צילום: תקשורת, יעל שביט.

על עצמנו אנו יודעים לשמור בחורף, מתכסים בשמיכות פוך, מחממים את הבית ולובשים בגדים חמים ולפעמים שוכחים להגן גם על חיות המחמד שלנו. חתולים וכלבים, כמו יתר בעלי דם חם, חייבים לשמור על טמפרטורת גוף קבועה על מנת להתקיים. בחורף, כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים. אנא שמרו עליהם.

מי חשוף יותר לטמפרטורה נמוכה?

גורים צעירים ובעלי חיים זקנים וחולים רגישים יותר לקור. עוד בקבוצת הסיכון לקור וגשם: כלבים הקשורים שעות רבות בחוץ, כלבים שאינם מוגנים מגשם, כלבים  קטנים בעלי שיער קצר.  (לכלבים קטנים, שטח פני העור גדול יחסית למשקלם, לכן גם אובדן החום, וחשיפה לקור מוגברים).

ממש כמו בני האדם, כשטמפרטורת גופם יורדת מתחת ל 36 מעלות, נכנסים למצב הנקרא היפותרמיה. הסימנים הקליניים הם: אדישות, רעידות בגוף, חוסר רצון לאכול ולשתות. הסכנות במצב של היפותרמיה: איברים פריפריאליים כמו אוזניים, זנב, כפות הרגליים, מקבלים פחות דם במצב של היפותרמיה. כשהמצב נמשך, איברים אלה עלולים לסבול מנמק ואף לנשור. בנוסף בכל הגוף יש ירידה חדה בחילוף החומרים,  ירידה בפעילות הלב, ירידה באספקת דם (וחמצן) לאיברים חיוניים ובמקרים קיצוניים קריסת מערכות ומוות.

מזון בחורף – צריכת האנרגיה של הכלב עולה, (עליה באנרגיה הדרושה לחימום הגוף), לכן גם צריכת המזון עולה. בנוסף, לא לשכוח לספק לבעלי החיים מים טריים גם בחורף.

מה ניתן לעשות על מנת להגן על חיות המחמד שלנו מפני הקור?

ככל שנרבה להשאיר אותם בבית החם, כן ייטב! גם להם מגיעה סביבה חמה ומגנה. לכלבים החיים מחוץ לבית, יש לדאוג למלונה אטומה למים המוגבהת מעט מעל לפני הקרקע. רצוי לרפד את מצעם עם מזרון, שמיכה (יבשים) וכו’. גם אותם רצוי להכניס מדי פעם הביתהלהתחמם ולהתחזק.

כלבים שפרוותם נרטבה, יש ליבש במגבת ולהכניסם הביתה ובכלל רצוי לא לספר כלבים החל מהסתיו ועד לאביב. בשווקים ובחנויות לבעלי חיים, קיימים מעילים מיוחדים לכלבים, חשוב להגן בעיקר על לכלבים קטנים בעלי שיער קצר.

צילום: תקשורת, יעל שביט.

גם חתולים אוהבים למצוא מקלט מהקור, חתולי רחוב מתחבאים לעיתים בתוך מנועי מכוניות אליהם הם חודרים מתחתית הרכב. כדאי לדפוק על מכסה המנוע לפני הכניסה למכונית, על מנת להבריח חתול שכזה לפני הנעת המנוע. הכניסו אותם הביתה. הקצו לכך מקום מיוחד, רפדו אותו, הכינו שם שמיכה ישנה חמה, יבשו את פרוות הכלבים והחתולים ותנו גם להם ליהנות מחורף חם.

דר’ גיל שביט, ווטרינר

יסוד המעלה.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn