עשרות שנים שחוקרים בישראל מנסים לגלות את סוד גידול פטריית הכמהין היקרה והמבוקשת בעולם ולהביאה לפיתוח גידול מסחרי בארץ. הודות להצלחת חוקרי מו”פ (מחקר ופיתוח) צפון במכון המחקר מיגל בקריית שמונה, של החברה לפיתוח הגליל, בשיתוף קק”ל וקיבוץ ברעם, בהובלתו של ד”ר עופר דנאי, הצליחו לפצח את אופן גידול פטריית הכמהין ובצל מגבלות הקורונה והעובדה שהציבור נשאר בביתו ומבשל יותר, נוצר ביקוש והחל שיווק ישיר של פטריות הכמהין מהגליל, שמחירן עדיין נחשב יקר כמאות דולרים לקילוגרם אחד.

צילומים: מכון המחקר מיגל

במחקר בו השתתפו יורם לוצאטי ורפי הלל מברעם, בליווי והדרכה של צוות החוקרים ממכון המחקר מיגל ומו”פ צפון, של החברה לפיתוח הגליל וחוקרים מאוניברסיטת בן גוריון, פיתחו זן פטרייה איכותי ברמה בינלאומית המוכרת גם בשם ‘הכמהה הקיצית השחורה’ או ‘הכמהין של בורגונדי’ ונחשבת לפטרייה איכותית ומבוקשת מאוד במסעדות יוקרה ברחבי העולם ובשנים האחרונות, גם בישראל. הפטרייה מטופחת כיום על גבי שורשי עצי אלון בשטחים חקלאיים, שניטעו במיוחד למטרת גידול הכמהין באזורים הגבוהים בגליל ובגולן וכבר יכולה להעניק מענה ראשוני למסעדות בארץ ולאפשר שימוש בהם גם במסעדות הכשרות.

הפטריות נאספות בדרך כלל בחודשים מאי עד אוגוסט ובמידה והטמפרטורות גבוהות עד יולי בלבד. לאיתור פטריות הכמהין נעשה שימוש בכלבים, המאומנים במיוחד לתפקיד איתור הפטרייה הבשלה, מתחת לאדמה בין שורשי העצים, באמצעות חוש הריח. מלאכה הנחשבת מורכבת ומאתגרת. כעת מתבצע איתור שטחי גידול נוספים בצפון הארץ, בתנאי קרקע ואקלים מתאימים לגידול פטריות הכמהין על פי המחקר. בנוסף, ישנן חברות מסחריות שהחלו להיכנס לתחום הגדול בעיקר בגולן.

יובל עוגני, מנהל תחנת המחקר חוות מתתיהו של מו”פ צפון אומר: “מגפת הקורונה שפקדה את העולם כולו והביאה לסגירת ענף הקולינריה בארץ לזמן מה, האיצה את הליך השיווק הישיר ללקוח הפרטי, כולל פטריות הכמהין שגדלות בחוות המחקר ובשטחי הגליל העליון, בגובה של מעל 750 מטרים מעל פני הים. בזמן שיא עונת מלאכת האיתור והאיסוף שלהן, נוצר ביקוש אדיר, מאחר ואנשים החלו לבשל בבית ורצו לגוון תבשילים ולטעום, בזכותם התחלנו בשיווק באופן ישיר, לאו דווקא לשפים, אלא לאנשים פרטיים חובבי בישול. שיווק הכמהין מוגבל לתקופה קצרה, שכן הן עונתיות ובעלות חיי מדף קצרים. אך כמובן שהן שוות את הטעימה והמחיר, אני שמח שהייתה הזדמנות להנגיש את הכמהין לציבור הרחב” אומר עוגני.

ד”ר עופר דנאי, מנהל תחום פטריות במכון המחקר מיגל אומר: “הצלחת גידול פטריית הכמהין, בתנאי האקלים של ישראל, נחשב להצלחה ויביא להצבת ישראל על מפת הקולינריה העולמית, יחד עם פיתוחים חקלאיים משמעותיים נוספים. פיתוח גידול זה במדינת ישראל הצריך שנים רבות להכשרת הקרקע, נטיעת האלונים ותחילת שתילת הפטריות במחקר והתאמות, כולל סוגי הקרקע המתאימים, תנאי גובה ואקלים וסוג העצים המתאימים לגידול הפטרייה המיוחדת בין שורשיהם. שלא כמו פטריות יומיומיות כמו שמפיניון, שניתן לגדל בקלות יחסית, פטריית הכמהין צומחת בעצמה וקשה מאוד לגדל אותה באופן מסודר ועקבי”.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn