ד”ר סמיח גדבאן מהמרכז הרפואי זיו בצפת: הרעלה של פחמן חד חמצני מסוכנת מאוד ועלולה לגרום למצבים בלתי הפיכים. חובה להשתמש באמצעי חימום בטיחותיים בחורף וכן לאוורר את הבית למרות הקור.

אם (22), פעוט בן 3 ובן זוגה (33), הובאו אמש על ידי מד”א למרכז הרפואי זיו בצפת, לאחר ששאפו עשן מתנור עצים בדירתם. בני הזוג הדליקו את תנור העצים בשעות הלילה והתנור פלט עשן בשעה שישנו. למרבה המזל התעורר בן הזוג והוציא מהדירה את האם והפעוט. הוזעק אמבולנס שהעביר אותם בדחיפות לחדר המיון במרכז הרפואי זיו. שלושתם טופלו בחדר הטראומה, הילד הועבר לטיפול נמרץ ילדים ומצבו בינוני אך יציב וכולם טופלו בחמצן.

ד”ר סמיח גדבאן, רופא בכיר בחדר מיון במרכז הרפואי זיו אומר, כי רוב הפעמים כאשר מזהירים מסכנות חורף מדובר על סכנות מקור, אך לא מדברים על הסכנה העלולה לגרום למוות. סכנת הרעלה של co – פחמן חד חמצני.

“גם בחורף, כאשר מחממים את הבית למניעת פגיעות קור, חובה לאוורר את הבית. כשהחדרים סגורים אין מספיק חמצן באוויר וכאשר מתקיים תהליך בעירה נפלט פחמן חד חמצני, שעלול לגרום להרעלה קשה, בעיות נוירולוגיות, בעיות נשימה, מוח ולב וגם ברקמות אחרות בגוף, מאחר ולא מגיע מספיק חמצן לגוף. במקרים קיצוניים, הרעלה כזו עלולה לגרום אף למוות” אומר ד”ר סמיח.

במהלך שעות הלילה טופלו האם, בן הזוג והפעוט בחמצן, כאשר בשעות הבוקר נערכה לשלושתם בדיקת דם והתגלה, כי ההרעלה עדיין קשה ואין בגוף מספיק חמצן. בני הזוג הועברו לטיפול בחמצן בלחץ- היפרברי, תא לחץ “חומרי ההרעלה, חד תחמוצת הפחמן, כתוצאה משאיפת עשן, תופסים את מקום החמצן במוח, בלב ורקמות בגוף ומסוכנים ביותר. העברנו את בני הזוג לטיפול דחוף בתא לחץ  בבית החולים רמב”ם בחיפה, כי לצערנו אין בבתי החולים בצפון הארץ תאי לחץ. בטיפול בתא הלחץ עולה רמת החמצן בדם לפי 20 והאיברים חוזרים לתפקד באופן תקין” אומר ד”ר סמיח.

עוד מוסיף, ד”ר סמיח, כי הסכנה בהרעלת פחמן חד חמצני הינה שמדובר בגז בלי ריח וצבע ולכן לא תמיד ניתן לזהות אותו “עתה כשמתחיל החורף, יש להימנע מהפעלת אמצעי חימום מאולתרים, כמו תנורי עצים ותנורים שאין להם תקן בטיחותי. יש להקפיד על אוורור בבית, למרות שקר והטמפרטורות נמוכות בחוץ. כמו תמיד, הרגישים ביותר לסכנות הרעלה הם התינוקות, הקשישים, נשים בהריון ובעלי מחלות כרוניות. עוד מציין ד”ר סמיח, כי כאשר חשים בכאבי ראש, חזה, בחילה, הקאה סחרחורת, יש להגיע מיד לחדר המיון”!

במרכז הרפואי זיו מציינים, כי עדיין קיים צורך לצייד את כלל בתי החולים בפריפריה בציוד כמו תא לחץ ומכשור נוסף במקרי קיצון מצילים חיי אדם וכי השינוע של מטופלים לבתי חולים מרוחקים, אורך זמן ואינו תורם לבריאותם, כולל במצב של צורך בטיפול נירו-כירורגי, חדרי לחץ ועוד. במרכז הרפואי זיו מקווים, כי תקציב 2017 לטובת בתי החולים בצפון יגדל בהתאם.

“יש לזכור, כי המרכז הרפואי זיו, מטפל לא רק בתושבי הצפון, אלא גם בחיילי צה”ל המשרתים ברמת הגולן לאורך הגבול הצפוני כולו וכן במטיילים באזור הצפון, שהינו המטויל ביותר מכלל אזורי הארץ ולכן צריך להיות גם אינטרס כללי של תושבי הארץ לציוד בית החולים במיטב הציוד המכני החדיש לטובת טיפול במי שנזקק לכך” אומרים במרכז הרפואי זיו.

בתמונה: אורטל כהן בטיפול נמרץ עם הפעוט בן ה-3

%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%98%d7%9c-%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%91%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%9c-%d7%a0%d7%9e%d7%a8%d7%a5-%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%9d-%d7%94%d7%a4%d7%a2%d7%95%d7%98-%d7%91%d7%9f

התמונה באדיבות המרכז הרפואי זיו.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn