צילום: בנימין וייזל רשות הטבע והגנים

עוזנייה שחורה מין נדיר בסכנת הכחדה מושדרה בשמורת גמלא

אנשי רשות הטבע והגנים מישדרו בסוף השבוע בשמורת הטבע גמלא פרט על עוזנייה שחורה, מין נדיר בסכנת הכחדה, מהעופות הדורסים הגדולים בעולם והגדול בישראל.
העוזנייה השחורה נלכדה במסגרת מבצע ניטור תקופתי של אוכלוסיית הנשרים בישראל, המבוצע כחלק מפרויקט “פורשים כנף” המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל ומטרתו שימור וביסוס אוכלוסיית העופות הדורסים בישראל.

צילום: בנימין וייזל רשות הטבע והגנים

המידע שיתקבל מהמשדר יסייע לאנשי רשות הטבע והגנים לנטר את תנועתה במרחב ויתרום למידע העולמי על המין בדגש על אוכלוסיית הפרטים במזרח הים התיכון שפחות מוכרת לעולם.

צילום: טל טורוז רשות הטבע והגנים
צילום: בנימין וייזל רשות הטבע והגנים
צילום: בנימין וייזל רשות הטבע והגנים
צילום: בנימין וייזל רשות הטבע והגנים

העוזנייה השחורה היא מין של נשר אוכל פגרים, גדול מאד וכהה, המאכלס מדרונות הרים מיוערים ומקנן על עצים.
צבעה של העוזניה הבוגרת חום כהה אחיד למדי, למעט כיפה בהירה וראש קירח. מקורה גדול וחזק מאוד. העוזניות השחורות מגיעות לישראל ככל הנראה מאזור הקווקז, הבלקן וטורקיה, כאשר בכל שנה מגיעים פרטים בודדים. בעבר, עד לפני כ-100 שנה, עוזניות שחורות קיננו גם בצפון מדינת ישראל.

צילום: טל טורוז רשות הטבע והגנים

לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, “לכידת העוזנייה בוצעה במסגרת מבצע לכידת עשרות נשרים שנועד לבדוק מעת לעת את מצבם הגופני של הנשרים בעקבות מקרי תמותה רבים. במסגרת לכידה זו נלקחות מהנשרים דגימות שונות לרבות דם, ומוצמדים להם משדרים מיוחדים, טבעות ותגי כנף, המאפשרים לנטר ולעקוב אחר אוכלוסיית הנשרים במרחב. המידע המתקבל באמצעות המשדרים מסייע רבות גם להילחם בנגע ההרעלות, שהוא בין האיומים המרכזיים על אוכלוסיית העופות הדורסים. בתוך כך המשדר המיוחד שהוצמד לעוזנייה יסייע לנו לנטר את תנועתה בישראל ובמרחב הקרוב ויתרום למידע העולמי על המין ועל אוכלוסיית הפרטים במזרח הים התיכון שפחות מוכרת לעולם. כולי תקווה שבאמצעות הפעולות שאנו נוקטים למען שימור אוכלוסיית הנשרים בישראל נמנע את הכחדתם ונזכה לראות אוכלוסייה גדולה ומשגשגת גם בשמורת גמלא כמו בעבר”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn