עמותת‭ ‬אתגרים‭ ‬פועלת‭ ‬במטרה‭ ‬לאפשר‭ ‬לילדים‭, ‬בני‭ ‬נוער‭ ‬ובוגרים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלויות‭ ‬למצות‭ ‬את‭ ‬הפוטנציאל‭ ‬האישי‭ ‬הגלום‭ ‬בהם‭, ‬לחזק‭ ‬ולהרחיב‭ ‬את‭ ‬יכולותיהם‭ ‬בכל‭ ‬תחומי‭ ‬החיים‭ ‬ולשלבם‭ ‬בקהילה‭ ‬באמצעות‭ ‬ספורט‭ ‬ופעילות‭ ‬אתגרית‭ ‬בטבע‭. ‬במסגרת‭ ‬התכניות‭ ‬התהליכיות‭ ‬בבתי‭ ‬הספר‭ ‬והגנים‭ ‬לחינוך‭ ‬המיוחד‭, ‬במהלך‭ ‬שנת‭ ‬הלימודים‭ ‬העמותה‭ ‬מעבירה‭ ‬3,000‭ ‬פעילויות‭ ‬בכ‭-‬200‭ ‬מסגרות‭ ‬חינוך‭ ‬הפרוסות‭ ‬ב‭-‬17‭ ‬רשויות‭. ‬מאז‭ ‬שנת‭  ‬2007‭, ‬התכנית‭ ‬נתמכת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬תקציב‭ ‬מכרז‭ ‬משרד‭ ‬החינוך‭ ‬ועומדת‭ ‬בכל‭ ‬דרישות‭ ‬חוזר‭ ‬המנכ”ל‭.‬

האתגרים‭ ‬אותם‭ ‬הילדים‭ ‬ובני‭ ‬הנוער‭ ‬חווים‭ ‬הם‭ ‬פארקי‭ ‬חבלים‭, ‬משימות‭ ‬מתחום‭ ‬הלמידה‭ ‬האתגרית‭ ((‬Out Door Training‭), ‬הטבע‭ ‬והקבוצה‭. ‬הפעילות‭ ‬מתבססת‭ ‬על‭ ‬מספר‭ ‬גישות‭, ‬בהן‭ ‬הפסיכולוגיה‭ ‬החיובית‭ ‬וגישת‭ ‬הכוחות‭, ‬המתמקדות‭ ‬בטיפוח‭ ‬חוזקות‭ ‬וכישרונות‭ ‬הפרט‭ ‬ובמימוש‭ ‬הפוטנציאל‭ ‬האישי‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬אדם‭. ‬הכלי‭ ‬האתגרי‭ ‬פועל‭ ‬בארבעה‭ ‬צירי‭ ‬השפעה‭: ‬מוטורי‭, ‬רגשי‭, ‬חברתי‭ ‬וקוגניטיבי‭. ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לסייע‭ ‬לפרט‭ ‬ולקבוצה‭ ‬להתמודד‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬ובאופן‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭ ‬עם‭ ‬העולם‭ ‬החיצוני‭ ‬באמצעות‭ ‬החוויות‭ ‬שהם‭ ‬עוברים‭ ‬במהלך‭ ‬הפעילות‭. ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬הצוות‭ ‬החינוכי‭ ‬של‭ ‬המסגרת‭, ‬מדריכי‭ ‬העמותה‭ ‬מתאימים‭ ‬תכנית‭ ‬עבודה‭ ‬ייעודית‭ ‬לכל‭ ‬קבוצה‭, ‬לכל‭ ‬גיל‭ (‬21-3‭) ‬ולכל‭ ‬מוגבלות‭, ‬בהתאם‭ ‬למטרות‭ ‬שהוגדרו‭. ‬התכנית‭ ‬כוללת‭ ‬25-13‭ ‬מפגשים‭ ‬שבועיים‭ ‬ומחולקת‭ ‬לאשכולות‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬מטרות‭, ‬כשרמת‭ ‬הקושי‭ ‬עולה‭ ‬ממפגש‭ ‬למפגש‭. ‬הפעילות‭ ‬נמשכת‭ ‬עד‭ ‬3‭ ‬שעות‭ ‬וכוללת‭ ‬שלושה‭ ‬שלבים‭: ‬פתיחה‭, ‬פעילות‭ ‬במתקן‭ ‬עיקרי‭ ‬וסיכום‭, ‬בו‭ ‬מתבצע‭ ‬עיבוד‭ ‬החוויות‭ ‬שנרכשו‭ ‬במהלך‭ ‬המפגש‭ ‬והשלכת‭ ‬התובנות‭ ‬לחיי‭ ‬היומיום‭. ‬בתוך‭ ‬התהליך‭, ‬העמותה‭ ‬משלבת‭ ‬גם‭ ‬פעילויות‭ ‬אופניים‭ ‬ושייט‭ ‬חווייתיות‭ ‬לחיזוק‭ ‬תחושת‭ ‬העצמה‭ ‬ושבירת‭ ‬שגרה‭.‬

פעילויות‭ ‬מרכזיות‭ ‬בעמותת‭ ‬אתגרים

9‭ “‬אתגרים‭” ‬מפעילה‭ ‬שני‭ ‬מועדוני‭ ‬שייט‭ ‬עם‭ ‬ציוד‭ ‬ימי‭ ‬ייחודי‭ ‬אשר‭ ‬מותאם‭ ‬לכל‭ ‬סוג‭ ‬מוגבלות‭ ‬כולל‭ ‬נכות‭ ‬מורכבת‭. ‬הפעילות‭ ‬מתאימה‭ ‬לילדים‭ ‬החל‭ ‬מגיל‭ ‬9‭. ‬

‭ ‬קבוצת‭ ‬ריצה‭ ‬המשלבת‭ ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלויות‭. ‬הקבוצה‭ ‬פועלת‭ ‬בכל‭ ‬רחבי‭ ‬הארץ‭ ‬‮–‬‭ ‬מכרמיאל‭ ‬בצפון‭ ‬ועד‭ ‬לבאר‭ ‬שבע‭ ‬בדרום‭. ‬הקבוצות‭ ‬מודרכות‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מאמני‭ ‬ריצה‭ ‬ומדריכים‭ ‬מוסמכים‭. ‬

‭ ‬קבוצת‭ ‬רכיבה‭ ‬שמספקת‭ ‬למשתתפים‭ ‬פעילות‭ ‬ספורטיבית‭ ‬שיקומית‭ ‬לצד‭ ‬מסגרת‭ ‬חברתית‭ ‬ותחושת‭ ‬העצמה‭.‬

‭ ‬פעילות‭ ‬פארקי‭ ‬חבלים‭ ‬בבתי‭ ‬ספר‭ ‬ובגני‭ ‬החינוך‭ ‬המיוחד‭ ‬אשר‭ ‬מסייעת‭ ‬בחיזוק‭ ‬הביטחון‭ ‬העצמי‭ ‬וגורמת‭ ‬לילד‭ ‬להתמקד‭ ‬ביכולותיו‭ ‬ולא‭ ‬במגבלותיו‭.‬

‭ ‬חתירה‭ ‬בקיאקים‭ ‬בים‭ ‬הגדול‭ – ‬ענף‭ ‬ספורט‭ ‬קשוח‭, ‬בו‭ ‬האדם‭ ‬צריך‭ ‬למצוא‭ ‬דרכים‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬הקשיים‭ ‬והאתגרים‭ ‬שהטבע‭ ‬יוצר‭. ‬

‭ ‬מרכז‭ ‬צלילה‭ ‬אתגרים‭, ‬הראשון‭ ‬מסוגו‭ ‬בישראל‭, ‬שמקיים‭ ‬קורסי‭ ‬צלילה‭ ‬בסיסיים‭ ‬ומתקדמים‭ ‬ופעילות‭ ‬לצוללנים‭ ‬מוסמכים‭ ‬באילת‭ ‬לאורך‭ ‬השנה‭.‬

‭ ‬ציוד‭ ‬עזר‭ ‬מיוחד‭ ‬‮–‬‭ ‬הגילגולון‭, ‬אשר‭ ‬מסייע‭ ‬בהנגשת‭ ‬מסלולים‭ ‬אתגריים‭ ‬ומאפשר‭ ‬לילדים‭ ‬לצאת‭ ‬לטיולים‭ ‬עם‭ ‬חברים‭ ‬לכיתה‭ ‬ולבוגרים‭ ‬לטייל‭ ‬עם‭ ‬בני‭ ‬משפחה‭.‬

‭‬חוג‭ ‬סקי‭ ‬מים‭ ‬המאפשר‭ ‬לאנשים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלות‭ ‬לעשות‭ ‬ספורט‭ ‬שמעטים‭ ‬מעיזים‭ ‬לעשות‭, ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬כל‭ ‬מוגבלות‭. ‬

‭ ‬שמים‭ ‬פתוחים‭ – ‬מטרת‭ ‬המיזם‭ ‬הינה‭ ‬לגייס‭ ‬לצה”ל‭ ‬גרעין‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬נוער‭ ‬עם‭ ‬צרכים‭ ‬מיוחדים‭, ‬אשר‭ ‬יהפכו‭ ‬בהמשך‭ ‬שירותם‭ ‬לדמויות‭ ‬מופת‭ ‬ולמובילי‭ ‬“השינוי‭ ‬החברתי”‭ ‬בכל‭ ‬מערכי‭ ‬המדינה‭ ‬והקהילה‭ ‬בישראל‭.‬

 ‬נהיגת‭ ‬מרוץ‭ ‬במסלול‭ ‬פתוח‭ ‬בכלים‭ ‬מסוגGOKART‭. ‬הפעילות‭ ‬הייחודית‭ ‬כוללת‭ ‬לימוד‭ ‬רזי‭ ‬הנהיגה‭ ‬הספורטיבית‭ ‬התחרותית‭.‬

 ‬תכנית‭ ‬שייט‭ ‬שיקומית‭ ‬עבור‭ ‬המתמודדים‭ ‬עם‭ ‬פוסט‭-‬טראומה‭ ‬המשפרת‭ ‬משמעותית‭ ‬את‭ ‬תפקודו‭ ‬ואיכות‭ ‬חייו‭ ‬של‭ ‬המשתתף‭.‬

9‭ ‬טיולי‭ ‬ג‭’‬יפים‭ – ‬החוג‭ ‬מזמן‭ ‬טיולי‭ ‬שטח‭ ‬ברחבי‭ ‬הארץ‭ ‬לחברי‭ ‬עמותה‭ ‬בעלי‭ ‬רכב‭ ‬שטח‭. ‬החוג‭ ‬מתקיים‭ ‬בסופי‭ ‬שבוע‭ ‬במסלולים‭ ‬מיוחדים‭ ‬בכל‭ ‬רחבי‭ ‬הארץ‭.‬

מחנה‭ ‬קיץ‭ ‬ללא‭ ‬מוגבלויות

עמותת‭ “‬אתגרים‭” ‬נוהגת‭ ‬לקיים‭ ‬מספר‭ ‬אירועים‭ ‬גדולים‭ ‬במהלך‭ ‬השנה‭, ‬האחרון‭ ‬שבהם‭ ‬התקיים‭ ‬בקיץ‭ ‬האחרון‭. ‬במהלך‭ ‬חופשת‭ ‬הקיץ‭, ‬התקיים‭ ‬מחנה‭ ‬קיץ‭ ‬מיוחד‭ ‬של‭ ‬עמותת‭ “‬אתגרים‭” – ‬ייחודו‭ ‬של‭ ‬המחנה‭ ‬טמון‭ ‬בהתאמתו‭ ‬והנגשתו‭ ‬עבור‭ ‬1,600‭ ‬ילדים‭ ‬ובני‭ ‬נוער‭ ‬עם‭ ‬מוגבלויות‭ ‬פיזיות‭, ‬נפשיות‭ ‬חושיות‭ ‬וקוגניטיביות‭. ‬את‭ ‬הפעילויות‭ ‬העבירו‭ ‬עשרות‭ ‬מדריכים‭ ‬מורשים‭ ‬מטעם‭ “‬אתגרים‭” ‬בליווי‭ ‬500‭ ‬מתנדבים‭ ‬של‭ ‬בנק‭ ‬לאומי‭.‬

‭”‬גלשתי‭ ‬באומגה‭ ‬ולא‭ ‬פחדתי‭ ‬בכלל‭”, ‬אמר‭ ‬בהתרגשות‭ ‬אמרי‭, ‬נער‭ ‬בן‭ ‬שמונה‭ ‬וחצי‭ ‬שהשתתף‭ ‬במחנה‭. “‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬חוויה‭ ‬נהדרת‭, ‬היו‭ ‬לנו‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬פעילויות‭, ‬אפילו‭ ‬קיר‭ ‬הטיפוס‭. ‬הייתה‭ ‬חוויה‭ ‬שלא‭ ‬נשכח‭”, ‬הוסיף‭. ‬חניך‭ ‬נוסף‭ ‬במחנה‭, ‬ינון‭ ‬שוקרון‭ ‬בן‭ ‬11‭ ‬וחצי‭, ‬שיתף‭ ‬בתחושותיו‭: “‬הייתה‭ ‬חוויה‭ ‬לכל‭ ‬המשפחה‭, ‬ממש‭ ‬נהנינו‭ ‬מכל‭ ‬הפעילויות‭. ‬היה‭ ‬אש‭!”.‬

המחנה‭ ‬האתגרי‭ ‬נבנה‭ ‬כדי‭ ‬לתת‭ ‬שירות‭ ‬ליותר‭ ‬מ‭-‬300‭ ‬חניכים‭ ‬מגיל‭ ‬שמונה‭ ‬ומעלה‭ ‬בכל‭ ‬זמן‭ ‬נתון‭ ‬במהלך‭ ‬היום‭, ‬וכן‭ ‬עבור‭ ‬180‭ ‬חניכים‭ ‬בלילה‭. ‬במהלך‭ ‬היום‭ ‬פעלו‭ ‬הקבוצות‭ ‬במקטעים‭ ‬של‭ ‬בין‭ ‬שעה‭ ‬וחצי‭ ‬לחצי‭ ‬יום‭ ‬בתחנות‭ ‬שונות‭. ‬כל‭ ‬קבוצה‭ ‬לוותה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬מדריך‭ ‬אחד‭ ‬לפחות‭ ‬מהמחנה‭, ‬מדריך‭ ‬אחד‭ ‬מ‭”‬אתגרים‭”‬‭, ‬ומתנדבים‭ ‬מלווים‭ ‬התווספו‭ ‬גם‭ ‬כן‭ ‬בהתאם‭ ‬לצורכי‭ ‬הקבוצה‭. ‬בין‭ ‬הפעילויות‭ ‬שהתקיימו‭ ‬במחנה‭ ‬ניתן‭ ‬היה‭ ‬למצוא‭ ‬טיולי‭ ‬אופניים‭ ‬מותאמים‭ – ‬אופני‭ ‬טנדם‭ ‬זוגיים‭ ‬ואופני‭ ‬יד‭, ‬התנסות‭ ‬באומגה‭, ‬נדנדות‭ ‬ענק‭ ‬וגשרי‭ ‬חבלים‭, ‬הפעלות‭ ‬מים‭, ‬בישולי‭ ‬שדה‭, ‬ניווט‭ ‬ביער‭ ‬ופעילות‭ ‬יצירה‭. ‬בנוסף‭, ‬החניכים‭ ‬קיבלו‭ ‬שירותי‭ ‬הסעדה‭ ‬במקום‭ ‬וליווי‭ ‬של‭ ‬צוות‭ ‬רפואי‭, ‬האוהלים‭ ‬היו‭ ‬מונגשים‭ ‬והאבטחה‭ ‬הקיפה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬שטח‭ ‬המחנה‭.‬

אורי‭ ‬אופנבכר‭, ‬מצוות‭ ‬הניהול‭ ‬של‭ ‬מחנה‭ ‬הקיץ‭, ‬סיכם‭ ‬את‭ ‬ימי‭ ‬המחנה‭: “‬מדובר‭ ‬במחנה‭ ‬הקיץ‭ ‬הגדול‭ ‬ביותר‭ ‬בישראל‭ ‬לצעירים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלויות‭ ‬מסוגים‭ ‬שונים‭ ‬שיועד‭ ‬לכ‭-‬1,600‭ ‬חניכים‭. ‬החניכים‭ ‬עברו‭ ‬בין‭ ‬התחנות‭ ‬האתגריות‭ ‬השונות‭ ‬ביער‭ ‬ונהנו‭ ‬מחוויה‭ ‬משמעותית‭, ‬בדיוק‭ ‬כפי‭ ‬שעוברים‭ ‬יתר‭ ‬בני‭ ‬גילם‭ ‬בתנועות‭ ‬הנוער‭ ‬והמסגרות‭ ‬השונות‭”. ‬הוא‭ ‬הוסיף‭ ‬כי‭ “‬המחנה‭ ‬כלל‭ ‬גם‭ ‬לינה‭ ‬בטבע‭, ‬בה‭ ‬השתתפו‭ ‬חלק‭ ‬מהחניכים‭, ‬וכל‭ ‬יתר‭ ‬השירותים‭ ‬הותאמו‭ ‬והונגשו‭ ‬עבורם‭. ‬עבדנו‭ ‬על‭ ‬המחנה‭ ‬במשך‭ ‬שנה‭ ‬שלמה‭, ‬וחשוב‭ ‬לציין‭ ‬את‭ ‬עשרות‭ ‬המדריכים‭ ‬ומאות‭ ‬המתנדבים‭ ‬שבזכותם‭ ‬הפעילות‭ ‬הצליחה‭ ‬להתקיים‭”.‬

חי‭ ‬אלוני‭, ‬מדריך‭ ‬חבל‭ ‬ב‭”‬אתגרים‭”, ‬שהשתתף‭ ‬במחנה‭, ‬סיפר‭ ‬על‭ ‬חווייתו‭ ‬כי‭ “‬רצינו‭ ‬להוכיח‭ ‬לצעירים‭ ‬הללו‭ ‬שלמרות‭ ‬המגבלה‭, ‬הם‭ ‬יכולים‭ ‬לעשות‭ ‬הכול‭. ‬נתנו‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬היחס‭, ‬הסבלנות‭ ‬והאכפתיות‭. ‬זאת‭ ‬הייתה‭ ‬חוויה‭ ‬לכל‭ ‬החיים‭, ‬לי‭ ‬יש‭ ‬צמרמורת‭ ‬מכל‭ ‬חניך‭ ‬שמצליח‭. ‬בשביל‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬פה‭ ‬וזו‭ ‬המהות‭ ‬שלנו‭ ‬‭- ‬לתת‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬האתגר‭ ‬והחוויה‭ ‬של‭ ‬ההצלחה‭, ‬ולא‭ ‬את‭ ‬הכישלון‭”.‬

איך‭ ‬הכל‭ ‬התחיל‭?‬

מייסד‭ ‬אתגרים‭, ‬יואל‭ ‬שרון‭, ‬מספר‭: “‬אם‭ ‬הייתם‭ ‬אומרים‭ ‬לי‭ ‬לאחר‭ ‬הפציעה‭, ‬שלמרות‭ ‬המגבלה‭ ‬אוכל‭ ‬לגלוש‭ ‬סקי‭ ‬שלג‭, ‬הייתי‭ ‬ממליץ‭ ‬לכם‭ ‬ללכת‭ ‬לבדיקה‭ ‬פסיכיאטרית‭. ‬אבל‭ ‬זה‭ ‬קרה‭ ‬וזה‭ ‬היה‭ ‬אמיתי‭.‬‭ ‬בחורף‭ ‬1994‭ ‬ארגנו‭ ‬קבוצת‭ ‬משותקים‭ ‬על‭ ‬כיסאות‭ ‬גלגלים‭ ‬קורס‭ ‬סקי‭ ‬שלג‭ ‬במדרונות‭ ‬השלג‭ ‬של‭ ‬עיירת‭ ‬הסקי‭ ‘‬פוגן‭’ ‬באוסטריה‭. ‬זו‭ ‬תחושה‭ ‬אדירה‭ ‬שלא‭ ‬דומה‭ ‬לשום‭ ‬דבר‭ ‬אחר‭ ‬שעשיתי‭ ‬קודם‭. ‬אנחנו‭, ‬המשותקים‭, ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬אנשים‭ ‬כבדים‭, ‬איטיים‭, ‬ופתאום‭ ‬הרגשתי‭ ‬שצומחות‭ ‬לי‭ ‬כנפיים‭. ‬התחלתי‭ ‬לעוף‭ ‬על‭ ‬משטחי‭ ‬השלג‭, ‬מרחף‭ ‬במהירות‭ ‬אדירה‭, ‬לועג‭ ‬לכוח‭ ‬המשיכה‭, ‬רוקד‭ ‬כמו‭ ‬רקדן‭ ‬בלט‭. ‬אין‭ ‬לי‭ ‬ספק‭ ‬שזו‭ ‬אחת‭ ‬המתנות‭ ‬היפות‭ ‬שקיבלתי‭ ‬בימי‭ ‬חיי‭.‬

את‭ ‬המנגינה‭ ‬הזאת‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬היה‭ ‬להפסיק‭. ‬חזרנו‭ ‬הביתה‭ ‬מלאי‭ ‬התלהבות‭. ‬הצענו‭ ‬לארגון‭ ‬נכי‭ ‬צה‭”‬ל‭ ‬להרים‭ ‬את‭ ‬הכפפה‭. ‬היינו‭ ‬בטוחים‭ ‬שיפרשו‭ ‬בפנינו‭ ‬שטיח‭ ‬אדום‭, ‬שיחבקו‭ ‬אותנו‭ ‬בחום‭. ‬זה‭ ‬לא‭ ‬קרה‭. ‬לפתע‭ ‬הבנו‭ ‬שמעתה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬ישירה‭ ‬על‭ ‬החיים‭ ‬שלנו‭. ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬יכתיבו‭ ‬לנו‭ ‬איך‭ ‘‬להישתקם‭’, ‬איך‭ ‬לחיות‭. ‬במקביל‭ ‬לעשייה‭ ‬הקולנועית‭, ‬בינואר‭ ‬1995‭ ‬גיבשתי‭ ‬קבוצה‭ ‬של‭ ‬חברים‭ ‬מחוייבים‭ ‬לדרך‭, ‬וביחד‭ ‬הקמנו‭ ‬את‭ ‬עמותת‭ ‬אתגרים‭ – ‬ארגון‭ ‬ראשוני‭ ‬וחלוצי‭, ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬אח‭ ‬ורע‭ ‬בעולם‭ ‬כולו‭, ‬אשר‭ ‬פיתח‭ ‬לראשונה‭ ‬בעולם‭ ‬את‭ ‬ענפי‭ ‬הספורט‭ ‬האתגרי‭ ‬ככלי‭ ‬חינוכי‭ ‬שיקומי‭, ‬להעצמה‭ ‬של‭ ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬מגבלות‭. ‬המפגש‭ ‬עם‭ ‬איתני‭ ‬הטבע‭ ‬ואתגריו‭ ‬מזמן‭ ‬למשתתף‭ ‬חיבור‭ ‬אל‭ ‬היכולות‭, ‬העוצמות‭, ‬ואל‭ ‬חווית‭ ‬המסוגלות‭ ‬שלו‭. ‬המטרה‭ ‬העיקרית‭ ‬של‭ ‬העמותה‭ ‬היא‭ ‬לאפשר‭ ‬לאנשים‭ ‬עם‭ ‬מגבלות‭ ‬למצות‭ ‬ולהרחיב‭ ‬את‭ ‬יכולותיהם‭ ‬בכל‭ ‬תחומי‭ ‬החיים‭, ‬ולשלבם‭ ‬בקהילה‭. ‬בזכות‭ ‬עמותת‭ ‬אתגרים‭ ‬שב‭ ‬החיוך‭ ‬אל‭ ‬פניהם‭ ‬של‭ ‬אלה‭ ‬אשר‭ ‬לא‭ ‬שפר‭ ‬גורלם‭, ‬ושבה‭ ‬התקווה‭ ‬לליבם‭ ‬להשתלב‭ ‬ולהיות‭ ‬חלק‭ ‬מהחברה‭.‬

אתגרים‭ ‬זה‭ ‬בית‭ ‬בו‭ ‬מממשים‭ ‬חלומות‭, ‬בית‭ ‬בו‭ ‬אנחנו‭ ‬מאפשרים‭ ‬לאנשים‭ ‬עם‭ ‬מגבלות‭ ‬לחלום‭ ‬ולממש‭ ‬את‭ ‬החלומות‭ ‬שלהם‭. ‬אתגרים‭ ‬חוללה‭ ‬שינוי‭ ‬חברתי‭ ‬בעמדות‭ ‬של‭ ‬החברה‭ ‬כלפי‭ ‬ציבור‭ ‬הנכים‭ ‬וכן‭ ‬של‭ ‬הנכים‭ ‬כלפי‭ ‬עצמם‭, ‬פרצה‭ ‬דרך‭ ‬וגבולות‭ ‬והפכה‭ ‬את‭ ‬הבלתי‭ ‬אפשרי‭ ‬לאפשרי‭. ‬מדובר‭ ‬במהפכה‭ ‬בתפיסה‭ ‬השיקומית‭ ‬של‭ ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬מגבלות‭ ‬והתורה‭ ‬האתגרית‭ ‬נלמדת‭ ‬כיום‭ ‬במדינות‭ ‬רבות‭ ‬מעבר‭ ‬לים‭. ‬מאז‭ ‬הרוח‭ ‬רק‭ ‬נושבת‭ ‬ומתעצמת‭, ‬ואנו‭, ‬כבר‭ ‬מעל‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭, ‬אנשי‭ ‬אתגרים‭, ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬יותר‭ ‬נפש‭ ‬מגוף‭, ‬חושפים‭ ‬בפני‭ ‬החברה‭ ‬את‭ ‬החלק‭ ‬הבריא‭ ‬שלנו‭ ‬ולא‭ ‬את‭ ‬הצלקות‭. ‬אך‭ ‬ובעיקר‭, ‬אנחנו‭ ‬מעבירים‭ ‬לחברה‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬החשוב‭ – ‬‭ “‬גם‭ ‬אתם‭ ‬יכולים‭, ‬גם‭ ‬אתם‭ ‬מסוגלים‭”.‬

נמרוד‭ ‬שוורץ‭, ‬מנהל‭ ‬אתגרים‭ ‬במחוז‭ ‬צפון‭: ” ‬אצלנו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬יכול‭”‬

את‭ ‬מחוז‭ ‬צפון‭ ‬של‭ ‬העמותה‭ ‬מנהל‭ ‬נמרוד‭ ‬שוורץ‭, ‬בן‭ ‬29‭, ‬תושב‭ ‬יסוד‭ ‬המעלה‭, ‬סטודנט‭ ‬לאקוטרפיה‭ (‬תהליכי‭ ‬טיפול‭ ‬וריפוי‭ ‬בטבע‭), ‬מדריך‭ ‬אופניים‭ ‬בארץ‭ ‬ובחו‭”‬ל‭, ‬חי‭ ‬ונושם‭ ‬הרפתקאות‭ ‬על‭ ‬אופניים‭, ‬מנהל‭ ‬אזור‭ ‬צפון‭ ‬בעמותת‭ ‬אתגרים‭.‬

איך‭ ‬הגעת‭ ‬לעמותת‭ ‬אתגרים‭? ‬

‭”‬לפני‭ ‬4‭ ‬שנים‭, ‬במהלך‭ ‬טיול‭ ‬אופנועים‭ ‬בהודו‭, ‬כבר‭ ‬שקדתי‭ ‬על‭ ‬ההרפתקה‭ ‬הבאה‭ ‬שלי‭ ‬בעולם‭. ‬הפעם‭ ‬עם‭ ‬האופניים‭, ‬כמובן‭.  ‬תכננתי‭ ‬לצאת‭ ‬למסע‭ ‬בהרי‭ ‬הרוקיז‭ ‬הקנדיים‭, ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬החישובים‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬הנתונים‭, ‬הניווט‭ ‬ופרטי‭ ‬הנסיעה‭, ‬ברגע‭ ‬אחד‭ ‬נפלה‭ ‬לי‭ ‬תובנה‭, ‬הבנתי‭ ‬שמשהו‭ ‬פה‭ ‬חסר‭ ‬לי‭, ‬משהו‭ ‬לא‭ ‬שלם‭,  ‬חסר‭ ‬לי‭ ‬לחלוק‭ ‬את‭ ‬התשוקה‭ ‬הזאת‭ ‬לאתגרים‭ ‬חדשים‭, ‬לפריצת‭ ‬גבולות‭ ‬של‭ ‬העצמי‭, ‬חסר‭ ‬לי‭ ‬להעניק‭ ‬לאחרים‭. ‬עם‭ ‬התובנה‭ ‬הזו‭, ‬קנדה‭ ‬ירדה‭ ‬מהפרק‭ ‬וישראל‭ ‬חזרה‭ ‬למפה‭. ‬חזרתי‭ ‬ארצה‭ ‬עם‭ ‬תחושה‭ ‬שעמותת‭ ‬אתגרים‭ ‬זה‭ ‬חיבור‭ ‬טבעי‭ ‬עבורי‭- ‬וכך‭ ‬היה‭. ‬לאחר‭ ‬מיונים‭ ‬וראיונות‭ ‬עבודה‭, ‬התחלתי‭ ‬את‭ ‬עבודתי‭ ‬בעמותה‭ ‬כמדריך‭, ‬ולאחר‭ ‬כשנה‭ ‬וחצי‭ ‬מוניתי‭ ‬למנהל‭ ‬באזור‭ ‬הצפון‭”. ‬

ספר‭ ‬קצת‭ ‬על‭ ‬העמותה‭ ‬במילים‭ ‬שלך

‭”‬עמותת‭ ‬אתגרים‭ ‬נוסדה‭ ‬בשנת‭ ‬1995‭ ‬על‭ ‬ידי‭  ‬נכי‭ ‬צה‭”‬ל‭ ‬ואנשי‭ ‬שיקום‭ ‬במטרה‭ ‬להעצים‭ ‬ולשלב‭ ‬חברתית‭ ‬אנשים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלות‭ ‬באמצעות‭ ‬ספורט‭ ‬אתגרי‭ ‬בטבע‭. ‬יעילות‭ ‬פעילותה‭ ‬של‭ ‬אתגרים‭ ‬נחקרה‭ ‬והוכחה‭ ‬ככלי‭ ‬להעצמה‭ ‬אישית‭, ‬לחיזוק‭ ‬הביטחון‭ ‬והדימוי‭ ‬העצמי‭, ‬והרחבת‭ ‬היכולות‭ ‬בכל‭ ‬תחומי‭ ‬החיים‭. ‬פעילות‭ ‬אתגרים‭ ‬פתוחה‭ ‬לכלל‭ ‬ציבור‭ ‬האנשים‭ ‬עם‭ ‬מוגבלות‭ ‬פיזית‭, ‬קוגניטיבית‭, ‬תקשורתית‭, ‬נפשית‭ ‬וחושית‭ ‬ולכל‭ ‬הגילאים‭”.‬

עם‭ ‬אילו‭ ‬כלים‭ ‬אתם‭ ‬עובדים‭ ‬ומהו‭ ‬הכלי‭ ‬הכי‭ ‬מאתגר‭?‬

‭”‬רשימת‭ ‬הכלים‭ ‬איתם‭ ‬אנחנו‭ ‬עובדים‭ ‬והחוגים‭ ‬שלנו‭ ‬ארוכה‭, ‬אך‭ ‬כלי‭ ‬העבודה‭ ‬העיקריים‭ ‬שלנו‭ ‬הם‭ ‬האופניים‭, ‬פארק‭ ‬החבלים‭, ‬שייט‭ ‬וקבוצות‭ ‬ריצה‭. ‬את‭ ‬כל‭ ‬התחומים‭ ‬האלו‭ ‬מלווות‭ ‬משימות‭ ‬מתחום‭ ‬הלמידה‭ ‬האתגרית‭ (‬Out Door Training‭), ‬הטבע‭ ‬והקבוצה‭. ‬המטרה‭ ‬היא‭ ‬לסייע‭ ‬לפרט‭ ‬ולקבוצה‭ ‬להתמודד‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬ובאופן‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭ ‬עם‭ ‬העולם‭ ‬החיצוני‭ ‬באמצעות‭ ‬החוויות‭ ‬שהם‭ ‬עוברים‭ ‬במהלך‭ ‬הפעילות‭”.‬

כיצד‭  ‬קהל‭ ‬היעד‭ ‬רואה‭ ‬ותופס‭ ‬את‭ ‬אתגרים‭ ‬‮–‬‭ ‬מהי‭ ‬אתגרים‭ ‬בעבורו‭?  ‬

‭”‬איך‭ ‬אמר‭ ‬יואל‭ ‬שרון‭, ‬אחד‭ ‬ממייסדי‭ ‬העמותה‭: ‘‬אמנם‭ ‬אני‭ ‬נושא‭ ‬עמי‭ ‬מגבלה‭, ‬אך‭ ‬בוחר‭ ‬לא‭ ‬להגביל‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬כלל‭. ‬אמנם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬ללכת‭, ‬אבל‭ ‬יכול‭ ‬לעוף‭’. ‬אמירה‭ ‬זאת‭ ‬מייצגת‭ ‬את‭ ‬הרוח‭ ‬שנמצאת‭ ‬בתוך‭ ‬הקבוצות‭ ‬שלנו‭ ‬ואת‭ ‬הפילוסופיה‭ ‬של‭ ‬העמותה‭. ‬אדם‭ ‬אשר‭ ‬בוחר‭ ‬לקחת‭ ‬חלק‭ ‬באחת‭ ‬מהפעילויות‭ ‬שלנו‭ ‬חווה‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שווה‭ ‬בין‭ ‬שווים‭, ‬אצלנו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬יכול‭. ‬אדם‭ ‬אשר‭ ‬מתנהל‭ ‬על‭ ‬כיסא‭ ‬גלגלים‭ ‬בחייו‭, ‬מוצא‭ ‬עצמו‭ ‬בפעילויות‭ ‬שלנו‭ ‬רוכב‭ ‬על‭ ‬אופניים‭ ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬רוכבים‭ ‘‬רגילים‭’ ‬ומתמודד‭ ‬עם‭ ‬אתגרים‭ ‬אשר‭ ‬כל‭ ‬רוכב‭ ‬אופניים‭ ‬מתמודד‭ ‬איתם‭. ‬אדם‭ ‬שמתמודד‭ ‬עם‭ ‬עיוורון‭ ‬מוצא‭ ‬עצמו‭ ‬מתפעל‭ ‬סירה‭ ‬ומנווט‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הרוח‭ ‬והגלים‭ ‬בלב‭ ‬ים‭. ‬ילד‭ ‬אוטיסט‭ ‬אשר‭ ‬מתמודד‭ ‬עם‭ ‬פחדים‭ ‬רבים‭ ‬וקשיים‭ ‬תקשורתיים‭, ‬מוצא‭ ‬עצמו‭ ‬מטפס‭ ‬עד‭ ‬לצמרת‭ ‬העץ‭ ‬וגולש‭ ‬באומגה‭, ‬כאשר‭ ‬כל‭ ‬חברי‭ ‬הקבוצה‭ ‬מעודדים‭ ‬אותו‭ ‬להצלחה‭. ‬חניכי‭ ‬וחברי‭ ‬עמותת‭ ‬אתגרים‭ ‬מקבלים‭ ‬רוח‭ ‬גבית‭ ‬מהמדריכים‭ ‬לפריצת‭ ‬גבולות‭ ‬העצמי‭ ‬שלהם‭, ‬לא‭ ‬משנה‭ ‬מה‭ ‬הלקות‭ ‬של‭ ‬אותו‭ ‬אדם‭, ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לפרוץ‭ ‬גבולות‭ ‬ולדעת‭ ‬שאפשר‭. ‬כולנו‭, ‬לא‭?”.‬

ספר‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬אירועים‭ ‬מרכזיים‭ ‬של‭ ‬העמותה‭.‬

‭”‬יש‭ ‬את‭ ‘‬מסע‭ ‬גלגלים‭ ‬של‭ ‬תקווה‭’, ‬בו‭ ‬משתתפים‭ ‬כ‭-‬3,500‭ ‬רוכבי‭ ‬אופניים‭ ‬מכל‭ ‬הארץ‭. ‬יש‭ ‬את‭ ‬מירוץ‭ ‘‬שניאור‭ ‬אתגרים‭’, ‬אירוע‭ ‬ריצה‭ ‬עממי‭ ‬על‭ ‬שם‭ ‬שניאור‭ ‬חשיןֿ‭. ‬בקיץ‭ ‬האחרון‭ ‬קיימנו‭ ‬את‭ ‬מחנה‭ ‬קיץ‭ ‬אתגרים‭ ‬בציפורי‭, ‬בו‭ ‬השתתפו‭ ‬כ‭-‬1500‭ ‬ילדים‭, ‬כולל‭ ‬מהגליל‭ ‬העליון‭. ‬זהו‭ ‬מחנה‭ ‬אשר‭ ‬אין‭ ‬דומה‭ ‬לו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭. ‬קבוצות‭ ‬רבות‭ ‬של‭ ‬ילדים‭ ‬אשר‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬לקויות‭ ‬שונות‭ ‬מכל‭ ‬קצוות‭ ‬הארץ‭ ‬מגיעים‭ ‬להשתתף‭ ‬במחנה‭ ‬הקיץ‭ ‬השנתי‭ ‬שלנו‭ ‬וחווים‭ ‬חוויה‭ ‬עוצמתית‭ ‬של‭ ‬לינה‭ ‬במחנה‭, ‬טיפוס‭ ‬אתגרי‭ ‬על‭ ‬עצים‭, ‬פארק‭ ‬חבלים‭ ‬מונגש‭ ‬ומותאם‭ ‬במיוחד‭ ‬להם‭, ‬רכיבת‭ ‬אופניים‭ ‬אתגרית‭, ‬פעילויות‭ ‬odt‭  ‬בבריכה‭, ‬ועוד‭ ‬מגוון‭ ‬פעילויות‭ ‬אתגריות‭ ‬ומעצימות‭”. ‬

תאר‭ ‬את‭ ‬החוויות‭ ‬שלך‭ ‬ושל‭ ‬חבריך‭ ‬לצוות‭ ‬בסיום‭ ‬אירוע‭ ‬גדול‭ ‬ומוצלח‭? ‬מה‭ ‬התחושות‭?‬‭   ‬

‭”‬בוא‭ ‬ניקח‭ ‬לדוגמה‭ ‬את‭ ‬הסיום‭ ‬של‭ ‬מחנה‭ ‬הקיץ‭ ‬של‭ ‬אתגרים‭. ‬לאירוע‭ ‬זה‭ ‬יש‭ ‬הירתמות‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬של‭ ‬כלל‭ ‬עובדי‭ ‬אתגרים‭, ‬מדריכים‭, ‬רכזים‭, ‬מנהלים‭- ‬כולם‭ ‬יחד‭ ‬באותה‭ ‬סירה‭ ‬עם‭ ‬אותה‭ ‬מטרה‭-‬להעצים‭, ‬לשלב‭ ‬ולהרים‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬באוויר‭ (‬תרתי‭ ‬משמע‭). ‬התחושה‭ ‬של‭ ‬מדריך‭ ‬אשר‭ ‬עובד‭ ‬מ‭-‬6‭ ‬בבוקר‭ ‬עד‭ ‬סיכומי‭ ‬יום‭ ‬והכנות‭ ‬ליום‭ ‬הבא‭ ‬בשעות‭ ‬הקטנות‭ ‬של‭ ‬הלילה‭ ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מנכ‭”‬ל‭ ‬העמותה‭, ‬אבנר‭ ‬בלקנאי‭,  ‬אשר‭ ‬מפשיל‭ ‬את‭ ‬השרוולים‭ ‬כל‭ ‬פעם‭ ‬ודואג‭ ‬להיות‭ ‬בשטח‭ ‬ולקחת‭ ‬חלק‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭, ‬היא‭ ‬תחושת‭ ‬עוצמתית‭ ‬שנובעת‭ ‬מהבנת‭ ‬כמה‭ ‬אתגרים‭ ‬היא‭ ‬גוף‭ ‬מגובש‭, ‬מיוחד‭, ‬משמעותי‭ ‬ועוצמתי‭. ‬תחושת‭ ‬שליחות‭ ‬ואופוריה‭ ‬שקשה‭ ‬לתאר‭, ‬עייפות‭ ‬מוגזמת‭ ‬משולבת‭ ‬בסיפוק‭ ‬מטורף‭ ‬די‭ ‬מסכמת‭ ‬את‭ ‬האווירה‭ ‬של‭ ‬סוף‭ ‬יום‭ ‬במחנה‭ ‬קיץ‭”. ‬

באיזה‭ ‬אופן‭ ‬לוקחת‭ ‬העמותה‭ ‬חלק‭ ‬מבחינת‭ ‬קידום‭ ‬ועשייה‭ ‬בגליל‭?‬

‭”‬שיתוף‭ ‬הפעולה‭ ‬שלנו‭ ‬בגליל‭ ‬עם‭ ‬בתי‭ ‬ספר‭ ‬לחינוך‭ ‬מיוחד‭, ‬מוסדות‭ ‬וחוגים‭, ‬הולך‭ ‬ומתפתח‭. ‬אנחנו‭ ‬מפעילים‭ ‬תכניות‭ ‬בקרית‭ ‬שמונה‭ ‬והסביבה‭- ‬גן‭ ‬ברוש‭ ‬וגן‭ ‬שקד‭, ‬בית‭ ‬ספר‭ ‬גוונים‭, ‬בית‭ ‬ספר‭ ‬הגומא‭ ‬כפר‭ ‬בלום‭, ‬בית‭ ‬ספר‭ ‬עמק‭ ‬החולה‭ ‬כפר‭ ‬בלום‭, ‬וילקומיץ‭’ ‬ראש‭ ‬פינה‭, ‬מבוא‭ ‬גליל‭ ‬איילת‭ ‬השחר‭, ‬ועוד‭. ‬בנוסף‭, ‬אנחנו‭ ‬מובילים‭ ‬שיתוף‭ ‬פעולה‭ ‬יוצא‭ ‬דופן‭ ‬בין‭ ‬מכינה‭ ‬קדם‭ ‬צבאית‭ ‬ימין‭ ‬אורד‭ (‬חצור‭ ‬הגלילית‭) ‬לבין‭ ‬הוסטל‭ ‬דרור‭-‬עמותת‭ “‬אקים‭”. ‬נערי‭ ‬המכינה‭ ‬שמגיעים‭ ‬מרקע‭ ‬מורכב‭, ‬מגיעים‭ ‬לתפקד‭ ‬כמתנדבים‭ ‬וללוות‭ ‬את‭ ‬חברי‭ ‬ההוסטל‭ ‬ברכיבת‭ ‬אופניים‭ ‬באגמון‭ ‬החולה‭. ‬פרוייקט‭ ‬זה‭ ‬מתקיים‭ ‬בהובלה‭ ‬של‭ ‬אתגרים‭ ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מתנדבי‭ ‬אתגרים‭ ‬מקצועיים‭ ‬מרחבי‭ ‬הגליל‭. ‬במהלך‭ ‬הפרוייקט‭, ‬חברי‭ ‬המכינה‭ ‬מתעצמים‭ ‬דרך‭ ‬תחושת‭ ‬שליחות‭ ‬וקבלת‭ ‬אחריות‭, ‬וחברי‭ ‬ההוסטל‭ ‬מתעצמים‭ ‬דרך‭ ‬שילוב‭ ‬חברתי‭ ‬אמיתי‭ ‬והרכיבה‭ ‬האתגרית‭. ‬פרויקט‭ ‬נוסף‭ ‬הוא‭ ‬מועדון‭ ‬רכיבה‭ ‬ביסוד‭ ‬המעלה‭ ‬אשר‭ ‬מארח‭ ‬קבוצות‭ ‬אופניים‭ ‬מכל‭ ‬הארץ‭. ‬יוצאים‭ ‬לרכוב‭ ‬ולפרוץ‭ ‬גבולות‭ ‬ברחבי‭ ‬הגליל‭. ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬קבוצת‭ ‘‬סל‭ ‬שיקום‭’ ‬לתושבי‭ ‬קרית‭ ‬שמונה‭ ‬והסביבה‭: ‬קבוצת‭ ‬בוגרים‭ ‬המתמודדים‭ ‬עם‭  ‬מחלות‭ ‬נפשיות‭. ‬פרוייקט‭ ‬חדש‭ ‬שנפתח‭ ‬באוקטובר‭ ‬הוא‭ ‬קבוצת‭ ‬הריצה‭ ‬של‭ ‬אתגרים‭ ‬בגליל‭ ‬העליון‭. ‬פנינו‭ ‬למועצת‭ ‬גליל‭ ‬עליון‭, ‬ושרון‭ ‬טל‭ (‬מנכ‭”‬לית‭ ‬עמותת‭ ‬הספורט‭) ‬קיבלה‭ ‬אותנו‭ ‬בזרועות‭ ‬פתוחות‭. ‬זאת‭ ‬הזדמנות‭ ‬להגיד‭, ‬יחד‭ ‬עם‭ ‬מאמן‭ ‬הריצה‭ ‬הצפוני‭, ‬שי‭ ‬בית‭ ‬הלוי‭, ‬אנחנו‭ ‬מזמינים‭ ‬בוגרים‭ ‬המתמודדים‭ ‬עם‭ ‬מגבלה‭ ‬להגיע‭ ‬ולקחת‭ ‬חלק‭ ‬בפעילות‭ ‬המדהימה‭ ‬הזו‭. ‬הזמנה‭ ‬זו‭ ‬פתוחה‭ ‬גם‭ ‬למתנדבים‭ ‬אשר‭ ‬מעוניינים‭ ‬ללוות‭, ‬לעזור‭ ‬ולקחת‭ ‬חלק‭ ‬בחגיגת‭ ‬החיים‭ ‬הזו‭”.‬

מה‭ ‬צופה‭ ‬העתיד‭ ‬לפעילות‭ ‬שלכם‭ ‬בגליל‭? ‬

‭”‬העמותה‭ ‬צומחת‭ ‬בכל‭ ‬ענפיה‭, ‬התשתית‭ ‬שלנו‭ ‬מתרחבת‭, ‬ואיתה‭ ‬הפעילות‭ ‬בגליל‭. ‬כרגע‭ ‬נרקמת‭ ‬תכנית‭ ‬לחוגי‭ ‬אופניים‭ ‬נוספים‭ ‬במרחב‭ ‬הגלילי‭, ‬פעילות‭ ‬בתי‭ ‬הספר‭ ‬צומחת‭ ‬בקצב‭ ‬גדול‭ ‬ונרקמים‭ ‬שיתופי‭ ‬פעולה‭ ‬עם‭ ‬המועצות‭ ‬השונות‭ ‬במרחב‭. ‬המטרה‭ ‬שלנו‭ ‬לקחת‭ ‬חלק‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭ ‬בו‭ ‬נוכל‭ ‬להעצים‭ ‬לשלב‭ ‬חברתית‭, ‬לפרוץ‭ ‬גבול‭ ‬ולהראות‭ ‬שאפשר‭”. ‬

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn