B מתחם מגורים מכללת תל חי

תיקון עוול היסטורי של 70 שנה: מכללת תל חי נכנסת לתוך קריית שמונה

המכללה האקדמית והעיר הצפונית כבר עם הפנים ליום שאחרי המלחמה, עם הקמת קמפוס של מכללת תל חי בקריית שמונה. מדובר בתיקון עוול היסטורי בן שבעה עשורים, בהם מוקמה המכללה באזור חקלאי מחוץ לעיר. עם תוספת של כוח אדם איכותי וחיזוק חברתי וכלכלי, לצד מתחם מגורי סטודנטים תוסס במרכז העיר, גם ראש העיר אביחי שטרן כבר לא יכול לחכות: “מדובר בבשורה משמעותית לקריית שמונה ומסר ברור לאויבנו שאנחנו כאן כדי להישאר” 

דוקטור ריאד
דוקטור ריאד

המכללה האקדמית תל חי, שעתידה בקרוב להפוך לאוניברסיטה והעיר קריית שמונה צפויות להוביל בקרוב מהלך היסטורי. במסגרת זו, המכללה שצפויה להפוך לאוניברסיטה, תפתח קמפוס בתוך קריית שמונה ולמעשה תשנה את פניה של העיר מן הקצה אל הקצה, בכלל זה הפיכתה לעיר תוססת עם חיי חברה עשירים וסטודנטים שיציפו את העיר וייתנו לה תנופה אדירה בכל המישורים – כלכלית, חברתית וקהילתית.

מדובר למעשה בתיקון עוול היסטורי בן 70 שנה, אז מוקמה המכללה באזור חקלאי ולמעשה פספסה כל הזדמנות למצות את הפוטנציאל האדיר הגלום בה. כעת מתברר כי הקמת הקמפוס במרכז קריית שמונה הוא רק קצה הקרחון, כאשר לצדו יוקם מבנה מרשים בעירוב שימושים בעורק הראשי של העיר שייקרא BE – מתחם מגורי הסטודנטים המשתרע על שטח של כ-17 אלף מ”ר שנבנה על ידי היזמים קבוצת ברזילי וגלעד מור.

במתחם, המשקיף על הרי נפתלי, תהיה בין השאר קומת מסחר בשטח של כ-600 מ”ר, כולל מסעדות, חנות נוחות וסניף של הבנק הבינלאומי. כיום מתנהל משא ומתן ראשוני לבית קפה/מסעדה חלבית במתחם. כמו כן, צפוי חניון תת קרקעי לצד שלושה חניונים צמודים. אשר למיקום, די אם נציין כי אלפי המטיילים נוסעים בימים כתיקונם בכל סוף שבוע לאורכו של כביש 90 בדרכם לאחד מאתרי התיירות בצפון וחולפים דרך מרכז העיר, בסמיכות לנחל ופארק ‘טבע’ – כל אלו נמצאים במרחק הליכה קצר ממתחם BE, דבר שיעודד תנועה ערה במקום.

חוות דעת נוספת
חוות דעת נוספת

זאת ועוד, בפרויקט כ-1,500 מ”ר של חללים משותפים לטובת הסטודנטים הכוללים לובי עם בר, חלל עבודה ולימודים משותף, חלל כביסה, משחקים מגוונים, רחבה חיצונית עם קולנוע ואפילו גג מרוהט עם נוף לחרמון. כיאה לבניה החדשנית, המבנה עטוף בחיפויי זכוכית ואלומיניום ייחודיים ובולטים בנוף שמשדרים אווירה של הייטק, בדומה למרכזי הבילוי החדשים ברחבי הארץ.

תוסיפו לכך פעילות תרבותית עשירה לצעירים ולתושבים מכל אזור הצפון, ותקבלו מרקם חברתי משודרג משמעותית כאשר תושבי קריית שמונה, לצד הסטודנטים במכללה האקדמית תל חי, יהפכו לכוח מרכזי באחד המוקדים המשמעותיים בעיר, אם לא המשמעותי שבהם.

“הפרויקט הזה הוא ה-בשורה עבור תושבי קריית שמונה בפרט ותושבי האזור בכלל, שיוכלו להנות ממרכז מסחרי מודרני שעד עכשיו היה עליהם לנסוע רחוק בשבילו”, אומר יזם הפרויקט, נדב ברזילי.

מבן גוריון עד הארוורד

דוגמאות מרחבי העולם למוסדות אקדמיים שנטמעו היטב במרכזי ערים ושדרגו אותן לבלי הכר לא חסרות – מאוניברסיטת ניו יורק והארוורד היוקרתית בבוסטון, עובר באוניברסיטת כרונינגן ההולנדית ועד בן גוריון בבאר שבע. על פי התוכניות הצפוניות שקורמות עור וגידים, נראה שהמכללה האקדמית תל חי היא הבאה בתור.

“אם היו שואלים אותי מלכתחילה איפה צריך לבנות את המכללה הייתי אומר שעליה להיות בתוך קריית שמונה. מוסד אקדמי צריך להיות בתוך מרחב עירוני ובוודאי שגם אותו מרחב זקוק למוסד האקדמי בתוכו”, אומר מנכ”ל המכללה האקדמית תל חי, אלי כהן. “יש דוגמאות נהדרות מהעולם של קמפוסים עירוניים ולשם אנחנו רוצים להגיע. הממשק, הסינרגיה והאווירה שמכניסים סטודנטים צעירים מייצרת לעיר ווייב אחר, ובאופן טבעי מוסד אקדמי חזק מייצר סביבו עולם של תעסוקה איכותית. חברות מגיעות לשאוב עובדים מתוך האוניברסיטה וגם להיות הראשונות שמגלות את הדברים הראשונים שהיא מייצרת, בין השאר בתחומי התזונה, טכנולוגיית המזון והחקלאות. זה מה שהתעשייה צריכה”.

באשר למצב הביטחוני המתוח בצפון בימי מלחמת ‘חרבות ברזל’ הוסיף כהן: “מעבר לזה שהמדינה תצטרך לספק את הביטחון הפיזי, מיגון הצפון והרחקת חיזבאללה מהגבול כדי שכולנו נרגיש בטוחים במרחב הזה, חובה לייצר חוסן חברתי וכלכלי עוצמתי במרחב שאנחנו רוצים שכולם יחזרו אליו. זו ההזדמנות של המדינה לייצר תעסוקה וחברה איכותית שבשבילה אנשים יהיו מוכנים לשוב לצפון. המנוע המרכזי והמאיץ הכי גדול לכך היא האוניברסיטה”.

עוגן אקדמי

היזמית והמקימה של המתחם – קבוצת ברזילי וגלעד מור, החלה את דרכה לפני כעשור ופועלת בעיקר בפריפריה. כיום בונה הקבוצה למעלה מ- 1,000 יחידות דיור בכל הארץ – בקריית שמונה, דימונה ותל אביב.

המכללה האקדמית תל חי נמצאת באצבע הגליל. מדובר במכללה הצפונית ביותר בישראל ומדי שנה פוקדים אותה אלפי סטודנטים. במכללה אפשר ללמוד בשלל תוכניות לתואר ראשון ושני במגוון תחומים, עם שתי פקולטות עיקריות – מדעים וטכנולוגיה ומדעי החברה, כשבכל פקולטה ניתן ללמוד במגוון של חוגים והתמחויות.

מלבד המסלולים לתואר ראשון ושני, המוסד האקדמי מציע גם תוכניות שונות למכינות קדם אקדמיות, עבור מועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה למסלולים לתואר ראשון. כמו כן פועלת במקום יחידה ללימודי תעודה.

“הכניסה של מכללת תל חי, שעומדת להפוך לאוניברסיטה, לתוך קריית שמונה היא אירוע גדול ומשמעותי מאוד בעיני ויש פה הבנה שמרכז אוניברסיטאי הוא עוגן של עיר ובאופן טבעי מקומו בתוך העיר”, אומר ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן. “לא מדובר רק במוסד למתן תעודות, אלא מוקד שמפתח אקו סיסטם שלם עם כוח אדם איכותי ואקדמאי שנשאר בעיר, מבלה בה ובסופו של דבר נשאר לגור בה. אין ספק שמדובר במנוע צמיחה אדיר לעיר”.  

עד כמה מדובר בבשורה משמעותית לקריית שמונה?

“זוהי בשורה משמעותית מאוד. אני יליד העיר וכל חיי אני שומע על אוניברסיטה ואקדמיה עם למעלה ממיליון וחצי סטודנטים בגליל שלומדים באזורים מרוחקים מהבית שלהם, כי למעשה המוסד האקדמי הקרוב ביותר זו אוניברסיטת חיפה. כעת, המשמעות היא שאנחנו יכולים להציע לא רק איכות בגליל, אלא אקדמיה ותעסוקה לצד איכות חיים גבוהה. זה מפתח לעיר מתוקנת ונכונה ומה שכל אדם מחפש”.

בימים אלה, כמה חשוב להביט ליום שאחרי המלחמה ולחזק את העיר כלכלית וחברתית?

“חשוב מאוד להסתכל על היום שאחרי המלחמה ולהעביר מסר ברור לאויבנו שאנחנו כאן כדי להישאר. מעבר לכך, אנחנו נפתח ונוציא את הסטארטאפיסטים, החוקרים והמדענים הבאים של מדינת ישראל. זו ההוכחה שבניגוד לאויבנו שחיים למטרות מלחמה ושנאה, אנחנו ממשיכים לעודד לשלום ואהבה, לצד חינוך ללימודים ורכישת השכלה טובה ואיכותית”.

ידיעת יח”צ.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn