כך אמר אלעד קוזקרו, מנהל מרכז קהילתי קרית שמונה * תוכנית רעים, אשר החלה לפעול במתנ”ס ארתור פוקס בקיץ האחרון, מיועדת לילדים, בני נוער ובוגרים, שסובלים מלקויות תקשורת ולמידה * מטרת הפעילות של התוכנית היא הרחבת המעגל החברתי, תוך הקניית מיומנויות חברתיות, העשרת הזמן הפנוי ויצירת חוויות חברתיות חיוביות ומשמעותיות * שני יחזקאלי, רכזת התוכנית: “בפעם הראשונה הם מרגישים שחברים מבינים אותם ואת השפה שלהם. הם אומרים שבחוץ הם מרגישים כל כך שונים, אבל כאן הם מרגישים דומים”

 

באוגוסט האחרון החלה לפעול תוכנית “רעים” במתנ”ס ארתור פוקס, אשר נותנת מענה חברתי לילדים, בני נוער ובוגרים, אשר סובלים מלקויות תקשורת ולמידה. עד כה קמו 2 קבוצות במתנ”ס שבקרית שמונה- האחת של בוגרים מעל גיל 20, והשנייה של ילדים בין הגילאים 10-14, כאשר המטרה היא להרחיב את הקבוצות ולפתוח קבוצה שלישית של בני נוער מגילאי 14-18.

“החברה למתנסים ורשת המתנסים בקרית שמונה מפעילה את התוכנית כחלק מתהליכי בינוי קהילה, על מנת להגיע לכל חתכי וסוגי האוכלוסייה” מסביר אלעד קוז’יקרו, מנהל המתנ”ס. “קהילת רעים מהווה עבורנו מקור לגאווה. נמשיך ונעשה פעולות רבות מכל הסוגים על מנת לטפח את התוכנית ופעילויות מסוג זה כחלק מאותה עוצמה קהילתית אליה אנחנו שואפים”.

שני יחזקאלי, רכזת התוכנית המחליפה את מיטל בניה שבחופשת לידה, מסבירה כי תוכנית רעים פועלת ברחבי הארץ מזה 15 שנה, ורק באוגוסט האחרון הגיעה לקרית שמונה. “לסניף שלנו מגיעים ילדים ובוגרים מכל האיזור- קרית שמונה, קיבוצים, מושבים ואפילו מראש פינה. במקביל, יש גם מפגשים משותפים של קבוצות מכל הארץ, כמו לפני חודש שהתקיימה מסיבה בהרצליה לכל קבוצות הבוגרים בארץ”.

מה הם עושים במפגש אצלכם?

“מטרת מפגשי הקבוצה היא חברתית. הם נפגשים אחת לשבוע במשך שעה וחצי ומפיגים את הבדידות, נהנים ביחד. תוך כדי, הם עובדים על הכישורים החברתיים והתקשורתיים שלהם. אנחנו מדברים, משחקים, מתגבשים, כאשר השאיפה היא שהקשרים ימשיכו גם מעבר לשעות הקבוצה”.

למתנ”ס מגיעים המשתתפים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים, שם מחכים להם שני ותומר, סטודנט לעבודה סוציאלית אשר מתנדב בתוכנית. “יש כיבוד קל להרגיע את הרעב, כי חלקם מגיעים ישירות מבית הספר, והילדים ממש נהנים לפגוש חברים חדשים שלא הכירו” אומרת שני. “כשסיפרתי להם על הכתבה לעיתון, אחד הילדים בקבוצה הציע לפרסם את הציור שלו, בו כולם עומדים מחובקים. אחר אמר שמחוץ לקבוצה הם שונים ובתוך הקבוצה פתאום כולם דומים. גם הבוגרים מרגישים כך. אחד מהם אמר שזו הפעם הראשונה שהוא נמצא במקום שמבינים אותו ואת השפה שלו, והשאר הוסיפו שהם נהנים משיתוף הפעולה כשהם עובדים ביחד”.

על אילו כישורים הם עובדים תוך כדי המפגש?

“בעיקר על כישורי החיים. איך מקשיבים אחד לשני, איך צריך לחכות שמישהו יסיים לדבר, מה עושים כשנגמרת הסבלנות. למשל, בקבוצת הבוגרים, החלטנו על סימן שכשאחד המשתתפים מרגיש שקשה לו, הוא מסמן בידיים ואז יודעים שזה יותר מדי עבורו”.

המשתתפים בתוכנית מכירים אחד את השני מהמסגרות השונות או מהעיר?

“יש פה 3 ילדים מאותה הכיתה, אבל בתוכנית הם הכירו ילדים חדשים. יש פה מגוון. יש ילדים מבתי ספר רגילים, מחינוך מיוחד, מחינוך ביתי. זה מעניין כי כל אחד מגיע ממקום שונה והם מבינים את הלקות בצורה אחרת”.

כמה ילדים ובוגרים משתתפים בתוכנית כיום?

יש 8 ילדים בגילאי 10-14 ו-8 בוגרים מגיל 20 ומעלה, אבל עדיין ניתן להצטרף”.

 

עו”ס מור שמיאן, מנהלת תחום צרכים מיוחדים ברשת המתנ”סים קרית שמונה, מדגישה כי תוכנית רעים היא חלק ממערך צרכים מיוחדים הפועל במסגרת רשת המתנ”סים קרית שמונה, אשר כולל מגוון מענים קהילתיים וקבוצתיים בעבור אוכלוסיות המתמודדות עם מגוון צרכים מיוחדים, מגיל לידה ועד בגרות והוריהם, מקריית שמונה והאזור.

“המערך כולל 3 תכניות ליבה של החברה למתנ”סים: תכנית רעים – קבוצות חברתיות לילדים, נוער ובוגרים המתמודדים עם לקויות תקשורת ולמידה, תכנית עמיתים – תכנית משותפת של רשת המתנ”סים ומשרד הבריאות הפועלת להחלמה נפשית בעזרת הקהילה, ותכנית מעגלים – מועדון פנאי לבוגרים המתמודדים עם מש”ה (מגבלה שכלית התפתחותית)” מסבירה מור. “בנוסף, אנו מפעילים תוכניות אזוריות הכוללות את קבוצת שש-בש (שיחה שבועית בין שווים) בי אקטיב – קבוצת כושר לילדים ונוער עם צמי”ד, מועדון “בית גשר” – מועדון פנאי לבוגרים צעירים המתמודדים עם צרכים מיוחדים, “כנפיים של קרמבו” – תנועת נוער לילדים ונוער עם ובלי צרכים מיוחדים, התערבויות בית ספריות – סדנת נגרות לכיתות מקדמת בבי”ס עוזיאל ולכיתות עיצוב התנהגות בחטיבת הביניים דנציגר-דרכא”.

 

להצטרפות לקבוצות ניתן ליצור קשר עם שני בטלפון: 050-7468178

 

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn