עמותת אתגרים פועלת במטרה לאפשר לילדים, בני נוער ובוגרים עם מוגבלויות למצות את הפוטנציאל האישי הגלום בהם, לחזק ולהרחיב את יכולותיהם בכל תחומי החיים ולשלבם בקהילה באמצעות ספורט ופעילות אתגרית בטבע. במסגרת התכניות התהליכיות בבתי הספר והגנים לחינוך המיוחד, במהלך שנת הלימודים העמותה מעבירה 3,000 פעילויות בכ-200 מסגרות חינוך הפרוסות ב-17 רשויות. מאז שנת 2007, התכנית נתמכת על ידי תקציב מכרז משרד החינוך ועומדת בכל דרישות חוזר המנכ”ל.
האתגרים אותם הילדים ובני הנוער חווים הם פארקי חבלים, משימות מתחום הלמידה האתגרית ((Out Door Training), הטבע והקבוצה. הפעילות מתבססת על מספר גישות, בהן הפסיכולוגיה החיובית וגישת הכוחות, המתמקדות בטיפוח חוזקות וכישרונות הפרט ובמימוש הפוטנציאל האישי של כל אדם. הכלי האתגרי פועל בארבעה צירי השפעה: מוטורי, רגשי, חברתי וקוגניטיבי. המטרה היא לסייע לפרט ולקבוצה להתמודד טוב יותר ובאופן נכון יותר עם העולם החיצוני באמצעות החוויות שהם עוברים במהלך הפעילות. יחד עם הצוות החינוכי של המסגרת, מדריכי העמותה מתאימים תכנית עבודה ייעודית לכל קבוצה, לכל גיל (21-3) ולכל מוגבלות, בהתאם למטרות שהוגדרו. התכנית כוללת 25-13 מפגשים שבועיים ומחולקת לאשכולות על פי מטרות, כשרמת הקושי עולה ממפגש למפגש. הפעילות נמשכת עד 3 שעות וכוללת שלושה שלבים: פתיחה, פעילות במתקן עיקרי וסיכום, בו מתבצע עיבוד החוויות שנרכשו במהלך המפגש והשלכת התובנות לחיי היומיום. בתוך התהליך, העמותה משלבת גם פעילויות אופניים ושייט חווייתיות לחיזוק תחושת העצמה ושבירת שגרה.
פעילויות מרכזיות בעמותת אתגרים
9 “אתגרים” מפעילה שני מועדוני שייט עם ציוד ימי ייחודי אשר מותאם לכל סוג מוגבלות כולל נכות מורכבת. הפעילות מתאימה לילדים החל מגיל 9.
קבוצת ריצה המשלבת אנשים עם מוגבלויות. הקבוצה פועלת בכל רחבי הארץ – מכרמיאל בצפון ועד לבאר שבע בדרום. הקבוצות מודרכות על ידי מאמני ריצה ומדריכים מוסמכים.
קבוצת רכיבה שמספקת למשתתפים פעילות ספורטיבית שיקומית לצד מסגרת חברתית ותחושת העצמה.
פעילות פארקי חבלים בבתי ספר ובגני החינוך המיוחד אשר מסייעת בחיזוק הביטחון העצמי וגורמת לילד להתמקד ביכולותיו ולא במגבלותיו.
חתירה בקיאקים בים הגדול – ענף ספורט קשוח, בו האדם צריך למצוא דרכים להתמודד עם הקשיים והאתגרים שהטבע יוצר.
מרכז צלילה אתגרים, הראשון מסוגו בישראל, שמקיים קורסי צלילה בסיסיים ומתקדמים ופעילות לצוללנים מוסמכים באילת לאורך השנה.
ציוד עזר מיוחד – הגילגולון, אשר מסייע בהנגשת מסלולים אתגריים ומאפשר לילדים לצאת לטיולים עם חברים לכיתה ולבוגרים לטייל עם בני משפחה.
חוג סקי מים המאפשר לאנשים עם מוגבלות לעשות ספורט שמעטים מעיזים לעשות, גם ללא כל מוגבלות.
שמים פתוחים – מטרת המיזם הינה לגייס לצה”ל גרעין של בני נוער עם צרכים מיוחדים, אשר יהפכו בהמשך שירותם לדמויות מופת ולמובילי “השינוי החברתי” בכל מערכי המדינה והקהילה בישראל.
נהיגת מרוץ במסלול פתוח בכלים מסוגGOKART. הפעילות הייחודית כוללת לימוד רזי הנהיגה הספורטיבית התחרותית.
תכנית שייט שיקומית עבור המתמודדים עם פוסט-טראומה המשפרת משמעותית את תפקודו ואיכות חייו של המשתתף.
9 טיולי ג’יפים – החוג מזמן טיולי שטח ברחבי הארץ לחברי עמותה בעלי רכב שטח. החוג מתקיים בסופי שבוע במסלולים מיוחדים בכל רחבי הארץ.
מחנה קיץ ללא מוגבלויות
עמותת “אתגרים” נוהגת לקיים מספר אירועים גדולים במהלך השנה, האחרון שבהם התקיים בקיץ האחרון. במהלך חופשת הקיץ, התקיים מחנה קיץ מיוחד של עמותת “אתגרים” – ייחודו של המחנה טמון בהתאמתו והנגשתו עבור 1,600 ילדים ובני נוער עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות חושיות וקוגניטיביות. את הפעילויות העבירו עשרות מדריכים מורשים מטעם “אתגרים” בליווי 500 מתנדבים של בנק לאומי.
”גלשתי באומגה ולא פחדתי בכלל”, אמר בהתרגשות אמרי, נער בן שמונה וחצי שהשתתף במחנה. “זו הייתה חוויה נהדרת, היו לנו כל מיני פעילויות, אפילו קיר הטיפוס. הייתה חוויה שלא נשכח”, הוסיף. חניך נוסף במחנה, ינון שוקרון בן 11 וחצי, שיתף בתחושותיו: “הייתה חוויה לכל המשפחה, ממש נהנינו מכל הפעילויות. היה אש!”.
המחנה האתגרי נבנה כדי לתת שירות ליותר מ-300 חניכים מגיל שמונה ומעלה בכל זמן נתון במהלך היום, וכן עבור 180 חניכים בלילה. במהלך היום פעלו הקבוצות במקטעים של בין שעה וחצי לחצי יום בתחנות שונות. כל קבוצה לוותה על ידי מדריך אחד לפחות מהמחנה, מדריך אחד מ”אתגרים”, ומתנדבים מלווים התווספו גם כן בהתאם לצורכי הקבוצה. בין הפעילויות שהתקיימו במחנה ניתן היה למצוא טיולי אופניים מותאמים – אופני טנדם זוגיים ואופני יד, התנסות באומגה, נדנדות ענק וגשרי חבלים, הפעלות מים, בישולי שדה, ניווט ביער ופעילות יצירה. בנוסף, החניכים קיבלו שירותי הסעדה במקום וליווי של צוות רפואי, האוהלים היו מונגשים והאבטחה הקיפה את כל שטח המחנה.
אורי אופנבכר, מצוות הניהול של מחנה הקיץ, סיכם את ימי המחנה: “מדובר במחנה הקיץ הגדול ביותר בישראל לצעירים עם מוגבלויות מסוגים שונים שיועד לכ-1,600 חניכים. החניכים עברו בין התחנות האתגריות השונות ביער ונהנו מחוויה משמעותית, בדיוק כפי שעוברים יתר בני גילם בתנועות הנוער והמסגרות השונות”. הוא הוסיף כי “המחנה כלל גם לינה בטבע, בה השתתפו חלק מהחניכים, וכל יתר השירותים הותאמו והונגשו עבורם. עבדנו על המחנה במשך שנה שלמה, וחשוב לציין את עשרות המדריכים ומאות המתנדבים שבזכותם הפעילות הצליחה להתקיים”.
חי אלוני, מדריך חבל ב”אתגרים”, שהשתתף במחנה, סיפר על חווייתו כי “רצינו להוכיח לצעירים הללו שלמרות המגבלה, הם יכולים לעשות הכול. נתנו להם את היחס, הסבלנות והאכפתיות. זאת הייתה חוויה לכל החיים, לי יש צמרמורת מכל חניך שמצליח. בשביל זה אנחנו פה וזו המהות שלנו - לתת להם את האתגר והחוויה של ההצלחה, ולא את הכישלון”.
איך הכל התחיל?
מייסד אתגרים, יואל שרון, מספר: “אם הייתם אומרים לי לאחר הפציעה, שלמרות המגבלה אוכל לגלוש סקי שלג, הייתי ממליץ לכם ללכת לבדיקה פסיכיאטרית. אבל זה קרה וזה היה אמיתי. בחורף 1994 ארגנו קבוצת משותקים על כיסאות גלגלים קורס סקי שלג במדרונות השלג של עיירת הסקי ‘פוגן’ באוסטריה. זו תחושה אדירה שלא דומה לשום דבר אחר שעשיתי קודם. אנחנו, המשותקים, בדרך כלל אנשים כבדים, איטיים, ופתאום הרגשתי שצומחות לי כנפיים. התחלתי לעוף על משטחי השלג, מרחף במהירות אדירה, לועג לכוח המשיכה, רוקד כמו רקדן בלט. אין לי ספק שזו אחת המתנות היפות שקיבלתי בימי חיי.
את המנגינה הזאת אי אפשר היה להפסיק. חזרנו הביתה מלאי התלהבות. הצענו לארגון נכי צה”ל להרים את הכפפה. היינו בטוחים שיפרשו בפנינו שטיח אדום, שיחבקו אותנו בחום. זה לא קרה. לפתע הבנו שמעתה אנחנו צריכים לקחת אחריות ישירה על החיים שלנו. לא עוד יכתיבו לנו איך ‘להישתקם’, איך לחיות. במקביל לעשייה הקולנועית, בינואר 1995 גיבשתי קבוצה של חברים מחוייבים לדרך, וביחד הקמנו את עמותת אתגרים – ארגון ראשוני וחלוצי, שאין לו אח ורע בעולם כולו, אשר פיתח לראשונה בעולם את ענפי הספורט האתגרי ככלי חינוכי שיקומי, להעצמה של אנשים עם מגבלות. המפגש עם איתני הטבע ואתגריו מזמן למשתתף חיבור אל היכולות, העוצמות, ואל חווית המסוגלות שלו. המטרה העיקרית של העמותה היא לאפשר לאנשים עם מגבלות למצות ולהרחיב את יכולותיהם בכל תחומי החיים, ולשלבם בקהילה. בזכות עמותת אתגרים שב החיוך אל פניהם של אלה אשר לא שפר גורלם, ושבה התקווה לליבם להשתלב ולהיות חלק מהחברה.
אתגרים זה בית בו מממשים חלומות, בית בו אנחנו מאפשרים לאנשים עם מגבלות לחלום ולממש את החלומות שלהם. אתגרים חוללה שינוי חברתי בעמדות של החברה כלפי ציבור הנכים וכן של הנכים כלפי עצמם, פרצה דרך וגבולות והפכה את הבלתי אפשרי לאפשרי. מדובר במהפכה בתפיסה השיקומית של אנשים עם מגבלות והתורה האתגרית נלמדת כיום במדינות רבות מעבר לים. מאז הרוח רק נושבת ומתעצמת, ואנו, כבר מעל עשרים שנה, אנשי אתגרים, אנשים עם יותר נפש מגוף, חושפים בפני החברה את החלק הבריא שלנו ולא את הצלקות. אך ובעיקר, אנחנו מעבירים לחברה את המסר החשוב – “גם אתם יכולים, גם אתם מסוגלים”.
נמרוד שוורץ, מנהל אתגרים במחוז צפון: ” אצלנו כל אחד יכול”
את מחוז צפון של העמותה מנהל נמרוד שוורץ, בן 29, תושב יסוד המעלה, סטודנט לאקוטרפיה (תהליכי טיפול וריפוי בטבע), מדריך אופניים בארץ ובחו”ל, חי ונושם הרפתקאות על אופניים, מנהל אזור צפון בעמותת אתגרים.
איך הגעת לעמותת אתגרים?
”לפני 4 שנים, במהלך טיול אופנועים בהודו, כבר שקדתי על ההרפתקה הבאה שלי בעולם. הפעם עם האופניים, כמובן. תכננתי לצאת למסע בהרי הרוקיז הקנדיים, תוך כדי החישובים של כל הנתונים, הניווט ופרטי הנסיעה, ברגע אחד נפלה לי תובנה, הבנתי שמשהו פה חסר לי, משהו לא שלם, חסר לי לחלוק את התשוקה הזאת לאתגרים חדשים, לפריצת גבולות של העצמי, חסר לי להעניק לאחרים. עם התובנה הזו, קנדה ירדה מהפרק וישראל חזרה למפה. חזרתי ארצה עם תחושה שעמותת אתגרים זה חיבור טבעי עבורי- וכך היה. לאחר מיונים וראיונות עבודה, התחלתי את עבודתי בעמותה כמדריך, ולאחר כשנה וחצי מוניתי למנהל באזור הצפון”.
ספר קצת על העמותה במילים שלך
”עמותת אתגרים נוסדה בשנת 1995 על ידי נכי צה”ל ואנשי שיקום במטרה להעצים ולשלב חברתית אנשים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע. יעילות פעילותה של אתגרים נחקרה והוכחה ככלי להעצמה אישית, לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי, והרחבת היכולות בכל תחומי החיים. פעילות אתגרים פתוחה לכלל ציבור האנשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, תקשורתית, נפשית וחושית ולכל הגילאים”.
עם אילו כלים אתם עובדים ומהו הכלי הכי מאתגר?
”רשימת הכלים איתם אנחנו עובדים והחוגים שלנו ארוכה, אך כלי העבודה העיקריים שלנו הם האופניים, פארק החבלים, שייט וקבוצות ריצה. את כל התחומים האלו מלווות משימות מתחום הלמידה האתגרית (Out Door Training), הטבע והקבוצה. המטרה היא לסייע לפרט ולקבוצה להתמודד טוב יותר ובאופן נכון יותר עם העולם החיצוני באמצעות החוויות שהם עוברים במהלך הפעילות”.
כיצד קהל היעד רואה ותופס את אתגרים – מהי אתגרים בעבורו?
”איך אמר יואל שרון, אחד ממייסדי העמותה: ‘אמנם אני נושא עמי מגבלה, אך בוחר לא להגביל את עצמי כלל. אמנם אני לא יכול ללכת, אבל יכול לעוף’. אמירה זאת מייצגת את הרוח שנמצאת בתוך הקבוצות שלנו ואת הפילוסופיה של העמותה. אדם אשר בוחר לקחת חלק באחת מהפעילויות שלנו חווה חוויה של שווה בין שווים, אצלנו כל אחד יכול. אדם אשר מתנהל על כיסא גלגלים בחייו, מוצא עצמו בפעילויות שלנו רוכב על אופניים יחד עם רוכבים ‘רגילים’ ומתמודד עם אתגרים אשר כל רוכב אופניים מתמודד איתם. אדם שמתמודד עם עיוורון מוצא עצמו מתפעל סירה ומנווט על פי הרוח והגלים בלב ים. ילד אוטיסט אשר מתמודד עם פחדים רבים וקשיים תקשורתיים, מוצא עצמו מטפס עד לצמרת העץ וגולש באומגה, כאשר כל חברי הקבוצה מעודדים אותו להצלחה. חניכי וחברי עמותת אתגרים מקבלים רוח גבית מהמדריכים לפריצת גבולות העצמי שלהם, לא משנה מה הלקות של אותו אדם, הוא יכול לפרוץ גבולות ולדעת שאפשר. כולנו, לא?”.
ספר לנו על אירועים מרכזיים של העמותה.
”יש את ‘מסע גלגלים של תקווה’, בו משתתפים כ-3,500 רוכבי אופניים מכל הארץ. יש את מירוץ ‘שניאור אתגרים’, אירוע ריצה עממי על שם שניאור חשיןֿ. בקיץ האחרון קיימנו את מחנה קיץ אתגרים בציפורי, בו השתתפו כ-1500 ילדים, כולל מהגליל העליון. זהו מחנה אשר אין דומה לו בכל העולם. קבוצות רבות של ילדים אשר מתמודדים עם לקויות שונות מכל קצוות הארץ מגיעים להשתתף במחנה הקיץ השנתי שלנו וחווים חוויה עוצמתית של לינה במחנה, טיפוס אתגרי על עצים, פארק חבלים מונגש ומותאם במיוחד להם, רכיבת אופניים אתגרית, פעילויות odt בבריכה, ועוד מגוון פעילויות אתגריות ומעצימות”.
תאר את החוויות שלך ושל חבריך לצוות בסיום אירוע גדול ומוצלח? מה התחושות?
”בוא ניקח לדוגמה את הסיום של מחנה הקיץ של אתגרים. לאירוע זה יש הירתמות יוצאת דופן של כלל עובדי אתגרים, מדריכים, רכזים, מנהלים- כולם יחד באותה סירה עם אותה מטרה-להעצים, לשלב ולהרים את הילדים באוויר (תרתי משמע). התחושה של מדריך אשר עובד מ-6 בבוקר עד סיכומי יום והכנות ליום הבא בשעות הקטנות של הלילה יחד עם מנכ”ל העמותה, אבנר בלקנאי, אשר מפשיל את השרוולים כל פעם ודואג להיות בשטח ולקחת חלק כמו כולם, היא תחושת עוצמתית שנובעת מהבנת כמה אתגרים היא גוף מגובש, מיוחד, משמעותי ועוצמתי. תחושת שליחות ואופוריה שקשה לתאר, עייפות מוגזמת משולבת בסיפוק מטורף די מסכמת את האווירה של סוף יום במחנה קיץ”.
באיזה אופן לוקחת העמותה חלק מבחינת קידום ועשייה בגליל?
”שיתוף הפעולה שלנו בגליל עם בתי ספר לחינוך מיוחד, מוסדות וחוגים, הולך ומתפתח. אנחנו מפעילים תכניות בקרית שמונה והסביבה- גן ברוש וגן שקד, בית ספר גוונים, בית ספר הגומא כפר בלום, בית ספר עמק החולה כפר בלום, וילקומיץ’ ראש פינה, מבוא גליל איילת השחר, ועוד. בנוסף, אנחנו מובילים שיתוף פעולה יוצא דופן בין מכינה קדם צבאית ימין אורד (חצור הגלילית) לבין הוסטל דרור-עמותת “אקים”. נערי המכינה שמגיעים מרקע מורכב, מגיעים לתפקד כמתנדבים וללוות את חברי ההוסטל ברכיבת אופניים באגמון החולה. פרוייקט זה מתקיים בהובלה של אתגרים יחד עם מתנדבי אתגרים מקצועיים מרחבי הגליל. במהלך הפרוייקט, חברי המכינה מתעצמים דרך תחושת שליחות וקבלת אחריות, וחברי ההוסטל מתעצמים דרך שילוב חברתי אמיתי והרכיבה האתגרית. פרויקט נוסף הוא מועדון רכיבה ביסוד המעלה אשר מארח קבוצות אופניים מכל הארץ. יוצאים לרכוב ולפרוץ גבולות ברחבי הגליל. יש לנו קבוצת ‘סל שיקום’ לתושבי קרית שמונה והסביבה: קבוצת בוגרים המתמודדים עם מחלות נפשיות. פרוייקט חדש שנפתח באוקטובר הוא קבוצת הריצה של אתגרים בגליל העליון. פנינו למועצת גליל עליון, ושרון טל (מנכ”לית עמותת הספורט) קיבלה אותנו בזרועות פתוחות. זאת הזדמנות להגיד, יחד עם מאמן הריצה הצפוני, שי בית הלוי, אנחנו מזמינים בוגרים המתמודדים עם מגבלה להגיע ולקחת חלק בפעילות המדהימה הזו. הזמנה זו פתוחה גם למתנדבים אשר מעוניינים ללוות, לעזור ולקחת חלק בחגיגת החיים הזו”.
מה צופה העתיד לפעילות שלכם בגליל?
”העמותה צומחת בכל ענפיה, התשתית שלנו מתרחבת, ואיתה הפעילות בגליל. כרגע נרקמת תכנית לחוגי אופניים נוספים במרחב הגלילי, פעילות בתי הספר צומחת בקצב גדול ונרקמים שיתופי פעולה עם המועצות השונות במרחב. המטרה שלנו לקחת חלק בכל מקום בו נוכל להעצים לשלב חברתית, לפרוץ גבול ולהראות שאפשר”.