לחברה, להביא לשווין ברפואה, בין פריפריה למרכז, בין אוכלוסיות בחברה, דברים שנראים לנו כל כך רחוקים עכשיו, בעתיד הם יהיו ברורים מאליו, ולכן, לא משנה כמה זה נראה לנו רחוק אנחנו צריכים להשקיע ככל האפשר, גם כבני אדם וגם כאנשי מקצוע, לקדם את הדברים שאנחנו מאמינים בהם בכל רגע נתון”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn