חג הפסח בפתח ואיתו שפע ארוחות חג המכילות הרבה קלוריות. זוהי הזדמנות טובה להכין ארוחות שהוכנו בבית, מחומרי גלם טבעיים, ולשלב בארוחות שפע ירקות טריים ורעננים שמזמנת לנו עונת האביב.

“מצה רגילה שווה בערכה הקלורי לשתי פרוסות לחם, לרוב פחות משביעה מכיוון שהיא יבשה ודלה בסיבים תזונתיים והיא עלולה לגרום לעצירות. מומלץ לאכול מצות מקמח מלא, העשירות בסיבים תזונתיים שתורמים לשובע לאורך זמן. לחמניות כשרות לפסח עשירות בשמן ובביצים ולכן גם מהן יש לאכול במידה. מומלץ לגוון את אכילת המצות במזונות נוספים מקבוצת הפחמימות: קינואה ,דוחן, אורז מלא, כוסמת (ולא כוסמין, שהוא דגן שאינו כשר לפסח, למעט מצות כוסמין), תפוח אדמה ובטטה. העדיפו תפוח אדמה אפוי בתנור או מבושל על פני תפוח אדמה מטוגן. בטטה, מומלצת יותר מתפוח אדמה, הודות לסיבים התזונתיים שתורמים לעליה מתונה יותר של רמת הסוכר בדם וכן בשל תכולת הוויטמינים והמינרלים שבה, שחיוניים לבריאות הלב וכלי הדם ולראיה תקינה” מסבירה מעין שגיא, דיאטנית קלינית מהיחידה לתזונה ודיאטה בכללית מחוז צפון.

למי שנוהג לאכול קטניות בחג, מומלץ להכין תבשילים מעדשים, חומוס, שעועית, מאש, פול, אפונה יבשה, פולי סויה ותורמוס. תבשילים אלה יכולים להיות תחליף צמחוני בריא, טעים ומשביע במקום המנה הבשרית. אבוקדו, אגוזים ושקדים הם שומנים צמחיים בריאים, המהווים מקור אנרגיה חשוב, מספקים חומצות שומניות חיוניות לגוף, עוזרים בספיגת ויטמינים מסיסי שומן (A, D, E, K) ותורמים לבריאות העור והשיער.

לדברי שגיא “יש  הנוהגים להשתמש בשמן דקלים כתחליף לשמני הסויה והקנולה. שמן זה עשיר בחומצות שומן רוויות המזיקות ללב ולכלי הדם, ולכן מומלץ להחליפו בשמן זית, שמן אגוזים או שמן אבוקדו. בכל השמנים מומלץ להשתמש במידה כיוון שהם עשירי קלוריות. בנוסף, רבים ממאכלי הפסח עתירי ביצים ולכן מומלץ להמעיט בסלטים על בסיס מיונז שעשיר בשומן רווי ובכולסטרול”.

מומלץ להקפיד על אכילה מסודרת בימי ארוחות החג. איכלו במהלכו ארוחות קלות (רצוי חלביות): כריך עם גבינה או עם אבוקדו /יוגורט ופרי /ירקות וגבינות עד 5%. כשעה-שעתיים לפני ארוחת החג, אכלו מרק ירקות או סלט ירקות, שעלותם הקלורית נמוכה, וכך תגיעו לארוחת החג כשאתם כבר די שבעים.

בארוחה החגיגית מומלץ תחילה לסרוק את השולחן, לתכנן מה לאכול ואז לנהוג בשיטת הצלחת האחת: מלאו אותה בכל מה שברצונכם לטעום, אבל פעם אחת בלבד. רוצים תוספת? בחרו כזו המבוססת על ירקות. כמו כן, מומלץ לבחור את הכיסאות המרוחקים מצלחות ההגשה המרכזיות.

“במקום שתייה מתוקה, מומלץ להגיש לשולחן מים עם תוספות צבעוניות ומרעננות, כגון: עלי נענע, פלחי לימון, פרוסות תות שדה, חופן פירות יער וכדומה – אלה ימשכו את העין, יעניקו למים טעם מעניין ויגרו לשתות מהם. מומלץ להתחיל את הארוחה בשתיית מים, שתמלא אתכם.

מומלץ לצמצם בצריכת יין, מכיוון שהאלכוהול עשיר בקלוריות. ליין אדום יתרונות בריאותיים רבים יותר מאשר ליין לבן, בגלל תכולה גבוהה יותר של חומרים נוגדי חמצון התורמים לבריאות הלב וכלי הדם” ממליצה שגיא.

“מומלץ להסתפק במנה קטנה ולבחור בקינוח על בסיס פירות, כמו לפתן או סלט פירות. אפשר לוותר על ממתקים ועוגיות. ואם בכל זאת התקשיתם לעמוד בפני שלל המאכלים המפתים, טעמתם, שבעתם, העברתם ליל שימורים בהתענגות על חרוסת, השתחררו מרגשות האשמה שיובילו לאכילה מופרזת נוספת והתחילו את יום המחרת, בהתארגנות ובתכנון מראש של אכילה מאוזנת. העדיפו מזון טרי וחלקו את השאריות מארוחת החג לבני המשפחה שבאו להתארח, לשכנים או לחברים. נצלו את ימי החג האביביים לטיולים משפחתיים בחיק הטבע ולפעילות ספורטיבית משותפת כגון: הליכה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור וכדומה, כל אלה יסייעו לכם להשיג שליטה בתכנית האכילה ולסיים את החג עם מינימום “נזקים” לקו המותניים” מסכמת שגיא.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn