גאווה גלילית: בית ספר תיכון אזורי ע”ש אנה פרנק בקיבוץ סאסא הוא אחד משלושת בתי הספר שזכו בפרס “יד ושם” לתכנית חינוכית בהוראת ההיסטוריה, על תכנית ייחודית להוראת השואה.

 

יגאל כהן, מנהל בית הספר, מאושר מההחלטה: “זו השנה הרביעית שתלמידי כיתות י’ ו-י”א לומדים היסטוריה בתוכנית ייחודית הנקראת סחל”ב – סקרנות, חשיבה ולמידה בהנאה, בהובלת גילה רצ’בסקי ורותם הלפר. המיוחד בתכנית היא האוטונומיה הניתנת לצוות לכתוב ולהגות תכנית לימודים חלופית, בנושאי לאומיות במאה ה-19, טוטליטריות ושואה. בבסיס תכנית הלימודים החדשנית בחרו התלמידים את ספרו של דר’ ויקטור פרנקל “האדם מחפש משמעות”, בו נפרשת תורת הלוגותרפיה, שפותחה על ידי פרנקל במחנה השמדה בתקופת השואה. בסיס התיאוריה היא האמונה כי הדחף והרצון העמוקים ביותר של האדם הם שאיפותיו למשמעות והבנה של חייו, והעולם שבו הוא נמצא. הבנה זו היא הכוח שיכול לעזור לו להתמודד עם סבל ומצוקה קשים ככל שיהיו”.

 

שינוי מציאות ותפיסה ערכית

 

אחד משיאי התכנית הייחודית של בית הספר היא תערוכה של 70 יצירות התלמידים בשכבת י”א, במסגרתה כל תלמיד בחר נושא, למד אותו, ויצר על פי תובנות ותשובות מתורתו של דר’ פרנקל. אחת העבודות הייתה על הגילוי כי בכפר הצ’רקסי מוסלמי בסלניי שבקווקז, הצילו תושבי מוסלמים 32 ילדים, רובם יהודים, אשר חולצו מלנינגרד. יגאל כהן מוסיף, “בעקבות הגילוי השתתפו התלמידים במאבק ציבורי למען יקבלו אנשי הכפר את תואר חסידי אומות העולם, והדרישה התקבלה. הניצחון במאבק הציבורי, ועוד לפני כן הידיעה שהיו מוסלמים שהצילו יהודים בשואה הם דוגמא לתהליך החינוכי שעברו המורים והתלמידים, וההבנה כי ניתן לשנות מציאות, ולשנות תפיסות ערכיות כלפי אנשים ועמים אחרים. לנו זה מתאים, עלינו זה לא מאיים, מכיוון שזה המהות שלנו כבית הספר רב- תרבותי ורב דתי, בו לומדים יהודים, מוסלמים – ערבים וצ’רקסים, ונוצרים, קיבוצניקים, מושבניקים – מארג מופלא של החברה הישראלית”.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn