שני אירועים תרבותיים מרתקים יתרחשו בגליל: אריה דהן, מנכ”ל גן התעשייה תל חי, מציג תערוכת צילום חדשה בעקבות מופעי המחול, ו”סרט ערבית” יוקרן במוזיאון הפתוח לצילום, ויכלול מפגש עם יוצרת הסרט והבמאית שרה צפרוני, שתדון בשאלה איך הגיעו הסרטים הערבים לערוץ הרשמי של ישראל כשהגבולות סגורים ולמה שודרו בו סרטים של “האוייב”? התשובות מפתיעות.

 

שירי פריאנט

 

 

תערוכת צילומים חדשה של אריה דהן, מנכ”ל גן התעשייה תל חי, יוצאת לדרך. התערוכה “מסע צילום בעקבות סגנונות מחול” מתעדת מחול בסגנונות שונים ומגוונים בארץ ותוצג במרכז ברוך בכרמיאל. הכניסה לתערוכה פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.

 

דהן תיעד במצלמתו עשרות מופעי מחול של להקות מחול שונות מהארץ ומהעולם בזמן שהופיעו בישראל. בעדשתו הוא הצליח לקלוט את החוזק, התנועה, העוצמה וההבעה בגופם של הרקדנים.

 

 

דהן מנהל מזה 30 שנה את גני התעשייה בישראל של התעשיין סטף ורטהיימר, בו גם שוכן המוזיאון הפתוח לצילום. הוא מספר כי אל עולם הצילום הוא נמשך מילדותו וכיום הוא מרבה לטייל בעולם, לצלם ולתעד תרבויות שונות. דהן השתתף בקורסי הצילום של הבלט הישראלי ובשנים האחרונות הציג תערוכות צילום רבות בארץ ובעולם.

 

התערוכה החדשה מוצגת כמחווה לפסטיבל המחול בכרמיאל שהתקיים החודש. הפסטיבל, שנוסד בשנת 1988 על ידי שניים מגדולי מחברי ריקודי העם בארץ- יונתן כרמון ותרצה הודס, התקיים במספר במות ברחבי כרמיאל.

 

‘מסע צילום בעקבות סגנונות מחול’, מרכז ברוך – כרמיאל, הכניסה ללא תשלום, התערוכה תוצג עד 28.10.2017

 

תחושת נוסטלגיה מתוקה

 

ביום שבת, ה-2 בספטמבר, יוקרן “סרט ערבית” של הבמאים אייל שגיא ביזאוי ושרה צפרוני, כשבסיומו יתקיים מפגש עם יוצרת הסרט שרה צפרוני בהנחיית אורית רוזנבליט, מרצה ומנחה בתחומי היהדות והרוח.

 

רבים מאיתנו זוכרים את הטקס הקבוע של ערב יום שישי כאשר הערוץ הראשון שידר מדי שבוע סרט ערבי. מעולם לא שאלנו את עצמנו איך הגיעו הסרטים לערוץ הרשמי של ישראל כאשר הגבולות סגורים ולמה שודרו בו סרטים של “האויב”. הסרט הערבי-מצרי איפשר לחלקנו לחזור לרגע למולדת הראשונה ולאחרים להציץ מחלון “הווילה בג’ונגל” אל השכנים שמעבר לגבול. אלא שרובנו לא רצינו לראות את האנשים שתרבותם, תקוותיהם וכאבם נשקפו אלינו. “סרט ערבית”, מחזיר אותנו לכוכבים, למוזיקה, לעלילות המפותלות ולרגע הקצר שבו חלקנו את אותם גיבורי תרבות עם כל עמי המזרח התיכון. העושר והעוצמה של הקולנוע המצרי מתגלים ועולות שאלות מטרידות.

 

 

הסרט, שזכה בפסטיבל דוקאביב 2015 בקטגוריית התרבות והאומנות, מחזיר את הקהל לתקופה שאחרי מלחמת ששת הימים, כאשר צצה בתוכנית השידורים משבצת חדשה שכבשה את לב העם בסערה. הסרט הערבי שהוקרן מדי שבוע הפך להיות חלק מטקס ימי שישי בכל משפחה בישראל. התהייה המרכזית של הסרט היא כיצד הגיעו כל אותם סרטים מצרים לערוץ הממלכתי הרשמי של ישראל כאשר  כל גבולותיו סגורים. דרך ראיונות עם דמויות מצונזרות נחשפות בפני הצופים שיטות הברחה מתוחכמות אשר אף אחד, כולל מרשות השידור, לא מוכן לדבר עליהן. בסרט מסתבר שחלק מהסרטים נמכרו לטלוויזיה הישראלית בצורה לא חוקית והיו מוברחים מבתי הקולנוע שבמזרח ירושלים.

.

 

איל שגיא ביזאוי, במאי הסרט, הוא חוקר קולנוע ותרבות פופולרית בעולם הערבי. במהלך השנים הוא היה תחקירן ועורך תוכן בפרויקטים דוקומנטרים רבים, כגון:ערבסקה, זנות, מכתוב, איפה האוכל ועוד. בנוסף, הוא ביים שני סרטים קצרים במסגרת תכנית תרבות של הרשות השנייה, דו”ח אינטימי. “סרט ערבית” שיוקרן בשבוע הבא במוזיאון הפתוח לצילום הוא סרטו הארוך הראשון.

 

שרה צפרוני, יוצרת הסרט, היא זוכת פרס התחקיר בפסטיבל דוקאביב 2014 על הסרט ‘תחנה סופית’. בשנות התשעים שרה הייתה עיתונאית במקומון מעריב “זמן תל אביב” ובעיתון הארץ, ומאז שימשה כתחקירנית ועורכת משנה בתוכניות אקטואליה ואולפן, ביניהן: רפי רשף ותכנית הבוקר של קשת. בנוסף, היא שימשה כתחקירנית ועורכת תוכן בפרויקטים דוקומנטאריים רבים, ביניהם: סודות הקבלה החדשה (סדרה של אשרת קוטלר, קשת 2004). על-סם (סדרה בעריכת אמיר רותם ובהגשת אושרת קוטלר, יס דוקו 2008), סרט שחור לבן (על סרטי בורקס-במאי ויוצר רון כחלילי) ועוד. “סרט ערבית” הוא סרטה הראשון כבמאית.

 

יום שבת, 2 בספטמבר, שעה 11:00, המוזאון הפתוח לצילום גן התעשייה תל-חי, מחיר כרטיס: 25 ₪ לסרט + כניסה למוזאון.

 

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn