צילום: תקשורות יעל שביט

מזח הדייגים ההיסטורי ביסוד המעלה עבר לאחרונה שחזור לתשתיות ונוף בפרויקט משותף למועצה לשימור אתרים, המשרד למורשת במשרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, רשות ניקוז ונחלים כינרת, והמועצה המקומית יסוד המעלה. בשלב הראשון לפרויקט הושקעו מיליון שקלים, ובשלב השני יגויסו עוד מיליון שקלים להשלמת הפרויקט.

צילום: תקשורות יעל שביט

מזח הדייגים ההיסטורי שימש את הדייגים מקיבוץ חולתה ויסוד המעלה בשנות ה- 50. המזח הינו אחד השרידים היחידים מאגם החולה שיובש באמצע שנות ה – 50 של המאה הקודמת. המזח שוזר בתוכו סיפורי התיישבות, ציונות, חקלאות, דייג, ביטחון, קליטת עלייה, הברחת משפחות יהודיות מסוריה ועוד.

צילום: ארכיון יסוד המעלה
צילום: ארכיון יסוד המעלה
צילום: ארכיון יסוד המעלה

אילן אור, ראש מועצה מקומית יסוד המעלה: “אני מודה לכל השותפים לפרויקט החשוב, להנצחת, והענקת כבוד לאנשים ולהיסטוריה. המזח הינו השריד המשמעותי היחיד שנותר לפעילות הדיג הענפה שהתקיימה באגם החולה שיובש,ולסיפורו של קיבוץ חולתה ככפר דייגים, השרידים שנותרו היו חלק מהחומה ועמודי הברזל אליהן נקשרו הסירות. החלטנו לשמר את המזח כחלק מהקמת פארק גדול ויפה בחלקה המזרחי של המושבה. המזח משוחזר עם בניית אבני הבזלת המקומית ותשוחזר בו גם מסילה עם קרונית שאליה היו הדייגים פורקים את שלל הדגים שדגו בחולה. הקרונית ההיסטורית שומרה ובעתיד תוצב על המסילה. כמו כן, שוקמו גדות המזח והצמחייה, ותוקם מערכת שמע קולית ואמצעי הסברה אחרים ללימוד ההיסטוריה של המקום, וענף הדייג ביסוד המעלה וחולתה. אנו מקווים כי מטיילים ותושבי האזור יגיעו לכאן ללמוד ולכבד את ההיסטוריה המרתקת אותה שוזר עבורנו בצילומים וזיכרונות מהראשונים שהיו כאן, אמנון לוין. אני מודה לאמנון על שיתוף הפעולה החשוב בין חולתה ויסוד המעלה”.

מוטי דותן, יו”ר רשות ניקוז ונחלים כינרת: “כדברי יגאל אלון ‘עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל, ועתידו לוט בערפל”. אנו מחויבים לזכור ולשמר את ההיסטוריה, וברשות ניקוז ונחלים כינרת שמחים להיות חלק מהפרויקט החשוב הזה בתולדות הקמת יישובי עמק החולה על גדות האגם של פעם. אני מברך את כלל השותפים לפרויקט חשוב זה”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn