דוד זיגדון, פרופ’ דן לבנון ופרופ’ יעקב ויה, שבו מביקור בעיר פריפריאלית קטנה בהולנד, על מנת לערוך היכרות עם תחומי הפעילות של האוניברסיטה ומכוני המחקר במקום, וללמוד דרכים לקידום מהלך דומה בגליל * החזון: להפוך את הגליל למוקד מוביל בתחומי החקלאות והמזון * פרופ’ דן לבנון: “התהליך שעברה העיר הפריפריאלית ווכנינגן ותחומי העיסוק של האוניברסיטה ומכוני המחקר שלה, זהים לתהליך שאנו מקדמים כאן בגליל, ולתחומי העיסוק שלנו: חקלאות, מוצרי חקלאות, מזון, תזונה, בריאות וסביבה… אנו רואים במרכז זה מודל למה שאנו שואפים להקים כאן בגליל, תוך כדי שיתוף פעולה הדוק עמם”

 

קצת לפני שנבחרה קבוצת תנובה להוביל את חממת הפודטק בגליל, שבו מביקור באוניברסיטה ובמכוני המחקר בווכנינגן שבהולנד מנכ”ל מכון המחקר מיגל- דוד זיגדון, המנהל המדעי- פרופ’ דן לבנון, ופרופ’ יעקוב ויה- חוקר במיגל ודיקאן הפקולטה למדעים וטכנולוגיה במכללה האקדמית תל-חי. השלושה היו אורחים של נשיאת האוניברסיטה ומכוני המחקר בווכנינגן- פרופ’ לואיז פרסקו, ומנהל המכון לחקר המזון- פרופ’ ראול בינו.

מטרת הביקור הייתה לערוך היכרות מעמיקה עם תחומי הפעילות של האוניברסיטה ומכוני המחקר שבמקום, ובכדי ללמוד כיצד ניתן לקדם מהלך דומה בגליל. קידום מהלך שכזה יוכל לסייע לממש את החזון של הפיכת הגליל למוקד מוביל בתחומי החקלאות, המזון והסביבה. זאת באמצעות שילוב בין מכון המחקר מיגל, המכללה האקדמית תל-חי, הקמת מכון מזון לאומי, הקמת חממת מזון, ומרכז-תעשייה בקריית שמונה.

ווכנינגן הינה עיר קטנה במזרח הולנד, המונה כ- 25,000 תושבים. לפני כ-100 שנה, הוקם בעיר בית ספר חקלאי, אשר שודרג ברבות הימים והפך להיות אוניברסיטה חקלאית בבעלות ובאחריות משרד החקלאות. ליד ווכנינגן, הוקם מכון המחקר החקלאי של משרד החקלאות ההולנדי. בסוף שנות ה- 90 ותחילת שנות ה- 2000, התקבלה בהולנד החלטה אסטרטגית לשנות את מבנה מערך ההשכלה הגבוהה, המחקר והשירותים המקצועיים השונים לענף החקלאות. במסגרת החלטה זו, הופרט שירות ההדרכה והתקבלה החלטה נוספת- לאחד את מכון המחקר החקלאי והאוניברסיטה החקלאית למסגרת ארגונית אחת.

דגש מרכזי הושם על הקמת קמפוס חדש, בפאתי העיר. כל היחידות רוכזו בקמפוס החדש, בשטח של כ- 1600 דונם, מתוך כוונה ליצור אינטראקציה בין הסטודנטים באוניברסיטה, הסגל המדעי של האוניברסיטה, סגל החוקרים של מכוני המחקר, חוקרי המו”פ (מחקר ופיתוח) היישומי, החקלאות, תעשיית המזון והציבור הרחב של החקלאים והתעשיינים. בנוסף, הופעלו בקמפוס החדש מרכזי יזמות ומרכז לקידום חברות הזנק (מעין חממה טכנולוגית) בתחומי החקלאות והמזון.

בסמוך לקמפוס נמצא מטה הפעולה של מיזם “עמק המזון”. מטרת מיזם זה היא לפתח את האזור הפריפריאלי במזרח הולנד- שטח חקלאי בעיקרו וכמעט נטול תעשייה. זאת על ידי יצירת תשתית לפיתוח תעשיית מזון משמעותית ומרכז ידע עולמי. לשם כך, הוקם אזור תעשייה מיוחד בקרבת הקמפוס, שאליו עברו יחידות מו”פ של התעשייה וחברות חדשות.

לדברי פרופ’ דן לבנון, “התהליך שעברה העיר הפריפריאלית ווכנינגן ותחומי העיסוק של האוניברסיטה ומכוני המחקר שלה, זהים לתהליך שאנו מקדמים כאן בגליל, ולתחומי העיסוק שלנו במכון המחקר מיגל ובמכללה האקדמית תל-חי. תחומים אלו הם: חקלאות, מוצרי חקלאות, מזון, תזונה, בריאות וסביבה. סגל ווכנינגן פועל במטרה לייצור מרכז ייחודי, שסביבו יתפתח מיזם לאומי גדול שנקרא ‘עמק המזון’, ויהפוך להיות מרכז ידע עולמי בתחומי מזון, תזונה ובריאות. אנו רואים במרכז זה מודל למה שאנו שואפים להקים כאן בגליל, תוך כדי שיתוף פעולה הדוק עמם. בביקור הושגה הסכמה עקרונית על המשך יצירת שתוף הפעולה”.

הולנד היא אחת המדינות הצפופות בעולם. ממשלת הולנד החליטה, באמצעות מיזם החקלאות והמזון, לפתח את הפריפריה וליצור מקומות תעסוקה חדשים על-מנת לפזר את האוכלוסייה. “תוך 15 שנה, אונ’ ווכנינגן גדלה פי 3, והגיעה ל- 12 אלף סטודנטים. הוקמו מרכזי מחקר בתחום החקלאות והמזון לחברות תעשיה. חברות בינלאומיות, כדוגמת יוניליבר, הקימו את מרכזי הפיתוח שלהם בקמפוס. החזון שלנו הוא לפעול למימוש תהליך דומה בגליל בשנים הקרובות. החיבור בין מיגל לתל-חי, הקמת מכון מזון לאומי בגליל, הקמת חממת ‘פוד-טק’ ומרכז למיקרו-תעשייה בקריית שמונה – יהפכו את הגליל למוקד מוביל בתחומי החקלאות והמזון עם שיתופי פעולה בינלאומיים, לא רק עם ווכנינגן, אלא גם עם מוסדות נוספים עמם יש לנו קשר, כדוגמת אוני’ רטגרס בארה”ב, ארהוס בדנמרק ועוד” אמר פרופ’ לבנון.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn