מה גורם להעלמות הדבורים מהעולם? איך מגיעה מלכת הדבורים לכוורת? את התשובות המרתקות לשאלות אלו ונוספות מקבלים הסטודנטים בקורס לגידול דבורים בתל-חי, שמחזור נוסף שלו הסתיים ממש בימים אלה.  מומחים העוסקים בתחום הדבוראות סוברים שיתכן וילדינו או לכל המאוחר נכדנו לא יזכו להכיר את מלאכת גידול הדבורים. ד”ר טלי גולדברג, מרצה במכללה האקדמית תל-חי, שהתאהבה בעולם הדבורים והדבוראות כבר בילדותה, חברה לפני כעשור לחטיבה ללימודי חוץ בתל-חי ויחד פתחו את המחזור הראשון בקורס הייחודי: גידול דבורים וייצור דבש, המעניק ידע עשיר ומקיף בכל הקשור לגידול דבורים ואחזקתה של הכוורת.

צילומים: המכללה האקדמית תל חי

בימים אלה, הסתיים מחזור נוסף של קורס גידול הדבורים ובכך עלה מספר בוגרי הקורס לכ-120. בראש הקורס לגידול דבורים עומדת דר’ טלי גולדברג ולצידה מרצים חוקרים מהמכללה בתל-חי, מהפקולטה לחקלאות, ממשרד החקלאות ועוד יזמים בתחום. הנחיית עבודת השטח בכוורות נעשית בהובלת אהוד הלוי ותלם גלילי ממכוורת איילת השחר.

זהו המחזור השביעי של הקורס המאפשר היכרות עם עולמן המופלא של דבורי הדבש והתנסות בעבודות המכוורת. הקורס מקנה ידע תיאורטי, מקצועי ויישומי בגידול דבורים וחושף את המשתלמים לעבודות המכוורת ומוצריה. המפגשים כוללים הרצאות בכיתה, פעילות במעבדה, עבודת שטח בכוורות, מפגש עם אנשי מקצוע וסיורים מקצועיים. הקורס מיועד למתעניינים בגידול דבורים ודבוראים שמעוניינים להעשיר ולהעמיק את ידיעתם בתחום. ה’כוורת האנושית’ של משתתפי הקורס יוצרת חיבורים בין אנשים מגילאים שונים, דתות שונות ורקעים שונים וכולם יחד מלאי מוטיבציה ומאוחדים בסקרנות להכיר את אורחות חייה של דבורת הדבש. הקשרים נשמרים גם לאורך השנים, בימי עיון שנתיים וקשרי עבודה וחברות בין המשתתפים במחזורים השונים.

הקורס מקיף את כל עולמה המופלא של דבורית הדבש. חלקו העיוני נלמד במעבדות המכללה. בין הנושאים: מחזור החיים של הדבורית, חרקים חברתיים, אנטומיה של דבורת הדבש, מוצרי מכוורת, מחלות דבורים ומזיקים, צמחי דבש, האבקת גידולים חקלאיים, ארס הדבורה, אפיתרפיה – ריפוי ומניעה באמצעות תוצרי דבורת הדבש, דבוראות ביודינאמית ועוד. בכל מפגש לימודי מתקיימת עבודה מעשית. יוצאים לשטח בו פזורות כוורות. כל זוג אחראי על כוורת קבועה ובכל מפגש מתבצע מעקב אחר מספר הדבורים בכוורת, הערכת מידת פעילות הדבורית וכן ניתן לכל כוורת הטיפול העונתי הנדרש. בסיום המתוק של הקורס, רודים התלמידים דבש מהכוורות שגידלו. השנה, סגר הקורונה עצר את מפגשי הקורס למשך חודשיים אך לא עצר את פעילות הדבורים. במחצית השנייה של חודש מאי התחדשו מפגשי הקורס והושלמו כל התכנים והפעילויות, והדבש שרדינו היה איכותי ביותר.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn