צילום: מוטי שאשא

עדכון (16/08/21, שני) בעקבות הכתבה שהתפרסמה ביום שישי האחרון (13/08/21) בעיתון מידע 8 וכפי שהיא הובאה לפניכם באתר מידע 8, על כך שעיריית קריית שמונה הגישו תביעה נגד מועצה אזורית הגליל העליון בדבר כספי הארנונה מהביג גורמים המקורבים למועצה אזורית הגליל העליון בחרו להגיב.

מגורמים המקורבים למועצה אזורית הגליל העליון נמסר: “קריית שמונה בוחרת פעם אחר פעם במסלול הידברות דרך בתי המשפט במקום שיח ושותפות. כך בפנייתה לוועדת הגבולות בניגוד להסכמות שהיו קיימות, כך בפנייה לבית המשפט שלא ננקה את הוצאות התפעול של אזור התעשייה הדרומי לפני חלוקת הארנונה באופן שווה בין שתי הרשויות וכך בבקשתם שכל רשות תהיה אחראית לניהול אזור התעשייה בשטחה ולא נעשה זאת על ידי המנהלת המשותפת שהוקמה לפני יותר מעשר שנים, מה שלמעשה מיתר את הצורך במנהלת והיא אכן חדלה לפעול. המועצה האזורית הגליל העליון תמשיך לשתף פעולה ולהוביל פעילויות אזוריות משותפות למען כל תושבי אצבע הגליל עם מי שיבחר להיות חלק משיתוף הפעולה.

***********

עיריית קריית שמונה הגישה תביעה נגד מועצה אזורית הגליל העליון בדבר כספי הארנונה על מתחם ביג. בעקבות התביעה שהרי מדובר בסכסוך משפטי, מועצה אזורית הגליל העליון השהו את העברת כספי הארנונה ממתחם ביג לעירייה בסך מיליון שקלים. מסתבר שכספי הארנונה מהביג לא הועברו מחודש אוגוסט שנת 2020 ובעיריית קריית שמונה בכל זאת כללו את כספי הארנונה בתקציב העירייה לשנת 2021. המשמעות, העירייה עלולה להיות בגרעון של מעל מיליון שקלים.

בזמן שבעיריית קריית שמונה עסוקים בגביית ארנונה אימתנית מהתושבים הם הורסים את היחסים הטובים שנשמרו במשך שנים רבות עם מועצה אזורית הגליל העליון תוך הפרת הסכמים שמביאים להשהיית כספי ארנונה מהביג בכניסה הדרומית לקריית שמונה בסך מיליון שקלים. מהלך שעלול להביא את העירייה לגרעון של מעל מיליון שקלים. ההשפעה היא ישירות על התושבים, פחות כסף מהווה פחות שירותים לתושב. כאשר קיים גרעון נדרשים לכסות אותו. נקווה שלא בעזרת כספי הארנונה מהתושבים.

אך לא מזמן אושר תקציב העירייה לשנת 2021 בישיבת מועצת עיר בלי שהובאו סעיפי התקציב לידיעת הציבור. כעת מתבררת אחת מהסיבות.

בתאריך 31.12.2020 עיריית קריית שמונה הגישה תביעה נגד מועצה אזורית הגליל העליון באמצעות עו”ד אהוד רז בגין ניכוי הוצאות תפעול מהארנונה של אזור התעשייה המשותף לעיריית קריית שמונה ומועצה אזורית הגליל העליון.

מאז חתימת ההסכם בשנת 2010 בדבר חלוקה שווה של כספי הארנונה במתחם ביג בין העירייה למועצה אזורית הגליל העליון ועד חודש אוגוסט שנת 2020  העבירה מועצה אזורית הגליל העליון את כספי הארנונה במלואם על פי ההסכם. אך כאמור עקב ההליך המשפטי מועצה אזורית הגליל העליון הפסיקה להעביר את כספי הארנונה.

מכתב התביעה עולה כי, לטענת עיריית קריית שמונה הקמת מתחם ביג הייתה מנוגדת להוראות התכנון ומהווה פגיעה בעסקים המקומיים בתחום העיר קריית שמונה, כפועל יוצא מזה גם מההכנסות שהיו צפויות מעסקים אלה.

ההליכים המשפטיים בעניין מתחם ביג התנהלו בין חברת מנגל סיידר הגליל בע”מ לבין הועדה המקומית לתכנון ובניה קריית שמונה, לבין חברת אדרי – אל ישראל בע”מ לבין הועדה המקומית הגליל העליון. ביום 21.10.2010 נחתם הסכם גישור שמאשר את הקמת מרכז ביג. בהסכם הגישור שנחתם בין הצדדים ומהווה תוקף של פסק דין הוחלט על חלוקה שווה של כספי הארנונה בין עיריית קריית שמונה למועצה אזורית הגליל העליון.

טענות עיריית קריית שמונה כפי שעולה מכתב התביעה הן כי, מועצה אזורית הגליל העליון העבירו תשלום חסר מכספי הארנונה משנת 2012 שכולל קיזוז מכספי הארנונה של עיריית קריית שמונה בגין תחזוקה, מים, ביוב, פינוי אשפה וגבייה. לטענת העירייה הקיזוז שנעשה אינו חלק מההסכם ולכן הם דורשים החזר הכספים שקוזזו לטענתם משנת 2012 בסך 1,738,871 ש”ח טרם חיובי ריבית והצמדה.

עוד טוענים בעירייה על פי כתב התביעה כי, מועצה אזורית הגליל העליון מחייבים את בעלי העסקים במתחם ביג בארנונה נמוכה מאוד ביחס לארנונה שניתן לגבות לטענתם מבעלי העסקים. בעירייה מציינים ששטחים ציבוריים לרבות מדרכות ושטחי גישה וחניה שונים מחויבים לפי סיווג נכס 171, בעלות של 4.5 ש”ח. כאשר לטענת העירייה החובה היא לחייב את בעלי העסקים בסיווג נכס 178 – “קרקע תפוסה לצרכי שירותים משרדים ומסחר” בחיוב של 19.5 ש”ח. לטענת העירייה הפער שיצרו במועצה אזורית הגליל העליון כאשר גביית הארנונה מבעלי העסקים הייתה נמוכה מזכה אותם בעוד מיליון שקלים. בעיריית קריית שמונה דורשים ממועצה אזורית הגליל העליון לשלם את הכספים שהם דורשים בכתב התביעה.

כזכור תחילת היחסים העכורים בין ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן לראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ עוד בתחילת הקדנציה של שטרן בשנת 2019 כאשר שטרן בחר לקיים פנייה לוועדה לחקר גבולות במשרד הפנים ללא ידיעתו של זלץ, שנחשף לפנייה של שטרן והנהלת העיר באמצעות שידור לייב בפייסבוק של ישיבת מועצת עיר בה בעצם שטרן “הכריז מלחמה” במועצה אזורית הגליל העליון באופן פומבי וגלוי. לאחר מכן כאמור בשנת 2020 הגיעה התביעה של העירייה נגד מועצה אזורית הגליל העליון בגין הארנונה בביג. כאשר לאחרונה שנת 2021 שטרן בחר לנהל חזית תקשורתית ואף משפטית נגד מועצה אזורית הגליל העליון בדבר הגישה לנחלים בגליל העליון וגביית תשלום חנייה.

ממועצה אזורית הגליל העליון נמסר: קריית שמונה בחרה לטעון מול בית המשפט מה שחייב גם את המועצה להגיש את עמדתה , משזה המצב, נמתין להכרעת בית המשפט.

מעיריית קריית שמונה נמסר שהנושא בבדיקה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn