השבוע הגיעה למרפאה של הוטרינר ד”ר רענן רפאלי, כלבה מלהבות הבשן על ידי בעליה, כשהיא חלשה ומיובשת. לאחר בדיקות שנעשו לכלבה נמצא כי היא חולה בעכברת, מהזן שעלול להדביק גם בני אדם. לפני כחודשיים שררה בהלה באזורנו בעקבות מחלת העכברת שנמצאה בנחלי הגליל, אך ד”ר רפאלי ממהר להרגיע ומסביר כיצד ניתן להימנע מהדבקה ומהם הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה

“בזמן האחרון שמענו הרבה על מחלת העכברת בצפון, אך לא נתקלנו בכלבים שנדבקו”, מספר ד”ר רפאלי. “השבוע הגיעה למרפאה כלבה על ידי בעליה לאחר שהרגישה ברע. היא הייתה מיובשת וחלשה וזיהינו אצלה כשל בכליות, אחד הסימנים להידבקות בעכברת. ביצענו בדיקות דם מלאות ושלחנו אותן למעבדה בבית דגן. כשהגיעו התוצאות, גילינו שלא רק שהיא נדבקה בעכברת, אלא היא נדבקה בסוג שעובר לבני אדם”.

יש כמה זנים למחלה?

“כן. כשאנו מחסנים את הכלבים בחיסון משושה, אחד החיסונים הוא נגד עכברת, אבל לא לכל הזנים שלה. זו מחלה שיכולה לדגור בגוף בין שבוע לשבועיים ולאחר מכן יופיעו הסימנים שלה, סימנים זהים אצל בני אדם ובעלי חיים. במידה ולא מטפלים במחלה כראוי, זה יכול לגרום לסיבוכים ואף למוות”.

איך נדבקים וכיצד ניתן לטפל במחלה?

“בני אדם ובעלי חיים יכולים להידבק במחלה על ידי מגע עם השתן של החיה הנגועה. לא צריך  לשתות את השתן בשביל להידבק, מספיק אם נלך יחפים בחוץ על שתן נגוע ויש לנו חתך קטן, המחלה יכולה לעבור אלינו. הרבה אנשים לא מודעים לכך ולכן חשוב שידעו שההידבקות פשוטה מאוד ויש דברים בסיסיים שניתן לעשות. לגבי הטיפול, ברגע שיודעים שבעל החיים או בני האדם נדבקו בעכברת, ישנו טיפול אנטיביוטי. הכלבה שנדבקה כבר מרגישה טוב יותר, אבל כרגע אנחנו לא יודעים אם שאר בני המשפחה נדבקו או בעלי החיים ששהו במרפאה בזמן שהכלבה אושפזה. דיווחנו למשרד הבריאות על המקרה וההנחיות הם שאם מישהו מרגיש רע, לאו דווקא כשל בכליות אלא כל דבר אחר כמו חום, פגיעה בכבד או שפעת, הוא צריך לפנות לרופא ולדווח שהוא נחשף לעכברת”.

ידוע איך הכלבה נדבקה בעכברת?

“אנחנו לא יכולים לדעת כי היא כלבה שחיה בבית ולא יצאה משטח להבות הבשן. יכול להיות שהיא נדבקה מפרה או חולדה או אפילו כלב אחר. חשוב שבעלי הכלבים יהיו מודעים לנושא וילכו לחסן את הכלבים שלהם. אומנם החיסון הוא לא נגד כל הזנים של המחלה, אבל עדיין צריך להקפיד. כמו כן, אם הכלב מרגיש רע, יש לפנות לוטרינר. לא על כל דבר נעשה בדיקות דם מקיפות, אבל הוטרינר יוכל לקבוע אם יש חשד לעכברת או לא. כמובן שאין צורך לחיות בפחד או לזרוק את הכלבים בגלל זה, אבל פשוט להיות עירניים, גם בעלי הכלבים וגם הוטרינרים”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn